Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
BboatB

Dagskostnad 2017.

Rekommendera Poster

2 timmar sedan, raol säger:

Hur länge tror du att en saltyta skulle överleva i vatten...? :)

Det är jag med på, men den kan ju inte vara ren salt. Den får ju vara utblandad med något som gör att den håller kanske 3 månader. Ungefär som den hårda färgen. Det räcker ju att det sipprar ut salt så att salthalten är högre än omgivningen, hoppas jag :)

 

Var i övrigt inte för hård emot mig, försöker ju bara vara kreativ och lösningsorienterad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Caribic410 säger:

Varför bara måla?

Bygg båten av salt vettja.

Då behöver du inget elsystem, det blir spänning ändå.

Fast märkligare uppfinningar finns ju.

Hitta ett salt eller modifiera så det inte är lösligt i vatten.. så

 

Det är väl ganska självklart varför det hade varit bra att kunna använda salthalten. Det är ju naturligt och det är vattenlösligt, miljöproblemen hade varit borta på en gång. Åtminstone försöker ju jag att komma på lösningar istället för att håna folk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Crabmeat säger:

Vad händer om man gör en färg baserat på salt?

Fan vet. Men det är bra att det åtminstone finns en som tänker utanför boxen.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan vi bör ställa oss är exakt vad det är med hög salthalt som är dåligt för växtlighet?
Jag gissar att det har med jonbytet att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, BSven säger:

Frågan vi bör ställa oss är exakt vad det är med hög salthalt som är dåligt för växtlighet?
Jag gissar att det har med jonbytet att göra.


Det påstås ju att när skutorna gick upp i sötvatten dog den påväxt som växte i saltvatten och vise versa.

Funderade nån gång som båten hade legat i sjön länge om man skulle ta sig en tur i Nordre älv och lägga sig i Kungälv några dar. 

Det där med miljötänk är inte helt enkelt. Motorgång upp för nordre älv, med min då gamla diesel. Sen hade det naturligtvis blivit ett antal promenader i Kungälv - bra för min kropp. Risk finns att promenaderna hade gått via Göteborgs kexsfabriks bräckbod - katastrof för min redan välbyggda kroppshydda.

Den sista meningen var ju lite skämtsam, men det ligger ändå nåt i det ändå.

Man gör nåt som skall va bra för miljön å ena sida. Å andra sidan kan det ju få effekter som man inte räknat med. Dom allra flesta har nog inte tillräckligt mycket kunskap.

Fast - hade vi fått bort alla fitidsbåtar, så hade väl alla miljöproblem vart lösta - eller!?
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Thallatha säger:


Det påstås ju att när skutorna gick upp i sötvatten dog den påväxt som växte i saltvatten och vise versa.

Funderade nån gång som båten hade legat i sjön länge om man skulle ta sig en tur i Nordre älv och lägga sig i Kungälv några dar. 

Det där med miljötänk är inte helt enkelt. Motorgång upp för nordre älv, med min då gamla diesel. Sen hade det naturligtvis blivit ett antal promenader i Kungälv - bra för min kropp. Risk finns att promenaderna hade gått via Göteborgs kexsfabriks bräckbod - katastrof för min redan välbyggda kroppshydda.

Den sista meningen var ju lite skämtsam, men det ligger ändå nåt i det ändå.

Man gör nåt som skall va bra för miljön å ena sida. Å andra sidan kan det ju få effekter som man inte räknat med. Dom allra flesta har nog inte tillräckligt mycket kunskap.

Fast - hade vi fått bort alla fitidsbåtar, så hade väl alla miljöproblem vart lösta - eller!?
 

 

Förmodligen.

Då kommer nästa fråga.

Vad gör vi med alla tömstationer när det inte finns nån användning till fridsbåtstanktömning kvar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Thallatha säger:

Fast - hade vi fått bort alla fitidsbåtar, så hade väl alla miljöproblem vart lösta - eller!?

Väldigt många i alla fall, detta inkluderar ju även motorutsläpp, skittankar och en hel del alkohol.

Ett sätt kan ju vara att ta ut en rejäl båtskatt på båtar som tex är längre än 9,6m. Höjd dieselskatt kan det ju bli ändå eftersom den inte längre är så miljövänlig. Det finns ju en del politiska partier som skulle gilla en sådan lösning.

Ett annat senario är att man uppmäter höga gifthalter i  vissa vikar och helt enkelt stänger dem för fritidsbåtar.

