Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Matte_lule

Tanka efter Norrlandskusten. Haparanda-HögaKusten

Rekommendera Poster

Hej på er

Nån som har kolla på var man kan gå in och tanka efter norrlandskusten. Haparanda - Höga kusten? Alla har vi inte segel :D

I Luleå har vi Ettans vid södra hamn samt lövskär fiskehamn

Mvh

Matte_lule

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du ser.

Där borde alla som säljer bränsle lägga in att dom finns. :)

Nu verkar inte alla ha gjort det. Så ni som vet att det finns sjö mackar som inte finns med på länkarna ovanför så får ni gärna skriva dom här.

 

Mvh

Matte_lule

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju bra med listor, men när man skall tanka är det verkligheten som gäller.

Seglade från Kåge (norr om Skellefteå) till Haparanda och därifrån till Stockholm sommaren 2004. Det är ju en massa år sen så förhållanden kan ju ha ändrat sig. De tre första veckorna var det nästan ingen vind, så vi gick mycket med motor.

Sedelautomaten i Kåge´s småbåtshamn fungerade inte, men på nåt sätt fick vi hjälp så vi kunde tanka. 

I Luleå kunde vi fylla tanken vid kaj utan problem, dessutom kunde man köpa ny infrysta kylklampar på Willys strax intill hamnen. yes

I Haparanda hamn har jag för mig att sedelautomaten fungerade och att jag toppfyllde tanken.

Sedelautomaten i Kujoviken i Skelleftehamn fungerade inte.

Valde att gå in till Byviken längst norr på Holmön. Där fanns ingen sjötapp, men väl en tapp två km från hamnen. I Ratan lär det finnas en sedelautomat, men jag seglade förbi Ratan.

I Önskölldsvik påstod hamnkaptenen att man kunde köpa diesel vid kajen i småbåtshamnen. Gick dit och hittade tappen och ett mobilnummer man kunde ring. Frågade killen som svarade om han sålde diesel, Jo då det gjorde han. Problemet var att han precis hade anlänt till Scottland där han skulle tillbringa tre veckors semester, så om jag väntade i tre veckor, så visst kunde jag få köpa diesel. smiley

När jag kom tillbaka till gästhamnen kom hamnkaptenen springades och undrade om något var på tok.yes

Hade två fyraliters dunkar det hade varit rödsprit i och två 5-liters reservdunkar. Tog röspristdunkarna i ryggsäcken och gick tre vändor till Preemtappen en bit från hamnen. Full tank plus 10 liter i reserv. Middagen den dagen fick bli hamburgare på Mc Donalds vid sista tappbesöket.

När jag kom till Härösand hade jag kunnat tanka diesel vi kajen i den norra hamnen, men nu hade jag full tank. Däremot var det det första stället jag kunde byta kylklampar på. Jag hade fjäskat mig till att få lägga mina upptinade i frysar i affärer och klubbstugor på vägen och det var väl heller inte alltid jag hade nån kyla heller för den delen. 

I Öregrund finns det ju tapp inne i småbåtshamnen.

Som tur är så är segelbåtar de enda tänkbara typen av båtar för min del, så jag klarar mig om motorn inte skulle fungera. Fast det kan ju ta tid om det inte finns nån vind.

Skall man köra motorbåt den sträckan måste man nog - som TS gör - planera. Ha ganska mycket i reservdunkar och ha en transportkärra där man kan släpa fyllda dunkar från de tappar som ligger en till två km från hamnen. En grovarbetare på jobbet brukade alltid säga; Liten börda tynger lång väg

Även om det finns sedelautomater så är det ju inte säkert att de fungerar.

Fast resan är fin - en underbar kust.

post-945-1394237484,7487_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur långt åker du på en tank?

Bensin eller diesel?

/ Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har tankat på Ulvön, Härnösand, Huddiksvall, Öregrund, det finns säkert fler, men inga som jag tankat på, vi kommer nog 180-190 nm på en tank. 

Hur kort kommer du på en tank? Om du behöver fler mackar? Köp med dig en eller två 20L dunkar som reserv om du är orolig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör V8 5.0 med ett alpha drev.

Tanken är på 150 liter och jag har inte räknat ut vad den drar än men om man nu vill utforska mer än bara närområdet så är det alltid bra att veta var man kan tanka.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stocka norr om Hudiksvall har en sedel-mack inne i byn. Finns att låna en kärra i hamnen så att man kan dra livsmedel och bränsle, ca 1 km till affär. (fler borde ha så)

Låg i Sikeå för väldigt länge sedan, då kunde man låna cycklar där, borde finnas en mack i byn.

Den som är beroende av motor måste nog ha ett par 20 litersdunkar....kanske en egen liten kärra. (jag brukar ha med en liten bagagekärra)....och tålamod som sagts ovan.

Det finns en del mobil-appar för att hitta bensinstationer, kanske det är bästa sättet !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi då räknar på 2 liter så klarar du dig inte direkt till Ratan utan får gå in i skelleftåhamn å tanka.

Så skellfteå-Ratan-Holmsund, sen är du i Höga Kusten. Väl här fyller du upp på Ulvön eller inne i Örnsköldsvik.

Lycka till!

/ Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...