Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
tobiasA

Foliering av båt

Rekommendera Poster

Hej!

Jag tänkte eventuellt foliera min båt som börjar se lite tråkig ut med gammal blekt färg. Har någon här erfarenhet kring foliering och kan dela med sig lite ? Kan man göra det själv eller skall man lämna in ? Någon som har någon rekommendation ?

Tack på förhand !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inga svar på dina frågor, men jag tycker det är en jätekul idé. Foliering öppnar ju oanade möjligheter att göra lite kul grejor med färgen på båten. Det går ju alltid att ändra färg eller mönster om man tröttnar.

 

Hoppas du får många bra råd och tips och hoppas du vågar gör något lite annorlunda.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att praktiskt båtägande hade en artikel om detta för något år sedan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag tänkte eventuellt foliera min båt som börjar se lite tråkig ut med gammal blekt färg. Har någon här erfarenhet kring foliering och kan dela med sig lite ? Kan man göra det själv eller skall man lämna in ? Någon som har någon rekommendation ?

Tack på förhand !

Alla folieringsföretag, typ profil-reklam, bilfolierings- och företag som trycker t-shirts kan göra det. Du kan göra själv.. förlåtande material.. lätt göra om göra bättre..

Fast som med allt.. träning ger färdighet..

Var håller du till?

Om du e nära en storstad... kolla med taxibolag... om dom har samma färg på alla sina bilar... vilken firma som folierar åt dom.. en sån firma har rutin på både många, stora, små och kurviga ytor... vilket betyder att dom åxå e bra på delar som måste sättas osynligt kant i kant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis folierade sidorna akter om rutan på sin Maxi 77. Det var två år sedan, båten står ute på vintern men det ser ut som nytt. Folien kallas tydligen 7-års folie och ska vara helt intakt efter den tiden.

Att foliera båten så det ser ut som högblank mahogny skulle inte vara något problem. Passar inte mönstret så kan man ju låta printa folien. Kanonportar tex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att praktiskt båtägande hade en artikel om detta för något år sedan.

Okej, skall googla och se om jag finner artikeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har funderat på detta i ett antal år nu och tanken är att göra det på min Flipper när jag tröttnar på att polera den blåa randen:)

 

Nu har jag blått kapell, men när det byts ut tänkte jag byta färgschema på båten. Har man både neutral kapell och bottenfärg har man närmast oändliga möjligheter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man folierar skrovet, hur står det i mot ex fendrar som gnuggar mot skrov/brygga el om man stöter i en y-bom?

Och saltvatten?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att det blir skador ibland på foliet. Fördelen är dock att det är lätt att reparera. Har för mig att Hamnen, eller möjligen ngn annan gjorde en video om det för ett par år sedan.

Flera båttillverkare Bla Nimbus har ju gått över till folie på "färgade skrov", så kvaliteten borde ju vara tillräcklig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter bra..

Får forska vidare när det är dax, just nu står bogpropp, ankarspel bak, blästra/epoxi/bottenfärg, ny kyl, stereo osv på önskelistan ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Folie är ju inget nytt så.. det är bara att det använts till relativt små ytor förut.

Dekaler ibland stora feta ränder längst hela båten ofta på motorbåtar.. text symboler mm är precis samma sak.

Dom håller bra.. lätta att byta.

Är dom stora nog så kan man byta delar av dom.

Det går att ha lim, beroende på vad dom ska tåla. mm. mm.

Som tejp ungefär.

Du kan ha bärare. bärare till själva limmet.. släppyta mot limmet om det är rulle.. folie som du tar bort som skyddar tejpen.. silikonlim på ex ptfe bärare tål nära 300 grader i temp osv... oändliga möjligheter.. så tåligheren mot kemikalier vatten mm behöver man ite vara rädd för om leverantören valt rätt..

Dom som tillverkar folien får förmodligen veta vad det ska säljas till och levererar rätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag titta på när de folierade en (kolfiber) det är otroligt hur man kan värma och sträcka ut folien. Ska man sätta själv så är det nog en fördel att ha sett hur proffsen jobbar.

Man kan gå till en lokal reklammakare och prata med dem. Det brukar inte bli dyrare att köpa folien av dem och då kan man få mycket hjälp. 

Folien är väldigt tålig kanske lika tålig som lack, med rena tygöverdrag på fendrarna så håller det nog bra.

Stora ytor? Ja man folierar ju tex skyltfönster och långtradare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju väldigt intressant, tänk att slippa polera och vaxa. Trots alla fantastiska dundermedel håller det ju ändå max en halv säsong sedan är båten halvmatt och trist.

Hoppas bara folieringen håller för lättare stötar och fendergnidande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TobiasA undrade: Kan man göra det själv eller skall man lämna in?

Mja, vete katten men det ser ju i instruktionsfilmen nedan ut att kräva en del övning.

Åtminstone foliering på starkt böjda ytor. De använder vid filmens världsmästerskap i denna ädla konst inte fusk med värmepistol, tydligen garanterar detta att folien inte någonstans blir "overstretched" vilket ger förlängd livslängd?

YouTube (ca 25 min)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Man kan ju försöka få se när de som kan det stripar en bil. Jag, som gärna gör det mesta själv, skulle nog inte ge mig på att stripa själv. Inte ett skrov i alla fall.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...