Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Mackey

Test av vanligt vattens hållbarhet

Rekommendera Poster

Det har nu och då förekommit diskussioner här på MG och på andra platser om hur länge vatten håller sig i en vattentank ombord på båten. Vissa tror på några dagar för kommunalt kranvatten medan andra tror på många månader.

 

Eftersom jag är säker på att kranvatten håller sig i flera månader så börjar jag nu ett test enligt följande.

  1. Jag tar en sked jord från trädgården och häller ner den i en 50 cl PET-flaska och skakar om.
  2. Jag diskar ur flaskan med Yes och sköljer ordentligt.
  3. Jag fyller på kranvatten från Stockholm vatten.
  4. Jag lindar något runt flaskan så att vattnet lagras mörkt som i tanken på båten.
  5. Jag tar en klunk direkt ur flaskan (munnen mot flaskan) varje månadsskifte och försöker komma ihåg att rapportera här på MG hur vattnet smakar och luktar samt om jag blir sjuk.

Det skulle vara kul om några andra också hängde på så kan vi är flera som kan dela med oss av våra erfarenheter.

Tala om varifrån vattnet kommer, vilken kommun, eller om det är en egen brunn.

Steg ett är inte alls nödvändigt att delta i.

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att jag inte smakade på det vattnet som stod i min tank när jag pumpade ur det för 14 dagar sen.

 

Det hade stått där från Augusti i fjol och jag har använt det lite under vintern. Kanske inte direkt att dricka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten som förvaras svalt och mörkt kan förvaras mycket länge. Titta på flaskvatten i butiker, det är vanligt vatten och brukar ha en bra lång hållbarhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent vatten i en försluten, lufttät behållare kan hålla väldigt länge. Vatten i en öppen tank i en båt skulle jag inte lita på i samma utsträckning. Hade jag haft en båt med behov av vattenförvaring ombord hade jag fyllt vatten i plastdunkar och använt efterhand.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att mera efterlikna en tank i en fritidsbåt med en klen avluftningsslang så lägger jag bara på kapsylen på flaskan så att luften i flaskan har utbyte med omgivningen.

Målet är ju att efterlikna en färskvattentank så mycket som möjligt.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattnet i sig har väl evig hållbarhet... det far väl bara runt runt i hydrosfärens kretslopp i olika former ;)  

Sen kan det ju vara intressant att se om du lyckas få kontaminering av vattnet genom detta experiment.

 

Om du använder en transparent flaska och låter bli att linda den utan istället låter den stå i solen kommer du att få automatisk UV-rening av vattnet. Det är den enklaste och energisnålaste formen av vattenrening som finns (tror jag).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ju tämligen säker på att vattnet kommer att gå att dricka även i januari 2016 även om jag dricker direkt ur flaskan. Jag ska försöka smutsa ner vattnet så mycket jag kan varje gång jag dricker utan att direkt spotta i flaskan.

 

Solens strålar renar vatten bra. Det är en av anledningarna till att jag väljer att skydda flaskan från solen och för att efterlikna tanken i båten någotsånär. Nu släpper fönsterglas inte igenom UVC-strålarna - de strålas om renar - så  man får ingen rening bakom fönsterglas, men för säkerhets skull...

 

Det finns en produkt som heter Solvatten som renar vatten mha. solen. Då använder man plast för att släppa igenom UVC-strålarna.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla plaster är inte genomsläppliga för UV. Polykarbonat, t ex, blockerar nästan hela UV-spektrat fullständigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent vatten i en försluten, lufttät behållare kan hålla väldigt länge. Vatten i en öppen tank i en båt skulle jag inte lita på i samma utsträckning. Hade jag haft en båt med behov av vattenförvaring ombord hade jag fyllt vatten i plastdunkar och använt efterhand.

 

Det är en viss skillnad mellan teori och praktik.

 

Jag har en tank på 160 liter. Dessutom två olika tappställen med tryckvatten. 

 

Att förvara detta vatten i dunkar, som man förvara, plockar fram och häller upp ur och sen ställer tillbaka och sjösäkrar, är inte hållbart rent praktiskt.

 

Är helt säker på att det vattnet som stått i min tank i 8/9 månader hade varit drickbart utan något större problem.

 

Ändå är man så "nojig" att man pumpar ur de ca 100 literna som stått i tanken över vinter och fyller på nytt friskt kommunalt vatten inför årets första längre färd med båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog så att UVC-strålar tas bort av jordens atmosfär och att det är värme + UVA och UVB-strålar som renar vattnet i Solvatten. Fönsterglas stoppar UVB, men inte UVA.