 

Det är nog hög tid att börja fundera över alternativa lösningar. Smarta borstar för "egenvård", båtlyftar, mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom ungefär 2/3 av bränslepriset är skatt i olika form så betalar båtlivet rätt bra för sin nedsmutsning. Det blir också självreglerande då de som använder mycket bränsle också är de som skitar ner mest och sliter mest på skärgården. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Thallatha säger:


Det påstås ju att när skutorna gick upp i sötvatten dog den påväxt som växte i saltvatten och vise versa.

Funderade nån gång som båten hade legat i sjön länge om man skulle ta sig en tur i Nordre älv och lägga sig i Kungälv några dar. 

Det där med miljötänk är inte helt enkelt. Motorgång upp för nordre älv, med min då gamla diesel. Sen hade det naturligtvis blivit ett antal promenader i Kungälv - bra för min kropp. Risk finns att promenaderna hade gått via Göteborgs kexsfabriks bräckbod - katastrof för min redan välbyggda kroppshydda.

Den sista meningen var ju lite skämtsam, men det ligger ändå nåt i det ändå.

Man gör nåt som skall va bra för miljön å ena sida. Å andra sidan kan det ju få effekter som man inte räknat med. Dom allra flesta har nog inte tillräckligt mycket kunskap.

Fast - hade vi fått bort alla fitidsbåtar, så hade väl alla miljöproblem vart lösta - eller!?
 

 

Det är väl inte fritidsbåtarna som skall bort, utan färgerna? Om vi kan laborera fram en lösning så kan ju vi ha ännu fler båtar än vad vi har idag. Plus friskare botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, Peter_K säger:

Eftersom ungefär 2/3 av bränslepriset är skatt i olika form så betalar båtlivet rätt bra för sin nedsmutsning. Det blir också självreglerande då de som använder mycket bränsle också är de som skitar ner mest och sliter mest på skärgården. 

Visst, men det är likväl en metod för att minska utsläppen men svår att genomföra rent praktiskt.

En båtskatt med extra straff för stora motorer är mer sannolik.

I synnerhet om man kan belägga att båtåkandet ger stor, negativ miljöpåverkan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, bhemac säger:

Visst, men det är likväl en metod för att minska utsläppen men svår att genomföra rent praktiskt.

En båtskatt med extra straff för stora motorer är mer sannolik.

I synnerhet om man kan belägga att båtåkandet ger stor, negativ miljöpåverkan.

 

Fast en stor motor som inte används smutsar inte ner så mycket, medan den motorn som används mycket gör det osv. Så detta med bränsleskatt blir både rättvist och även lättare (och därmed billigare) att administrera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Peter_K säger:

Fast en stor motor som inte används smutsar inte ner så mycket, medan den motorn som används mycket gör det osv. Så detta med bränsleskatt blir både rättvist och även lättare (och därmed billigare) att administrera.

Problemet är väl att folk kommer att "tjuvtanka" landdiesel.

Men byråkraterna lär nog lösa det problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan, Peter_K säger:

Fast en stor motor som inte används smutsar inte ner så mycket, medan den motorn som används mycket gör det osv. Så detta med bränsleskatt blir både rättvist och även lättare (och därmed billigare) att administrera.

Och det primära för politikerna, mer skattepengar att lattja med, och kunna motivera det som miljöåtgärd, win-win.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Införa krav på att inte låta gråvatten gå direkt ut i havet är även det en ide, populär naturhamnar borde få rätt mkt diskvatten under en säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, trewq säger:

Och det primära för politikerna, mer skattepengar att lattja med, och kunna motivera det som miljöåtgärd, win-win.

Och för att visa hur viktigt det är med miljöåtgärder kan de, precis som med elcyklarna, ge tillbaka 25% av kostnaden för nya segel :lol:

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, BboatB säger:

Införa krav på att inte låta gråvatten gå direkt ut i havet är även det en ide, populär naturhamnar borde få rätt mkt diskvatten under en säsong.

Här finns oändliga möjligheter till reformer, förbjud tält! Vad händer med camparnas avlopp (utanför campingplatser) och tänk vad mycket bränsle för att frakta ut tält och personer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan, bhemac säger:

Problemet är väl att folk kommer att "tjuvtanka" landdiesel.

Men byråkraterna lär nog lösa det problemet.

Tjuvtanka landdiesel..?
Hur menar du nu?
Tror du landdiesel har lägre skatt..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Peter_K säger:

Tjuvtanka landdiesel..?
Hur menar du nu?
Tror du landdiesel har lägre skatt..?

Bönderna har väl tillgång till färgad diesel? Kan det var det han menar? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men OK, tidigare har jag varit ute och cyklat när det gäller tankar som kan få ner gifthalten. Men nu Nu har jag löst biffen. På riktigt. Det krävdes endast en öl och en pepparbiff.

