Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Stockholm - Haparanda ToR sommaren 2016

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Vi var ute på Mälaren en stund idag och kände att det är dags att börja planera sommarsemestern 2016.

 

Vi har tidigare pratat om att segla Stockholm - Ö-vik ToR, men har efter vår långsegling Panama - Tahiti kommit fram till att några dygn på havet är lätt som en plätt.

 

Planen just nu är att ta etappen Stockholm - Haparanda non stop på fem dygn och sedan segla ner längs den svenska kusten.

 

Någon som har några bra tips eller kloka synpunkter?

Framför allt är det intressant att höra ev. erfarenheter från sträckan Stockholm - Haparanda mer eller mindre non stop.

Självklart är tips för om norrlandskusten också av intresse, vi ska ju hem också.

 

Dessa länkar har jag hittat ang. norrlandskusten.

http://www.maringuiden.se/forum/topic/47159-h%C3%B6gakusten/

http://www.maringuiden.se/forum/topic/59481-h%C3%A4lsinglands-sk%C3%A4rg%C3%A5rd/

http://www.maringuiden.se/forum/topic/66791-tanka-efter-norrlandskusten-haparanda-h%C3%B6gakusten/

http://www.maringuiden.se/forum/topic/76497-mot-h%C3%B6ga-kusten-men-hur/

http://www.maringuiden.se/forum/topic/29158-skellefteå-luleå-med-liten-båt/?p=174718

http://www.maringuiden.se/forum/topic/45468-tips-inför-karlskrona-luleå-med-yamarin-6110/?p=385850

 

Det finns säkert mera matnyttigt både på MG och på andra platser, tipsa gärna.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Utöver de självklara stoppen på Höga kusten etc. så är Holmön ett måste. Skärså strax norr om Söderhamn är en liten pärla. Storjungfrun ska inte missas. Det finns massor med andra pärlor, boken Norrlandskust rekommenderas.

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi åkte Sthlm - Trysunda för några år sedan. 

 

Det är ju ganska sparsmakat med tillägnings möjligheter, bråddjup för att 20 meter från land bli 50 cm djup på många ställen. Det positiva är att det är ganska välordnat med naturhamnar. 

 

Trysunda är en riktigt fin gammal fiskeby, liten gästhamn, flera boende hyr ut plats vid sina sjöbodar.

 

Ulvön är riktigt trevlig, finns en bra utkikspunkt uppe på berget. Här kan man ligga i gästhamn eller längs kanten längre söderut i kanalen. 

 

Åka under Högakustenbron var en ganska härlig upplevelse. 

 

Åstön, norra sundsvallsbukten är en riktigt ball "lagun" trångt att åka in, men lugnt och härligt. 

 

Lill lubban vid galten, säden som sundsvall var oxå ganska trevligt. 

 

Mellanfjärden har en riktigt trevlig restaurang där man lägger till precis vid borden.

 

Hölick har riktigt härliga stränder och god mat. 

 

Förbi jättendal mellan Hölick och sundsvall finns det inte så mycket mer än Mellanfjärden, vi kom in ett ganska trist väder här, det finns inget att gömma sig bakom som i Sthlm skärgård så det är bara att bita ihop.. 

 

Innerstön är oxå ganska trevlig, skyddad liten båtklubbshamn. 

 

Axmar bruk har en trevlig gästhamn och bra restaurang som är värd ett besök. 

 

Norrsundet hade en intressant gästhamn, ingen som arbetade där, öppet in till ett hus med dusch och tvättmaskin, lägg en slant i en brevlåda.. 

 

Sen var vi i Öregrund, helt ok ställe, inget man trillar av stolen för.. 

 

Redigerad av RikardE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Du har email Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter trevligt.

 

Köpte min förra båt i Kåge norr om Skellefteå och seglade Haparanda Stockholm 2004.

