Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
raol

Varför inte fartbegränsning i trångt sund?

Rekommendera Poster

Det finns idioter i alla läger, det har inget att göra med om de sitter i en kajak eller en supertanker. För bara några veckor sedan höll jag på att klippa en kajak som i riktigt tät dimma skulle korsa en skapligt trafikerad farled, klart olämpligt beteende. Igår fick jag nästan en segelbåt i sidan eftersom han inte begrep att han skulle väja (jag bogserade) och idag var det KBV som gjorde snudd på samma sak. 30 minuter senare kom SSRS och svallade ner både mig och den motorbåt jag hade på släp (och nej, de var inte ute på något larm, jag har kollat).

OK, eftersom jag antar att du förde en romb hissad både i din egen och den bogserades båten master så tycker jag det var illa att dom inte tog hänsyn.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag för inga dagersignaler eftersom ytterst få vet vad de betyder (och det är inget krav). Givetvis har jag dock rätt lanternföring, jag har alltid lanternorna på, även på dagtid.

 

Om man i dagsljus inte ser linan, 45 meter lång med en lysorange boj med cirka 10 cm diameter ungefär 6 meter från varje ände, vill jag nog påstå att man brustit i uppmärksamhet alternativt är så gravt synskadad att man inte ska vara på sjön i annan form än som passagerare.

 

De som jag rent allmänt tycker beter sig bäst i skärgården är de som seglar för sitt bröd men inte ingår i en myndighet eller fin ideell organisation. Där kommunicerar man på VHF när man ex möts där det är trångt och man håller inte stenhårt på sin rätt kosta vad det kosta vill.

 

De värsta, återigen enligt min mening, är de som inte bryr sig om hur andra upplever en situation. Det kan vara motorbåten som ger svall trots att denne ligger under en eventuell fartbegränsning, seglaren som inte slår i god tid utan prompt ska in bland en massa båtar och härja samt kajakpaddlaren som av någon anledning nästan ska in under stora båtar med sitt lilla flytetyg. Sådant skapar irritation och osäkerhet och min gissning (och förhoppning) är att man vid en eventuell sjöförklaring skulle finna sådant beteende synnerligen klandervärt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det finns idioter i alla läger, det har inget att göra med om de sitter i en kajak eller en supertanker. För bara några veckor sedan höll jag på att klippa en kajak som i riktigt tät dimma skulle korsa en skapligt trafikerad farled, klart olämpligt beteende. Igår fick jag nästan en segelbåt i sidan eftersom han inte begrep att han skulle väja (jag bogserade) och idag var det KBV som gjorde snudd på samma sak. 30 minuter senare kom SSRS och svallade ner både mig och den motorbåt jag hade på släp (och nej, de var inte ute på något larm, jag har kollat).

OK, eftersom jag antar att du förde en romb hissad både i din egen och den bogserades båten master så tycker jag det var illa att dom inte tog hänsyn.

 

/B

 

Och om det varit tvärtom att det istället varit en motorbåt som höll på att köra i sidan på en segelbåt så hade texten från Dig förmodligen varit annorlunda............

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser tråden som spårat ur en aning. Tycker dock att det är kul med olika synpunkter och erfarenheter som kompletterar huvudfrågan, dock ogillar jag personligen direkta påhopp.

Huvudfrågan om varför det inte är fartbegränsning i ett speciellt sund gissar jag beror på att det finns otroligt många liknande sund och det är inte görligt, eller ens önskvärt, att detaljreglera dessa. Jämför debatten om %-lagen. Det finns relativt tydliga regler om hur man ska bete sig på sjön och grundregeln om tydlighet i sina manövrar och hänsyn till omgivningen, både båtar, fåglar och annat, säger allt.

 

För att fortsätta urspårningen lite vill jag dela med mig av en liten reflektion. För några år sedan vållade vattenskotrarna ganska stor debatt, med all rätt. Det var ofta unga oerfarna förare av farkoster som går väldigt fort och som kan ta sig in på grunda vatten och orsaka skada på fågellivet och djurlivet i övrigt.

