Jump to content
Sunday 03 March 2024

Axiotrade

Medlemmar
  • Content Count

    28
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Axiotrade

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

538 profile views
  1. Ja det kanske är så att jag får leva med det. Men hur fungerar de fina aluminium-fiskebåtarna som alla större fritidsfiskare har nu för tiden? De går ju runt i båten och står ända ut vid kanten. och båten står så stadigt och fint.. Edit: Tittar en del på team galant & deras fiske. De kör alumacraft och de spelar ingen roll var i båten de står. (ser det ut som iaf) har de annan typ av båtform då?
  2. Jag har en båt som tidigare ägare har byggt om ifrån någon helt annan båt-typ. Det är något i stil med öhrnvik 510 HT där överdelen har sågats bort & istället byggts in en styrpulpet. Jag kan inte säga att det är exakt den båten. FInns ingen identifikation på skrovet men jag tittar på bilder och den liknar! Nu e det så att han som byggde båten brukade fiska själv. han satte en mittpulpet. Men för mig så blir det lite trångt när jag har med barnen ute och fiskar. Min plan är att bygga om båten under vintern och bygga ny pulpet alt flytta den befintliga och sätta den på sidan och försöka öra så det blir en lite bättre båt för fritidsfiske. Men jag tycker det är så att när vi går i båtenså tycker jag den är väldigt vinglig. Den vill gärna luta när jag går runt styrpulpeten så jag undrar. Har sådanna båtar som har ratten ej mitt-monterad någon annan typ av botten? typ katamaran, för att inte luta när jag kör ensam i båten och inte riktigt kan balansera upp vikterna? Min våt har V-botten. Finns det annars något annat sätt att balansera så båten hålls balanserad? Tack
  3. Nu när jag spg videoklippet så vill jag förtydliga. Jag vill alltså fortfarande ha propeller i vattnet för att kunna få drift framåt. Inte ha ddn i uppfällt läge.
  4. Det kanske är såhär enkelt du menar?? Enda problemet jag ser är den tunna metallpinnen som man ser gpr ner utmed motorn. Men jag skall kolla ifall det kanske bara är något fjädrande som flyttar sig.
  5. Paddla ut är tyvärr inget riktigt alternativ då båten, tycker jag, är rätt tung. Finns inga fästen för åror eller likadant. Dessutom alltid motvind när man skall ut :( Jag har en pinne som jag drar ut då jag sänker i motorn efter att jag rampat båten. Alltså den pinnen som låser motorn i uppfällt läge. Sedan i nedfält läge så är det en hake som låser emot den låssprinten som jag hade ett foto på. Att flyta speinten var enkelt men jag får köra med båten i samma läge hela tiden då den inte är lätt att flytta när båten är i vattnet.. jag förstår inte riktigt var jag skall sätta vedbiten för att den skall sitta säkert??
  6. Titeln kanske drar till sig lite skratt, men det är faktist så att för att komma ut ifrån den platsen vi rampar ner vår båt i så behöver vi strax senare köra över ett grund. Jag har bara kört vår motorbåt ett par gånger och lyckats slå i propellern iaf 3-4 gånger. väldigt lätt men iaf så att motorn guppade till. Jag förstod inte först vad som hände men så verkar det vara iaf att det är såpass grunt att min båt inte kommer över utan att gå i. Detta är inte riktigt hållbart i längden känner jag. Tyvärr har jag en gammal typ av motor. Johnsson 40 ifrån 70-80 tal och det är som ni förstår inte någon sådan tilt där jag kan trycka på en knapp så motorn kommer upp. Jag fick tipset av en båtägare som rampade sin båt samtidigt som mig att skjuta in en trä-regel. Jag tackade för tipset men insåg senare att jag nog inte riktigt förstod var jag skall placera denna. Någon som vill förklara detta husmors-knep för mig? Idag när jag var ute för att fixa till så att jag får igång mitt ekolod, så såg jag att jag har justerhål baktill för att låsa motorn i nertiltatläge. Jag misstänker att detta egentligen är till för att justera hur motorn ligger i förhållande till båten & vattenlinjen, men hur skulle det påverka om jag flyttade den lås-pinnen som sitter i till 3:e jacket istället för första? Motorn skulle såklart pekar mer uppåt hela tiden, Skulle det bli ett jättestort problem?? Mycket tacksam för tips för hur jag enkelt kan fixa detta. Mvh