 

Principen att segla snabbt ut och långsammare hem är inte så dumt

 

http://thallatha.blogspot.se/2009/12/kage-haparanda-2004_23.html

http://thallatha.blogspot.se/2009/12/haparanda-stockholm-2004_5761.html

 

Nån nämnde Lill

 

http://thallatha.blogspot.se/2014/07/11-lillubban-transportsegling-vastervik.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni ska in och spana på Högakustenbron så kan jag rekommendera en tur in i Norafjärden.
Längst in finns en fäbod som Kramfors kommun håller i skick med tillhörande brygga!
Kanonmysigt ställe!
Max höjd under Lövviksbron är 17 m tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips så här långt. Alla tips ger oss inspiration att verkligen genomföra vår norrlandssegling.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips så här långt. Alla tips ger oss inspiration att verkligen genomföra vår norrlandssegling.

 

Mackey

 

Några ställen till som inte nämnts ovan

 

Ängskär i höjd med Örskär men på fastlandssidan, jättefin gästhamn, en gång i tiden världes största utskeppningshamn för järn

 

Prästön om du inte är alltför djupgående i höjd med Söderhamn. Angörs från västsidan

 

Kråkön och Agö

 

Tynderö (innanför Åstholmsuddens fyr)

 

Om ni inte passerar genom Härnösand så finns en mycket skyddat vik Gånsvik på Härnöns ostsida för övernattning. Man kan gå in till Härnösand om man vill ca 4 km

 

Barstahamn. skyddad hamn och fint fiskeläge

 

Tennviken och Skagshamn i höjd med Ö-vik

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för länk Ip75, mycket bra.

 

Jag har hittat denna länk, http://www.lugnseglats.se/bjarne/, som passar perfekt för oss för att få koll på tidsåtgång och avstånd..

 

Planen just nu är att segla iväg från Stockholm i månadsskiftet juni/juli och vara borta hela juli eller  så länge vi får semester . Får vi för kort semester så får vi stanna till och hämta båten senare.

Synpunkter?

Bra, dåligt, ingen betydelse?

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du fick många bra tips av RikardE. Förutom det han skrev om Öregrund...

 

För när du kommer norrifrån är det en sträcka utan bra hamn innan man kommer till Öregrund. Och att då få bra gästhamnsbrygga mitt i stan, 6 restauranger att välja på, dusch och tvättmöjlighet... är väldigt skönt! Matvaruaffär och järnhandel plus två småbåtsvarv kan vara praktiskt?

 

Är ni ute ända till första veckan i augusti så möter ni Roslagsloppet, kolla datum isf. Jag säger det inte bara för att ni ska pricka in loppets avslutning inne Öregrunds hamn (med tillhörande fest... Ungdomar) utan för att ni den dagen möter många båtar som står på...

 

Tar ni väldigt lång tid på er - vilket jag rekommenderar - och vill lägga båten ett tag så är just öregrund bra för att då har ni gjort all segling utan skydd av skärgårdsbarriär. Om så är Grepen Marin en distans syd om Öregrund att rekommendera. Det är också där du ev fyller på diesel.

 

Annars är Norrlandskusten en upplevelse! Har bara gjort den resan en gång men kommer fortfarande ihåg upplevelsena...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips om Roslagsloppet, jag både vill och vill inte vara där då...

 

Min far körde Roslagsloppet många gånger, ibland med framgång, så jag har varit i Öregrund flera gånger och vet hur det kan vara, eller hur det kunde vara för 40 - 50 år sedan. Det var stökigt redan då och det har säkert inte blivit bättre.

 

Den 6 augusti går Roslagsloppet i år så hela vecka 31 är det väl mer eller mindre röj kan jag tänka.

 

Vi har en plan att vara ute i en månad, segla 1100 M och göra en del låååånga etapper så bortsett från de långa non stop etapperna blir det cirka 6, 5 timmar segling per dygn. Mycket!

För mycket?

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mycket? Äru sjuk? Man kan väl inte segla för mycket?