Idag färdas många oerfarna med kajaker som har lika lätt att ta sig in på grunda vatten och ofta förstår dessa människor inte den skada de orsakar genom att tex ta sig djupt in i fågelskyddsområden. Dessutom är de relativt tysta och kommer helt inpå fåglarna innan de upptäcks.

Om dessa pratas det väldigt lite, förmodligen för att de inte stör omgivningen på samma sätt, men den faktiska skadan på fågellivet är många gånger betydligt större.

Visst är det bra att fler kan komma ut i våra skärgårdar och kajak är ett fantastiskt sätt att färdas men liksom med allt så krävs kunskap. Jag hoppas att även dessa nybörjare så småningom lär sig sjövett.

 

Lång text det här. Vill till sist säga att jag inte har något emot stora, lyxiga, flybridge båtar lika lite som segelbåtar, jollar och kajaker. Så länge förarna visar nödvändig hänsyn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det finns idioter i alla läger, det har inget att göra med om de sitter i en kajak eller en supertanker. För bara några veckor sedan höll jag på att klippa en kajak som i riktigt tät dimma skulle korsa en skapligt trafikerad farled, klart olämpligt beteende. Igår fick jag nästan en segelbåt i sidan eftersom han inte begrep att han skulle väja (jag bogserade) och idag var det KBV som gjorde snudd på samma sak. 30 minuter senare kom SSRS och svallade ner både mig och den motorbåt jag hade på släp (och nej, de var inte ute på något larm, jag har kollat).

OK, eftersom jag antar att du förde en romb hissad både i din egen och den bogserades båten master så tycker jag det var illa att dom inte tog hänsyn.

 

/B

 

Och om det varit tvärtom att det istället varit en motorbåt som höll på att köra i sidan på en segelbåt så hade texten från Dig förmodligen varit annorlunda............

 

Va, nä, det tror jag inte, eller hur menar du, en segelbåt som bogserar?

 

Jag är en gammal seglare som för tillfället åker motorbåt, jag avhåller mig från att "välja sida" i dessa fall. Det finns väldigt klara regler för vad som gäller i det samspelet, håller vi oss till tycker jag det fungerar ganska bra.

 

/B

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Diskussioner som dessa hade aldrig uppstått, eller ens blivit så långa om folk och fä lärt sig visa ansvar och hade iallafall en del empati och sympati med sina medmänniskor till sjöss, samt att ta ett ansvar för sina handlingar.

 

Men "JAG- syndromet" tycks har drabbat omkring 10% av fritidsbåtsfolket, bara JAG kommer fram först, bara JAG får plats vid tankbryggan...

Alldeles nyss, för några timmar sedan, bevittnade jag en batalj strax utanför en automatiserad sjömack, då jag stod på landbacken var det ett visst underhållningsvärde.

Men vuxna människor som bär sig åt som hysteriska tanter på rea... Man slåss i kön till betalautomaten, som om det vore frågan om de sista dropparna diesel eller bensin i hela världen. Nästan så att de skulle funnits kölappar där.

 

Jag funderade på om räkneverket var trasigt eller om literpriset var felaktigt, nejdå, visserligen litet billigare nu då araber och norrmän producerar mer petrokemiska produkter än efterfågan på marknaden, men det var ingen anledning till knutna nävar och hårda ord.

 

Man kunde bara ana en viss form av intelligens i argumenteringen och retoriken, en intelligens värdig en kognetivt störd amöba. Men visst, ett stort mått av underhållning var det att se vuxna arga män påhejade eller bromsade av sina flickvänner/sambo/fruar eller om de bara var besättningsmedlemmar.... Monty Python eller Lassa Åberg hade inte kunnat gestalta detta scenario bättre.

 

Nä jag tror att flera människor i vår omgivning har ett handikapp som inte syns, en hjärnskada, ett tomrum bakom pannbenet, i frontalloben, där vanligtvis centra som styr personlighet och sådana saker som sunt förnuft är lokaliserat.

