Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Amanda31

Hälsinglands skärgård

Rekommendera Poster

Snart blir det ljusare igen och det är redan dags att fundera på sommarens selingsmål. Jag ligger i norra Roslagen innanför Singö. Har bra koll på Sthlms skärgårdar. Men hur ser det ut norrut? Är det värt resan över Gävlebukten till Hälsingland? Vilka naturhamnar, gästhamnar och resaturanger kan rekommenderas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns mycket norr om Öregrund. Har seglat Svinninge - Hudiksvall och åter 2002 och Haparanda - Svinninge 2004.

Resturanger har jag ingen koll på. Jag har resturang ombord. Visst har jag ätit ute vid nåt tillfälle, men det kan lika gärna va en korvmoj. Enda resturangen jag på rak hand kommer ihåg var Arnes sjöbod, Bönhamn, Höga Kusten. (kan rekomenderas) Men det hade sin speciella historia. 

Den enda gästhamnen jag låg i 2002 var Hudiksvall och naturligtvis utgångspunkten Öregrund. 

Småbåtshamnen strax öster om Gävle kan naturligtvis inte räknas till naturhamnar och hamnen på Storljungfrun är väl ett gränsfall och naturligtvis sen plats som man bara måste besöka om man seglar norr över.

Hamnen vid Björns fyrplats hör inte till mina favoriter. Jag har varit där två gånger. Vid första besöket var ön nedlusad med paddor och andra gåången fick jag ett riktigt skitväder hela natten. Däremot uppskattar jag Kryssarklubbens två bojar som man kan använda om man är medlem och i övrigt uppfyller statuterna för att få ligga i SXK`s privata bojar. Man måste naturligtvis ha en dinge med sig, men det är väl ingen som seglar utan dinge - eller?

Eggegrund är ju också nästan ett måste - om man är som jag. Kryssarklubben har två bojar där. Möjligen skulle det gå att landförtöja i viken som går in från nordost.

Synskär är en annan ö där jag låg i SXK´ s boj. Man bör nog ha SXK beskrivning över inseglingen som är utmärkt med enselinjer. Finns en brygga. Rodde över till ön norr om - Gåsholmen. Där fanns ett gammalt dagbrott för järnmalm.

Enskärsoren var en ö jag bara var tvungen att stanna till vid. Fick i alla fall in fören på min L32;a (sticker 1,6 m) Klubbholme för söderhamns motorbåtssälskap.

Natten innan hade jag legat i Segelvik  strax norr om. Klubbhamn för Söderhamns segelsälskap.

Ön Prästgrundet gick jag dessvärre värdshus förbi. Intresant hamn. Kanske lite för privat.

Storhamn på Agö och Fläskvik på Innerstön var också två ställen med SXK-bojar jag besökte 2002.

Några dar i Öregrunds skärgår och en sväng till Åland blev det också under de fyra veckornas seglats 2002.

Sen finns det ju massvis med fler ställen att ligga på om man inte vill gå norr om Hornslandet.

Norr om Öregrund ända upp till Haparanda finns det hur mycket som helst att se.

post-945-1394236887,4346_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag är i samma situation men vi har bestämt att åka. Jag är från Hälsingland (Söderhamn) men bor sedan många år i Norrtälje. I sommar har vi lovat att ta båten upp till släkten.

Jag har inte åkt mycket båt i hälsingland till havs mer än med andra så lite spännande är det.

Angående restauranger på vägen så kan jag rekommendera Axmar Brygga, Albertina i Skärså och Borka Brygga i Enånger. Dessa har jag besökt landvägen :-). Jag har släkt i Skärså så det ligger mig varmast om hjärtat!

Planen för oss är att komma till Skärså redan till midsommar. Sedan lämnar vi båten där ett tag och börjar sedan vår semester därifrån lite längre in på sommaren.

  /Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer ni mot Hudiksvall så finns det fina hamnar inte långt ifrån. Syd om bukten in till stan finns Agön men en fin hamn med brygga på sydsidan. Det är båtklubbens uthamn tror jag. Tror också att det finns bastu där men jag är inte helt säker. bryggor finns i alla fall.

Väst om Agön ligger min favorit - Kråkön. En liten ö där det bodde fiskare förr. Nu bara några små sommarvisten och ett kapell. Lite trixig infart från norr och jag tror att man inte får sticka för djupt.

Det finns några öar till i samma område (de ligger tätt i riktning väst - öst med Agön ytterst) men där har jag inte varit.

Vill man ha allt på ett bräde - god mat - lots och fyrplats - fiskeby - vit sandstrand, långgrund för barnen och vackra klapperstensfält att vandra på - då ska man till Hölick. En underbar plats. Höick ligger ytterst på nordsidan om bukten n till Hudik. Bilden är från Hölick. Hamnen i förgrunden och stranden längst bort



Senast ändrad av ciaraud | 07 december 2011 | 09:46

post-2001-1394236887,5986_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föresten Amanda, kom över till mig i vår så får du låna sjökort över Hudiksvallsområdet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gävlebukten är lilla Biscaja här uppe och bör passeras vid skapligt väder eller väl ute till havs. 