 

Hur som helst är flaskan skyddad mot direkt solljus.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey: Stillastående vatten som inte är tillslutet.....och som du tillför näring en gång per dygn...du kommer vara delvis immun mot ditt eget "vatten", men någon annan som inte suttat på detta varje dygn kommer att vara hängig Januari 2016 :)  detta är iallfall vad jag tror.

 

Kul expriment, :lol:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det var väl inte varje dygn, det var väl varje månadsskifte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det var väl inte varje dygn, det var väl varje månadsskifte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första månadsslurken

 

Nu är det ju inte så länge som vattnet varit i flaskan, men det är ändå månadskifte.

 

Vattnet är rummstemperera, 21℃.

Färgen är klar, helt fri från grumligheter.

Lukten är lätt Coca Cola-aktig av någon anledning, troligen för att en flaska Freeway används.  :P

Smaken är helt ok, ingen cola-smak känns.

I övrigt finns inget att tillägga.

 

Min bedömning är att vattnet är tjänligt.

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första månadsslurken

 

Nu är det ju inte så länge som vattnet varit i flaskan, men det är ändå månadskifte.

 

Vattnet är rummstemperera, 21℃.

Färgen är klar, helt fri från grumligheter.

Lukten är lätt Coca Cola-aktig av någon anledning, troligen för att en flaska Freeway används.  :P

Smaken är helt ok, ingen cola-smak känns.

I övrigt finns inget att tillägga.

 

Min bedömning är att vattnet är tjänligt.

 

Mackey

 

Vaia Con Dios Mackey,

 

Våra tankar är med dig varje månadsskifte.

 

;)  ;)  ;)  ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första månadsslurken

 

Nu är det ju inte så länge som vattnet varit i flaskan, men det är ändå månadskifte.

 

Vattnet är rummstemperera, 21℃.

Färgen är klar, helt fri från grumligheter.

Lukten är lätt Coca Cola-aktig av någon anledning, troligen för att en flaska Freeway används.  :P

Smaken är helt ok, ingen cola-smak känns.

I övrigt finns inget att tillägga.

 

Min bedömning är att vattnet är tjänligt.

 

Mackey

 

Kul test som jag absolut ska följa! Skulle ocks vara intressant om du fick tag i någon form utav mikrobiologiskt testkit något i stil med detta http://solutions.3msverige.se/wps/portal/3M/sv_SE/FoodSafetyEU/FoodSafety/ProductInformation/ProductCatalogue/?PC_Z7_RJH9U5230ODK40IMRSPA7P2O65000000_nid=LGDBJ64Q2LbeXG32PC2RKBgl för att se hur den eventuella försämringsprocessen fortskrider.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns även enkla mätare, t.ex. TDS-mätare som man använder för att verifiera avsaltat vatten. Har för mig att man även med fördel kan använda dessa till att mäta ppm vilket ger en indikation på hur många "saker" du har i vattnet vilket är en form av indikation på t.ex. mikroorganismer. Inte en vetenskaplig bakterie-analys, men en "pareto"-approach.

 

http://www.drdrutt.se/tds-vattenkvalitet-testare-ppm-matare.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom vattentanken är liten i min båt har jag en 15L reservdunk som står under en soffa i sittbrunnen. Byter ut vattnet i dunken då och då, men inte ofta, så det kan bli stående säkert någon månad. Skulle använda vattnet nu i veckan och upptäckte till min förvåning att det tycks börja gro alger eller liknande i dunken (se bild). Har bara tagit vatten från kommunala täkter denna säsong. Det är inte nödvändigtvis hälsofarligt, men det är just sånt här jag vill undvika i huvudtanken och i ledningar (som ju är svåra att inspektera) och därför använder jag bakteriedödande konserveringsmedel rätt ofta (men hittills aldrig i dunken).

post-96037-0-69573600-1438946702_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu närmar det sig...

 

En förhandstitt säger att det inte går att se någon beväxning i flaskan.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu måste det vara ruskigt nära....kan höra trumvirvlarna... ;)

Bra att du påminde...

 

Så här skrev jag för en månad sedan.

 

Första månadsslurken

 

Nu är det ju inte så länge som vattnet varit i flaskan, men det är ändå månadskifte.

 

Vattnet är rummstemperera, 21℃.

Färgen är klar, helt fri från grumligheter.

Lukten är lätt Coca Cola-aktig av någon anledning, troligen för att en flaska Freeway används.  :P

Smaken är helt ok, ingen cola-smak känns.

I övrigt finns inget att tillägga.

 

Min bedömning är att vattnet är tjänligt.

 

Mackey

 

Vattentest 2015-08-31

 

Vattnet är rumstempererat, 21℃.

Färgen är klar, helt fri från grumligheter.

Lukten, det finns ingen lukt.

