Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Ljungen

Dricksvatten i båten.

Rekommendera Poster

Vad ska jag ha för tabletter i vattentanken på båten för att vattnet ska vara tjänligt att dricka, räcker der att t.ex. hälla i lite citronsyra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du fyller behandlat vatten från vattenverk behöver du inte blanda i något alls, det håller i många månader. Vill du vara lite säkrare så använd något vattenkonserveringsmedel, tex. Aqua  Clean.

 

Om du fyller vatten direkt från brunn är det bra att filtrera vattnet innan man släpper in det i tanken och vattenkonservering är att rekommendera om man vill spara vattnet en längre tid.

 

Läs mera här.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man nu väldigt orolig så får man sätta UV-rening, kostar runt 2500kr och den klarar 20lit/min. Totalt går det åt mindre än 1 Ah för att få 100liter dricksvatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror väl på skicket på tank och slangar...
Är allt rengjort och fräscht så ska som sagt vanligt kranvatten hålla länge, men är det ofräscht skulle jag inte dricka eller ens diska i vattnet.

Det sitter en tank i vår båt, men jag vet inget om skicket, så jag har vattnet i den bara som sköljvatten och barlast. Dricks- och diskvatten löser jag genom två lösa, mjuka tiolitersdunkar med "kran".

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Mackey:

Om du fyller behandlat vatten från vattenverk behöver du inte blanda i något alls, det håller i många månader. Vill du vara lite säkrare så använd något vattenkonserveringsmedel, tex. Aqua  Clean.

 

Om du fyller vatten direkt från brunn är det bra att filtrera vattnet innan man släpper in det i tanken och vattenkonservering är att rekommendera om man vill spara vattnet en längre tid.

 

Läs mera här.

 

Mackey

Tack för svaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev raol:

Beror väl på skicket på tank och slangar...
Är allt rengjort och fräscht så ska som sagt vanligt kranvatten hålla länge, men är det ofräscht skulle jag inte dricka eller ens diska i vattnet.

Det sitter en tank i vår båt, men jag vet inget om skicket, så jag har vattnet i den bara som sköljvatten och barlast. Dricks- och diskvatten löser jag genom två lösa, mjuka tiolitersdunkar med "kran".

Tack för svaret.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev raol:

Beror väl på skicket på tank och slangar...
Är allt rengjort och fräscht så ska som sagt vanligt kranvatten hålla länge, men är det ofräscht skulle jag inte dricka eller ens diska i vattnet.

Min "gissning" är att slangar och tankar i de flesta fritidsbåtar är både nyare och renare än de flesta vattenledningsnät, vattentorn samt ledningar mm. i våra hus. Dessa byts ju aldrig och rengörs inte heller.

 

Varför får raol och många andra "panik" när det blir tal om färskvatten i en båt?

I båten har vi ju enormt bra koll på vattnet till skillnad från att vi har nollkoll på vattnet i våra bostäder. De flesta rengör tanken i alla fall någon gång under sitt båtägande och byter kanske också ut rör och slangar.

 

Se bara till att däcksförskruvningen är tät och använd förnuftet, ev. ett filter och lite vattenkonserveringsmedel om du fyller från en privat brunn.

 

Nu vill jag inte att alla slutar dricka vatten från ledningsnät och privata brunnar utan jag vill belysa vilket fantastiskt vatten de flesta har i sina vattentankar. Vatten i vattenledningsnät i Sverige håller livsmedelskvalitet och det gör det när det fylls i båten också.

 

Mackey

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något som är viktigt är att verkligen använda vattnet (man behöver inte nödvändigtvis dricka det). Motionera systemet så det inte blir gammalt vatten stående. Fyll upp när man kommer hem så tankarna alltid är "toppade".

Sen är det ibland så att vattnet ombord inte är gott, troligen en indikation på att man bör se över anläggningen.

En svaghet är påfyllningen och slangen på bryggan, där kan det bli skit i systemet. Helst ska man ha sin egen slang, direkt ansluten till sin tank.