Från Gävle och norrut finns en hel del vikar med bra skydd och några meter djupt om man vill ankra. Några har utskeppningshamnar för pappersmassa och är bra utprickade. Bra att ha koll på för att vara beredd vid dåligt väder. Inget går upp mot ett angöringsmärke och en väl prickad led som kan leda in till lugnet även i mörker om man har en skaplig lampa till hands att lysa på prickarna. Inte för att jag förespråkar angöring i mörker, tvärtom, men ibland blir de inte som man tänkt och plan B och C utsedda i förväg kan bli räddande alternativ.

Hudiksvall är en trevlig stad med diesel och skeppshandel och gott om butiker. Dagens rätt på anrika Statt beläget över järnvägen får man för 89:-  

Ta en promenad efter hamnkanalen med fiskebodarna. Mysig miljö som säger lite om äldre tider.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan rekomendera Kustguide, Öregrund-Höga kusten.

Hälsningar Magnus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värt att notera är att det överlag är ganska grunt inne i vikarna här om man vill landstiga där det inte är sten kan man behöva gå ganska långt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi åkte Sthlm - Övik - Sthlm med båten i somras. Ni skriver inte hur långt ni tänkte ta er. Med endast tidigare erfarenhet av Stockholms skärgård där det finns ett överflöd av öar är ju den största skillnaden att det är så otroligt lite öar att lägga till vid. I bra väder spelar det mindre roll, men med dom ovädren som kom när vi åkte kändes det sådär.. Eftersom det är begränsat med öar och ställen är nästan alla bra ställen en klubbholme med bryggor och grillplats - mycket folk. Det var jätte trevligt! Men är man som vi var vana med att ligga själva blev det en smärre chock att alltid ha okända runt oss :) 

Agön - där var vi inne - jätte mycket båtar. Så vi åkte runt och la oss på Innerstön istället, mycket orm (vad vi fick höra) på ön, vi såg inga. Mycket lugnare. 

Precis nordväst om Innerstän ligger en liten ö, ravelgrund där man ligger mycket skyddat. Det är en klubbholme. 

Innervägen från Huddik ner till Norrsundet är en ganska trevlig väg att åka (vi tog den söder ut när det var pissväder). 

Är man i Huddik bör man passa på att åka till Hölick, supermysig liten restaurang och en jätte trevlig strand. 

Det var dom ställena vi stannade på, vi hade lite andra mål på vår resa :) 

Vill ni se än mer storslagen natur kan jag rekommendera er att åka längre norr ut! 

Lycka till! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör åka vidare upp till höga kusten, en till två dagars segling så är du där från Skärså

Det är definitivt värt resan, då kan du också delta på anrika Ulvöregattan 11-15/7

SXK har en riktigt bra bok som heter Norrlandskust som jag läst i men inte lyckats få tag på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det värsta wink att med det resonemanget blir man ju tvungen att segla ända till Happaranda. Det finns så många pärlor norröver och så relativt lite båt.

Seglar man från Stockholmsområdet kan det finnas skäl att tex ta kusten upp till Hudiksvall/Hölik en sommar. 

Nästa sommar sträckseglar man Öregrund/Storjungfrun/Kuggören/Härnösand. Sen har man hela höga kusten framför sig. Man behöver nog minst ett par veckor där och inte göra som jag seglade genom på på fyra dygn plus det dygnet jag låg i Bönhamn med ett värkande knä efter promenad på Trysunda, gått upp till lotsutkiken på Ulvön och bestigit toppen på Mjältön.

Segla fram och tillbaka till Haparanda blir ju 1500 - 2000 distansminuter och då behöver man nog minst tre månader på sig. Jag hade två månader för att segla Kåge - Haparanda - Stockholm. Och det var många gånger jag fick gå värdshus förbi pga tidsbrist.

Min käpphäst brukar ju va att segla den tid man har till förfogande. Lägga upp båten över vintern. Sjösätta och segla vidare nästa år. Jag har seglat den svenska kusten från Haparanda till Krokstrand på det sättet. tre etapper på två år. 11,5 veckor. Fast det var nästan mest transportsegling. Hade nog med lätthet kunnat använda den dubbla tiden. Men det är inte så lätt att få ledigt. Fick 8 veckor första året, men då var jag mycket hård mot min chef - på gränsen till elak.



Senast ändrad av toaen | 03 januari 2012 | 16:26

post-945-1394236902,1924_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kryssarklubbens årsbok vad det ju egentligen det jag hade tänkt skriva nåt om.

