Jump to content
Monday 21 October 2019

Marina95

Medlemmar
  • Content Count

    86
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

15 Trovärdig

About Marina95

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

356 profile views
  1. Håller helt med om att mittsittbrunn är överlägset när vädret är lite sämre, men självklart ska man ha invändig gång. Själv har jag en 31-fotare med gång till akterruffen. Vem sjutton vill vakna upp på morgonen och behöva gå genom en regnig och kall sittbrunn för att komma till toalett och pentry?
  2. Regntät lär den absolut vara, men tittar man på bilden ser den inte ut att vara tät när den blir översköljd av en våg. Men det är förmodligen lättare för trådskaparen att avgöra - han eller hon har ju den faktiska luckan att titta på och inte bara en bild.
  3. Jag hade nog hellre byggt en lucka själv, alternativt fixat till den som redan sitter på båten i så fall. Husbilsluckan verkar vara i ganska skör plast, så största risken är om den inte är tillräckligt stark för att tåla vågor. Jag vill inte ha ett stort hål i fördäck när det blåser lite... Den bör även vara stark nog för att hålla om ett skot fastnar i den eller om någon (av misstag) trampar på den, ramlar på den eller tappar något tungt. Nästa problem är att den verkar sakna gummilist, så även om den säkert är regntät lär den inte vara tät när den sköljs över av en våg. Det sista och minsta problemet jag ser är att den bara öppnas 50 grader. Beroende på var den sitter i båten tänker jag att man vill kunna ta sig ut genom luckan samt skicka föremål in och ut.
  4. Kan inte svara på frågan, men med tanke på att jag har samma motormodell ser jag fram mot uppdateringar i tråden!
  5. Det är faktiskt inte alls så svårt att få båtplats i Göteborg längre. Grefab skriver själva att de har lediga platser i Björlanda Kile för de flesta storlekar på båtar. De har även lediga platser i Fiskebäck och det finns ytterligare hamnar där något års kötid räcker. Brukar dessutom finnas en del som hyr ut i andra hand.
  6. Kan man få några problem med sitt försäkringsbolag om man installerar en värmare av den här typen? Tänker om det finns krav på CE-märkning eller liknande?
  7. Haha, oroväckande att tråden började handla om båtar som sjunkit på vintern. I Göteborg har vi haft kanske 5-6 dagar under senhösten/vintern som varit lite för blåsiga för att jag ska vilja ge mig ut. Ytterligare någon dag försvinner väl på grund av dålig sikt. Annars får jag nog strö salt i såren och säga att det varit strålande seglingsväder hela tiden. Isen har fortfarande inte lagt sig, så inga problem där heller.
  8. Nu är vi i alla fall halvvägs genom vintern och jag tänkte att det är dags för en uppdatering. Allt har i stort sett fungerat som tänkt och det har varit enkelt att ta ut båten även för dagsturer. Totalt har vi varit ute och seglat kanske 15 dagar sedan den senare delen av november. Det är förvånansvärt komfortabelt att segla under vintern, även utan värmare ombord. Nästan alla gästhamnar runt Göteborg tillhandahåller landström även på vintern så att man kan koppla in ett element och ha det varmt på kvällarna. Metoden för vinterförvaring har fungerat fint, även om det börjat krångla senaste veckan. Laddstolpen är långt ifrån båten, så jag har flera skarvar på sladden. Tidigare i veckan hade det kommit in vatten i en av dessa varpå jordfelsbrytaren löst ut några gånger. Självklart skedde detta vid sämsta möjliga tidpunkt, men larmet fungerade som det skulle och det kunde åtgärdas ganska snabbt. Med en skyddsbox runt skarven ska detta förhoppningsvis fungera bättre. Blev till att vinterkonservera motorn den här veckan pga den osäkra strömförsörjningen och jag får väl erkänna att man gärna hade haft den där trevägsventilen på kylvattenintaget!
  9. Marina95

    Länspump?

    Oavsett vad man har för typ av pump vill jag ha en nivåvakt kopplad till en summer. Får jag in vatten i båten vill jag att det ska tjuta så att man direkt vet att det läcker. Var ute med en inte så väl underhållen, mindre båt för några år sedan. Efter en stund tyckte jag att båten såg ut att ligga lite lågt i vattnet. Visade sig att det gått hål på en slang till en skrovgenomföring. I det här fallet upptäckte vi det ganska tidigt, men har man otur kan det komma in ganska mycket vatten i båten innan man upptäcker något. Den ambitiöse kopplar ju dessutom ett gms-larm eller liknande till nivåvakten så att man får ett sms om båten tar in vatten vid bryggan
  10. Du vill skydda både motorn och alla skrovgenomföringar från att frysa sönder. Finns många sätt att göra det, men de går vanligtvis ut på att antingen tömma ut det vattnet som finns, hålla plusgrader inne i båten (eller delar av båten) eller ersätta vattnet med någon vätska som inte fryser. Jag startade en liknande tråd för någon månad sen med vad jag tänker göra. Kom fram en hel del bra tips där:
  11. Kul att det kom så många fler bra synpunkter. Jag använder en sorptionsavfuktare. Den är visserligen normalt sett något mindre effektiv, men fungerar bra i lägre temperaturer (ner till 0 grader i alla fall). Tänkte lösa så att den går ca 1 timme per dag på timer (slang ner i 15-liters dunk), vilket dels kommer cirkulera luften lite i båten men också hålla luftfuktigheten väldigt låg. Greip nämnde stöldaspekten vilket var ett mycket bra påpekande. Båten ligger i alla fall på ett område med grind och en del folk i rörelse. Oavsett är båten rensad på värdesaker. Plotter och liknande tar jag med hem efter varje tur. Även jolle och liknande får spendera vintern hemma - generellt sett är det skönt att inte ha massa prylar man ändå inte använder på vintern i båten. Två av mina skåp var lite små för att på ett helt tillfredsställande sätt montera frostvakter säkert. Så nu blir det istället värmekabel runt skrovgenomföringar, vattenpumpar, kulventiler mm. Vissa av skrovgenomföringarna kan man enkelt komma åt och blåsa ur luften ur kulventilen och då kommer jag göra det. När det blir lite kallare tänkte jag även fylla resterande skrovgenomföringar med vätska som inte fryser. Blir lite hängslen och livrem med både värme och antifrysmedel, men är nog värt det så att man kan sova lugnt. Trevägsventiler verkar trevligt, men motorn går enkelt att konservera genom att skruva av kylvattenslangen från vattenpumpen. Kanske blir en trevägsventil något annat år.
  12. Tyvärr har jag ingen fungerande värmare i båten, annars hade jag gärna löst så att den startade vid ett eventuellt strömavbrott. Har strömmen gått och det inte går att åtgärda får man helt enkelt starta motorn och konservera den som man gjort om båten stått på land. Det som oroar mest är kanske om man inte hinner ut till båten tillräckligt snabbt, men det borde handla om ganska många timmar om motorrummet hålls vid 7-10 grader. Kanske ska tillägga att jag kommer vinterkonservera motorn om det blir så kallt att isen lägger sig och det ändå inte går att segla. Har en något underdimensionerad Wallas 1800Sail till båten som tyvärr inte fungerar. Bytte en defekt fläkt, men den bränner fortfarande av tändspolen så fort man försöker starta den - vilket gör den lite svårreparerad med tanke på att varje ny spole kostar 450kr. Tänkte också ställa en fråga om att isolera med liggunderlag. I salongen är inredningen monterad cirka 5-10 cm från skrovsidan. Nu är det ju för kallt för att isolera skrovsidan, men funderade på om det ändå inte är bättre att isolera baksidan av inredningen? Då får jag ju en luftspalt mellan skrov och isolering. Dessutom döljer jag då inte röstjärnen samt att det blir mindre problem om någon av bultarna som håller samman skrov och däck skulle börja läcka.
  13. Båten kommer ligga i Torslanda Lagun. På västkusten alltså, med något sötare vatten pga älven. Vet faktiskt inte hur mycket is det brukar bli där, men gissar på att isen kan lägga sig ganska tjock där inne. Blir nog i alla fall mer is än i Kungshamn. Men tänkte höra med hamnpersonalen hur det brukar se ut. bhemac - pumpen jag länkade ger ett tryck på >0,03MPa, så det ska inte vara några problem. Men borde det inte räcka att ha lagt ner slangen innan isen lägger sig, måste jag verkligen ha startat pumpen? Motorvärmaren ser väldigt trevlig ut, mycket möjligt att det blir en sådan på sikt. Tanken är ju att alltid hålla minst 5 grader i motorrummet, så det minskar väl behovet lite förvisso. Men du tänkte alltså köra motorvärmaren konstant (med termostat)? Vad är målet att du ska hålla varmt då? Med den lösningen kommer du ju behöva värma motorn ganska mycket om resten av motorrummet ska hållas vid en hyfsad temperatur med.
  14. Ja, du verkar ha fått ihop ett riktigt intressant system där. För min del är nackdelen med enheten jag beställt framförallt att den bara kan hantera 1 temperatur/luftfuktighets-sensor (jag skulle vilja ha minst 2). Men priset är väldigt rimligt och det borde vara mycket enkelt att montera/få igång. Jag hade tidigare tänkt bygga mitt eget arduino-baserade system, men den tiden fanns inte i år. Men att kunna slå på och av luftpump och luftavfuktare på distans vore väldigt trevligt. Har du möjligtvis ett exempel på en mer prisvärd luftpump? Alla pumpar med liknande effekt jag hittar på t.ex. Aliexpress hamnar på ca 60 USD med frakt. Efter att postnord tagit ut sin avgift och momsen är betald är det ungefär samma peng som att köpa den i Sverige.
  15. Vet att det redan finns massvis av trådar om att ha båten i havet på vintern, men tänkte dela med mig av mina planer inför vintern för att få lite feedback. Kanske hjälper det också någon annan och förhoppningsvis kommer jag ihåg att återkomma med resultat i slutet av året. Jag kommer alltså låta segelbåten (31 fot) ligga kvar i havet i vinter med syftet att förlänga säsongen. Det handlar inte om förvaring, utan båten ska kunna användas så enkelt som möjligt. Det är första gången jag har båten kvar i sjön på vintern, men har tidigare alltid tagit upp sent (november) och sjösatt tidigt. Båtplatsen som båter ligger på är väl skyddad med tillgång till el som får vara permanent inkopplad. Tyvärr har jag inte möjlighet att titta till båten varje dag, men tanken är att båten kommer ses till ca 1 gång i veckan samt vid behov (exempelvis efter kraftiga snöfall). Skydda mot fukt Målet är att kunna ha dynor, sjökort och en del andra textilier kvar i båten. - Elektrisk avfuktare som körs när möjlighet finns - 3st stora, hemmabyggda torrbollar - Analog hygrometer i ruffen - Hygrometer i motorrummet som via sms varnar vid för hög luftfuktighet - Samtliga ventiler stängda Både försegel och storsegel har bra kapell till. Även när jag haft båten i sent på säsongen har jag inte haft några problem med mögel eller liknande, så jag tänkte låta seglen sitta kvar. Åtgärder för att skydda mot frostskador Båten ska som sagt användas och jag vill alltså försöka undvika att konservera motorn efter varje tur. Alltså får temperaturen i motorrummet inte sjunka under 0 grader. Tanken är att montera en elektrisk frostvakt på 200 watt i motorrummet. Vid strömavbrott eller om temperaturen blir för låg larmar båten via sms från denna typ av larm: https://www.aliexpress.com/item/Quad-Band-GSM-SMS-Environment-Alarm-remotely-Monitoring-Onsite-Temperature-Humidity-Sensor-Power-Status-by-Wireless/32522019071.html?spm=2114.search0302.3.18.1844446c9rrSpM&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_0_450_452_532_533_534_10618_535_318_319_10059_10696_10084_100031_10083_10821_10887_320_10307_323_204_448_10065_449_10068_10301_10103_10884_10303_10820,searchweb201603_0,ppcSwitch_0&algo_pvid=b43eea3e-6b67-4060-a782-25dc6114399c&algo_expid=b43eea3e-6b67-4060-a782-25dc6114399c-2 Totalt har båten 6 skrovgenomföringar med kulventil. 3 av dessa sitter i motorrummet (sjövattenintag + 2 självlänsar till sittbrunn). Självlänsarna lutar jag åt att fylla med (miljövänligt) antifrostmedel och stänga då dessa sällan behövs men sjövattenintaget används varje tur. Tanken är att förlita sig på att motorrummet hålls frostfritt för att kulventilen till sjövattenintaget inte skall frysa. Tänkte fortfarande stänga denna ventil. Resterande 3 ventiler sitter fördelade i två skåp (pentry och toalett). De i toaletten tänkte jag fylla med antifrostmedel och stänga (samt låta bli att använda toaletten under vintern). I pentryt sitter även tryckvattenpumpen, så även här tänkte jag placera en frostvakt (ska i veckan mäta om det finns en yta stor nog för säker montering). Möjligtvis kommer jag ändå fylla denna skrovgenomföring med antifrostmedel för säkerhets skull. Vattentanken som sitter i båten tänkte jag tömma efter användning. Att lite vatten som finns kvar i slangar kanske fryser borde inte vara ett problem. Är mycket tveksam till om det egentligen är nödvändigt, men lutar ändå åt att hålla isfritt runt båten genom en luftpump av denna typ: https://www.vattenliv.se/produkt/luftpump-kolvpump-aco-328-4200/ . Största anledningen är att jag har en gammaldags logg med en liten propeller (dock långt under vattenytan) som jag inte är säker på skulle må så bra av att det frös. Dessutom borde det öka temperaturen inne i båten något om vattnet mot skrovet håller plusgrader. Farhågor och funderingar Båtens avgassystem, inklusive ljuddämpare sitter utanför den delen av båten jag tänkte värma upp. Självklart är det inte bra om dessa fryser sönder. Dock ligger de nära vattnet, djupt nere i båten och jag är inte säker på att det faktiskt blir minusgrader där. Funderar på att inte göra något, men att efter uppstart alltid kolla så att avgaser inte kommer ut inne i båten. Propelleraxeln går ju också igenom båten och tätningen sitter först inne i motorrummet. Har dock aldrig hört att detta skulle vara ett problem. Strömavbrott en kall natt är ju såklart en oro. Min plan för att lösa detta är att larmet skickar sms inte bara till mig utan även 3-4 andra personer vid strömavbrott. Antalet timmar som samtliga dessa sover varje natt borde vara ganska få. Jag räknar med att alltid någon kommer kunna vara vid båten inom en timme efter ett larm. Förhoppningsvis ska inget frysa sönder på den tiden. Blir det riktigt kallt under vintern under en längre period kommer jag ju ändå inte att kunna ta ut båten (pga is) utan kan då lika gärna passa på att vinterkonservera motorn. Ser fram emot kommentarer och idéer, jag har ännu inte förberett särskilt mycket av det här, så om någon har bättre förslag går det fortfarande att ändra.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy