Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Alicia1

Vem har företräde? Vem ska väja?

Rekommendera Poster

Går mot Möja på farleden utanför Stavsnäs norrut när en taxibåt kommer från bb sida. Fart omkring 24 knop. Den ska till Runmarö och har lagt ut på bryggan i Stavsnäs.

Om jag inte sänker farten eller väjer är en kollision ett faktum.

 

Nu minns jag inte om yrkestrafiken har företräde eller ska jag som "fritidsbåt" väja? Högerregeln ska väl gälla?

 

Nu förlöpte allt väl med att jag gjorde en 360 sväng och lät Taxibåten gå förbi i sin kurs.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du beskriver det skulle taxibåten väja. Yrkestrafik har inget som helst företräde, tack och lov. Det skulle bli oerhört förvirrande! Sen att de själva tror det är olyckligt. Jag ser samma sak själv med taxi/transportbåtar och fiskebåtar i mina trakter.

Tänk dig att lanternorna är tända. Om du ser grönt och den andra båten ser rött (på din båt) så kan du tänka dig dem som trafikljus.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Högerregeln" gäller i ditt fall. I farleder där stora fartyg kan ha svårt att manövrera gäller andra regler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Man har inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter."

 

Gammal körskolefras som kan vara bra att ta till sig ibland, fler än man kanske tror har det svårt med höger och vänster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Högerregeln på sjön har många svårt med. Mötte en infödd skärgårdbo i sin öppna alubåt i full sprutt. Han kom mot mig snett från vänster, släppte inte en millimeter på kursen. Vi var på rak kollisionskurs även om jag höll ut mer mot höger så blev i med farten kollisionskursen densamma. Till slut var det bara att välja slå av på farten, i princip stanna eller att falla av mot vänster. Blev det senare, han passerade ganska nära på "fel" sida med höttande näve i luften. Ja vad säger o gör man, jag skakade bara på huvudet åt karln. Syntes tydligt att det var hans vatten o jag kunde dra åt helvete.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filma, fota och publicera! 

Det är nog det enda som kan hjälpa.

Ett nytt ämne här kanske?

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Alicia1:

Går mot Möja på farleden utanför Stavsnäs norrut när en taxibåt kommer från bb sida. Fart omkring 24 knop. Den ska till Runmarö och har lagt ut på bryggan i Stavsnäs.

Om jag inte sänker farten eller väjer är en kollision ett faktum.

 

Nu minns jag inte om yrkestrafiken har företräde eller ska jag som "fritidsbåt" väja? Högerregeln ska väl gälla?

 

Nu förlöpte allt väl med att jag gjorde en 360 sväng och lät Taxibåten gå förbi i sin kurs.

 

 

Förmodligen såg han dig aldrig?

Händer ju en hel del olyckor med dessa taxibåtar. Alldeles för låga kompetenskrav och i stort sett obefintlig tillsyn. 

Dessutom ska en stor del av årsinkomsten köras in under denna månad. 

 

Om det är till tröst för dig så väjer de ju inte för mig heller. Eller ens Viking Line för den delen. 😏

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev bhemac:

Filma, fota och publicera! 

Det är nog det enda som kan hjälpa.

Ett nytt ämne här kanske?

👍, monterar gopro kameran🎥

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev coppertail:

 

Förmodligen såg han dig aldrig?

Händer ju en hel del olyckor med dessa taxibåtar. Alldeles för låga kompetenskrav och i stort sett obefintlig tillsyn. 

Dessutom ska en stor del av årsinkomsten köras in under denna månad. 

 

Om det är till tröst för dig så väjer de ju inte för mig heller. Eller ens Viking Line för den delen. 😏

Finns det någon formell storleksgräns på båt/fartyg avseende väjningsplikten yrkestrafik vs fritidsbåtar? Eller får man märka det själv den hårda vägen  (bokstavligen talat) om man väntar ut och inte hör några signaler? Det här med manövreringssvårigheter kan ju bero mycket på fartygets konstruktion och inte minst rådande väder och om passagen är krånglig.