Träffade en kille som på långsegling alltid gjorde så. Lite överdrivet hemma kanske.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Mackey:

Min "gissning" är att slangar och tankar i de flesta fritidsbåtar är både nyare och renare än de flesta vattenledningsnät, vattentorn samt ledningar mm. i våra hus. Dessa byts ju aldrig och rengörs inte heller.

 

Varför får raol och många andra "panik" när det blir tal om färskvatten i en båt?

I båten har vi ju enormt bra koll på vattnet till skillnad från att vi har nollkoll på vattnet i våra bostäder. De flesta rengör tanken i alla fall någon gång under sitt båtägande och byter kanske också ut rör och slangar.

 

Se bara till att däcksförskruvningen är tät och använd förnuftet, ev. ett filter och lite vattenkonserveringsmedel om du fyller från en privat brunn.

 

Nu vill jag inte att alla slutar dricka vatten från ledningsnät och privata brunnar utan jag vill belysa vilket fantastiskt vatten de flesta har i sina vattentankar. Vatten i vattenledningsnät i Sverige håller livsmedelskvalitet och det gör det när det fylls i båten också.

 

Mackey

 

Skillnaden mellan gamla kommunala vattenledningsnät och ledningar i båtar är att i de kommunala nätet är vattnet aldrig stillastående. Detta rengör ledningsnäten samtidigt som det förhindrar bakterietillväxt. Mikroorganismer trivs bäst i stillastående vatten, det är mysigare i en tank än i ett kommunalt rör. Sen - om tanken sitter högt placerad eller ännu värre i anslutning till motorrum som var fallet i min förra båt - så ökar vattentemperaturen. Mikroorganismer älskar ljummet/halvvarmt vatten.

 

Jag tror som du Mackey att det oftast inte är något problem i en båt - särskilt inte om man har omsättning på vattnet. Vill bara peka på skillnaden i vattnets miljö där den i båt kan vara klart sämre än en aldrig så gammal, rostig och läckande kommunal ledning med kallt strömmande vatten. Det kommunala vattnet är också närmare reningskällan (t.ex. UV eller klor - reningen har ingen konserverande verkan över tid, klor möjligen några dagar).

 

I den tråden du länkade till tidigare la jag upp en bild på hur en reservdunk jag hade på båten ser ut efter ett tag med stillastående vatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev bhemac:

 

En svaghet är påfyllningen och slangen på bryggan, där kan det bli skit i systemet. Helst ska man ha sin egen slang, direkt ansluten till sin tank.

Träffade en kille som på långsegling alltid gjorde så. Lite överdrivet hemma kanske.

 

Mitt paradexempel är Motala gästhamn. Där låg färskvattenslangens ända och ringlade på marken vid utslagsbrunnen för kemtoaletter... Fräscht, eller hur? 😋

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår båt användes inte färskvattensystemet på de två första åren efter att vi tog över båten. Hur länge innan det som det var oanvänt vet jag inte. Men jag vet att kommunala vattenledningar är i dagligt bruk, så där blir det inga problem på det viset. Går alltså inte alls att jämföra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev ArneRadar:

 

Mitt paradexempel är Motala gästhamn. Där låg färskvattenslangens ända och ringlade på marken vid utslagsbrunnen för kemtoaletter... Fräscht, eller hur? 😋

 

Jag har ett annat exempel. Såg en som tömde sin bajstank (sugtömning) för att sedan fylla den med färskvatten genom att pula ner färskvattenslangen i hålet för sugtömning. Efter det är jag alltid skeptisk till att fylla färskvatten i närheten av sugtömningsstationer.

 

Oklart varför han gjorde så men han skulle förmodligen göra något underhåll och ville ha så små illaluktande överraskningar som möjligt.

 

Angående vattnet ombord så använder vi det till allt utom att dricka rent. Vi diskar, kokar kaffe, borstar tänderna, blandar saft, mm. Men när vi dricker rent vatten till maten så dricker vi köpt flaskvatten som vi kyler innan. Enda anledningen är smaken. Vi har flera gånger druckit "båtvatten" också, även gammalt och aldrig blivit sjuka.

