Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
BboatB

Dagskostnad 2017.

Rekommendera Poster

58g/kg i slammet låter ju mycket, men det är väl inte konstigt om det är mindre än en hundradel i vattnet (0.58g/l). Det är ju tex påtagligt mer slam i slammet än i vattnet. 

 

Det säger helt enkelt väldigt lite om halten i det fria vattnet. Utan mer information, inalla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Peter_K säger:

Koppartak är sällsynta, och eftersom man måste ha ett reningsverk när man nylägger koppartak blir de färre och färre. 

 

Angående att det inte skulle vara giftigt för att det är ett grundämne... arsenik är också ett grundämne. 

 

F ö skyddar inte koppar mot all beväxning, men mot snäckor funkar det bra. 

 

Jag tänkte närmast på att det förekommer nagurligt i bl.a. våra älvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, AndW säger:

58g/kg i slammet låter ju mycket, men det är väl inte konstigt om det är mindre än en hundradel i vattnet (0.58g/l). Det är ju tex påtagligt mer slam i slammet än i vattnet. 

 

Det säger helt enkelt väldigt lite om halten i det fria vattnet. Utan mer information, inalla fall.

Det var ett slamprov inte ett sedimentprov. Puh. 

Redigerad av Crabmeat
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, vega1959 säger:

Jag tänkte närmast på att det förekommer nagurligt i bl.a. våra älvar.

Som vanligt när det gäller ämnen handlar det om koncentration. Även om mängden är stor, så handlar det om många älvar som späder ut giftet med sitt vatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, vega1959 säger:

Jag tänkte närmast på att det förekommer naturligt i bl.a. våra älvar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan, Mackey säger:

 

Räknar vi på ett snitt på 300 m3/s och att varje älv släpper ut koppar så släpper varje älv ut 300 x 1000 x 0,0000001 = 0,03 gram koppar varje sekund eller 1000 kg/år.

Sveriges 12 större älvar släpper alltså ut 12 ton koppar varje år, men allt rinner ju ut i Atlanten.

 

 



Det undrar jag om det stämmer. Hur mycket av Norrlansälvarnas koppar når ut i Atlanten!? Tror det mesta hamnar på Östersjöns botten - eller!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktum är att anledningen till att Östersjön inte är gulbrun som andra floder är knott.
Knottlarver lever i strömmande vatten och filtrerar allt som passerar, smälter det organiska och klumpar ihop resten till "pluttar" vilka sedimenterar när strömhastigheten minskar. Jag minns inte siffran exakt men det var något tusental i varje liter älvvatten. Våra älvdeltan består till stor del av knottbajs. Jag kan tänka mig att kopparn hamnar någonstans i den processen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hörni, älvargumentet känns tunt, väldigt tunt.

 

Kopparhalten i färgen på västkusten är 60% i regel.

Om vi antar att vi har 40 000 båtar i en radie på 2 mil och de i genomsnitt tar 4 liter bottenfärg och hälften av kopparen diffar ut, så har vi:

48 ton koppar på en sträcka av 2 mil medan älvarna släpper ut 12 ton på på hela Östkusten. Och ni tar älvarna som argument?

 

Jag är ledsen att säga detta, men all färg som är för fritidsbruk måste förbjudas, det är helt enkelt för många som använder båt. Havet fixar inte detta. Jag förstår att alla blir säkert skogstokiga, men det är nu helt uppåt väggarna.  

 

Jag var inne på bassänger med saltvatten för att döda tulpaner. Kan man ändra det och köra sötvatten istället? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På 80-talet så kom det larmrapporter om att Laholmsbukten hade drabbats av en omfattande bottendöd. Det var helt sterilt långt ut till havs.

 

Kan någon av de miljökunniga skribenterna här på forumet förklara på ett lättförståeligt sätt hur fritidsbåtarnas bottenfärger och toautsläpp kunna orsaka den omfattande bottendöden. Det finns ju trots allt några fritidsbåtshamnar i kanterna av Lahomsbukten. För det kan väl inte finnas något annat än fritidsbåtar som skadar naturen så allvarligt.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kan nog hålla på och ifrågasätta och göra massor av krumbukter, men i slutändan så är det nog så att alla behöver nog komma till den slutsatsen att det är inte hållbart med de mängderna färg som stryks på. Att sedan färger skulle vara det enda som är problematiskt kan jag hålla med om. Övergödningen jobbas det ju en hel del på.

