Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Mackey

Greta Thunberg - Hur påverkar hon och miljöfrågorna båtlivet?

Rekommendera Poster

5 minuter sedan skrev thundergod:

 

Jag har inte sagt att det aldrig kommer påverka men under överskådlig framtid kommer det inte påverka mitt båtåkande iaf. 

Gällande andra saker så är det fullt möjligt att nästa eller nästnästa bil kan bli en elkärra etc.. men det är knappast Greta som påverkar det beslutet..

Nja, det beror väl lite på hur man ser på saken. Greta påverkar politiker välden över. Politiker fattar beslut som påverkar oss medborgare. Lagar, skatter och subventioner styr ofta vårt betende

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Faderullan:

Där har nog Angela övertolkat lite 🙂

 

Så här ser de sjutton (jo, det finns bara 17 st) punkterna

Tyvärr så har du nog missförstått lite. Det finns 17 målsättningar (huvudrubriker) dessa har ca 8-15 underrubriker var. Dessa förklaras uppdelat på 91 punkter i FN Agenda 2030.

 

Om Angela övertolkar lite så är hon inte ensam, denna tolkning har jag träffat på från flera olika håll.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peka67:

Tyvärr så har du nog missförstått lite. Det finns 17 målsättningar (huvudrubriker) dessa har ca 8-15 underrubriker var. Dessa förklaras uppdelat på 91 punkter i FN Agenda 2030.

 

Om Angela övertolkar lite så är hon inte ensam, denna tolkning har jag träffat på från flera olika håll.

Vad har punkten för nummer egentligen? Så man kan läsa den oförvanskad och o-tolkad av någon med egen agenda. 

https://www.regeringen.se/regeringens-politik/globala-malen-och-agenda-2030/17-globala-mal-for-hallbar-utveckling/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peka67:

Tyvärr så har du nog missförstått lite. Det finns 17 målsättningar (huvudrubriker) dessa har ca 8-15 underrubriker var. Dessa förklaras uppdelat på 91 punkter i FN Agenda 2030.

 

Om Angela övertolkar lite så är hon inte ensam, denna tolkning har jag träffat på från flera olika håll.

Läs den riktiga texten istället för någon hittepåtext, https://agenda2030delegationen.se/agenda-2030/om-agendan/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Mackey:

Läs den riktiga texten istället för någon hittepåtext, https://agenda2030delegationen.se/agenda-2030/om-agendan/

Hävdar ändå att texten Peka67 delade är en mycket vild och fantasifull tolkning av något som inte ens står att finna bland målen i FN-s Agenda 2030. Originalet går att att läsa på FN's hemsidor:

https://www.un.org/sustainabledevelopment/

 

I följande pdf redogörs för FN' ståndpunkt när det gäller städer, det är målsättning nr 11. Vad man kan läsa ur det dokumentet är att urbanisering verkligen inte ses som någon lösning:

https://www.un.org/sustainabledevelopment/wp-content/uploads/2016/08/11.pdf

Om något är hittepå så är det Angela Guidolins text

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Screenshot_20190827-020641_Google.thumb.jpg.de398bb7cdb8f3c14ba2602458a8dd63.jpg

Se bilden ovan så hittar ni det 41 sidor långa dukumentet. Sedan är inte så lätt att utläsa texterna som man kan tro. Man bör nog vara väl förtrogen i FN arbetet om man verkligen ska begripa vad som avses i texterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta ämne handlar i högsta grad om politik särskilt som Greta Thunberg nämns och ses som en frälsare.

Läs här om PR-spinnet bakom Greta Thunberg: https://uvell.se/2018/12/11/pr-spinnet-bakom-greta-thunberg/

 

Hur kan man [edit] ...ta detta] på något som helst allvar? Hur kan man styra ett lands klimatpolitik och därmed också ekonomiska politik på sådana grunder? Men det är inget som förvånar, se hur (illa) Sverige utvecklats de senaste 30 åren... 

 

Så för att bringa lite balans i tråden efter all klimatpanik och ångest länkar jag till vad en riktig forskare, en världsledande forskare i ämnet säger: https://kvartal.se/artiklar/fredagsintervjun-lennart-bengtsson/ här intervjuad av utmärkte Jörgen Huitfeldt.

 

(Editerat av maringuiden: Gretas utmaningar och hälsa etc har ju inget med detta att göra. Vår åsikt.)

Redigerad av stavhammar
Du får ha vilka åsikter du vill om GT men dom hör inte hemma här.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte ens jag som har högersympatier har några sympatier för Rebecca Weidmo Uvell som ofta verkar dikta ihop vad som helst.

 

Lennart Bengtsson är sansad.

 

I övrigt tycker jag att inlägget från SvenneS mest förtjänar att tas bort.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missade citat, tog bort inlägget.

