Jump to content
Wednesday 13 November 2019
Mellqvist

Windy 23 FC - Grisen i säcken

Recommended Posts

Hej på er,

Efter 15 års uppehåll från havet och båten jag växte upp med blev det beslutat att jag och sambon skulle skaffa båt och pröva på båtlivet själva.

 

I somras började vi så smått kika på båtar och fundera på vad vi vill ha ut av en båt, utan inbördes ordning:
 

  • Möjlighet till övernattning
     
  • Marschfart på åtminstone 20-knop
     
  • Bra skick på skrov och andra saker som annars kan bli överväldigande att fixa själva
     
  • Max runt 100k kr i inköpspris inkl. trailer
     
  • Ej för stor, ej för liten, lagom helt enkelt!
     

Vi började med att kika på blocket efter lämpliga båtar, själv har jag alltid haft ett gott öga för Nimbus och deras daycruisers, 21/22 DC. Går att finna i vår prisklass i OK skick. Vi var och kikade på en, provkörde, anlitade besiktningsman för säkerhets skull och var seriösa spekulanter. Den båten visade sig dock vara riktigt risig under skalet; fukt i skrovet, många halvdana quick fixes, drivlina i mycket tveksamt skick. Vi hoppade den.

Vi gav upp och kände att vi väntar till våren och ser vad som dyker upp då, tills jag hittade en båt på blocket som verkade ha allt vi vill ha, plus lite till, lät nästan för bra för att vara sant. 23 fot, "fräsch" motor, toalett, nytt kapell, bra vagn, renoverad motor 3 år tidigare (papper och fakturor på jobbet uppvisades), enda negativa annonsen nämnde var läckande trimcylinder till drevet samt en läckande vattenpump (ny i kartong ingick). Motorn är dessutom sjövattenkyld, vilket var ett stort minus egentligen. Batterierna visade sig tyvärr vara heldöda också.

 

En Windy 23 FC, av det jag kunde googla mig till en båt som folk endast lovordade och som verkade vara av bra kvalité. Anlitade samma besiktningsman som gav positiva vibbar på det viktiga, fräscht skrov och ett generellt fint skick. Drevet var det som först och främst visade sig vara i behov av renovering/genomgång. 

Båten stod på land, hade gjort så ett år då säljaren insett att det inte var något för honom. Den hade tydligen varit ute på annons hela sommaren dessutom. 

Efter många turer fram och tillbaka där jag försökte styra upp att vi skulle sjösätta båten så den kunde provköras och besiktas i sjön verkade säljaren inte så sugen att engagera sig längre. Vi kom överens om att provstarta båten på land till slut, så jag åtminstone kunde se över och lyssna på motorn att den gick ok. 

 

Så när vi väl skulle starta motorn en kväll i höstas efter jobbet ville den inte gå igång. Vi fick bränsle, den gick runt, men ingen gnista. Min första tanke; sura stift eller jordfel.. Jag gav ett lägre bud än vi kommit överens om och efter lite diskussioner med frugan gick säljaren med på att göra affär.

Assistancekåren bokades för att köra båten till mina föräldrar för vinterförvaring på deras tomt, helt klart bäst pris av alla jag ringde runt till.

Var lite svettigt ett tag innan vi fått upp ekipaget på lastbilen, var verkligen på håret.

 

Lite fakta om båten:

Windy 23 FC byggd 1983

 

23 fot, 1800kg

Volvo Penta / csb350

MSD-tändning

Edelbrock-förgasare

Edelbrock Performer alu-insug

Portade toppar, rostfria ventiler etc.

ARP-bultar

Volvo Penta 290 SP

 

Det stora jobbet innan säsongen är att renovera drevet samt egentligen gå igenom allt i båten och se att det är OK.

 

Då man inte verkar kunna lägga in bilderna i egen ordning blir det lite rörigt i de första inläggen då de är kopierade från ett annat forum.

 

 

 

bild1.jpg

 

 

Drevet är nedkladdat med bottenfärg, fullt med musslor, havstulpaner och annat skit.

 

bild2.jpg

bild3.jpg

 

 

Morsan provsitter och inspekterar; godkänt!

 

bild4.jpg

bild5.jpg

bild7.jpg

Edited by Mellqvist

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enkel metod för att dra ut axlarna som drevet hänger på i skölden.

 

bild8.jpg

 

bild9.jpg

 

bild10.jpg

 

bild11.jpg

 

Powertrimen ska bytas då den ej fungerade, "läckande trimcylinder" enligt förra ägaren; inte omöjligt men ett stort hål i slangen lär ju inte hjälpa heller.