Redigerad av rejas
Stavfel
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart man ska fylla vatten med förstånd, slangar vid olika bajsanläggningar bör man undvika eller skölja noga, noga.

 

Jag har skrivit det på någon annan plats, att jag talat med en välinitierad person (som egentligen inte fick berätta) att vatten normalt kan stå i en dunk i ett halvår utan att bli otjänligt.

 

Ni som inte dricker vattnet i båten ska nog undvika att titta och/eller känna på hur kommunala vattenledningar kan vara inuti. Nu är det äckliga slemmet egentligen rätt bra... 

http://www.lum.lu.se/det-kryllar-av-goda-bakterier-i-vattenledningarna/

 

Var och en blir salig på sin tro, erfarenhet och kunskap. Gillar man inte vattnet ska man inte dricka det, men det finns ingen anledning att oroa sig för att bli sjuk.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yrkesfartyg har krav på sig att lämna vattenprov årligen.

Jag brukar skicka det i februari/mars när båten legat still någon månad pga, is. 

Färskvattentanken är belägen i ett lastutrymme som håller ca, 15-20 grader. 

Vattenledningen går genom diverse uppvärmda utrymmen som är betydligt varmare än så. 

 

Resultatet på vattenproverna har aldrig varit annat än ”tjänligt med anmärkning”. 

Anmärkningen har aldrig gällt bakterier utan brukar vara diverse metaller som inte finns i färskvattensystemet. 

Tanken är inte rengjord på 10 år. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som nämnts, så länge man har omsättning på vattnet skall nog mycket till för att vatten fyllt från säker källa till en båttank skall bli farligt.

 

Coppertail - har ni något system för rening eller konservering på ert fartyg? Det är ju hyfsat vanligt nuförtiden med antingen UV eller elektrolyt (?) via silveranoder i handelsflotta och kryssningssjöfart numera.

 

Som parantes och OT börjar UV även användas för rening av ballastvatten för att förhindra spridning av invasiva arter.

Redigerad av ArneRadar
Stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har alltid druckit vatten från båttanken. Har hittils inte blivit risig. 

På hösten tömmer jag systemet noga efter sköljning. 

På våren fyller jag och spolar igenom det ganska noga några gånger, låter stå några dagar sedan tömmer jag och fyller nytt, smakar på det och fortsätter sålänge det smakar tank och trist. 

 

Om vi inte använder båten på två veckor så tömmer jag ut det som ligger i tanken och fyller sedan på med nytt. 

 

Ser inte vitsen med att köpa flaskvatten för 20 kr litern, dom sura slantarna lägger jag hellre på diesel.. :)

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ArneRadar:

Som nämnts, så länge man har omsättning på vattnet skall nog mycket till för att vatten fyllt från säker källa till en båttank skall bli farligt.

 

Coppertail - har ni något system för rening eller konservering på ert fartyg? Det är ju hyfsat vanligt nuförtiden med antingen UV eller elektrolyt (?) via silveranoder i handelsflotta och kryssningssjöfart numera.

 

Som parantes och OT börjar UV även användas för rening av ballastvatten för att förhindra spridning av invasiva arter.

 

Enda reningen på nuvarande fartyg är silen i kranarna. :) 

 

Jag har kört en del lätt trossbåt. Dom är ju av förklarliga skäl väldigt välutrustade gällande vattenrening. Man kan göra dricksvatten av det mesta. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev coppertail:

 

Enda reningen på nuvarande fartyg är silen i kranarna. :) 

 

Jag har kört en del lätt trossbåt. Dom är ju av förklarliga skäl väldigt välutrustade gällande vattenrening. Man kan göra dricksvatten av det mesta. 

 

 

OK! Vad är nuvarande fartyg för slags?