Redigerad av MarkusF

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tråkiga är ju att en havshöjning på 4 m under vår livstid kommer ödelägga hamnarna.. det känns inte som att fritidsbåtar är något man kommer att prioritera i återuppbyggnden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Dava:

Det tråkiga är ju att en havshöjning på 4 m under vår livstid kommer ödelägga hamnarna.. det känns inte som att fritidsbåtar är något man kommer att prioritera i återuppbyggnden

Vad finns det för analys eller stöd för en havsytehöjning på 4 m inom vår livstid?
 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

I övrigt tycker jag att inlägget från SvenneS mest förtjänar att tas bort.

 

Varför det? Att Greta varit uppbackad av Rentzhog är väl ingen hemlighet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Det tråkiga är ju att en havshöjning på 4 m under vår livstid kommer ödelägga hamnarna.. det känns inte som att fritidsbåtar är något man kommer att prioritera i återuppbyggnden

Dom hamnarna som ödeläggs kommer ju ändå inte behövas när vattennivån höjts 4 meter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir lite ledsen på Dava vägnar, försök tänk har och nu, om du inte kan förmås att ändra uppfattning.  

 

Landhöjning eller sänkning kan inträffa snabbt eftersom jordskorpan är mer flexibel än många tror. Men det beror inte på mängden CO2 i atmosfären. 

 

I klimatdebatten saknar jag argument för eller emot jordens förmåga att återställa sig själv vilka mekanismer finns det, och hur ser de ut.

 

sedan finns det en övertro på att man tagit hänsyn till alla faktorer, när man spår in i framtiden. Vilket IPCC modeller är ett lysande exempel på.

 

Om det är så att alla planeter i solsystemet just nu genomgår klimatförändring, hur påverkar det i så fall CO2 debatten.

 

Om det nu är så att man hittat vatten motsvarande oceaner under jordytan hur påverkar det vissa beräkningar.

 

Om det är så att jorden fungerar som en stor elektromagnet som tillgodogör sig kosmiskt strålning och solstormar hur passar det in.

 

Om nu CO2 når en mättnadsgrad hur påverkar det både in och utstrålning.

 

Om ökad temperatur påverkar molnbildning och luftfuktighet hur påverkar det både in och utstrålning.

 

Hur mycket binder en ökad luftfuktighet CO2 och transporterar bort det från atmosfären.

 

Hur mycket påverkas temperaturen av vulkanutbrott. Vilka faktorer påverkar antalet utbrott.

 

Om CO2 fördubblades från dagens värde, är det något negativt eller är det rent av bra för miljön.

 

Några exempel men historien lär oss att vi allt som oftast har en tendens att förenkla komplicerade problem(?). Sedan är det få som nämner att man på medeltiden hade högre temperatur än vi har idag.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev GroundControl:

SvenneS är ett troll som varit medlem på Maringuiden i 4 timmar.

Så nya medlemmar får inte skriva? Är definitionen av troll ny medlem med annan världsbild än rådande etablissemangs narrativ?

Jag var medlem här för flera datorer sedan så jag kunde helt enkelt inte logga in på mitt gamla konto för att kommentera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev SvenneS:

Så nya medlemmar får inte skriva? Är definitionen av troll ny medlem med annan världsbild än rådande etablissemangs narrativ?

Jag var medlem här för flera datorer sedan så jag kunde helt enkelt inte logga in på mitt gamla konto för att kommentera.

Nej. Det är din arroganta, nedlåtande och otrevliga ton som gör dig till ett troll. Om du vill diskutera så gör det utan att förlöjliga dem du diskuterar med, eller den du vill diskutera om

 

Välkommen tillbaks till maringuiden

Redigerad av GroundControl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev SvenneS:

[editrat orginalinlägget]

Om du hade avhållit dig från ovanstående mening hade du fått både tumme upp och välkommen av mig.

 

Jag är inte förvånand att Groundcontrol uppfattade dig som ett troll, jag hade själv samma fundering.

 

Sedan tycker jag till skillnad från flera andra här att Greta får tåla kritik. Hon har själv valt att ställa sig i rampljuset, och kommer på sikt att bli rikligt belönad för sina insatser.

 

Jag undanber mig gärna partipolitiska uttalanden, nedvärderande tillmälen samt förtryck av åsikt.

Redigerad av stavhammar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peka67:

Sedan tycker jag till skillnad från flera andra här att Greta får tåla kritik. Hon har själv valt att ställa sig i rampljuset, och kommer på sikt att bli rikligt belönad för sina insatser.