 

Men faktum kvarstår, i regel ligger båtarna i från maj- slutet på aug. Då har genomsnittssvensken lyckats med att utföra kanske 2 veckor till havs. De andra 14 veckorna har båten legat och guppat i hamn. Är det värt att kleta på tusentals ton med färg som har som uppgift att döda djurlivet? Ingen aning. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Crabmeat säger:

Är det värt att kleta på tusentals ton med färg som har som uppgift att döda djurlivet? Ingen aning. 

 

Är färgen vekningslös, som den VC-17 jagbottennålade med 2008, så är det inte värt det.

Det var ju det året som myndigheterna skärpte kravet, som de senare fick släppa: Det året låg båten i sjön ca 5 månader, mot normalt hela året. Jag seglade dessutom mycket. När jag tog upp var botten helt täckt med havstulpaner. I förlängningen fick detta förödande konsekvenser för mig.

Skall man ha båten i sjön på västkusten, måste man ha en färg eller nåt som förhindrar att havstulpanerna sätter sig i nån större omfattning - annars kan det kvitta.

5a8e483f2f374_post-945-13942365613903_thumb.jpg.b00b0eee37d6a47c5d0b446704372cee.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Thallatha säger:

 

Är färgen vekningslös, som den VC-17 jagbottennålade med 2008, så är det inte värt det.

Det var ju det året som myndigheterna skärpte kravet, som de senare fick släppa: Det året låg båten i sjön ca 5 månader, mot normalt hela året. Jag seglade dessutom mycket. När jag tog upp var botten helt täckt med havstulpaner. I förlängningen fick detta förödande konsekvenser för mig.

Skall man ha båten i sjön på västkusten, måste man ha en färg eller nåt som förhindrar att havstulpanerna sätter sig i nån större omfattning - annars kan det kvitta.

5a8e483f2f374_post-945-13942365613903_thumb.jpg.b00b0eee37d6a47c5d0b446704372cee.jpg

 

Eller så får gemene man börja tänka om. Använder man båten 14 dagar per år så kan man ju hyra. Det går att köra någon form av bottentvätt regelbundet. Eller så får man ha båtarna på land tills dess att det är dags att börja använda dem. Eller så kanske man kan täcka över båtarna med något skydd när de bara skall ligga där i 4 veckor. Eller så utvecklar man min tanke kring salthalten  

 

Eller så får man helt enkelt stå ut med att det finns lite marint liv kvar. Både på botten och på båten och därmed åka saktare.  Som båtbotten ser ut, så kommer sjöbotten se ut.

 

Tänk dig när vattnet kring kusterna ser ut som Smögenbasängen.  Sedan 2000 har ju ytterligare ett antal procent av ålgräset försvunnit och det minskar hela tiden, och antalet båtar ökar. Som alkohol i  läsken ,så används ju TBT och andra skumma ämnet fortfarande fast man säger att det är förbjudet.

 

Aja, detta är snart inte längre min biff. Inom fyra månader så hoppas jag få sålt min båt, då skall jag bli landkrabba så får ni andra axla min oro.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Crabmeat säger:

Aja, detta är snart inte längre min biff. Inom fyra månader så hoppas jag få sålt min båt, då skall jag bli landkrabba så får ni andra axla min oro.

 

 

 

Kommer du att ha din båt på land de dagarna du inte använder dig under denna fyramånadersperiod!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Crabmeat säger:

- - -

Eller så får man helt enkelt stå ut med att det finns lite marint liv kvar. Både på botten och på båten och därmed åka saktare.  Som båtbotten ser ut, så kommer sjöbotten se ut.

 

Tänk dig när vattnet kring kusterna ser ut som Smögenbasängen.  Sedan 2000 har ju ytterligare ett antal procent av ålgräset försvunnit och det minskar hela tiden, och antalet båtar ökar. Som alkohol i  läsken ,så används ju TBT och andra skumma ämnet fortfarande fast man säger att det är förbjudet.

- - -

Du ska nog läsa på lite om hur kemin med kopparföreningar fungerar. En hård bottenfärg med koppar "tappar" inte ner kopparn på botten. Det bildas kemiska föreningar som är aktiva i ytskiktet och sedan har de ingen havstulpanavskräckande effekt längre.

 

De mjuka bottenfärgerna som rekomenderades för några år sedan däremot "släppte" färg och den färgen kan nog ha sjunkit till botten.

 

De som inte begripit att TBT ska bort från båtbottnar har nog inte begripit vilken skada den färgen gör. Där håller jag med dig helt o hållet.