 

Trossbåten - var det omvänd osmosanläggning i den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Angående rening av vatten och dödande av mikroorganismer:  Kan man inte bara hälla i kolloidalt silver om det är bättre pris på det?

 

Kollade i databladet för Aqua Clean från Watski och det är tydligen kolloidalt silver (Biocidt ämne: silver)...

Så kan väll själv konstatera att Ionosils KS borde vara ett billigare alternativ isf då det ändå är "samma" produkt. Kan vara att PPM värdet är lite annat mellan dem dock, men går att reglera via mängden du häller i.

 

Edit: Kanske man inte skall använda Aqua Clean? Står såhär i databladet:

"Vid förtäring: Framkalla ej kräkning. Skölj ur munnen grundligt med vatten". =D

Redigerad av soderholm
mera tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är säkert bättre att dricka nåt med tungmetaller du har gissar helt själv än nåt som är till för att drickas. Är väl inte konstigt att ett rengöringsmedel är giftigt i koncentrerad form. Dessutom står det ju bara att du ska skölja munnen...

 

 

Kolloidalt silver är ett trevligt veganskt alternativ till avkok på sorkskallar och ormskinn. Men låt bli att rekommendera det till främlingar.

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

‎2018‎-‎06‎-‎14 vid 08:05 skrev Ljungen:

Tack för svaret.

 

15 timmar sedan skrev Mackey:

Det är klart man ska fylla vatten med förstånd, slangar vid olika bajsanläggningar bör man undvika eller skölja noga, noga.

 

Jag har skrivit det på någon annan plats, att jag talat med en välinitierad person (som egentligen inte fick berätta) att vatten normalt kan stå i en dunk i ett halvår utan att bli otjänligt.

 

Ni som inte dricker vattnet i båten ska nog undvika att titta och/eller känna på hur kommunala vattenledningar kan vara inuti. Nu är det äckliga slemmet egentligen rätt bra... 

http://www.lum.lu.se/det-kryllar-av-goda-bakterier-i-vattenledningarna/

 

Var och en blir salig på sin tro, erfarenhet och kunskap. Gillar man inte vattnet ska man inte dricka det, men det finns ingen anledning att oroa sig för att bli sjuk.

 

Mackey

De senaste åren har det skapats flera trådar i detta ämne, dom borde hittas via sökfunktionen, även om den funktionen har mer att önska.

Och sammanfattningsvis brukar diskussionerna redan inledningsvis mynna ut i att kommunalt vattenledningsvatten är totalt riskfritt att dricka och fylla i våra tankar, i vårt land då. Säkerligen också i våra närmaste skandinaviska grannländer.

Om du känner dig osäker kan du ju alltid smaka på vattnet innan du fyller tanken.

 

Jag köpte en båt sensommaren 2015 från ostkusten, förre ägaren skickade med några förpackningar med vattenreningstekniketter. Det första jag gjorde som ny ägare var att koka kaffe i den båten, detta var näst intill odrickbart. Tömde tanken och fyllde på nytt kommunalt vatten, blev ju bättre men en viss bismak kvarstod. Efter tre eller fyra vattenbyten var det fortfarande en bismak i vattnet. Alla drack av det, ingen blev magsjuk. Men en sysslolös dag på Gullholmen skruvade vi ur diverse inredning så att tankens manlucka kunde frigöras. mekanisk och kemisk rengöring med klorinlösning och diskborste. Dessvärre fanns det ingen sil mellan tanken och pumpen, så en massa bruna flagor, beläggningar, pumpades ut och fastnade i pumpen. Så den fick ju också skruvas isär och rensas. Men slutresultatet var bra, vattnet blev riktigt gott att dricka, utan bismak. Slangar och ledningar liksom då även pumpen fick ju sig en genomkörning av klorinlösningen.

 

Efter detta har jag installerat ytterligare en tank med trevägskran mot pentrypumpen.