 

Jag tycker motsatsen. Om man inte skall ta henne på allvar för att hon är ett barn så kan man inte samtidigt ställa henne till svars för hur andra, vuxna reagerar och säger gör.
Hon gör inte det hon gör för att bygga en karriär eller för att få andras uppskattning.
Hon är en tonåring.
Hon har en mental avvikelse.
Andra, vuxnas beteende gav henne en ångest hon inte kunde hantera utan blev suicidal.
Hon lyckades vända detta till vad hon uppfattar som att slåss mot hotet istället för att fly.
Hotet som "vi" tvingat på henne!
Hon självmedicinerar sitt tillstånd. 

Vilken ursäkt har vi för att bete oss illa mot henne?
 

Redigerad av stavhammar
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev BSven:

 

Jag tycker motsatsen. Om man inte skall ta henne på allvar för att hon är ett barn så kan man inte samtidigt ställa henne till svars för hur andra, vuxna reagerar och säger gör.
Hon gör inte det hon gör för att bygga en karriär eller för att få andras uppskattning.
Hon är en tonåring.
Hon har en mental avvikelse.
Andra, vuxnas beteende gav henne en ångest hon inte kunde hantera utan blev suicidal.
Hon lyckades vända detta till vad hon uppfattar som att slåss mot hotet istället för att fly.
Hotet som "vi" tvingat på henne!
Hon självmedicinerar sitt tillstånd. 

Vilken ursäkt har vi för att bete oss illa mot henne?
Vilken mental avvikelse lider du av?

Hursomhelst så kommer vi, om någon kan forska bakåt i tiden, om bara någon miljon år i bästa fall kunna avläsas som en invasiv parasit som fanns en väldigt kort stund på denna planet..

Det finns alltid dom som vill något, dom som bryr sig, dom som skiter i det, dom som tycker det var bättre förr. Alla dessa har åtminståne någon ståndpunkt. Sen finns det en grupp som endast försökerleva någon annans liv, kritisera det andra gör och tänker men har aldrig några egna alternativ.

Den som lever idag får... förmodligen inte se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

image.png.9b246069df3aa2b327791fd8a5f8d931.png

Det här är typexemplet hur saker och ting fungerar. De som skrivit hittills hämtar garanterat sin information från  t ex. klimpatupplysningen/stockholmsinititivet/klimatsans.

De har nu garantera omnämnt denna tråd i deras forum och nu letar sig andra därifrån hit bara för att sprida sin propaganda. 

 

Redigerad av stavhammar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev BSven:

Vilken ursäkt har vi för att bete oss illa mot henne?

Vilken mental avvikelse lider du av?

Att framföra kritik är inte att bete sig illa. Greta hade när som helst kunnat valt att gå ifrån, men jag tror att hon älskar uppmärksamheten och berömmelsen. Sedan är man inget barn vid sexton års ålder.

 

Jag lider förmodligen av svår posttraumatisk stress om det var viktigt att veta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Peka67:

Jag lider förmodligen av svår posttraumatisk stress om det var viktigt att veta. 

 

Äsch, det där kan du välja att gå ifrån när som helst om du skulle vilja...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev BSven:

 

Äsch, det där kan du välja att gå ifrån när som helst om du skulle vilja...

Det är tydligen inte bara jag som har diagnos BSven. Lågvattenmärket räcker för min del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och hå!

Det har ju ändå gått ganska bra att hålla denna (viktiga) tråd ren från "dumheter".

Har redigerat det inlägg som det har reagerats på och har även sparat undan det.

 

Så vi säger väl så att vi undviker att gå på person och håller oss till fakta eller bedömningar eller vad ni vill. Men jag/maringuiden vill inte se den typen av argument som belägg för en åsikt. Då försvinner dom. 

 

Så håll er på en trevlig nivå och istället för att argumentera så rapportera så vi kan titta på det.

 

Trevlig tisdag på er alla!

 

 

//stavhammar

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peka67:

Sedan är man inget barn vid sexton års ålder.

 

Man är barn tills man är 18 år i Sverige, för din information. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎08‎-‎26 vid 19:08 skrev thundergod:

 

Sedan kan man nog ha åsikter på hur stor den bollen du relaterar till verkligen är.. aningen överdrivet i Sverige men det är väl för att hon är svensk..

”aningen överdrivet” är nog en underdrift. Nyhetsbyrån Reuters skriver att antalet som klimatstrejkar i världen nu beräknas vara 3,6 miljoner människor i 169 länder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Greta anländer till New York idag. Får väl hoppas att detta lilla seglingsäventyr över Atlanten med Malizia II fått fler att fundera på att börja segla. 

https://tracker.borisherrmannracing.com/

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet hur de ska ta sig tillbaka, hon och hennes pappa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev MarkusF:

Någon som vet hur de ska ta sig tillbaka, hon och hennes pappa?

Det borde det väl vara, dom själva om inte annat, om dom bestämt hur och när.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...