  7. Hej! Jag går i funderingar på att köpa mig en ny motor till båten. Båten jag har är av okänd modell. Jag skulle gissa på att det är någon 4.5meters som har haft tak där tidigare ägare har sågat av allt och gjort om det till en styrpulpet. Jämfört med en ny plastbåt så skulle jag gissa på att denna är något tryngre men utan att veta! Det är en styrpulpet och det sitter en 2cyl 40hk 2takt ifrån någonstans 70talet. Johnsson. Motorn går bra men det är framförallt för miljö & ljudvolym som jag önskar att byta då jag tror att en 4takt och nyare är betydligt renare och släpper inte ut någon olja. Med 2 taktaren så upplever jag båten som tillräkligt snabb för att jag och barnen har roligt i den. Men hur står sig en 4taktare emot en 2taktare effektmässigt? Behöver jag byta till en 40hästars för att få ungefär samma upplevelse? Som ni vet så är de motorerna väldigt dyra och jag tycker att en 40hk motor för denna båten är att kasta lite pärlor åt svin. Jag gillar båten och har kul men jag gissar på att andra kan tycka den se risig ut. En 25hästars jämfört med en 40hästars 2takt? Dessa ligger i ett bra prisspan tycker jag på begagnatmarknaden. Ni med mer erfarenhet, tror ni att det blir en stor effektförlust och att det kommer bli märkbart mycket långsammare toppfart? Jag har en önskan om att denna båten skall klara av att gå lite i havet i höst (inomskärs) Skulle en 25hk vara för liten för det? Mycket tacksam för tankar och ideer! Mvh M.
  8. Ja den var sådär. Eftersom allt var nytt för mig (fast begagnat då) så ville jag ändå få igång grejerna för att kunna se brister på en gång. En ny impeller är beställd men tyvärr fick jag inte den innan helgen. Nu när jag fått lite mer förståelse för maskinen så blir det lättare att kontrollera alla passager och rör nör jag plokar ner den igen för att sätta på den nya impellern.
  9. Jag kunde inte hitta nån skvallerslang någonstans. Och uppe på är det torrt. Dock kommer det som jag sa ut vattenstänk men ingen stråle där mittpå baktill. Fan det e så dumt när man inte kan namnen på de båtspecifika delarna på motorn. Jag måste söka upp och lära mig.
  10. Jag stoppade ner båten i vattnet för att se statusen på vattenpumpandet. Jag tycker det är bara ett liten stänkande av vatten där avgaserna kommer ut. En stråle borde det väll vara?? Hålet där allt sprutar ut är ca 20cm ner från motorn. Baktill på själva drivaxelröret. Jag kan bara ana att det duschas ut vatten.
  11. Aaah nu förstår jag. "Pipen" är den öppningen jag nämnde alltså. Så det är alltså det lilla röret som vattnet skall in i. Är det andra där avgaserna skall komma ut?
  12. Hej! Tack för svaren. Jag får ta o kolla impellern igen. Det var ju jäkla otur. (Jag tyckte intagshålen var väldigt små,men tänkte inte mer på det). En fråga. Nr 15 sitter precis vid en stor öppning. Är det öppningen som suger vatten? Eller är det det själva röret som sticker ut? När jag slängt ett öga där så ser det precis ut som att det röret är pluggat. Det står filter i sprängskissen men jag har tyckt det sett helt pluggat ut. Är detta ngt man tar loss och rengör ibland? Tack!
  13. Hej Har en för mig ny motor. En 40hk jonsson från 76. 40el76r heter modellen. Jag ville starta upp den idag för att se att allt funka innan jag släpper ner den i vattnet. Jag kopplade på vattenslangen och en sådan tjofräs som jag klämmer över själva röret ner till propellern. Där vattenintaget är. Slår på vattnet. Startar motorn. Men inget vatten sprutar ut någonstans. Jag tycker mig ha sett bilder där det sprutar ut vatten ungefär halvvägs upp från propellern sett. Men där kommer bara rök ut. Jag bifogar en bild. Det ser ut som att det rinner ut en stråle strax över propellern men det vattnet läcker ifrån "muffen". Behöver jag oroa mig eller måste jag renovera vattenpumpen? Jag har haft isär den för att inspektera. Torkade rent och fint. På med ny packning och ihop med allt. Impellern tar lite tid att få och den gamla klarar ett litet tag till... Vad ska jag göra? Skall det komma ut vatten någonstans?
  14. Hej! Har äntligen fått tag på en båt. Det är en gammal styrpulpet med en motorn från sent 70-tal. Jag undrar vad jag skall kontrollera innan jag ger mig ut första gången med motorn? Finns det några fallgropar? Impellern är ca 2 år, och den tänkte jag plocka ur ikväll för att köpa ny imorgon. Oljan i nedre delen framför propellern är nybytt enligt förra ägaren. Finns det något speciellt jag skall lyssna efter eller på annat sätt känna efter när jag kör igång motorn första gången? Motorn är en Johnsson 40. Det står även seahorse på kåpan men det vet jag inte om det är något klistermärke som är satt på i efterhand eller om det är en modellbeteckning. Mvh M.
×
×
  • Create New...