 

Vad man skall göra är att kolla på Novemberkåsan, där finns svaret. När leran och smutsen sprutar emot visiret så man bara fram nästa lager och sikten är ren.

 

Vi skall alltså täcka in våra båt bottnar med plast i flera lager. När ett lager är fyllt med snäckor, så drar vi bara av till nästa :rolleyes:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Crabmeat säger:

Det är väl inte fritidsbåtarna som skall bort, utan färgerna? Om vi kan laborera fram en lösning så kan ju vi ha ännu fler båtar än vad vi har idag. Plus friskare botten.


Du svajar lite i de åsikter du för fram - vad tycker du egentligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, BboatB säger:

Införa krav på att inte låta gråvatten gå direkt ut i havet är även det en ide, populär naturhamnar borde få rätt mkt diskvatten under en säsong.


Ibland vill det inte mycket till för att tankarna skall vandra iväg.

Min fru jobbade var annan vecka i Hagfors under en kort period. Dock arbetade hon 2 veckor i sträck mitt i perioden.

 

Lånade mina föräldrars husvagn och jag och barnen åkte till Hagfors över helgen. Har för  mig att det fanns en större parkeringsplats mitt i samhället där vi tillfälligt sannade och åt middag. Att det var köttfärssås och spagetti kommer jag bestämt ihåg.

När vi diskat efter maten och klev hur husvagnen, fick jag, till min förskräckelse se att det var en stor rödfärgad blöt fläck under husvagnen. Sånt ser man aldrig när man gör en motsvarande disk i båten. Det som rinner ur vasken försvinner ju bara.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag inte att diskvatten eller duschvatten utgör nåt miljöproblem. I alla fall inte om man är sparsam med diskmedel och tvål. Lite matrester och svett tål vattnet fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Crabmeat säger:

Men OK, tidigare har jag varit ute och cyklat när det gäller tankar som kan få ner gifthalten. Men nu Nu har jag löst biffen. På riktigt. Det krävdes endast en öl och en pepparbiff.

 

Vad man skall göra är att kolla på Novemberkåsan, där finns svaret. När leran och smutsen sprutar emot visiret så man bara fram nästa lager och sikten är ren.

 

Vi skall alltså täcka in våra båt bottnar med plast i flera lager. När ett lager är fyllt med snäckor, så drar vi bara av till nästa :rolleyes:

Du  ser vilken kraft det är i bira.

Dom skikten går säkert att göra rent och återmonteringsbara.

👍

Redigerad av Caribic410
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Crabmeat säger:

Bönderna har väl tillgång till färgad diesel? Kan det var det han menar? 

 

Något sådant om man ska ha olika skatt för land eller sjöbruk.

 

1 timme sedan, raol säger:

Nu tror jag inte att diskvatten eller duschvatten utgör nåt miljöproblem.

Det finns platser utanför Sverige där gråvatten inte får släppas ut. Ev kan två eller trekammar brunn lösa problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, bhemac säger:

Det finns platser utanför Sverige där gråvatten inte får släppas ut. Ev kan två eller trekammar brunn lösa problemet.


Det må så vara att det finns ställen där det är förbjudet. Jag är rätt övertygad om att det inte är ett miljöproblem i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan, bhemac säger:

Något sådant om man ska ha olika skatt för land eller sjöbruk.

Jo... fast nu har ju ingen föreslagit det dårå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan, Peter_K säger:

Jo... fast nu har ju ingen föreslagit det dårå...

Nej det finns inga förslag. Därmed är det inte uteslutet att de kommer förslag. Tidigast efter valet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan, bhemac säger:

Nej det finns inga förslag. Därmed är det inte uteslutet att de kommer förslag. Tidigast efter valet.

”De”..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, Peter_K säger:

”De”..?

det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Sluta upp med att komma med idéer om höjda avgifter. Det kan finnas kommunpolitiker som läser forumet!
2. Jag har lite svårt för logiken med höjd bränsleskatt och liknande sätt att köpa sig fri från hänsyn. Naturen blir lika skadad oavsett hur mycket du betalar. I så fall skulle skatt/avgifter höjas så mycket att folk slutar nyttja produkten. Hur mycket skall diesel kosta för att vi skall väsentligt minska båtåkandet? Hur mycket skall flygskatten vara för att du skall låta bli att flyga till semestermålet?
Jag skulle kunna tänka mig att om bottenfärgen kostar tusen kronor litern så minskar försäljningen påtagligt (i Sverige för då åker vi till Danmark och handlar).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...