 

bild12.jpg

Edited by Mellqvist
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

I Brist på annat kan man alltid rengöra och se om det går att återanvända delar!

bild13.jpg


 

bild14.jpg

Edited by Mellqvist
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har plockat av drevet och täckt båten för vintern hittils.

Var lite svettigt att få loss vissa skruvar på drevet, mycket bottenfärg och dåliga skallar.

 

Gjorde en egen avdragare efter att ha läst om det på nätet om tips när man vill ha av ett sånt här drev.
 

Lutar skarpt åt att lämna in drevet för total genomgång. Inget jag känner mig bekväm att göra själv, dessutom ska det blästras och lackeras, känns bäst att få svart på vitt att det är genomgånget och fungerade till säsongen.

Några tips på bra företag som kan göra detta till ett vettigt pris här på västkusten? (Göteborg med omnejd)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trevlig båt men byt den där urusla batteriväljaren jag ser på en av bilderna 🙂

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Olten:

Trevlig båt men byt den där urusla batteriväljaren jag ser på en av bilderna 🙂

Det är redan planerat ett byte av den faktiskt 😄

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det mesta var fastrostat eller satt som fan, gick åt mycket 5-56 och trasor.

 

bild1a.jpg

 

bild2a.jpg

 

bild4a.jpg

 

Fick till slut av hjälmen med några välriktade slag på ett par träkilar av ek som sågades till, allt tack vare tips på forum som detta!

 

bild5a.jpg

 

bild7a.jpg

Med tanke på skicket på splinesen ska jag försöka hitta en bättre begagnad då en ny kostar ~7000kr...

 

bild9a.jpg

Edited by Mellqvist

Share this post


Link to post
Share on other sites

En sådan hade vi mycket kul med när barnen var små.

Fin båt med bra egenskaper tycker jag.

 

Underbart att sova på motorluckornavarma sommarnätter med kapellsidor av myggnät.

 

Ska bli kul att följa renoveringen.

Må tingen vara med dig!

Mackey

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja vad jag kunna läsa mig

till när jag dammsugit internet efter information om den här modellen verkar alla nöjda med båten, än så länge känns det helt rätt! 

 

Båten står på annan ort än där jag bor så det blir enbart mekande på helgerna, fortsätter med att försöka få loss trimcylindrarna imorgon, återkommer med bilder på söndag. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det här måste vara det jävligaste jag någonsin mekat med.

Målet var som jag tidigare skrivit att få ut tapparna/axlarna som håller trimcylindrarna på plats. Vad man än läser om detta på nätet så säger folk att det är ett riktigt skitjobb om man ger sig på det med skölden kvar i båten, speciellt utan att lyfta motorn. Jag började på styrbord sida.

Tappen/axeln är rostfri och invändig gänga är M6. Ytterdiameter 12mm enligt sökning på nätet. Hittade en lämplig hylsa 9/16 som var lagom lång, invändig diameter som var stor nog samt att jag fick igenom en M6 skruv. Skruvade loss spärrskruven (hålet bredvid) som även den är M6.

Hade jag haft händer som en 6-åring hade det säkert gått lättare för det är helt sjukt trångt att komma åt. Tappade min "avdragare" jag vet inte hur många gånger, innan jag lyckades lirka in den på plats och gänga in skruven med en hand. Innan jag började ta i allt för mycket tryckte jag in fett med en nippel monterad i hålet på utsidan. självklart läckte det ut överallt men det kändes ändå som att jag fick lite tryck. 

 

bild1b.jpg

bild2b.jpg

bild3b.jpg

bild4b.jpg

bild5b.jpg

 

Edited by Mellqvist

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sen var det bara att dra, fanns inget utrymme att använda handleden eller armen utan det vara endast det jag orkade med fingrarna som gällde. Allt som allt tog det kanske 5-6h att dra runt skruven, hoppa ut och trycka på med fettsprutan, in igen, dra runt lite, lossa allt för att se om det händer något, och upprepa detta tills jag äntligen såg att jag fått ut tappen/axeln så långt att o-ringen var synlig.

 

Efter det gick det relativt snabbt och till slut hjälpte fettsprutan till att få ur tappen/axeln såpass att trimcylindern gick att få loss. Självklart går den inte att få ur utan att kapa bort en del av akterspegeln.. Men det blir ett framtida bekymmer.

bild5b.jpg

bild7b.jpg

bild8b.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kändes bra att den äntligen gav med sig! Lika bra kändes det inte när jag skulle ge mig på babord sida.

