Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
ChristerN

Polariserande solglasögon med styrka

Rekommendera Poster

Hej. 

Som en del vet så har jag varit med här ett tag och brukar inte skriva reklam men jag vill tipsa om en produkt som jag haft mycket nytta av. 

Med åren har mina ögon blivit sämre och sämre och sedan ganska många år har jag behövt glasögon för att kunna läsa. Mina ögon har dock alltid varit känsliga för starkt ljus och jag har i många år haft polariserande glasögon på mig på sjön. 

Förra året sökte jag och fann Sunread polariserande solglasögon med styrka som för mig passar perfekt. 

Finns i diverse butiker. 

Bra att ha för att kunna läsa plottern och samtidigt kunna se omgivningen. 

Bra också när jag polerar och vaxar så jag verkligen ser vad jag gör. 

Så om det är fler som har dessa krämpor kan jag tipsa om dessa glasögon. Finns säkert andra och bättre glasögon men dessa hittade jag och de passar mig. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hittat solglasögon med "läsområde" på fiskeavdelningen någon gång. En del modeller har klart otonat läsområde och polariserande mörkt glas när man tittar på håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser du plottern är de väl ändå inte polariserande..? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med progressiva glasögon. "Min" optiker hade ett erbjudande där man fick ett par extra fast med solglas för halva priset. Tycker det fungerar helt perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Peter_K:

Ser du plottern är de väl ändå inte polariserande..? 

Det beror ju på i vilken riktning polarisationen ligger. Om den ligger 90 grader förskjuten så syns instrumenten. men det är inte helt problemfritt. Vid segling på styrbord resp babords bog så lutar jag huvudet i olika vinklar och ser instrumenten olika bra p.g.a polarisationen.

 

Enklast vid segling är att undvika polariserade glas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Lintott:

Det beror ju på i vilken riktning polarisationen ligger. Om den ligger 90 grader förskjuten så syns instrumenten. men det är inte helt problemfritt. Vid segling på styrbord resp babords bog så lutar jag huvudet i olika vinklar och ser instrumenten olika bra p.g.a polarisationen.

 

Enklast vid segling är att undvika polariserade glas.

Att vara på sjön utan polariserande glas ger mig migrän och är inget alternativ. 

Plottern ser jag utan problem. Lutar jag huvudet lite minskar synbarheten på plottern lite grann men jag måste luta det ganska mycket för att jag inte ska se alls. 

I vissa vinklar ser dock vindrutan lite "rutig" ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Lintott:

Det beror ju på i vilken riktning polarisationen ligger. Om den ligger 90 grader förskjuten så syns instrumenten. men det är inte helt problemfritt. Vid segling på styrbord resp babords bog så lutar jag huvudet i olika vinklar och ser instrumenten olika bra p.g.a polarisationen.

 

Enklast vid segling är att undvika polariserade glas.

Träffade en polare igår som köpt solgjas med små genomskinliga fält men läsglas. Verkar funka klockrent.

Bad honom köpa några par t mej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Ser du plottern är de väl ändå inte polariserande..? 

 

53 minuter sedan skrev Lintott:

Det beror ju på i vilken riktning polarisationen ligger. Om den ligger 90 grader förskjuten så syns instrumenten. men det är inte helt problemfritt. Vid segling på styrbord resp babords bog så lutar jag huvudet i olika vinklar och ser instrumenten olika bra p.g.a polarisationen.

 

Enklast vid segling är att undvika polariserade glas.

Fungerar utmärkt att segla och titta på plottern med polariserade glas. Som lintott säger kan man råka vinkla huvudet fel någon gång, men jag håller inte alls med om att det är ett problem. Jag upplever bara fördelar med polariserade glas, det är bekvämare och man ser omgivningen betydligt bättre för att reflektioner i vattnet till stor del försvinner. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu i några år använt dubbelslipade polariserade solglasögon, där den slipade delen är klar och opolariserad. Dessa är inköpa hos Hjertmans i Göteborg, då butiksmedarbetaren berättade att "folk vallfärdar från hela landet hit" för att köpa dessa tolkar jag som att de bara finns i den butiken, har inte kollat på hemsidan. Finns iallafall i olika styrkor. Jag upplever inga som helst problem att läsa instrument eller displayer med dessa glasögon, men klart lägger man huvudet på sne så......

Har kompletterat med ett flytande band. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, har också polariserande glas på sjön men måste lyfta på glasen för att se plottern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
27 minuter sedan skrev -PLM-:

Intressant, har också polariserande glas på sjön men måste lyfta på glasen för att se plottern.

Kanske hjälper om du vrider plottern 90 grader eller lägger huvudet på sned?

När min logg blev blek och oläslig tog jag bort det yttersta polariserande skiktet och ersatte det med motsvarande från en skrotad laptop. Fick prova mig fram för att få rätt vinkel men nu funkar det perfekt.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget slår RayBan's klassiska G15 glas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Olten:

Inget slår RayBan's klassiska G15 glas.

Inte för att jag vet vad RB's G15 är för några men har man någon hjälp av dem om man bara behöver en liten del av linsen med styrka?

Tror vi snackar andra priser då också. 

Har ett par RB polariserande utan "slipning" men de släpper in för mycket ljus på sidorna för att vara perfekta för mig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder fotokromatiska glasögon med flytande kristaller på sjön o i bilen som anpassar sig (mörknar) när det blir mycket ljus, funkar fin fint

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Marrexxx, du ledde in mig på min fråga här.

Jag hade ett par super-duper justa solglasögon. Dels med kristall så det blev som det heter fotokromatiskt, ljusnar när det blir mörkt, mörknar nä rsolen lyser starkare, men nu kommer det, de var dessutom polariserade!

Å den kombinationen verkar omöjlig att hitta här i Sverige. Varit hos över 10 olika optiker i olika städer.

Som grädde å moset hade mina glas ett "gel" på insidan som tog bort reflexer från glaset å var självläkande om man repade den. Att jag sedan beställde sk "rid-skalmar" var en extra finess. De ramlar inte av å man slipper senilsnöret. Själva formen var av pilotmodell å släppte inte in ljus på sidorna eller vid näsroten.

 

Nu till min fråga. Var kan man hitta dessa glasögon i Sverige?

 

Kan berätta att det hände en olycka, någon drog upp glasögonen från tygpåsen där vi hade skotvinscharna och märkte inte den föll i durken. Sedan var en klumpeduns framme å trampade sönder ena glaset å krökte titanbågen. Så det var ajöss med dem.

Jag är beredd at betala ett just pris men jag hittar som sagt inga. Köpte dem i Florida för ett bra antal år sedan. Slipning behöver jag inte för jag har lyckligt nog fortfarande bara läsglas på +1,5 dpr å ser bra utan för övrig....än så länge.

Tacksam för tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Förutom det där med att alla skärmar syns i rätt vinkel, så tror jag att vissa skärmar är imuna mot polariserade brillor.?

Jag har märkt det på jobbet där jag kör en herrejösses massa olika lastbilar för jämnan. Jag använder alltid polariserat brunt glas när jag kör då det ger överlägset bäst sikt och komfort i de förhållandena.

I personbilen försvinner displayerna, men i moderna lastbilar tycks alla skärmar synas oavsett hur jag vrider huvet. 

Det är väl bara LCD skärmar som inte funkar med polglasögon tror jag. Vad vissa skärmar annars har för teknik vet jag inget om, men somliga tycks funka iaf. Är det kanske LED skärmar som funkar :huh:

Redigerad av mikael_matsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Marrexxx:

Jag använder fotokromatiska glasögon med flytande kristaller på sjön o i bilen som anpassar sig (mörknar) när det blir mycket ljus, funkar fin fint

 

När jag skulle ha glasögon med styrka och solglas så ville jag ha  fotokromatiskt glas. Men det fungerar dåligt enligt optikern eftersom det är UV-ljuset som styr den fotokromatiska processen och bilens rutor blockerar UV-ljus. Så glasen mörknar men bara lite, ganska värdelöst tyckte jag. Träffade en kille som bekräftade detta, hans optiker hade "glömt" berätta detta.

 

Anekdot:

En kompis extraknäckte som brevbärare under skoltiden. Han hade fått fotokromatiska galsögon som han var mäkta stolt över. På den tiden var det fart i brevbärarna men det var det inte i glasen, det tog tid för glasen att reagera. Så inne i trapphusen var glasen mörka men ljusa ute, helt oandvändbara alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...