Jump to content
Thursday 23 January 2020
Cam72

Infrusen båt

Recommended Posts

Hej

 

har fått ett erbjudande om att köpa en båt till bra peng. Båten har stått utan press och har just nu en jättestor isklump i sig (se bild) vad händer med en båt när detta händer? Är det bara skrot eller kan man rädda den? 

 

Tacksam för svar

 

77AF0B07-BBF3-40B9-90B3-1120786B42B2.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är omöjligt att svara på. 

När vatten fryser till is utvidgas det. Det betyder att det kan bli sprängkraft, värsta fallet är att hela skrovet har spruckit. Elektronik som stått under vatten kan vara helt förstört. Inredning likaså. Rörliga delar mm också. 

Eller så kanske det räcker med lite skurmedel för att få en toppen-båt. 

 

Det jag själv hade frågat mig är; om personen inte ens orkar täcka båten, hur är motorn servad och vad är det för skick på den..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Knappast spricker den då isen har fritt fram att expandera uppåt, se till att isen tas bort innan du tar upp den på en trailer annars spricker den säkert...

/Kaj

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle mest oroa mig för vikten, men är båten uppallad på ett bra vis så gör inte vikten något.

 

Motorn bore ha hunnit drännera sig innan det blev frostgrader.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har sett såna båtar som klarat sig bra. Vad som inte klarat sig är tex batteriet som stått under vatten en hel vinter. 

På bilden ser det ut som du har en dyvika. Tar ur den så snabbt som möjligt för att få bort så mycket vatten som möjligt i ytterskrovet när det tinar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle vara orolig för det som inte syns - under innerlinern. Att det finns sprickor i innerlinern kan du nog leva med, eller plasta ihop. Om vattnet runnit in mellan skrov o innerliner så kan det ha blivit frostsprängningar i botten under innerlinern och det är svårare att se och att laga.

 

Motorn har sannolikt inte tagit skada av vinterförvaringen, den dränerar sig som någon skrev. Frågetecknet är om den misskötts lika illa som skrovet (tänker på oljebyten mm). Motorn ser ju inte så gammal ut så du får kanske en hyfsad motor i ditt köp o ett risigt skrov "på köpet".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motorn servad 2015 10 10 sedan lite körd 16/17 och endast startad 2018, enligt info ska det handla om ålderdom därav dåligt skött denna vinter. Ja batteriet får man ju byta och sen se hur resten av elektroniken ser ut.

är den värd 25KKr?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den har nog klarat sig. Har sett båtar som förvarats på det där sättet säsong efter säsong utan att ta desto mer skada. Kan vara bra att kolla eventuella självlänsrör och kanaler när isen gått i båten. Där kan det spricka med läckage som resultat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuter sedan skrev Cam72:

Motorn servad 2015 10 10 sedan lite körd 16/17 och endast startad 2018, enligt info ska det handla om ålderdom därav dåligt skött denna vinter. Ja batteriet får man ju byta och sen se hur resten av elektroniken ser ut.

är den värd 25KKr?

Definitivt värd 25’.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej alla

 

nu har vi kommit så långt att båten ska hämtas på söndag, jag har hyrt en trailer och det jag undrar är hur jag ska tänka kring motorn vid transport, ja naturligtvis fullt uppfälld men brukar man säkra dem på något sätt? Tips och trix efterlyses!

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Cam72:

...fullt uppfälld men brukar man säkra dem på något sätt? Tips och trix efterlyses!

Jag brukar ha en grövre planka under motorn som den vilar på istället för tippspärren. Lär vara bättre. Motorn kommer då inte fullt upp men tillräckligt för att den inte ska slå i backen. 

Ps

Menar att jag sätter plankan mellan riggen och akterspegeln. 

Edited by ChristerN

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns ofta en mekanisk spärr att fälla ned när motorn är i uppfällt läge, den gör så att inte motorn sjunker om det läcker i tilten. Utöver det – om det nu ens är nödvändigt – behöver du inte säkra  (du har ju dessutom backspeglar, eller hur?).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spärren eller brädan har man för att skydda lyftkolven ifrån hårda skakningar.

I uppfällt läge frestar det hydrauliken extra mycket, därför avlastar man med

spärren eller brädan. Då hjälper det inte med backspeglar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller inte med. De största belastningarna är vid högsta uppnåeliga skrovmotstånd i kombination med grov sjö. Spärren är för att inte motorn ska sjunka vid internt läckage samt sannolikt också för att det ligger något myndighetskrav bakom som kräver både hängslen och livrem. 