Men om båten blir kvar å semestern är slut kan jag segla ner den till Stlm för er. Såg på sjökortet att det är nerförsbacke...... :)

 

PS

Du har inte svarat på email om rulle-segel-överdraget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mycket? Äru sjuk? Man kan väl inte segla för mycket?

Men om båten blir kvar å semestern är slut kan jag segla ner den till Stlm för er. Såg på sjökortet att det är nerförsbacke...... :)

 

PS

Du har inte svarat på email om rulle-segel-överdraget.

 

Det är väl inte så att man seglar för mycket - problemet är väl att man har för lite tid att segla.

 

De året jag köpte en Storfidra i Kåge Norr om Skellefteå och seglade henne, Kåge - Haparanda - Stockholm begärde jag 10 veckor ledigt. Två veckor att jobba med båten och 8 veckor att segla. Gick visserligen i lugn och maklig takt, men det blev många långa seglingsdagar. Även om jag hade ett antal "liggdagar" var jag tvungen att segla förbi många fina ställen. Det hade inte varit nåt problem att segla sträckan på 16 veckor i stället för 8. 

 

En tur jag gärna hade gjort om.

 

post-106994-0-11792200-1456670504_thumb.jpg

 

På Sommaren är det väl alltid jippo i Öregrund.

 

Ett år - tror det var 2002 - var jag i Öregrund tre helger.

 

Först hämtade jag upp yngsta dottern och hennes kille en helg, sen släppte jag av fruga nästa helg och två veckor senare jag passerade efter ha varit i Huddiksvall. Har för mig att det var nån turisthelg, folkmusik helg och Roslagsloppet.

 

Storhandlade 4 gånger och fick sen länge reklamerbjudande att tex köpa billig glass på ICA-butiken i Öregrund. Lite långt att köra styvt 55 mil för lite glass på extrapris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda som jag kommer ihåg som ett "trist" minne från vår resa norr över var att det två nätter var kallare ute än vad vi hade i kylen (7) grader.. Inte direkt badtemperaturer man är van vid runt Sthlm. 

 

Vi har bestämt att göra en ny resa med båten till Trysunda, dock inte denna sommar. Naturupplevelsen norröver är fantastisk, denna gång blir det mer tid för själva resandet, stanna på fler platser på vägen. 

 

Vi kikade dagligen på östersjöportalen, finsk sida, där fanns vågprognoser, det kändes mer relevant än vindprognoser.

Vi blev inblåsta i Norrsundet 3 dygn på hemvägen, pga hög sjö. Då är vi inte speciellt känsliga för dåligt väder/hög sjö. 

Ta höjd för att bli sittandes i väntan på bättre väder/sjö. :) 

 

Är lite avis på er kommande resa faktiskt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

RikardE, tack för varningen om kyla. Vi hoppas på fenomenet ryssvärme i norr sommaren 2016 eller åtminstonne i juli.

 

Ruskpricken, jag ska kolla spamfiltret.

 

Thallatha, tack för att vi får låna dina sjökort. Det var en rejäl bunt. Hoppas ni hade en trevlig dag på båtmässan.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu närmar det sig, vi sticker nog på lördag.

Ska passera Öregrund och köpa en ny begagnad värmare på vägen så att vi inte fryser ihjäl...

Hoppas den funkar.

 

Tack för lån av sjökort Thallatha, det har underlätat beslutet.

 

Som någon kanske sett har vi köpt cyklar så att vi ska kunna undersöka omgivningarna lite smidigare.

 

Vi har fått en kontakt så att vi kan besöka lite "urbefolkning" på en ö utanför Haparanda.

 

Nu gäller det bara att vädret är med oss med lagom mycket vind från rätt håll och härlig ryssvärme i norr.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag seglade i de norra farvattnen sommaren 2004, fick jag låna några sjökort och seglingsbeskrivningar

av en arbetskompis. Som ersättning för att Hon lånade ut detta ställde hon två krav.

 

1. att jag besökte Brämön.