Här sitter bockhornet, kylvattenintaget samt växelvajern, tvivlade på om det ens finns utrymme att komma ner och få på en skruv att dra loss tappen/axeln med. Fick till slut plocka av knät samt en batterilåda så jag fick lite utrymme att röra mig med, även om jag i stort sett fick ligga i fosterställning bredvid motorn för att nå ner.

Lade nog sammanlagt 6-7h på den här sidan, lyckades inte rubba axeln en milimeter, alldeles för trångt att komma åt så riskade att dra runt skallen på M6-skruven hela tiden. Värmde med värmepistol så det blev ca 50c på insida sköld, sprutade med rostlösning, kylspray, ja allt jag kunde komma på. Slog med en körnare lite försiktigt på tappen/axeln ifall den rostat fast. INGET HJÄLPTE.

Ärligt talat vet jag inte hur jag ska lösa detta. Ska se om jag kan få tag på en M6 med bättre skalle som ger mig mer grepp, eventuellt värma skölden med gasol så jag får upp temperaturen lite mer, annars är det som sista utväg motorlyft och allt vad det innebär som gäller. 

bild9b.jpg

bild10b.jpg

bild11b.jpg

Edited by Mellqvist

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska beställa volvo pentas specialverktyg för detta och prova om det går, en slags "fettspruta" man gängar in i skölden istället för nippeln där man slår med hammare och då förhoppningsvis får kraft nog att få loss tappen/axeln.

Om ingen i göteborgstrakten har en att låna ut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra kämpat, vet hur det är när det är trångt. Bytade bussningar och styrhjälm i våras med min dieselmaskin och det var trångt kan jag säga😥

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev Mellqvist:

Ska beställa volvo pentas specialverktyg för detta och prova om det går, en slags "fettspruta" man gängar in i skölden istället för nippeln där man slår med hammare och då förhoppningsvis får kraft nog att få loss tappen/axeln.

Om ingen i göteborgstrakten har en att låna ut?

Men du har ju uttag för att pressa ur tappen på lika vis som den andra sidan utifrån. Skruva in fettnippeln i skölden och tryck ut tappen med fettsprutan.

Ser även ut som du ska byta strumpan som växelvajern löper i rätt ankommen av rost. Är det inte lika bra och lyfta ur motorn så kan du fixa med detta hur enkelt som helst. De går ju rätt enkelt inte mycket skruvande, du kommer spara mycken tid då.

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan skrev Mellqvist:

Ska beställa volvo pentas specialverktyg för detta och prova om det går, en slags "fettspruta" man gängar in i skölden istället för nippeln där man slår med hammare och då förhoppningsvis får kraft nog att få loss tappen/axeln.

Om ingen i göteborgstrakten har en att låna ut?

Hatten av förresten bra jobbat, går åt mycket tålamod och tåga för att hålla på med dessa jobb. 👍

Mina bekanta brukar säga när jag skruvar och det vrenskas är att det inte går att ha en missionsförsamling i närheten av dig. Ibland blir man rätt högröstad, och skulle väl passa som sopran i en kör.😄

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Lostsailor:

Bra kämpat, vet hur det är när det är trångt. Bytade bussningar och styrhjälm i våras med min dieselmaskin och det var trångt kan jag säga😥

 

Ja ibland undrar jag hur båtkonstruktörerna tänker, finns det i deras huvuden att en människa ska arbeta med saker också? 

 

1 timme sedan skrev kossor:

Men du har ju uttag för att pressa ur tappen på lika vis som den andra sidan utifrån. Skruva in fettnippeln i skölden och tryck ut tappen med fettsprutan.

Ser även ut som du ska byta strumpan som växelvajern löper i rätt ankommen av rost. Är det inte lika bra och lyfta ur motorn så kan du fixa med detta hur enkelt som helst. De går ju rätt enkelt inte mycket skruvande, du kommer spara mycken tid då.

 

Missade att skriva det,  men självklart försökte jag pressa ut den med fett också, tog i så jag höll på att spricka med fettsprutan.

Tanken har slagit mig, har en del annat jag tänkt göra som skulle underlätta om motorn var ur, men inget kritiskt, så jag vet inte riktigt än hur jag ska göra. Båten står lite dumt till så måste hyra in en kranbil som kan lyfta ur motorn om det ska fungera.