 

Signaler finns ju för avsiktlig kursändring men mig veterligen ingen typ "Men flytta er för i helvete ...". Även om det garanterat låter så uppe på bryggan 🙂

 

Jag tänker ju inte testa själv men vore intressant att veta. Skärgårdsbåtarna här i Sthlm viker ju inte av en millimeter i vart fall... å andra sidan flyr varenda fritidsbåt det närliggande området pga det enorma svall som dom drar upp.

 

 

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev hbengtsson:

Finns det någon formell storleksgräns på båt/fartyg avseende väjningsplikten yrkestrafik vs fritidsbåtar? Eller får man märka det själv den hårda vägen  (bokstavligen talat) om man väntar ut och inte hör några signaler? Det här med manövreringssvårigheter kan ju bero mycket på fartygets konstruktion och inte minst rådande väder.

 

Jag tänker ju inte testa själv men vore intressant att veta.

 

 

Det handlar inte bara om fartygets storlek, utan även farledens. Det är ju t ex väldigt trångt för en Waxholmsbåt i Baggenstäket, men i t ex Furusundsleden finns massor med plats för den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev hbengtsson:

Signaler finns ju för avsiktlig kursändring men mig veterligen ingen typ "Men flytta er för i helvete ...". Även om det garanterat låter så uppe på bryggan

Fem eller fler korta signaler. I den gamla betydelsen står det "Ge akt på vad Ni gör eller har för avsikt att göra"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev bhemac:

Fem eller fler korta signaler. I den gamla betydelsen står det "Ge akt på vad Ni gör eller har för avsikt att göra"

Den skulle vara användbar lite överallt känns det som.... 😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev hbengtsson:

Den skulle vara användbar lite överallt känns det som.... 😎

Inte minst i stadstrafiken ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Man är ju inte så kaxig direkt, då man får en ensam supertanker om bb på Brofjorden som korsar min kurs. Då är det lätt att väja!

Tutar förfärligt högt gör de också, nästan så de väcker de döda pyttarna på Malmöns begravningsplats.

 

Traditionen säger att den som, seglar för sitt nöje, väjer för den som seglar för brödfödan. men det står det inget om i regelverket.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Man är ju inte så kaxig direkt, då man får en ensam supertanker om bb på Brofjorden som korsar min kurs. Då är det lätt att väja!

Tutar förfärligt högt gör de också, nästan så de väcker de döda pyttarna på Malmöns begravningsplats.

 


Bevare mig väl - den sista meningen är skäl mer än nog att välja att gå akter om båtarna in och ut ur brofjorden.

Sen brukar det inte va så problematiskt att undvika situationer där  man måste tillämpa väjningsreglerna - åtminstone inte för oss som färdas i det lägre fartregistret. 

Håll koll på omgivingen och ha en viss fantasi om vad som kommer att ske.. 

En minimal kursändring i god tid kan lösa många problem.

Gör man nåt "regelvidrigt" gör det bestämt, så att den det beröe förstår vad du gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är betydligt bättre - riiktigt bra faktiskt -vad det gäller Waxholmsbåtarna och väjning.

 

Att väja för brödseglare är en regel som inte finns men man kan ju ändå tillämpa den om man gör det i god tid och tydligt. Det är inte förbjudet att vara hjälpsam...

 

Mackey 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen borde man väl skilja mellan regelrätt väjning och att bara hålla undan i god tid. Möts man på en öppnare vattenyta utan hinder så kan de flesta styra nån grad eller två bort så att man slipper hamna i en konfliktsituation. Men är det en plötsligt uppstående situation där en verkligen behöver väja snabbt, då måste de klara väjningsreglerna följas. Och då är det inte tal om att väja för brödseglare om de egentligen ska väja, för då kan det bli riktigt galet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev hbengtsson:

Finns det någon formell storleksgräns på båt/fartyg avseende väjningsplikten yrkestrafik vs fritidsbåtar? Eller får man märka det själv den hårda vägen  (bokstavligen talat) om man väntar ut och inte hör några signaler? Det här med manövreringssvårigheter kan ju bero mycket på fartygets konstruktion och inte minst rådande väder och om passagen är krånglig.