Om man tittar på Kryssarklubben hemsida verkar det på den kryptiska texten att den kan va slut.

http://www.bokrecension.se/9157480230

Nautiska Magasinet http://www.nautiska.se/ har den dock med på sin websida 

http://www.nautiska.se/bocker/seglingsbeskrivningar-skildringar-planering/segl.beskr.sverige/bre004-norrlandskust-nystrom-2009.html

Av någon anledmning stod boken inte på sin plats i min bokhyla, men den finns nånstans här hemma. Därmeot hittade jag Bottenvikaren - Hamnar, farleder och utflyktsmål i NORRBOTTENSSKÄRGÅRDEN utgiven år 2000

post-945-1394236902,2478_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart ska ni segla norrut. Hälsingekusten har många fina pärlor.

Kan som flera tidigare gjort rekomendera SXK årsbok Norrlandskust men även Bottenhavskusten i gävlefiskarnas kölvatten Kustguide Öregrund-Högakusten.

Här kommer några exempel på besöksvärda ställen, en del dock bara naturhamnar.

Axmbarby (gästrikland)

Kusön

Kusö kalv

Trollharen

Tupparna

Storjungfrun

Långharen

Enskär

Enskärsorn

Stenö

Branthäll

Sandarne båtklub

Rönnskär

Segelvik

Svartsundet

Stålnäs

Prästgrundet

Klacksörarna

Skärså

Saltpannan

Långvind

Lotshällan

Gressla

Borka Brygga

Tärnön

Agön

Drakön

Kråksundet

Ravelgrund

m.m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jösses vad många, tänkt om någon vill lägga upp dem på http://marinwiki.se wink

Jo det är skamlös reklam och jag som skapat sidan, men den är fritt tillgänglig för alla (inklusive källkod). Vem som helst kan ändra alla data som finns i den. Jämför med Wikipedia.

Är du bra på PHP, MySQL och Javascript så får du gärna hjälpa till med sidan!

  /Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är redan sagt men jag upprepar: Kryssaklubbens årsbok Norrlandskust, som kom för några år sedan är den bästa guiden. Skärgårdarna kring Söderhamn och Hudiksvall är lättseglade och mycket öppna, bra sjömätta (det gick ju skuttrafik här för inte så länge sedan) och därför är sjökorten bra. Jag har seglat sträckan många gånger då jag hade båten i Enköping och sommarhus norr om Hudiksvall. Nu har jag båt och hus i Hudiksvall. Bästa vägen för mig var att efter övernattning vid SXK:s boj söder Björn, eller i hamn i Sikhjälma, gå rakt på Storjungfrun. En lagom etapp. Från Storjungfrun finns massor av mål att välja bland, både små hamnar/bryggor och naturhamnar där du ofta ligger helt ostört. Här uppe är vi inte så många så det blir aldrig fullt. Restauranger finns vid Axmar brygga (den bästa enl. guider), Skärså (dock lite lång och knepig insegling), Borka i Enånger och i Hölick. Norr om Kuggören finns Mellanfjärden med en bra sjökrog i hamnen. Hamnarna ute på öarna saknar oftast el och på en del ställen kan den vara knepigt med färskvatten. Ett problem är bunkring av färskvaror då det saknas livsmedelsbodar på öarna och i fiskelägena vid kusten. Man måste in till Gävle, Sandarne/Söderhamn, Hudiksvall för att hitta livsmedel och bränsle. I Hudiksvall ligger gästhamnen i stan med gångavstånd till de ställen man behöver. Norr om Kuggören finns en liten servicebutik i Mellanfjärden, annars är det Sundsvall som gäller och därefter Härnösand. Vid dåligt väder kan sträckan från Brämön till Härnösand, över Åvikebukten vara jobbig pga av sjöhävningen. Kryssarklubbens hamn vid Kattskär (Åstön norra sida) och naturhamnen i Söråkersviken (Åstöns sydvästra sida) är fina hamnar där man kan invända bättre väder vid behov. Tänk på att avstånden mellan hamnar är längre än i Roslagen. Norr om Kuggören är lämplig natthamn Mellanfjärden eller Lubban vid Galtströms bruk (Kryssarklubben har en brygga där), sedan klivet norr ut mot Härnösand och Höga Kusten. Men det är en annan historia. Om du väljer att gå hela vägen ända upp mot Luleå skärgård, finns det bra möjligheter att vinterförvara båten hos någon av båtklubbarna i de större städerna. I Hudiskvall vinterförvarar Berglunds båt ofta tyska och holländska båtar i en stor inomhushall.

När man seglar här uppe kan dygnet utnyttjas betydligt mer än söder om Öregrund pga de ljusa nätterna. Mellan mitten av juni till slutet av juli har jag aldrig behövt tända lanternor ens, utom vid dåligt väder. Nattsegling är en underbar upplevelse med oftast god sikt och lagom vind.

Bilden visar bryggan på Prästgrund, som ligger strax norr om Storjungfrun.

Välkommen!

post-15584-1394236953,32_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amanda31, du kan väl lägga in den information du samlar ihop på MarinWiki.

Ni som varit där kan väl lägga in de platser ni besökt, hamnar, naturhamnar, restauranger, mm

Mackey

Kompletterat med en vädjan till alla att lägga in de platser de känner till på www.marinwiki.se



Senast ändrad av Mackey | 24 februari 2012 | 20:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...