 

post-106994-0-41246500-1467859868_thumb.jpg

 

post-106994-0-58205000-1467860167_thumb.jpg

 

post-106994-0-26669600-1467860228_thumb.jpg

 

Att anlöpa hamnen gav ju en del frågetecken ända tills man kom på insidan pirarmarna

på den hamnbasäng man ser på sista bilden.

 

2. Att bestiga Mjältöns topp. Sveriges högsta ö - 236 m öh. Höga Kusten.

Hade redan ont i knät när jag började vandringen uppåt, med ett Vulkan knäskydd

och matad med värktabletter. Knät blev inte bättre av promenaden.

Resten av resan blev bara en transportsträcka pga det värkande knät.

 

post-106994-0-54814400-1467860456_thumb.jpg

 

post-106994-0-00148100-1467860781_thumb.jpg

 

När jag stod på Mjältöns topp SMS;ade jag arbetskompisen.

Svar kom med "vändande post"; "Äckelpert"

 

Har man seglat så långt så är man väl nästan tvungen att i eget intresse rund bojen i Töre - Sveriges nordligaste hamn.

 

post-106994-0-65389600-1467860982_thumb.jpg

 

Sveriges östligaste ö - Kataja är väl nästan också ett måste.

 

Sen finns det ju ytterligare en boj du bör runda. Gränsbojen mellan Sverige och

Norje - längst in i Idefjorden. Men den är väl lämpligt att ta nästa år.

 

post-106994-0-93030600-1467861220_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill inte kapa den utomordentliga tråden, men skall själv norrut i mitten av juli. Vi får se hur långt upp det blir. Vad jag förstår är det numera väldigt glest mellan sjömackarna längs Norrlandskusten. Någon som känner till/kan länka till eller har en lista på sjömackar (släpa dunkar från landmack är inte ett alternativ) norr om Öregrund? 

 

Har boken Norrlandskust, men är osäker på hur aktuell den är i detta avseende.

 

Mackey, vem vet - kanske även du behöver bunkra någon gång och kan vara betjänt av tips även på tankställen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan bidra ned några

Skellefteå: Skelleftehamn vid kurjoviken

Kåge: Kåge båtklubb, ny anläggning igång i veckan om det går bra.

Piteå: Norra hamn

Luleå: Ettans båthamn, Lövskär(dyrare än ettans)

Kalix: Marahamn, Norrkust Marina Båtskärsnäs

Haparanda: Har diesel enligt länken nedan

 

http://www.bottenviken.se

Redigerad av lp75
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När jag seglade Kåge - Haparanda - Stockholm, 2004, var väl diesel det största bekymret. De tre första veckorna fanns det inte en vindkåre och det gick en del diesel från den lilla tanken.

Första gången det fanns så mycket vind att det var lönt att hissa seglen var mellan Kalix och Haparanda Sandö

Pumpen i Kåge lyckades nån skrämma igång sent om sider.

Det enda ställe där tankningen av diesel fungerade problemfritt var i Luleå

Om jag fick fyllt på nån diesel i Haparanda kommer jag inte ihåg.

Jag hade två små 5-liters reservdunkar som jag bar kilometervis.

Valde att inte gå in till Ratan, men där påstods det finnas en Sedelpump. Fast ingen av de sedelpumparna som jag träffade på fungerade.

Enklaste dieselinköpet gjorde jag i Järnäsklubb. Där träffade jag en motorbåtsägare som hade en dunk finsk smuggeldiesel som han kunde avvara. Den kostade inte skjortan heller.

I Önsköldsvik kan man tanka diesel vid kaj i småbåtshamnen (kunde i alla fall) Man ringer ett telefonnummer som står anslaget. Problemet var bara att killen som skötte det hela och som svarade när jag ringde, var i Skottland på semester och skulle komma hem 14 dagar senare.

Så det blev att gå tillbaka in till gästhamnen och sen promenera fram och tillbaka mellan båten och tappen. Passade också på att utfodra mig själv på Mac Donalds, som låg granne med tappen.