 

De försvunna ålgräsängarna beror nog mer på övergödning o industriutsläpp än kopparbaserad båtbottenfärg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK. Nu har "vi" väl kött på benen för att komma fram till en "Dagskostnad 2017" 

(c;

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Lintott säger:

Du ska nog läsa på lite om hur kemin med kopparföreningar fungerar. En hård bottenfärg med koppar "tappar" inte ner kopparn på botten. Det bildas kemiska föreningar som är aktiva i ytskiktet och sedan har de ingen havstulpanavskräckande effekt längre.

 

De mjuka bottenfärgerna som rekomenderades för några år sedan däremot "släppte" färg och den färgen kan nog ha sjunkit till botten.

 

De som inte begripit att TBT ska bort från båtbottnar har nog inte begripit vilken skada den färgen gör. Där håller jag med dig helt o hållet.

 

De försvunna ålgräsängarna beror nog mer på övergödning o industriutsläpp än kopparbaserad båtbottenfärg.

 

När en hård bottenfärg torkar bildas en hård men samtidigt porös film laddad med koppar/biocider som skyddar mot beväxning. När ytan kommer i kontakt med vatten startar en kemisk process som gör att biociderna långsamt börjar lakas ut färgfilmen. Så länge det finns koppar/biocider kvar i färgfilmen så skyddas botten mot beväxning. Så när kopparen läckt ut,  var tror du den hamnar?

 

Och hur mycket industriutsläpp och övergödning ser du på ställen som Hinsholmen, Näsetviken, Smögenhamnen? Du kan ju försöka hitta något ålgräs där. Som sagt, detta är er biff nu.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Thallatha säger:

 

Kommer du att ha din båt på land de dagarna du inte använder dig under denna fyramånadersperiod!?

Båten står redan på land. Ingen mening att ha i båten om den inte används.

 

I övrigt så var jag i helgen uppe och kollade vid den brygga båten låg vid förr. Botten såg bra ut, och längre några meter ut såg jag sjögräs. Hela tiden när jag fiskade där så använde jag en kopparlös och giftfärg, inte så konstigt då båten är i alu.  Ingen kommer ens kunna se att jag varit där förutom att det står en brygga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På Wednesday, February 21, 2018 på 15:40, Crabmeat säger:

Men hörni, älvargumentet känns tunt, väldigt tunt.

 

Kopparhalten i färgen på västkusten är 60% i regel.

Om vi antar att vi har 40 000 båtar i en radie på 2 mil och de i genomsnitt tar 4 liter bottenfärg och hälften av kopparen diffar ut, så har vi:

48 ton koppar på en sträcka av 2 mil medan älvarna släpper ut 12 ton på på hela Östkusten. Och ni tar älvarna som argument?

 

Jag är ledsen att säga detta, men all färg som är för fritidsbruk måste förbjudas, det är helt enkelt för många som använder båt. Havet fixar inte detta. Jag förstår att alla blir säkert skogstokiga, men det är nu helt uppåt väggarna.  

 

Jag var inne på bassänger med saltvatten för att döda tulpaner. Kan man ändra det och köra sötvatten istället? 

När jag har öppnat en burk västkustfärg och ska tillsätta kopparpulvret slår det mig, det här är minsann inga 60%, var får du dom siffrorna ifrån. 40.000 båtar på 2mil radie, där du påstår att alla har kopparfärg med ett kopparinnehåll av 60 % koncentration. Och siffran 40.000 var kommer den ifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-02-21 på 15:40, Crabmeat säger:

 

Kopparhalten i färgen på västkusten är 60% i regel.

Om vi antar att vi har 40 000 båtar i en radie på 2 mil och de i genomsnitt tar 4 liter bottenfärg och hälften av kopparen diffar ut, så har vi:

 

Men 4 liter/år/båt? Är det verkligen så illa på västkusten? Här i Stockholms skärgård har jag aldrig använt mer än en liter på en 30-fotare eller på en visserligen smal 41-fotare. Ja, jag har hört talas om dom som använder det dubbla, liksom många som bara bättrar fläckvis, men alla tycks ha funnit en fungerande metod som man är nöjd med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, vega1959 säger:

När jag har öppnat en burk västkustfärg och ska tillsätta kopparpulvret slår det mig, det här är minsann inga 60%, var får du dom siffrorna ifrån. 40.000 båtar på 2mil radie, där du påstår att alla har kopparfärg med ett kopparinnehåll av 60 % koncentration. Och siffran 40.000 var kommer den ifrån.

Tillåten mängd koppar i färg på västkusten skulle vara 60% i en länk jag såg, sedan finns det de som är högre med, men de är väl inte tillåtna till privatpersoner.