 

Signaler finns ju för avsiktlig kursändring men mig veterligen ingen typ "Men flytta er för i helvete ...". Även om det garanterat låter så uppe på bryggan 🙂

 

Jag tänker ju inte testa själv men vore intressant att veta. Skärgårdsbåtarna här i Sthlm viker ju inte av en millimeter i vart fall... å andra sidan flyr varenda fritidsbåt det närliggande området pga det enorma svall som dom drar upp.

 

 

 

Nja. Regel 9b då isåfall. 

Lite busy just nu, ska läsa tråden noggranare senare.

 

b. Fartyg med längd under 20 meter eller segelfartyg får ej hindra genom- farten för fartyg, som kan säkert framföras endast inom en trång farled. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev raol:

Egentligen borde man väl skilja mellan regelrätt väjning och att bara hålla undan i god tid.

Helt riktigt.

Juridiskt så är inte området där man är väjningsskyldig oftast inte så stort.

Läser man Regel 6 – Säker fart så står det:

"Varje fartyg skall alltid framföras med säker fart, så anpassad att det kan vidta lämplig och effektiv åtgärd för att undvika kollision och kan stoppas upp inom en distans avpassad efter rådande omständigheter och förhållanden."

För en viss fart ska avståndet till det andra fartyget vara så stort "att det kan vidta lämplig och effektiv åtgärd för att undvika kollision".

Mao, ganska nära. Detta ska man fundera över och diskutera. 

 

Jag använder denna figur som underlag för diskussionerna, olika båtar, farter mm. När är jag i gult resp grönt område?

 

Väjningsregler.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Helt riktigt.

Juridiskt så är inte området där man är väjningsskyldig oftast inte så stort.

Läser man Regel 6 – Säker fart så står det:

"Varje fartyg skall alltid framföras med säker fart, så anpassad att det kan vidta lämplig och effektiv åtgärd för att undvika kollision och kan stoppas upp inom en distans avpassad efter rådande omständigheter och förhållanden."

För en viss fart ska avståndet till det andra fartyget vara så stort "att det kan vidta lämplig och effektiv åtgärd för att undvika kollision".

Mao, ganska nära. Detta ska man fundera över och diskutera. 

 

Jag använder denna figur som underlag för diskussionerna, olika båtar, farter mm. När är jag i gult resp grönt område?

 

Väjningsregler.png

 

Jag gillar inte figuren alls, som vi ”diskuterat” i andra trådar. 

Av den enkla anledningen att zonerna är olika stora beroende på typ av fartyg. 

Det som fritidsbåten upplever som ”Gör som du vill” kan vara en paniksituation på fartygsbryggan. 

Till exempel vattenskotern som leker i bogvågen för att hårddra det hela. 

Vad händer om motorn stannar på skotern? 

 

Lika lite kan man ”göra vad man vill” ibland även när inget annat fartyg syns.

Vad kommer bakom nästa udde?  

Bättre att planera för det oväntade och placera sig strategiskt redan från början. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev coppertail:

zonerna är olika stora beroende på typ av fartyg.

Japp, det är precis det man ska diskutera.

"Hur stora är dina ringar?"

Med tiden kanske vi får en formel från Bryssel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev bhemac:

Japp, det är precis det man ska diskutera.

"Hur stora är dina ringar?"

Med tiden kanske vi får en formel från Bryssel.

 

Nej. Köper inte det. 

Det man isåfall ska diskutera är storleken på ANDRA fartygs ringar. 

Dessutom är det sällan ringar. Snarare halvcirklar. Akter om tvärs är tämligen ointressant för de största grabbarna. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 minuter sedan skrev bhemac:

Japp, det är precis det man ska diskutera.

"Hur stora är dina ringar?"

Med tiden kanske vi får en formel från Bryssel.

Tror Coppertail menar; det är inte bara ”din” rings storlek som räknas, utan frågan är även ”hur stor ring har den du möter” vilket är svårare att avgöra. 

 

Fan, han var snabbare 😂

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi använder det på förarbeviskurserna. Folket får sätta sig två och två med de båtar de har. De lägger ut tänkta kurser och sen får de diskutera.

Alla tycker det ger väldigt mycket. Många av dem har ju väldigt lite erfarenhet av båtlivet.

