Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Mellqvist

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    77
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

Mellqvist senast vann den dag 1 Februari 2019

Mellqvist hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

32 Expert

Om Mellqvist

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Fick du resultatet efter att du hade i olja i den dåliga cylindern eller får du det utan att göra något?
  2. 12 bar är bra och det ska inte skilja mer än ca 10% mellan cylindrarna med högst och lägst värde. Du kan prova att pytsa i lite olja i den cylindern som har lägst kompression och göra om komp.testet, ökar kompressionen då är kolvringarna dåliga och motorn behöver lyftas. I bästa fall klarar du dig med att hona cylindern men troligtvis behöver den borras (då borrar man alla) och byter alla kolvar. Om oljan inte ökar kompressionen så är det troliga en ventil som inte tätar som den ska längre, då klarar man sig ofta med att lyfta toppen och lämna in för renovering.
  3. En daycruiser med sb V8 i den storleksklassen (6-8m ca 1500-2000kg) som går i sin effektivaste planande hastighet drar rimligtvis 8-10liter/10km. Högst generaliserat! En båt drar ofantligt mycket mer bränsle än en bil med motsvarande motor då en båt är väldigt tung att driva.
  4. Jag har en 23 fots daycruiser, ca 2ton. I fem knop gör den knappt några svall, men så fort jag går upp i 6-8 blir det rejäl skillnad, maximalt svall (och väldigt hög bränsleförbrukning) blir väl kring 10-15 knop.
  5. Ja helt klart behöver vi som påverkas direkt av det här beteendet ryta ifrån också. Tycker generellt att det är många som inte vet hur man ska köra och bete sig. Värre i år helt klart, men även tidigare. Många som ligger och trycker ner aktern och drar upp onödigt stort svall, många som uppenbarligen ligger i 6-7 knop snarare än 5, många som helt klart ska ta sig förbi och hinna före till varje pris oavsett hur trångt det är. Folk borde lugna ner sig lite. Mycket bra! Alla bör vi skriva under på att bli organdonatorer!
  6. Åk ner till Hinsholmens småbåtshamn en solig eftermiddag/kväll så får ni se både det ena och det andra. Favoriten just nu är nog två unga tjejer på en vattenskoter i kanske 15-20knop i hamnen (där det är 5knop) där föraren satt med mobilen och tog selfies.. Är väldigt mycket trafik i den hamnen så det lär väl smälla snart.
  7. På första bilden sitter startreläet, alldeles bakom (till höger i bild) 40A automatsäkringen. Dra ur kontakterna och kontrollera kontaktytorna så det inte korroderat och skapar dålig kontakt. Du kan även knacka lite lätt på reläet med änden på en skruvmejsel innan du provar att starta. Prova att spraya lite kontaktspray på kontakterna på startmotorn, korrosion kan ställa till med mycket. Kontrollera att alla kabelskor sitter fast. Var försiktig med verktyg kring startmotorn då det går en grov plus-kabel direkt från batteriet till den, trist att kortsluta och spruta gnistor. Det kan vara solenoiden på startmotorn som gett upp, eller hela startmotorn i sig.
  8. Låter som att startmotorn inte fungerar korrekt. När du vrider tändningen för att starta ska startmotordrevet börja rotera och samtidigt skjutas in mot startkransen som sig är monterad på vevaxeln. låter som att den inte når hela vägen fram till kransen eller så är kransens eller startmotordrevets kuggar trasiga.
  9. Skulle en spekulant kräva att köra en längre stund på maxvarv skulle jag vända in och släppa av dem omgående. Absolut bör man testköra båten under normala förhållanden, se till att få vara med vid uppstart av kall motor, göra kompressionsprov, titta på stiften så de ser ok ut osv. Sitter det drev på båten skulle jag kräva att lyfta den för att inspektera bälgar, provtrycka osv. Att testa under en kort stund (någon minut) vad motorn har för maxvarv (säger ju en del om stigning på propeller är korrekt, toppfart osv) men det är inget att ligga och köra i. Mina åsikter iaf gällande inombordare, bensin.
  10. Det är så jag tänkt göra när jag ska montera en Garmin GFS-10 förbrukningsmätare till min GPS. Flottören skickar ju bara vad jag förstår olika motstånd till tankmätaren (0-180ohm verkar vara standard) beroende på position, så bör räcka att flytta den manuellt mellan ändlägena, samt hitta centrum (går ju faktiskt mäta sig till rätt position med multimeter om man vet vad flottören har för intervall).
  11. Kan man inte ta ur flottören och kalibrera genom att ställa den i botten-, mitten- samt topp-läge?
  12. Vit, mjölkig vätska ur motorn är vattenblandad olja. Skulle inte köra motorn mer utan ta den till varvet omgående, finns en risk att växelhus eller motor rasar.
  13. Finns fortfarande, köpte en sådan sats på Hjertmans i Sisjön härom dagen då en av mina skruvar var i lite väl dåligt skick. https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/motorkylning/pin-wings
  14. Finns ju även Mente Marins automatiska panel som är bolt-on om man vill slippa pyssla med det själv, 5-6k istället. Har ingen egen erfarenhet men alla som skriver om det verkar väldigt positiva. Kan också rekommendera Gecea i GBG. Fick bra hjälp av Jonas att renovera min pump, snabbt och till ett bra pris, när jag fixade iordning allt inför säsongen.
  15. Det kan ju tyckas rimligt, minst sagt, att hålla lite större säkerhetsmarginaler än några meter i de hastigheterna.
×
×
  • Skapa nytt...