 

40 000 är som jag skriver ett antagande ifrån Göteborg. En uppskattning. Har du en bättre uppskattning så är jag idel öra. Bara grefab har väl typ 6000- 7000 platser. Sedan har vi hela skärgården och massor av privathamnar. Tror att 40 000 fritidsbåtar inte är omöjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, trewq säger:

Men 4 liter/år/båt? Är det verkligen så illa på västkusten? Här i Stockholms skärgård har jag aldrig använt mer än en liter på en 30-fotare eller på en visserligen smal 41-fotare. Ja, jag har hört talas om dom som använder det dubbla, liksom många som bara bättrar fläckvis, men alla tycks ha funnit en fungerande metod som man är nöjd med.

 

https://international-yachtpaint.com/sv/se/batfarg/bottenfarg/trilux-hard-antifouling

9 kvadrat per liter. 

http://www.yachtpaint.com/swe/diy/ask-the-experts/hur-mycket-bottenfärg-går-åt.aspx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, BSven säger:

Det är nog rätt, för länken som jag nu läste, sa att 60% gäller för båtar över 12 meter. Men du har ändå fel, för din länk uppvisar färger med 38%

 

Kan fortfarande inte se älvarna som någon form av argument. Kan inte heller se att användningen totalt är hållbar.

 

 

Redigerad av Crabmeat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan, Crabmeat säger:

Det är nog rätt, för länken som jag nu läste, sa att 60% gäller för båtar över 12 meter. Men du har ändå fel, för din länk uppvisar färger med 38%

Till och med 39,8%
Jag hade visst inte scrollat tillräckligt.
Det är koppar(I)oxid så vill man jämföra mängden koppar så får vi räkna molmängder men det är ju oväsentligt. Jag håller med om att det måste bort och tror fortfarande på copper coat om man måste ha något giftigt. Men som någon skrev, två dagar under säsongen med fint badväder och en rotborste så fixar man väl botten själv? Barnarbete är underskattat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grejen är ju att det på västkusten inte räcker med ett par gånger under säsongen. Man får nog bada ett par gånger i veckan under högsäsong, och med 1-2 veckors mellanrum resten av båtsäsongen. Bara jag tappar änden av en förtöjningslina i vattnet under helgen, leder till att den är helt täckt av grönt slem och påväxt med långa trådar när jag kommer tillbaks helgen därpå. Så hade en giftfri båtbotten också sett ut efter samma tid på samma plats.

Det enda verkligt fungerande alternativet till giftfärger eller bottentvätt varje vecka, för en djupkölad segelbåt på västkusten, är båthiss eller nån form av enkel torrdocka för amatörbruk som man kan ha på sin båtplats. I alla fall på 5-10 års sikt. Bortom den tidshorisonten vågar jag inte spekulera i vad för alternativ som dyker upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, vega1959 säger:

När jag har öppnat en burk västkustfärg och ska tillsätta kopparpulvret slår det mig, det här är minsann inga 60% det är en mycket liten påse, var får du dom siffrorna ifrån. 40.000 båtar på 2mil radie, där du påstår att alla har kopparfärg med ett kopparinnehåll av 60 % koncentration. Och siffran 40.000 var kommer den ifrån.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, raol säger:

Grejen är ju att det på västkusten inte räcker med ett par gånger under säsongen. Man får nog bada ett par gånger i veckan under högsäsong, och med 1-2 veckors mellanrum resten av båtsäsongen. Bara jag tappar änden av en förtöjningslina i vattnet under helgen, leder till att den är helt täckt av grönt slem och påväxt med långa trådar när jag kommer tillbaks helgen därpå. Så hade en giftfri båtbotten också sett ut efter samma tid på samma plats.

Det enda verkligt fungerande alternativet till giftfärger eller bottentvätt varje vecka, för en djupkölad segelbåt på västkusten, är båthiss eller nån form av enkel torrdocka för amatörbruk som man kan ha på sin båtplats. I alla fall på 5-10 års sikt. Bortom den tidshorisonten vågar jag inte spekulera i vad för alternativ som dyker upp.

 

Vad händer om man gör en färg baserat på salt? Om skrovet bestod av ca 90% på ytan, skulle det växa något då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge tror du att en saltyta skulle överleva i vatten...? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan, Crabmeat säger:

 

Vad händer om man gör en färg baserat på salt? Om skrovet bestod av ca 90% på ytan, skulle det växa något då?

Att du inte testar din inovation. Du har ju en båt att testa på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, Thallatha säger:

Att du inte testar din inovation. Du har ju en båt att testa på.

Varför bara måla?

Bygg båten av salt vettja.

Då behöver du inget elsystem, det blir spänning ändå.

Fast märkligare uppfinningar finns ju.

Hitta ett salt eller modifiera så det inte är lösligt i vatten.. så

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...