 

När jag växte upp fick man lära sig att uppföra sig väl i alla situationer, i arbetslivet på "banan" på en personbilsfabrik på Hisingen fick man viss skolning, och senare på ett av stadens största sjukhus, där det var viktigt att engagera sig i facket, det man inte gillade framförde man i noga utvalda ordalag till arbetsgivaren, det gällde att följa spelets regler, och på den vägen vann man många segrar. "Vi-känslan" var stark och utvecklades. Solospelare fick sitta på bänken eller diskvalifiserades. Men under åttio och nittiotalet förändrades synen på detta av se som var unga vuxna då. Då blev det mer egotrippade solospel, "JAG-syndromet" fick fäste, även till sjöss.

 

Tills jag var i tjugoårsåldern skämdes jag litet för att jag antagligen sovit på någon biologilektion. Då det pratades om babianer, grobianer och gorillor, jag var övertygad om att en grobian var en slags primat, alltså en luden apa, en djurart jag troligtvis missat. Möjligen en förvuxen babian med illröd rumpa, fast i gorillans storlek och med orangutangens temprament, och besvikelse över sitt tillkortakommande då han inte vet hur man gör upp eld, ja orangutangens tillkortakommande alltså.

 

Men jag tycker faktiskt att det blivit bättre, trots dagens skärmystningar på tankbryggan, dock beter sig båtdfolket i allmänhet väldigt bra, det finns ju naturligtvis några frontallobsskadade grobianer kvar, och man får väl hoppas att dom en dag råkar riktigt illa ut, eftersom de sällan heller bär flytväst.

 

Idag vet jag att grobianerna tillhör en tidig gren av människornas och primaternas släktträd, en avgrening tidigare än chromangon och nehanderthalarna, närmare släkt med amöbor och kvastfeningarna alltså.

 

"Det är synd om människorna", det var väl Nils Ferlin som sade det, och jag vill påskina, att det är synd om vissa, men det vet de i allmänhet inte om.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

"Det är synd om människorna", det var väl Nils Ferlin som sade det, och jag vill påskina, att det är synd om vissa, men det vet de i allmänhet inte om.

 

Nej det var August Strindberg - han som skrev en bok om Kymmendö.

 

Vi har en grannar som, enl, uppgift är Neandertalare.

 

Med dålig kunskap både i historia och biologi förstod vi aldrig dessa högst normala och trevliga människor var neandertalare.

 

Blev upplyst om detta faktum av neandertalarnas närmsta granne - som utan bygglov satt in ett fönster i gavelnspetsen på sitt hus och kunde sedan se in i neandertalarnas kök. Det gillade naturligtvis inte neandertalarna, med en intrikat konflikt som resultat.

 

Grannen med fönstret, som pga sin dialekt kunde hänföras till rasen Göteborgare, har flyttat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt genforskning finns endast en liten grupp homosapiens, nånstans i södra afrika, som ska vara vårt ursprung som inte har neanderthalargener i sig. Alla i resten av världen har m.a.o. det.

Så vi ska i såfall be den lilla gruppen, den enda renrasiga, få ett ord med i spelet.

Undras vilken grupp mr Åkesson hör till?

Vi/dom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt genforskning finns endast en liten grupp homosapiens, nånstans i södra afrika, som ska vara vårt ursprung som inte har neanderthalargener i sig. Alla i resten av världen har m.a.o. det.

Så vi ska i såfall be den lilla gruppen, den enda renrasiga, få ett ord med i spelet.

Undras vilken grupp mr Åkesson hör till?

Vi/dom

 

För att fortsätta OT och dessutom vara lite petig...

Det gäller alla afrikanska folkslag vilka inte har fått sentida inblandning från "återvändare" - dvs folk som på senare tid invandrat till Afrika. Med senare tid menas i dessa sammanhang många tusen år. Söder om Sahara är det med andra ord oerhört många människor som inte har Neandertal-gener.

Åkesson torde ha ca 2-3% Neandertal-gener - liksom övriga Européer. 

Utöver Neandertalare finns ytterligare en hominid släkting i vår genuppsättning - Denisova-människa. Lite större andel av dem hos en del Asiatiska folk. 

Homo Sapiens har efter utträdet ur Afrika idkat en del samröre med andra människoslag (där mellan 100 000 - 50 000 år sedan).