I Härnösand i norra hamnen, fanns det en sjötapp - då hade jag full tank med egenburen diesel från Örnskölldsvik och en del finsk smuggeldiesel från Järnäsklubb.

Fast jag fick i alla fall bytt mina kylklampar som också var en kamp att få kalla eller frysta.

Där var också Luleå bäst. Fanns färdigfrysta på Willys (ar det väl) I alla fall livsmedelsaffären vis småbåtshamnen och andra gången jag var där fick jag frysa in mina i glasskiosken på tappen.

Det är alla de där små kamperna för att få till det mest basala att fungera, som gör seglarlivet värt att leva.

Nu har man kylskåp som går både på 230 Volt ch 12 Volt. En batteribank på 400 Ah. 75 w socellspaneler och plats för lika mycket till. Dieseltank på 160 liter (plus två små reservdunkar på 5 liter var)

Inte nån större kamp när jag skall sticka ut och segla en vecka med start i morgon och tänkte segla dit vindarna bär. Den största utmaningen är väl att jag skall ha en Ruskig prick med mig plus en tvättäkta Smögare. :P

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ytteligare tips.

 

Eftersom jag lånat sjökort av Thallantha så "tvingas" jag väl som traditionen bjuder

1. Besöka Brämön

2. Bestiga Mjältöns topp

 

Det får bli ett antal 5-liters dunkar diesel instuvade här och var, borde funka med vanliga plastdunkar som man köper spolarvätska i.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Akta knäna bara - jag lider fortfarande av sviterna.

 

Fast du behöver ju inte ta en våldsam promenad på Trysunda och gå upp tilll lotsutkiken på Ulvön före.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi - jag och hustrun - har haft många sköna dygn ombord med mestadels bra väder. Vi klarade Stockholm - Haparanda (eller vi kom bara till Malören) på precis fyra dygn med vindens hjälp och 50 liter diesel. Styrbjörn - vår autopilot - har skött sig utmärkt. Utan den hade det varit en jobbig tur.

 

Det funkade bra att gå vakt på två personer, vi fick två fyratimmars pass var varje dygn att sova på.

 

Här vid Malören är vädret varmt och skönt och det är 19 grader i vattnet.

 

Vi har firat lite och nu ska vi äta lunch.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra seglat.

 

Var ligger du?

 

När jag var i dom trakterna, så var hamnen så grund att jag inte skulle kunna komma in med min Storfidra. Har läst nån stans att de skulle muddra!?

 

Ser fram emot fortsatta rapporter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ligger på svaj öster om Malören. Hamnen verkar fortfarande var grund.

 

Malören är ett mysigt ställe när vädret är bra, men det är inte svårt att räkna ut hur det är här när vågorna vräker in från söder.

 

Ön är tydligen "bara" 1500 år gammal. Den har så att säga blåst upp från botten samtidigt som landhöjningen hjälpte till med ca. en centimeter per år. Hela ön består av sten i olika storlekar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lär dig leva med myggor, del 1.

 

Ankringstips

Se till att ankra där det blåser så mycket som möjligt.

Ankra inta bakom öar utan på den sida varifrån vinden (och vågorna) kommer.

Ankra med aktern mot vinden och vågorna.

Se till att inte få lä i sittbrunnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag seglade i trakterna sommaren 2004 låg jag på Junkön (strax öster om Luleå) en natt.

 

Det kom en man med en liten hund promenerades på bryggan och av någon outgrundlig anledning kom jag i samspråk med honom.   :o

 

Jag vet att jag sa nått om att det var mycket mygg, Han svarade ungefär; "att nu är det väl inga mygg".

 

Läste nånstans att de skulle muddra. Nu är väl djupet i hamnen bara 1 meter och den hamnen på norra sidan som byggdes, rasade väl innan den ens var klar.

 

Var på Haparanda Sandskär några dar. Där låg jag ankrad i bukten vid Norra Sandudden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...