Genom en lite större förståelse så slipper man de där som skriker på 200m håll att jag ska väja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Peter_K:

Tror Coppertail menar; det är inte bara ”din” rings storlek som räknas,

Det är ju lite huvudet på spiken, bedöm de andra båtarna storlek på ringarna.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev bhemac:

Det är ju lite huvudet på spiken, bedöm de andra båtarna storlek på ringarna.

 

Byt åtminstone ut frasen ”Gör vad du vill” mot något annat. 

Vad vet jag inte. BRM frasen ”situation awereness” hittar jag ingen bra översättning för. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev coppertail:

Byt åtminstone ut frasen ”Gör vad du vill” mot något annat. 

Förutsättningen är "iakttagande av gott sjömanskap". Då kan man faktiskt göra vad man vill. Men här handlar det bara om hur man kör.

"Sväng som du vill" kanske?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev hbengtsson:

Finns det någon formell storleksgräns på båt/fartyg avseende väjningsplikten yrkestrafik vs fritidsbåtar? Eller får man märka det själv den hårda vägen  (bokstavligen talat) om man väntar ut och inte hör några signaler? Det här med manövreringssvårigheter kan ju bero mycket på fartygets konstruktion och inte minst rådande väder och om passagen är krånglig.

 

Signaler finns ju för avsiktlig kursändring men mig veterligen ingen typ "Men flytta er för i helvete ...". Även om det garanterat låter så uppe på bryggan 🙂

 

Jag tänker ju inte testa själv men vore intressant att veta. Skärgårdsbåtarna här i Sthlm viker ju inte av en millimeter i vart fall... å andra sidan flyr varenda fritidsbåt det närliggande området pga det enorma svall som dom drar upp.

 

 

 

Har läst noga nu och svaret är nej. 

 

Men krasst sett är det djupgåendet i förhållande till det tillgängliga vattendjupet samt fartygets egenskaper och kondition som avgör. 

Inte så lätt för motparten att veta. 

Men en enkel tumregel kanske kan vara:

 

Rör sig långsamt och ”segt”? Håll undan! 

 

Rör sig snabbt och smidigt? Kräver mindre marginaler. 

 

Angående W-bolaget så tycker jag i allmänhet att de har bra koll på läget.

Det må se ruskigt ut, men faktum är att det snällaste sättet att möta någon som ser svallkänslig ut (typ segelbåt i bleke) med en stor snabb båt är att ge ”stålet” rakt emot för att sedan snabbt dra av och väja. Det är det absolut mest tidseffektivta sättet att visa hänsyn. 

Tyvärr riskerar man att motparten skiter ner sig innan de hoppar överbord i panik. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar tänka att den stora merparten av båtfarare inte har en aning om väjningsregler till sjöss. Inte kan man klandra dem för det heller när det inte finns några utbildningskrav. Man har en båt, slänger den i sjön och kör lite på semestern typ, inget större intresse eller kunskap än så.

Med tanke på att minst 9 av 10 körkortsinnehavare inte vet hur högerregeln funkar i trafiken vore det väl naivt att tro att en 7-åring kan väjningsreglerna på sjön, ändå får den vara ute å köra, helt lagligt. 

Jag kan väjningsreglerna, men tillämpar sunt förnuft istället, som de flesta andra. 

I kappsegling är det en annan sak. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev mikael_matsson:

Jag brukar tänka att den stora merparten av båtfarare inte har en aning om väjningsregler till sjöss. Inte kan man klandra dem för det heller när det inte finns några utbildningskrav. Man har en båt, slänger den i sjön och kör lite på semestern typ, inget större intresse eller kunskap än så.

 


Det kan man väl verkligen klandra dem för.

Befälhavaren har alltid det juridiska ansvaret, och har man en båt, så är ju i princip ägaren - han som slänger i båten och kör lite - befälhavare.

Det är väl därför det ibland blir som det blir på sjön.

Eller som vi ibland brukarsäga här ute i väster. "Han kör som han hade huvudut under armen och ingen arm har". Vilket ju betyder att han tydligen inte har något huvud heller.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...