 

Så... Där fick jag det sagt. Vad man sedan drar för slutsatser angående fartbegränsningar i trånga sund får någon annan reda ut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Enligt genforskning finns endast en liten grupp homosapiens, nånstans i södra afrika, som ska vara vårt ursprung som inte har neanderthalargener i sig. Alla i resten av världen har m.a.o. det.

Så vi ska i såfall be den lilla gruppen, den enda renrasiga, få ett ord med i spelet.

Undras vilken grupp mr Åkesson hör till?

Vi/dom

För att fortsätta OT och dessutom vara lite petig...

Det gäller alla afrikanska folkslag vilka inte har fått sentida inblandning från "återvändare" - dvs folk som på senare tid invandrat till Afrika. Med senare tid menas i dessa sammanhang många tusen år. Söder om Sahara är det med andra ord oerhört många människor som inte har Neandertal-gener.

Åkesson torde ha ca 2-3% Neandertal-gener - liksom övriga Européer.

Utöver Neandertalare finns ytterligare en hominid släkting i vår genuppsättning - Denisova-människa. Lite större andel av dem hos en del Asiatiska folk.

Homo Sapiens har efter utträdet ur Afrika idkat en del samröre med andra människoslag (där mellan 100 000 - 50 000 år sedan).

 

Så... Där fick jag det sagt. Vad man sedan drar för slutsatser angående fartbegränsningar i trånga sund får någon annan reda ut.

Fantastiskt bra sammanfattning av både trångasunds och befolkningsteorier.

Like it!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blir Täresund fartbegränsad till 5 knop. Kommer att gälla 1 juni till 31 augusti varje år. Begränsningsbeslutet träder i kraft 23 augusti i år.


Väldigt välkommet!

image.png.b932c6548a4a564cf940ef490e4cd9b9.png

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2016-07-11 vid 23:10 skrev raol:

Fast så sker ju inte. Det ångas på i höga farter. Ibland drar nån igenom i 20-30 knop till och med.
Några kilometer längre söderut finns Sotekanalen, med 5 knop begränsning, och där går de flesta i tillåten fart. Så uppenbarligen fyller en uttalad fartbegränsning ett syfte här.

 

Jag undrar om många motorbåtsägare ens är medvetna om hur mycket deras svall påverkar andra. I just det här sundet är det bitvis så smalt att mindre båtar riskerar att ohjälpligt kastas in mot land i värsta fall.

Det finns en del motorbåtsägare - ganska många - som är stelopererade i nacken. De är därför helt oförmögna att se vad som händer i deras svallvågor akterut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev raol:

Nu blir Täresund fartbegränsad till 5 knop. Kommer att gälla 1 juni till 31 augusti varje år. Begränsningsbeslutet träder i kraft 23 augusti i år.


Väldigt välkommet!

image.png.b932c6548a4a564cf940ef490e4cd9b9.png

Det var väl inte en dag för tidigt.

Man ser ju tydligt att svallvågor har eroderat stranskoningen, vi befinner ju oss i ”stenhuggarland” här, och en gång lades en väldigt gedigen strandskoning av stora huggna rätvinkliga block. Men vad hjälper det när, ingen har underhållit dem och då svallet letar sig in bakom blocken och sköljer bort materialet bakom, så att stenblocken rasar inåt.

Undrar om det ligger någon kajakuthyrning i närheten? För jag tycker att jag alltid möter eller kommer ikapp vana och ovana kajaktister här. 
 

Jag kan ju annars tycka att hastighetsbegränsningar är litet godtyckliga.

Det finns en 7 knopssträcka mellan Hälsö och Björkö, undrar varflör där är det ju flera hundra meter brett. Inloppet till Gullmarn utanför Lysekil, 15 knop..? 8 knop från Älvsborgsbron önda utt till Trollhättan… ja det har väl också med erosionen att göra, Götaälvs strandbrinkar rasar ju rätt ofta.

Sedan är det fri fast i snobbeännan vid mellan Styrsö Bratten och Styrsö Tången… här finns det många mindre bryggor och ännu fler förtöjda mindre båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Undrar om det ligger någon kajakuthyrning i närheten? För jag tycker att jag alltid möter eller kommer ikapp vana och ovana kajaktister här.

Jag vet inte om det är uthyrning, men det brukar alltid vara många kajaker vid Kärringbadet, vid Hästedalens badplats i norra Hunnebo. Det är knappt en sjömil söder om sundet. Möjligen kajakuthyrning vid campingen på Ramsvik, inte heller långt bort.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev toaen:

Det finns en del motorbåtsägare - ganska många - som är stelopererade i nacken. De är därför helt oförmögna att se vad som händer i deras svallvågor akterut.

Ute på öppet vatten så slår jag inte av på farten för segelbåtar, eftersom jag har10cm svallvågshöjd vid 17 knop, och omkring 40 cm om jag kör i 9-10 knop, vid 7 knop är det bara en krusning på ytan, men då kommer jag ju inte i kapp.

 Men jag brukar nog ändå hålla igen och hålla ut för segel- och motorbåtar mindre än 28 fot. Men egentligen kan det vara en björntjänst och en sådan gör ju ingen glad, som Baloo sjunger sisådär 15.35 på julafton.

 

Sedan brukar jag ju passera dig i Sotekanalen i 5,5 knop, långsammare blir det ett väldans rattande då båten slingrar sig. Men det blev bättre när jag hade bytt till fyrbladig inte propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det här ett lokalt fenomen, att bara dundra på i smala passager?

Jag har under mina år i Stockholms Skärgård bara råkat ut för sådant beteende en gång vad jag minns. På väg in i en populär vik med en förädiskt bred vattenspegel men där det är grunt på 2/3 och det är djupast bredvid en uppstickande klippa fick jag möte av en segelbåt som för full maskin - nära åtta knop - närmade sig mig. Jag gjorde nog en 3-4 knop för att… tja… jag var på väg in i viken, och låg på blå linjen på min styrbords sida. Innanför finns en hel del outmärkta stenar, vet jag. Jag fick möte av den andra båten ungefär vid uppstickande stenen och kaptenen viftade och pekade samt gapade och skrek på en klockren göteborska att jag skulle hålla mig på MIN sida, och att han var på väg upp på land - utan att han drog av det minsta på gasen. 
Är han representant för båtlivet på västkusten ihop med alla andra som nämns i tråden ovan stannar jag kvar på min sida, känns trevligast så 😊

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi seglade på Sörlandet för ca 20-25 år sedan hade man fartbegränsningar under högsäsong säg 50-100 m från land.

Som seglare var fartbegränsningarna inget problem;-)

 

Norge är ett föregångsland på många sätt både marint och politiskt (hela Norge skall leva). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
29 minuter sedan skrev Peter_K:

Är det här ett lokalt fenomen, att bara dundra på i smala passager?

Ingen aning, men här i Bohuslän är det tyvärr väldigt, väldigt vanligt. Skulle nästan säga att det är det normala. Jag upplever det på var och varannan tur under sommaren. Inte bara fritidsbåtar utan även yrkesfartyg (då tänker jag primärt på Västtrafiks skärgårdsfärjor) gör det. Det värsta är ju att förarna i de stora båtarna, gärna en Princess F50 eller liknande typ av båt, inte sällan drar av till vad de väl tror är en "anpassad" fart, som tyvärr ofta är en sån där mellanfart där svallet blir maximalt, ca 10-12 knop.

Den aktuella passagen är bara ca 20 m bred (ljusblå zon) enligt sjökortet. Det låter som mer än det är. Vår båt är drygt tre meter bred, och man vill ju ha en meter eller så i sidled till det mörkblå för att ha marginal om man behöver väja lite. Sen ett par meter i sidled till mötande eller omkörande båtar. Så vill väl de ha samma marginaler, plus att de större motorbåtarna lätt är fem eller sex meter breda. Utrymmet försvinner snabbt!
 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sedan är det nu också så att många motorbåtsförare inte kan köra båt.

Jag ser ofta nimbusar, sagor, trasor och allsköns motorbåtar som har bra sjöegenskaper, men som har helt fel gångläge, man vet inte hur man använder trimplan eller drevtrim om man nu har drev. Båtarna går i hög hastighet med aktern nedplöj i vattnet och fören högt upp, båten drar inte bara upp onödigt mycket svall, den förbrukar även onödigt mycket bränsle.

Hur kan det vara så förbaskat svårt att förstå att man skall ha horisonten i siktlinjen när man kör och inte Adromedagalaxen… 


Avvikelse från farleden:

Västtrafik har inga färjor eller skärgårdsbåtar, ej heller några tåg, bussar eller spårvagnar. 
Västtrafik skall vara en organisation som skall vara limmet i hela den västsvenska transportapparaten, men sannolikt ett vattenlösligt lim. Nu har även styrsöborna börjat använda begreppet ”Västtragik” då någon har kommit på den geniala idén att skapa tidtabeller eller bytespunkter som innebär att resenärerna inte kommer fel, men inte heller riktigt dit dom tänkt sig.

Inga direkta turer till de mindre befolkade öarna, de flesta turerna skall gå till Styrsö Bratten, där måste man sedan byta båt, och kanske tillockmed åka tillbaka en bit för att komma till Kössö….

Hoppas Västtragik och Styrsöbolaget tar sitt förnuft till fånga.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Peter_K:

Är det här ett lokalt fenomen, att bara dundra på i smala passager?

Jag har under mina år i Stockholms Skärgård bara råkat ut för sådant beteende en gång vad jag minns. På väg in i en populär vik med en förädiskt bred vattenspegel men där det är grunt på 2/3 och det är djupast bredvid en uppstickande klippa fick jag möte av en segelbåt som för full maskin - nära åtta knop - närmade sig mig. Jag gjorde nog en 3-4 knop för att… tja… jag var på väg in i viken, och låg på blå linjen på min styrbords sida. Innanför finns en hel del outmärkta stenar, vet jag. Jag fick möte av den andra båten ungefär vid uppstickande stenen och kaptenen viftade och pekade samt gapade och skrek på en klockren göteborska att jag skulle hålla mig på MIN sida, och att han var på väg upp på land - utan att han drog av det minsta på gasen. 
Är han representant för båtlivet på västkusten ihop med alla andra som nämns i tråden ovan stannar jag kvar på min sida, känns trevligast så 😊

Det gäller att hinna fram tidigt till nästa hamn (ölstopp) annars får man ingen plats. Så funkar det på västkusten, norskarna utövar detta och har därmed bevisat sin kompetensnivå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
26 minuter sedan skrev pseudonym:

Det gäller att hinna fram tidigt till nästa hamn (ölstopp) annars får man ingen plats. Så funkar det på västkusten, norskarna utövar detta och har därmed bevisat sin kompetensnivå.

Nu är det så i Bohuslän under de åtta-tio semesterveckorna då dom flesta har semester, är det så att om man öht skall få någon plats i såväl gäst- som naturhamn måste man nästan vara i hamn innan kl 13, sedan blir det snabbt fullt. 
Det kan ju tänkas finnas några oattraktiva platser kvar på grunt vatten eller på utsidan av någon hamnpir.

Men det är ju ingen ursäkt för att man kör snabbt och vårdslöst. Om folk istället gick upp i någorlunda tid på morgonen och inte låg och drog sig tills solen stod i zenit, men klart har man haft en tuff kväll och natt innan så…

 

En annan orsak till att det blir fullt, är att båtarna har blivit större, framförallt bredare, och det är väl på få orter man har lagt ut nya bryggor, annars ser det ut ungefär som på 1960-talet. Naturhamnarna har varit oförändrade mycket längre än så…(om nu någon undrade).

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ute på öppet vatten så slår jag inte av på farten för segelbåtar, eftersom jag har10cm svallvågshöjd vid 17 knop, och omkring 40 cm om jag kör i 9-10 knop, vid 7 knop är det bara en krusning på ytan, men då kommer jag ju inte i kapp.

 Men jag brukar nog ändå hålla igen och hålla ut för segel- och motorbåtar mindre än 28 fot. Men egentligen kan det vara en björntjänst och en sådan gör ju ingen glad, som Baloo sjunger sisådär 15.35 på julafton.

 

Sedan brukar jag ju passera dig i Sotekanalen i 5,5 knop, långsammare blir det ett väldans rattande då båten slingrar sig. Men det blev bättre när jag hade bytt till fyrbladig inte propeller.

Dig är det nog inte så farligt med.

Nu har JAG ju inte ont av lite sjögång så jag klarar mig alltid, men det händer relativt ofta att vissa motorbåtskörare kör väldigt nära och tränger sig förbi mindre båtar på ganska trånga ställen. Det värsta jag sett var vid kummeln på utsidan kolerakyrkogården i Stallerännan norr om Bohus Malmön. En större motorbåt drar på så mycket han kan för att tränga sig mellan kummeln och en mindre båt. Fy katten vad den lilla båten rullade. Hade motorbåtsKÖRAREN väntat i 5 minuter hade han haft hur mycket plats som helst att passera den lilla båten på.

Har du passerat mig mer än en gång? Den gången förstod jag inte inte att det var du, men la märke till att båten som passerade hälsade lite mer än vanligt. Att det var du förstod jag när du skrev om det här på MG.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

En annan orsak till att det blir fullt, är att båtarna har blivit större, framförallt bredare, och det är väl på få orter man har lagt ut nya bryggor, annars ser det ut ungefär som på 1960-talet. Naturhamnarna har varit oförändrade mycket längre än så…(om nu någon undrade).

Det händer ju att man tex lägger till i Hållö hamn i oktober eller december eller nån liknande månad. Under Juli och Augusti brukar jag släppa iland folk och sen gå ut och dörja makrill eller svajankra.

Vid nått tillfälle jag låg inne i hamnen nästan intill vandrarhemmets brygga och såg hur vissa hade en del problem, så kom tanken till mig. Tänk om man hade fått sprängt lite strategiskt, muddrat lite  och byggt lite smala längsgående bryggor/förtöjningsplank. Så många fler båtar det hade fått plats. Fast en sån tanke får man väl nästan inte tänka!?

Dis I Hållö Hamn.jpg

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev toaen:

Dig är det nog inte så farligt med.

Nu har JAG ju inte ont av lite sjögång så jag klarar mig alltid, men det händer relativt ofta att vissa motorbåtskörare kör väldigt nära och tränger sig förbi mindre båtar på ganska trånga ställen. Det värsta jag sett var vid kummeln på utsidan kolerakyrkogården i Stallerännan norr om Bohus Malmön. En större motorbåt drar på så mycket han kan för att tränga sig mellan kummeln och en mindre båt. Fy katten vad den lilla båten rullade. Hade motorbåtsKÖRAREN väntat i 5 minuter hade han haft hur mycket plats som helst att passera den lilla båten på.

Har du passerat mig mer än en gång? Den gången förstod jag inte inte att det var du, men la märke till att båten som passerade hälsade lite mer än vanligt. Att det var du förstod jag när du skrev om det här på MG.

Jag tror jag mötte sig nån gång samma sommar, möjligen kan det ha varit vid Smörstacken norr om Malmön, eller inne vid Hovenäset. Det var den sommaren jag passerade Sotekanalen fyra gånger, pga diverse besättningsbyten med bilar parkerade på olika ställen…. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

ett trådlyft men nu verkar det bli 5 knop i täresund!

https://www.lansstyrelsen.se/download/18.cfca5e7188ba0cfa4481645/1689058448075/2023-56%20Sjötrafik%20fartbegränsning%20Täresund%20Sotenäs.pdf?TSPD_101_R0=088d4528d9ab200076d03cbea3af8ae6306763002fc6eb2878e341243729e8aaf48c27f862a5c7b4083c19a6b1143000a0de1605cd0f2c201bdf4ae90e4ecd40a35c34cadc8ccffae5bb7bfc3f164330ef8d08ff05d7a55d1abd12136ef456f6
 

imorgon tänkte jag gå i passagen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...