Smaken är helt ok, smakar som vattnet i kranen vid en jämförelse.

I övrigt finns inget att tillägga.

 

Min bedömning är att vattnet är tjänligt efter en dryg månad, men vi får väl se i natt. :)

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Godspeed Mackey,

 

Nu har vi ju en kortmånad framför oss, ser fram emot nästa rapport.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Godspeed Mackey,

 

Nu har vi ju en kortmånad framför oss, ser fram emot nästa rapport.

Ledsen att du fick vänta...

 

Vattentest 2015-10-03

 

Vattnet är rumstempererat, 20℃. Lite kallare än tidigare.

Färgen är klar, helt fri från grumligheter. Möjligen finns en "osynlig" beläggning på flaskans insida. Svårt att säga.

Vattnet luktar inget alls.

Smaken är fortfarande bra, forfarande samma smak som vattnet i kranen.

Inget övrigt finns att tillägga.

 

Vatten som förvaras i en öppen 0,5 l läskflaska verkar klara sig bra, bättre än jag hade trott faktiskt.

Min bedömning är att vattnet är tjänligt efter dryg två månader.

 

Funderar på att lämna in ett vattenprov, kanske nu eller till nästa månadsskifte.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattentest 2015-10-31

 

Vattnet är rumstempererat, 19℃. Ännu lite kallare än tidigare, men det är för att vi trivs i 19℃.

Färgen är klar, helt fri från grumligheter. Möjligen finns en "osynlig" beläggning på flaskans insida. Svårt att säga. Ser ut som vid förra testet.

Nytt denna test är att det ligger lite "grummel" på botten av flaskan.

Vattnet luktar fortfarande inget alls.

 

Jag känner mig lite feg - och förkyld - så jag avstår från att smaka på vattnet nu.

Jag ska lämna in ett vattenprov istället så får vi se om vattnet är tjänligt efter tre månader i en öppen flaska.

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kommit över några Agarplattor så jag tänkte studera bakterietillväxten, dels i flaska och senare i tanken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är en intressant tråd denna.

 

Själv tänker jag lite på allt gammalt vatten i sjöar som man dricker av. Är risken kanske stor att man åker dit på en avmagringskur?

 

Vi har också en brunn ute i skogen vid röd stuga som sällan besöks. Inte största ombytet i den och om så vore att bakterier frodas vad hjälper det att 99 % av vattnet byts ut. Skulle ta hela sommaren att åstadkomma och en procent av bakterierna ändå kvar. Blir rätt snart 100 gånger så många om förhållanden är rätta för elak bakterie.

 

Varför blir vi inte magsjuka då?

 

Antingen är det bara snälla bakterier eller så är grogrunden fel. Ingen näring, fel temperatur eller nåt som förhindrar tillväxt. Kanske ödlorna som simmar därnere äter bakterier?

 

Ja, man kan undra?

 

När det gäller båden och vatten i dess tankar litar jag något mer på det från rostfria tanken. När jag öppnade manluckan var det endast några små stenar på iövrigt helt rena tanken.

 

Helt rent näringsfritt vatten gärna med lite klorering i en mörk tank håller nog i evighet. Helt rent finns förstås inte så hållbarheten blir något kortare än evigheten och med den osäkerheten får man leva. Det man kan göra är som trådskaparen smaka på vattnet. Troligen blir immunförsvaret utökat eller magsjukan sätter åt en. Några kilo lättare och en bakterie mindre att åka dit på??

 

Obs, är inte bakteriolog!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill minnas att jag vid tillfälle av svår törst och dåligt med vätska druckit vatten ur en gammal saftdunk som hade stått i iaf ett halvår men troligen snarare ett år utan några som helst problem. 

 

Vid de tillfällen som jag druckit vatten direkt ur rinnande små vattendrag så har jag ibland efteråt tyckt att urinet fått en liten speciell doft, typ ammoniak. Men det kan också haft att göra med att jag vid dessa tillfällen utsatt mig själv för ganska hård fysisk uthållighetsprövning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lämnade in vattenprov idag och fick samtidigt intressant information.

 

Det enda som kan göra vatten otjänligt när det gäller bakterier är koliforma bakterier, dvs. i princip endast bakterier från avföring. Övriga bakterier kan göra vattnet tjänligt med anmärkning, men det kan aldrig bli otjänligt. Det innebär i stort sett inget kommunalt vatten kan bli otjänligt så länge flaskan, dunken eller tanken inte innehåller koliforma bakterier när man fyller den.

 

Nu väntar jag med spänning på provsvaret för att se om min flaska innehåller några koliforma bakterier efter att ha stått öppen på fönsterbrädan i tre månader.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...