Studera infästningar och hur vinklarna förändras under tiltrörelsen och fundera på var krafterna är störst. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det där ser ut som en Crescent 550. Jag har en sådan.
Jag gjorde misstaget en vinter för 20 år sedan att lämna den på land utan täckning.
Det såg ut ungefär som på bilden.
Det som hände var att skrovet sprack fram i fören.
Jag vände på båten, skar upp skadan med vinkelslip, och reparerade med glasfiberarmering och polyesterplast. Inget annat.

Jag har den båten fortfarande. Fungerar hur bra som helst.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tycker snarare det ser ut som en Crescent 465 av nyare årsmodell.

 

Vi hade en sådan som hade 1-2 dm is över en vinter pga sönderblåst täckning. Vi hittade inga skador efter detta. Det är förövrigt en stabil, rymlig båt för sin storlek. Den går relativt blött, men iom att det är 50hk på(mycket för den båten) så kan man nog justera gången helt ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev firefish:

Håller inte med. De största belastningarna är vid högsta uppnåeliga skrovmotstånd i kombination med grov sjö. Spärren är för att inte motorn ska sjunka vid internt läckage samt sannolikt också för att det ligger något myndighetskrav bakom som kräver både hängslen och livrem. 

Studera infästningar och hur vinklarna förändras under tiltrörelsen och fundera på var krafterna är störst. 

Är det inte störst belastning på en lyftkolv i ytterläget?

Det är väl i det läget den är vid upphissad motor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

 

allt gick bra med transporten förutom att ena däcket på trailern var skadat så det gick lite skakigt. Båten är nu på hemmaplan och jag har tvättat den och letat skador men skrovet är mycket fint och stabilt både in och utvändigt. Stoppade i ett batteri, pumpade ett par ggr på blåsan och den startade direkt och gick snällt på tomgång. 

Jag ska nu köra den lite mer med slang och sedan serva den (olja, filter, soppa filter) något speciellt att tänka på vid servicen och körning med musöron?

Edited by Cam72

Share this post


Link to post
Share on other sites
50 minuter sedan skrev Jorgen01:

Är det inte störst belastning på en lyftkolv i ytterläget?

Det är väl i det läget den är vid upphissad motor.

I detta fall ska kolven bara trycka och tar ju inga sidobelastningar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är skväckarna nedåt som man vill eliminera.

Det är då spärren eller om man vilket är bättre använder brädan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

 

då var båten såld och tyvärr ringde nya ägaren och sa att den larmar vid körning idag, larmet kommer vid gaspådrag efter en kortare tur i låg fart. vi körde den ca 10min på land med spolmuff igår både med och utan växel utan att den larmade så nu är frågan vad som kan vara fel, den skickar ut en ordentlig stråle med kylvatten så impellern bör det inte vara.

 

mina tankar:

 

gammal bensin

 

kärvande termostat

 

igensatt soppa filter

 

 

känner att jag vill hjälpa nya köparen så gott det går i detta och undrar nu om någon här kan ha en idé? Är det lätt att plocka ut termostaten? Var sitter den?

 

motorn är en mercury 50hk fyrtakt efi från 2003

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dålig poppetventil kan ge dessa symptom. Om den inte öppnar så får motorn för lite kylvatten när man kör över ca1500varv, men fungerar normalt där under.

 

Tror den heter tryckhållningsventil på svenska och det är en fjäderbelastad platta som öppnar när kylvattentrycket går upp. När den är öppen kyls motorn maximalt, när den är stängd styrs kylningen helt av termostaten.

 

Tror du bör ha en sådan på din motor. Den är inte särskilt dyr och byts enkelt bara man kommer åt. Ofta brukar man få lossa underkåpan åt sidan för att nå.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har läst lite på nätet och fått uppgifter från nya ägaren att signalen är 6sekunder ihållande och enligt en instruktion jag hittade på nätet tyder det på något fel med oljan, konstigt att det inte uppkom vid körning på land. Några tankar någon? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har ingen möjlighet att mäta trycket, ingen möjlighet att meka med motorn öht då den står 20 mil bort just nu och nya ägaren saknar mek kunskap. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Letat sprängskisser men antingen finns det inga eller så är jag kass på att leta 😂

 

skulle behöva se hur termostaten sitter, börjar misstänka att den spökar och vill plocka bort den på test. 

 

Tacksam för svar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy