Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
hbengtsson

Stockholms stad har höjt avgiften för båtklubbar

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Så har man då infört de nya höjningarna för privata båtklubbar för att finansiera det kommande underhållet av stadens bryggor och pontoner. 

 

Någon som vet mer hur genomförandet är tänkt rent praktiskt? Stockholm stad har ju ganska många båtplatser som man kan hyra av idrottsförvaltningen. Är det bara dessa båtplatser som skall rustas upp och som alla privata båtklubbar skall vara med och betala utan att själv få en planka på egna bryggan utbytt? I sådana fall är det ju knappast "avgift" i den bemärkelsen. Let's call a spade a spade...snarare ren båtklubbsskatt.

 

Har mejlat Alexander Lindholm (S) och väntar på svar men tänkte även kolla om någon annan kände till det hela

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

”Beslutet berör båtklubbarna lite olika beroende på om klubbarna hyr enbart brygganläggningen eller hela hamnen inklusive mark och bryggor.”

http://www.batliv.se/2017/11/22/dubblerade-arrenden-stockholms-batklubbar/

 

Staden höjer alltså arrendet till 550 kr/bryggmeter. Vore spännande att se hur avgiften för en båtplats hamnar jämfört med motsvarande plats i Göteborg..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

550 kr per bryggmeter? Betyder det att en 3 m bred båtplats blir 1650 kr dyrare per år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, raol säger:

550 kr per bryggmeter? Betyder det att en 3 m bred båtplats blir 1650 kr dyrare per år?

Bara om den kostar 0 kr/m innan, och om det bara ligger båtar på ena sidan bryggan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, ok, jag trodde detta var en nyinförd avgift, dvs att den var "noll" tidigare. Och att bryggmeter mättes som perimeter, inte längd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Båtliv skriver

"För båtklubbar som i dagsläget betalar 300 kr/bryggmeter för kommunalt ägda pontoner innebär förslaget 550 kr/bryggmetr."

 

En tre meter bred båtplats blir vad jag förstår då allt som oftast 375:- kronor dyrare per år.

Det låter ju inte lika allvarligt som dubblerade arrenden.

 

Ska bli intressant att se vad kostnaderna kommer att bli och hur de kommer att förhåller sig till andra båtklubbar och marinor.

 

Tillägg: Här finns en länk  ang. de nya avgifterna.

http://www.stockholm.se/PageFiles/72259/Nya avgifter för fritidsbåtsklubbar från 2018.pdf

 

Det har tydligen tillkommit en avgift för klubbägda bryggor också.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan, Mackey säger:

Båtliv skriver

"För båtklubbar som i dagsläget betalar 300 kr/bryggmeter för kommunalt ägda pontoner innebär förslaget 550 kr/bryggmetr."

 

En tre meter bred båtplats blir vad jag förstår då allt som oftast 375:- kronor dyrare per år.

Det låter ju inte lika allvarligt som dubblerade arrenden.

 

Mackey

 

Vår plats är 3.20 bred och höjningen blev 2 000 kr per år. Men då ligger vi inne i city/Kungsholmen. Vet inte om det påverkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En klubb med 100 st  3 m breda och 8 m långa båtar betalar alltså ungefär följande för arrendet.

 

Varvsplan eller liknande

6000 m2 x (15 + 30) kr = 270 000:- kr

 

Båtplatser på hyrda bryggor.

100/2 x 3 x 550 = 82 500:- kr.

 

Per plats blir det 3525:- kronor.

Sedan tillkommer kanske en tusenlapp som klubben vill ha in.

 

Mackey

 

PS

Jag har aldrig varit aktiv i en båtklubb på det viset att jag har koll på hur man beräknar kostnader. Detta är bara ett överslag. Det finns säkert någon som kan räkna bättre, var bara kul att se vilken härad vi talar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 minuter sedan, hbengtsson säger:

 

Vår plats är 3.20 bred och höjningen blev 2 000 kr per år. Men då ligger vi inne i city/Kungsholmen. Vet inte om det påverkar.

Hur mycket betalar ni nu?

Sommar yyyy:- kr

Vinter xxxx:- kr

 

Hur mycket betalde ni förut?

Sommar yyyy:- kr

Vinter xxxx:- kr

 

Läget påverkar inte kostnaden för arrendet vad jag förstår, men klubben har ju lättare att lägga på lite mera i ett attraktivt läge ock kan då hålla en högre standard.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
1 timme sedan, hbengtsson säger:

Så har man då infört de nya höjningarna för privata båtklubbar för att finansiera det kommande underhållet av stadens bryggor och pontoner. 

 

Någon som vet mer hur genomförandet är tänkt rent praktiskt? Stockholm stad har ju ganska många båtplatser som man kan hyra av idrottsförvaltningen. Är det bara dessa båtplatser som skall rustas upp och som alla privata båtklubbar skall vara med och betala utan att själv få en planka på egna bryggan utbytt? I sådana fall är det ju knappast "avgift" i den bemärkelsen. Let's call a spade a spade...snarare ren båtklubbsskatt.

