Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

joben

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    102
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om joben

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, startade båten idag på land för första gången för säsongen och den startade direkt och gick perfekt. Stängde av motor och försökte starta den igen efter ca15 minuter men då vill den inte starta. Vid omstart pumpade jag gasen vid start vilket kanske inte skulle behövas då den precis hade gått. Blev den sur? jag tog loss alla tändstift och dem var ganska blöta. Torkade stiften och monterade tillbaka. Testade även att det fanns gnista på ett av stiften. provade även att spruta lite startgas men det hjälpte inte. Bränslefilter bytt innan första start då den startade direkt. vad kan vara problemet? Tips mottages gärna.
  2. Kontaktytorna till relät såg fint ut. Tog loss och rengjorde för säkerhetsskull. Kablarna till startmotorn verkar sitta fast. Ljudet låter lite mekaniskt och ganska högt.
  3. Nu har jag kollat lite närmare på problemet. Det verkar inte vara relät på bilden nedan. Ljudet verkar komma ifrån höger sida av motorn om man står bakom båten och tittar framåt. Ljudet verkar komma ifrån startmotorn men kunde inte känna någon speciellt när jag höll handen på den och startade. Se den andra bilden där ljudet kommer ifrån. Kan startrelät sitta där någonstans? Andra tips?
  4. Tack för tips och idéer. Ska börja och kolla relät och dess anslutningar. Vart sitter startrelät? Hittar ingen bra sprängskiss.
  5. jag har en Flipper 760 med en aq205 som inte vill starta. Kan det vara remmen som är sliten. Se film. Tips mottages gärna. D71D7FFF-349C-4533-B393-5E035CD15CE8.MOV
  6. Tack för alla svar och synpunkter. Jag hade tankat fullt innan jag körde sedan var det bara att fylla upp igen och då fick jag i 15L och hade kört 8,7distans. Enligt flödesmätaren drar båten 20L/h vid 20knop. Vilket blir 1L/M I lägre farter får jag inget utslag från flödesmätaren Lowrance EP-60 R
  7. Hej, Jag har precis kört en sväng på 9 distans med en fart av 5,5 knop. När jag tankade fick jag i 15liter bensin vilket motsvarar 1,66L/distans. Hur kan båten dra så mycket vid så låg fart? Båt: Bayliner 2052 -98 Motor: Mercruiser 4,3L V6 När jag kör i marchfart 20 knop verkar den dra ca:1L/distans Tacksam för några svar vad jag kan göra för att minska förbrukningen?
  8. Hej, Jag har en Bayliner 2052 -98 Mercruiser 4,3L. Till den har jag monterat en Lowrance flödesmätare EP-60R. När jag marchar 20 knop 3000 RMP drar den 20L/h När jag marchar 25 knop 3300 -3400 RMP drar den 30L/h Så mest ekonomiskt är att marcha 20 knop. Jag har precis kört en 70 distans och tankade 98 liter, vilket betyder 1,4L/distans. När jag inte kör i 20 knop så kör jag 5-6knop. Tyvärr så ser jag inget flöde i dessa låga farter. Kan båten dra mer soppa vid 5-6knop än vid 20 knop? Vi var 2st vuxna i båten med packning. Jag tycker att det är märkligt att en sådan båt ska dra så mycket bensin. Jag trodde att march farten borde ligga runt 25 knop för att köra mest ekonomiskt. Några kommentarer?
  9. Hej, När jag går från back till neutrallt läge fortsätter båten att backa, propellern verkar fortsätta snurra. Vet inte vad som har hänt, Vad kan ha hänt? Kan det vara växelwire som ska justeras? Båt: Bayliner 2052 -98 Drev: Alpha one GEN II Motor: Mercruiser 4,3L /Johan
  10. Japp, Micke på drevman är super. Han har hjälp mig med drevunderhåll, stödlager byte mm. /Johan
  11. Jag kan rekommendera http://www.drevman.se/ /Johan
  12. När jag kör i ca:20 knop och fortare under lite längre tid så verkar den visa rätt flöde. EP-60 R visar fortfarande inget flöde i långsammare farter. Den kan visa flöde lite snabbt ibland men inget kontinuerligt.
  13. Nu har jag kört med båten en sväng. Testade i 8, 10 och 21 knop. Jag får ett flöde en kort stund sedan visar den 0,0. Några fler förslag?
×
×
  • Skapa nytt...