 

Så vitt jag vet är det bara ett ställe, eller snarare några öar utefter Bohuskusten där det inte finns kommunalt vatten i hamnarna. Det är Kosteröarna, "alla tre" Kosteröarna, Nord- och Sydkoster, liksom Ramsö. Vattnet är tjänligt, men smakar mindre bra, humus, salt och kan vara missfärgat.

Extra vattendunkar fylls på fastlandet innan färd hit ut.

 

Dåligt vatten ombord beror ju nästan alltid på bristande hygien i tankar och slangar, böra att byt ut eller rengöra dessa om du är misstänksam. Det kommunala vattnet är riskfritt, håller livsmedelskvalitet. Däremot skall man ju då vara försiktig om man råkar ut för vatten från tvivelaktiga andra källor.

 

Om man är paranoid så finns det ju olika beredningspreparat och exempelvis filterbehållare med aktivt kol att köpa, men återigen, så länge man håller sig till det kommunala vattnet så behövs inga sådana grejer.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev AndW:

Nej det är säkert bättre att dricka nåt med tungmetaller du har gissar helt själv än nåt som är till för att drickas. Är väl inte konstigt att ett rengöringsmedel är giftigt i koncentrerad form. Dessutom står det ju bara att du ska skölja munnen...

 

 

Kolloidalt silver är ett trevligt veganskt alternativ till avkok på sorkskallar och ormskinn. Men låt bli att rekommendera det till främlingar.

 

 

 

 

Båda är godkända vattenreningsprodukter. Dock lite olika doseringar dem emellan. Sökte efter innehållsförteckningen av Aqua Clean, men det står bara silver i databladet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev soderholm:

 

Båda är godkända vattenreningsprodukter. Dock lite olika doseringar dem emellan. Sökte efter innehållsförteckningen av Aqua Clean, men det står bara silver i databladet.

 

Det är lite mer komplicerat än så, men det blir överkurs (så det är valfritt att fortsätta läsa...). Skulle det göras en noggrann utvärdering (revision från KEMI) på Aqua Clean med avsikt på vilket CAS-nr deras silver verkligen är, så är jag tämligen övertygad om att produkten skulle förbjudas i Sverige. Andra exakt likvärdiga produkter har efter sådan revision förbjudits i Sverige, men är tillåtna på andra marknader inom EU.

 

I bakgrunden handlar det om EU's biociddirektiv där alla aktiva ingredienser måste genomgå en godkännandeprocess för olika användningsområden. För vatten (PT5 - desinfektionsmedel för dricksvatten) är vissa silverformer under utvärdering. Tills utvärderingen är klar på EU-nivå gör olika länder olika tolkningar av vad som är tillåtet.

 

MEN till syvende och sist är silver i olika former ett utmärkt konserveringsmedel för vatten. Det förhindrar bakterietillväxt och därför utmärkt att hälla i tankar där vatten kan bli stående länge om man har anledning att tro att det annars kan ske en tillväxt av bakterier eller andra mikroorganismer. Det är dock inte (i för oss människor ofarliga doser) tillräckligt starkt för att rena otjänligt vatten från t.ex. protozoer, då behövs klorförening eller annan typ av rening (UV, ozon, mikrofiltrering, omvänd osmos osv.). Man måste skilja på rening och konservering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎06‎-‎13 vid 18:26 skrev Ljungen:

Vad ska jag ha för tabletter i vattentanken på båten för att vattnet ska vara tjänligt att dricka, räcker der att t.ex. hälla i lite citronsyra?

 

Inget!

Allt vatten, kommunalt eller från enskilda brunnar kan drickas utan någon som helst behandling.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutsatt att tanken är ren, ja.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev raol:

Förutsatt att tanken är ren, ja.

 

Hyfsat ren i alla fall. Förr rengjorde jag tanken varje år men efter en period med klorinsmakande kaffe slutade jag med det. Är det en plasttank så får man inte skura med något grövre än en disktrasa. Borstar påstås ge mikroskopiska repor.

Numera tömmer jag bara tanken minutiöst med våtdammsugaren. På våren fyller jag på, låter det stå någon dag och byter ut det.

Den största faran är nog slangarna, det skadar inte att byta ut med några års mellanrum. Numera kör jag PEX-rör och tömmer ordentligt med våtdammsugaren/oljefri kompressor.

Sen är det bara att se till att hålla tanken så fylld som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev RikardE:

Vi har alltid druckit vatten från båttanken. Har hittils inte blivit risig. 

På hösten tömmer jag systemet noga efter sköljning. 

På våren fyller jag och spolar igenom det ganska noga några gånger, låter stå några dagar sedan tömmer jag och fyller nytt, smakar på det och fortsätter sålänge det smakar tank och trist. 

 

Om vi inte använder båten på två veckor så tömmer jag ut det som ligger i tanken och fyller sedan på med nytt. 

 

Ser inte vitsen med att köpa flaskvatten för 20 kr litern, dom sura slantarna lägger jag hellre på diesel.. :)

 

Samma här!

Jag har nu två tankar på 70 resp. 85 liter. Vi har bra omsättning på vattnet, det står sällan mer än i en vecka i tankarna. Båda tankarna befinner sig under däck, men inte längst ned. I förra Nimbusen och än tidigare båtar har tanken legat direkt mot skrovet/bottens insida, det har ju kylt av vattnet litet.

På hösten tömmer jag tankarna genom att pumpa ut vattnet i tappkranarna samt låta resten rinna ned i kölsvinet där det pumpas eller sugs upp med våtdammsugaren. Även VV-beredaren töms så, till den tillsätts även tryckluft för att få riktigt tömd inuti, och kopplar bort elanslutningen för att undvika sönderfrysning och torrkokning, men det hör inte till denna tråden.

 

Det händer ju att vi köper dyrt flaskvatten, mest beroende på att vi inte har någon Soda Streamer ombord, å andra sidan brukar det finnas öl och pilsner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen beror det lite på hur stort vattenbehovet är vilken lösning som behövs. Jag var ute i fem dygn under förra veckan, och gjorde av med ungefär åtta liter vatten. Ungefär tre liter att dricka (i övrigt dricker jag helst mjölk eller fruktdrycker) och för vatten till att koka pasta, ca tre liter för disk, en liter för tandborstning och resten för handtvätt. Så ungefär två liter per dygn. Skulle jag fått allt mitt vätskeintag från rent vatten skulle det väl bli 10-12 liter till under samma period, eller ca fyra liter per dygn.

Kemtoan har egen vattentank, så den liter eller två som gick åt där räknar jag inte in i vattenbudgeten.

Dusch ombord gissar jag driver upp vattenbehovet enormt. I övrigt borde fem liter per person och dygn vara mer än tillräckligt även om man slösar rejält (låter vattnet rinna medan man borstar tänderna, t ex).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev raol:

I övrigt borde fem liter per person och dygn vara mer än tillräckligt

Ja, många långfärdsseglare klarar sig på 3l/dygn/person. Det är kanske inte vad jag anser vara god hygien men det går bevisligen. 2l behöver man dricka, köper man flaskvatten på Willys så blir kostnaden för detta 8,76 per dygn. Tar man ombord dem väl kylda så får man dessutom gratis kyla.

25liter räcker för anständig hygien, ett snålt duschhandtag behöver ca 9l/min dvs man klarar ca 2min per dag. Prova hemma, det är längre än man tror.

Duschhandtag avsedda för båtar är naturligtvis mycket mer slösaktiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ensamseglar jag (som jag ofrivilligt är tvungen till) har jag inget större behov av att duscha ofta, insåg jag. Träffar ju ingen annan, mer än kanske nån i en butikskassa vid provianteringsstopp. 99 procent av tiden är jag i båten. Däremot är två minuter per dusch löjligt lite tid. När jag stressduschar här hemma brukar det ta 5-6 minuter i själva duschen, och då stressar jag verkligen järnet för att få det att gå undan. En normal dusch för mig är 10-15 minuter, och en kall vinterdag 20-40 minuter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...