 

Har mejlat Alexander Lindholm (S) och väntar på svar men tänkte även kolla om någon annan kände till det hela

Vem är ”man” som har infört nya höjningar? Är det Sthlm stad eller är det den privata båtklubben? Utan att ha kännedom om hur det ser ut uppe hos er så är det den privata klubben som lägger avgifter utan att bry sig om stadens underhåll av deras bryggor och pontoner. 

 

Jag har min båt i en privat båthamn, Dockan Malmö, och de har bestämt att från och med i år kostar elen att nyttjas av oss båtägare året runt. Innan var det november till mars. Det är helt upp till vår båtklubb att bestämma detta. Kanske fel att jämföra elförbrukning mot underhåll av bryggor och pontoner men min klubb gör som de vill för att få in kosing utan yttre påverkan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klubbarna är ju oftst inte rika direkt, de tar in de pengar som behövs för att tillfredsställa de flesta medlemmarnas önskemål så gott det går.

 

På Stockholms seglarsälskaps platser i centrala Stockholm kostar en båt som är  2,75-3,50 meter bred 4 470:- kr/år för en sommarplats.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Här kommer flera avgifter för 2018.

 

Västermalms båtklubb

Avgift per bryggdecimeter: 88 kr

Varvsavgift vinter: 100 kr/m2

 

Essinge båtklubb

Avgift per bryggdecimeter: 41 kr

Varvsavgift vinter: 106 kr/m2

 

Kvarnvikens båtsällskap

Avgift per bryggdecimeter: 50 kr

Varvsavgift vinter: 96 kr/m2

 

Jag måste säga att jag har svårt att förstå uppståndelsen över dessa priser.

Tillägg: För en 3,5 m bred båt blir det 1 500 till 3 000:- kr för en sommarplats.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 minuter sedan, Mackey säger:

Klubbarna är ju oftst inte rika direkt, de tar in de pengar som behövs för att tillfredsställa de flesta medlemmarnas önskemål så gott det går.

 

På Stockholms seglarsälskaps platser i centrala Stockholm kostar en båt som är  2,75-3,50 meter bred 4 470:- kr/år för en sommarplats.

 

Mackey

Klubbarna får inte vara vinstdrivande, utan skall vara allmännyttiga. Annars blir det skatte-trassel. 

 

Jag betalar 3.100 kr (bryggavgift) + 700 kr (medlemsavgift) för min sommarplats i klubben, 35 min med bil från Stockholms innerstad. Platsen är 3.10 bred vill jag minnas och har Y-bommar. 

 

Skärgårdsstiftelsen äger marken vi arrenderar. Klubben äger bryggor och alla andra inventarier. 

 

Tillägg, 85 kr/m2 för vinterplatsen. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, Peter_K säger:

Klubbarna får inte vara vinstdrivande, utan skall vara allmännyttiga. Annars blir det skatte-trassel. 

 

Jag betalar 3.100 kr (bryggavgift) + 700 kr (medlemsavgift) för min sommarplats i klubben, 35 min med bil från Stockholms innerstad. Platsen är 3.10 bred vill jag minnas och har Y-bommar. 

 

Skärgårdsstiftelsen äger marken vi arrenderar. Klubben äger bryggor och alla andra inventarier. 

 

Tillägg, 85 kr/m2 för vinterplatsen. 


Oj, ytterligare skäl att flytta till Stockholm för att leva båtliv! Vår kommunala båtplats (ungefär samma storlek) kostar nästan 6000 kr/år. Landplats kostar nog ungefär samma per kvadratmeter, men vi har inte använt den tjänsten än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen raol!

Ställ dig i kö nu så har du säkert en båtplats inom 10 år...

 

Fast man kan hanka sig fram på lånade och tillfälliga platser också och många har "tur" att komma före i en kö där de köande inte söker just en sådan plats som blir ledig.

 

Egentligen tycker jag vi ska vara glada att bryggorna rustas upp och båtplatserna blir kvar. Det kunde nog lika gärna blivit så att Stockholms stad bestämt sig för att låta bygga hus på tomterna.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan, Mackey säger:

...

Egentligen tycker jag vi ska vara glada att bryggorna rustas upp och båtplatserna blir kvar. Det kunde nog lika gärna blivit så att Stockholms stad bestämt sig för att låta bygga hus på tomterna.

 

Mackey

 

Det verkar som om klubbar och bryggor kommer att få vara i fred i minst 15 år eftersom "...inriktning i avtalen är att de ska vara långsiktiga med en avtalslängd om 15 år. Detta för att trygga verksamheten och möjliggöra för den enskilda klubben att göra nödvändiga investeringar." 

 

Den som lever får se...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Peter_K säger:

Klubbarna får inte vara vinstdrivande, utan skall vara allmännyttiga. Annars blir det skatte-trassel. 

 

Jag betalar 3.100 kr (bryggavgift) + 700 kr (medlemsavgift) för min sommarplats i klubben, 35 min med bil från Stockholms innerstad. Platsen är 3.10 bred vill jag minnas och har Y-bommar. 

 

Skärgårdsstiftelsen äger marken vi arrenderar. Klubben äger bryggor och alla andra inventarier. 

 

Tillägg, 85 kr/m2 för vinterplatsen. 

 

3.100:- till båtklubben för båtplats med bredd om 3,1 m. Det var riktigt billigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Mackey säger:

Jag måste säga att jag har svårt att förstå uppståndelsen över dessa priser.

 

Då tycker jag du ska läsa första inlägget igen. Premissen för uppståndelsen är ju att kommunen tar betalt av andra båtklubbar för att rusta upp egna bryggor. Jag är inte helt övertygad om att det är så men det mesta i tråden tyder väl på det. 

 

Jag betalar betydligt mer för min plats på västkusten, men det har verkligen inget med saken att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag betalar 3640 för en 3,5 m plats i Vänern=Landsorten. Gnäll inte!

Visserligen ha jag cykelavstånd men det kan man inte alltid uttnyttja då tror folk att man blivit av med körkortet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske borde vänerns båtklubbar betala lite mer så de där bryggorna i stockholm kan rustas upp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, AndW säger:

Kanske borde vänerns båtklubbar betala lite mer så de där bryggorna i stockholm kan rustas upp.

 

Japp men då vill vi ha tunnelbana!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, bhemac säger:

Japp men då vill vi ha tunnelbana!


Till båtplatsen? Eller till Stockholm!? :ph34r:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, raol säger:


Till båtplatsen? Eller till Stockholm!? :ph34r:

Svårt val. Vi kan börja med båtplatsen.

---

Om jag nu fattat det rätt så höjer Sthlms stad avgifterna till båtklubbarna för att få en marknadsmässig hyra. Intäkterna öronmärker man till att rusta upp egna bryggor. Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått det rätt (rätta mig gärna om jag förstått fel...) så är de bryggor som Stockholms stad äger och arrenderar ut till båtklubbarna i dåligt skick. Underhållet har varit eftersatt i många år. Nu har Stockholms stad insett bristerna och beslutat att ordna finansiering för att rusta upp dem. Det handlar enkom om upprustning av de bryggor, vågbrytarbryggor mm som båtklubbarna arrenderar av staden.

Sen har de höjt priserna även för markområden (uppläggningsplatser, parkeringsplatser..) mm för att sprida ut kostnaderna för bryggupprustningen mer generellt bland de båtklubbar som arrenderar av staden. En del klubbar äger ju själva sina bryggor och där lär inte staden rusta upp något. Men jag misstänker att klubbarna varit mer förutseende och hållit sina bryggor i ett bättre skick.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, AndW säger:

 

Då tycker jag du ska läsa första inlägget igen. Premissen för uppståndelsen är ju att kommunen tar betalt av andra båtklubbar för att rusta upp egna bryggor. Jag är inte helt övertygad om att det är så men det mesta i tråden tyder väl på det.

...

Allt som skrivs är ju inte alltid helt rätt.

 

Läs villkoren för arrende jag länkade till så ser man vad som gäller.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Volvo_Penta säger:

 

3.100:- till båtklubben för båtplats med bredd om 3,1 m. Det var riktigt billigt!

Inte speciellt lång kö - skicka pm om du vill veta vilken klubb det är. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan, Peter_K säger:

Inte speciellt lång kö - skicka pm om du vill veta vilken klubb det är. 

 

Det är väl inte aktuellt just nu, men jag reflekterade över kostnaden som är lägre för både medlemskap och per bryggmeter än i de klubbar vi för närvarande är medlemmar i.

 

Men tack ändå. Man vet aldrig vad framtiden innebär... :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Mackey säger:

Välkommen raol!

Ställ dig i kö nu så har du säkert en båtplats inom 10 år...

 

Fast man kan hanka sig fram på lånade och tillfälliga platser också och många har "tur" att komma före i en kö där de köande inte söker just en sådan plats som blir ledig.

 

Egentligen tycker jag vi ska vara glada att bryggorna rustas upp och båtplatserna blir kvar. Det kunde nog lika gärna blivit så att Stockholms stad bestämt sig för att låta bygga hus på tomterna.

 

Mackey

Att bryggorna blir kvar är ju bra, men tyvärr försvinner ofta varvsplatserna för där har Stockholm stad bestämt sig för att bygga hus. Arkitekter ritar gärna in bryggor och mysiga båtar framför sina hus men har ingen förståelse för båtklubbar och att båtar även behöver vara någonstans på vintern.

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan, Peter_K säger:

Inte speciellt lång kö - skicka pm om du vill veta vilken klubb det är. 

Vinterpkats.

Kan dom lyfta 42fotare m mast på

Å vad ca. skulle det kosta?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Caribic410 säger:

Vinterpkats.

Kan dom lyfta 42fotare m mast på

Å vad ca. skulle det kosta?

 

 

Inga lyft med mast. 

Dessutom tar vi ingen som enbart vinterligger, utan vinterplatserna är reserverade för klubbens medlemmar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...