 

1 timme sedan skrev kossor:

Hatten av förresten bra jobbat, går åt mycket tålamod och tåga för att hålla på med dessa jobb. 👍

Mina bekanta brukar säga när jag skruvar och det vrenskas är att det inte går att ha en missionsförsamling i närheten av dig. Ibland blir man rätt högröstad, och skulle väl passa som sopran i en kör.😄


Ja haha, det var tur att jag låg nere i motorrummet, själv, förlösande att få utlopp för frustration med några väl valda ord.

Ska fundera och ringa runt lite i veckan om vad som blir bäst, lyfta motor eller kämpa vidare med tappen/axeln som det är. Kommer troligtvis inte uppdatera på ett par veckor nu, flytt och annat som kommer emellan, men uppdaterar när det händer något!

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tanke som behöver vädras: eftersom jag lyckas börja dra runt skallarna på M6 skruvarna med 6-kantskalle kanske det skulle fungera bättre med en skruv med utvändig torx? Bör ge mycket bättre ”grepp” och kontaktyta.

 

Hittar inga sådana i M6, någon som vet var det kan gå att få tag på? Annars kanske man kan svarva ner och gänga om en större M8 eller M10. 

 

Värt att prova.

2DB91578-183A-4075-97FC-10BCC99D719D.jpeg

Edited by Mellqvist

Share this post


Link to post
Share on other sites

~1000kr för det här verktyget. Tveksamt om det hjälper mig att få loss tappen/axeln, men värt ett försök. Kommer kanske underlätta i framtiden då jag tänker demontera drevet varje vinter och då passa på att smörja upp allt så jag eller nästa ägare slipper kämpa med att få loss saker och ting.

bild1c.jpg

Edited by Mellqvist
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2018-11-25 vid 21:25 skrev Mellqvist:

En tanke som behöver vädras: eftersom jag lyckas börja dra runt skallarna på M6 skruvarna med 6-kantskalle kanske det skulle fungera bättre med en skruv med utvändig torx? Bör ge mycket bättre ”grepp” och kontaktyta.

 

Hittar inga sådana i M6, någon som vet var det kan gå att få tag på? Annars kanske man kan svarva ner och gänga om en större M8 eller M10. 

 

Värt att prova.

2DB91578-183A-4075-97FC-10BCC99D719D.jpeg

Vad har du använt för verktyg?

Hylsnyckel eller ringnyckel har jag aldrig lyckats dra något runt med, skiftnyckel är en annan historia. 

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Peter_K:

Vad har du använt för verktyg?

Hylsnyckel eller ringnyckel har jag aldrig lyckats dra något runt med, skiftnyckel är en annan historia. 

Har använt ringnyckel, aldrig skiftnyckel. Problemet är att det är så trångt att det är svårt att komma åt, gör säkert att jag hamnat lite lite snett med ringnyckeln. Hade jag hittat en vanlig M6 6-kant med dubbelt så hög skalle hade det kanske fungerat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan skrev Mellqvist:

Har använt ringnyckel, aldrig skiftnyckel. Problemet är att det är så trångt att det är svårt att komma åt, gör säkert att jag hamnat lite lite snett med ringnyckeln. Hade jag hittat en vanlig M6 6-kant med dubbelt så hög skalle hade det kanske fungerat.

Lägg en mutter ovanpå och svetsa... För att minimera skarven så planslipa 6-kanten o muttern före svetsningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hade samma problem med de här tapparna för powertrimcylindrarna för ca 18 år sedan, men lyckades inte få bort dem. Gav upp, lät dem sitta kvar och demonterade istället trimcylindrarna på plats. Det går bra ändå att byta de packningar och tätningar som kan vara otäta. Själva cylindern är bara att gänga bort, kolven följer ju med och då har man ju fått bort det som behöver ses över! Mina fungerar fortfarande efter alla dessa år utan läckage.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2018-12-02 vid 01:15 skrev Lintott:

Lägg en mutter ovanpå och svetsa... För att minimera skarven så planslipa 6-kanten o muttern före svetsningen.


Lutar åt något sådant, har dock ej möjlighet att svetsa rostfritt/syrafast själv så får se var det går att lösa. Har provat med M6 i "vanlig" stålkvalité och då drar jag bara sönder gängorna på den.
 

2018-12-02 vid 11:55 skrev Thomas-CC-Lancer:

Hade samma problem med de här tapparna för powertrimcylindrarna för ca 18 år sedan, men lyckades inte få bort dem. Gav upp, lät dem sitta kvar och demonterade istället trimcylindrarna på plats. Det går bra ändå att byta de packningar och tätningar som kan vara otäta. Själva cylindern är bara att gänga bort, kolven följer ju med och då har man ju fått bort det som behöver ses över! Mina fungerar fortfarande efter alla dessa år utan läckage.


Det är ju ett alternativ, men känner att jag vill få av grejerna, göra iordning dem ordentligt med blästring, lackering osv. Ska drevet ändå få den behandlingen vill jag inte lämna något annat som kommer sticka i ögonen.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har inte hänt så mycket, upptagen med flytt och annat men gav ett sista försök för några veckor sedan att få loss tappen på barbords sida, rubbade sig inte en milimeter. VP's verktyg att slå ut tappen med gjorde inte mycket nytta heller.

Har börjat demontera drevet, inte hunnit mer än att dela det, blir mer framöver då jag fått hem grejerna till min verkstad här i Göteborg.

bild20aa.jpg

bild20aaa.jpg

bild20a.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!
Jag kommer in litet sent i denna tråd.

Bifogar mina hejarramsor.

 

Litet kommentarer: Flakbärgaren hade väl tyngdpunkten förskjuten ganska långt bakåt, bakom bakaxeln? Min transportör vill gärna köra båten baklänges på flaket, då han annars överskrider max axeltryck på bakaxlarna. Visserligen en större båt, men även en mer än dubbelt så stor lastbil.

 

Just det, batteriväljaren, ut med den och sätt in två skilda huvudströmbrytare (=batteriavskiljare) till start resp. förbrukargruppen.

Biltemas skiljerelä är en bra grej att koppla mellan batteribankerna för att båda skall laddas utan krångel.

 

Drevrenovering:

Inte så himla svårt egentligen, det svåra är att få loss drevet, vilket du redan märkt. i år fick jag en himla käck vagn som underlättade demonteringsjobbet högst betydligt.

På 1980-talet helrenoverade jag ett 280-drev hemma i källaren, hjälpmedlen var stor plastslägga och jättestort skruvstäd, samt en stabil säckkärra.... ja en hylsnyckelsats och inte heller där på den adressen fanns det någon frikyrka...

I våras upptäckte jag vatteninträngning i mitt nuvarande 290-drev, litet sent, sådana skall man ju kolla om hösten. En nylonlina satt i propelleraxelns packbox. Även här kom plastsläggan, hylsnyckelsatsen och ett något mindre skruvstäd till hjälp. Vill minns att materialet, packboxarna kostade omkring 1500 kr.

 

Jag använde samma princip för att få ur upphängningsbultarna, samt de mindre bultarna vid trimcylindrarnas infästning. Men de senare fick jag även greppa och vrida med litet rörtång.

Slipade sedan till dessa bultar med fin smärgelduk då de satt uppsatta i pelarborrmaskinens chuck.

Hålen i aluminiumet slipas sedan försiktigt med en Dremel, vid monteringen lägger jag fett i lagringsytorna.

 

Jag hade en hel musselodling innanför drevet. Båten hade hemmahamn på ostkusten fram till augusti 2015, och det var ingen giftig färg alls, någonstans... 

Högtryckstvätten och tryckluften gjorde jobbet enklare då jag sanerade dessa områden.

Det ser ut som om du glasmjölblästrat dina skalbesatta delar?

 

Kåpan på drevets bakkant är inte vattentät, kan tyckas konstigt. Men innanför denna samlas det en del slam, slem. och då skruven och mothållet till växelvajern på drevets fram-/insida är "mindre lätt" att komma åt... 

 

Du kanske nämnde det, men när du nu ändå tagit ned drevet så känn efter ordentligt efter glapp i kardanknuten. Inte ovanligt att dessa slits, mer regel än undantag, VP- har väl både nya och renoverade. På den tiden jag mekade med ett 280-drev hade jag inte råd med originalreservdel, men en lastbilsverkstad hjälpte mig att renovera min drivknut för en bråkdel av vad VP skulle tagit.

 

Windyn är ju en trevlig och kvalitativ nordisk båt väl värd att satsa på.

Men en gjutjärns V8 som är sjövattenkyld (eller missuppfattade jag dig?) är ju minst sagt ett "observandum" men icke för ty, reservdelarna är överkomliga i pris, och hela motorer eller longblock är ju förhållandevis (jfr med dieselmotorer) "billiga" dom också. Lättmekade maskiner i alla fall. 

 

Bild:

Så här såg det ut hos mig i höstas.

 

Lycka till!

drevlyft3.jpg

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy