Jump to content
Monday 21 September 2020

WindaV

Medlemmar
  • Content Count

    2
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About WindaV

  • Rank
    Landkrabba
  1. Jo, ju mer jag tänker på det så ser jag ju att systemet blir rätt segt och krångligt. Grejen är att jag har bott i båten hela sommaren och hösten, samt har ambitionen att komma ut på långsegling 6 månader nästa sommar. Så trögheten gör inte så mycket. Har börjat snegla lite på att sätta in en dieselvärmare, typ webasto eller wallas och bara blåsa ut varmluft i salongen/förpiken. Detta är ju en relativt enkel och billig lösning. Jag tar tyvärr inte vara på motorns värme, och jag får fortsätta leva utan varmvatten. Men det blir ett enkelt system med 2 separata värmesystem, så jag får redundans vilket alltid är trevligt.
  2. Hej! Det verkar ju finnas ett par gamla trådar om vattenburen värme, så jag tycker att det är dags för en till. Jag funderar på att bygga ett vattenburet system till min 32 fors segelbåt. Båten har en hytt i aktern där det sitter en liten dieselkamin som inte är vattenmantlad, Hytten i aktern är förbinden med salongen genom en smal passage utmed styrbords sida, så värmen som kaminen producerar har svårt att ta sig fram till salongen. Jag tänker att det vore fiffigt om man kunde nyttja värmen från kaminen i hela båten, samt även för varmvatten, så jag funderar därför på ett vattenburet system, med en värmeslinga som värms upp av dieselkaminen, motorns kylvatten (via en egen värmeväxlare) samt elpatron. Så min första fundering gäller att vattenmantla en kamin, hur meckigt kan det vara? Kaminen är av typ refleks/glembring, men den är fyrkantig utanpå med en plåttub inuti som utgör förbränningsrummet. Längst upp i förbränningsrummet finns det lite plats, men bara 12 cm på höjden, och 13,5cm i diameter. Hur smalt kopparrör måste man ha för att fixa en sådan spiral? Eller skulle det gå att göra en spiral på utsidan rökröret, det är bara 7cm i diameter, så här snackar vi en tajt spiral. Hur mycket effekt av kaminens kan man få ut genom att göra så? Min andra fundering gäller vattenburen värme och ackumulering av energi. Jag lurar på om man skulle ha en större varmvattenberedare i värmeslingan och använda den som ackumulatortank (samt elpatron vid landström). Det vore ju trevligt att ha lite värme sparad om man har kört motorn några timmar. I varmvattenberedare för båtar finns det ju oftast en slinga för värme från motorn. Om man istället skulle använda varmvattenberedaren som en del av värmesystemet, och använda slingan i varmvattenberedaren för tappvarmvatten, finns det fördelar/nackdelar med det gentemot att använda varmvattenberedaren på konventionellt sett?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy