Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Karl_S

Tips inför: Karlskrona-Luleå med Yamarin 6110

Rekommendera Poster

Hej!

Ska flytta till Luleå från Karlskrona nu i vinter. Båten tänkte jag och min fru köra upp nästa sommar. Tänkte att det får bli vår semester nästa år. Båten som vi har är en Yamarin 6110DC, alltså ruff där det går att sova, men ingen toalett och inget kök. Vore mycket tacksam för råd inför resan.

1. Är det möjligt att genomföra denna resa på 3 veckor?

2. Hur pass långa dagsettapper ska man räkna med?

3. Vad ska man ha för extra säkerhetsutrustning på en sån resa jämfört med dagsetapper i Blekinge skärgården? T.ex extra batteri, extra propeller, VHF?

4. Någon som rest denna sträcka och har tips på bra ruttval?

5. Andra bra tips tas gärna emot. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min första tanke är att det kommer bli dyrt, inte bara bensin utan all extra utrustning som behövs, VHF, Plotter, propeller - kanske en hjälpmotor? etc etc.

Mätte sträckan på eniro.se å det är väl typ, 6-700 Nm å om din båt drar typ 0.8l/Nm så blir det typ 550l bensin. Vilket kostar typ 8000 kr.

För dessa pengar , bensin VHF osv, så borde du få en bra trailer men å andra sidan så får du ingen trevlig semester utan bara en lång resa....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jösses vilken flytt.

Jag mätte som hastigast sträckan på Eniro sjökort och kom fram till 750 sjömil. 15 resdagar gör 50 sjömil om dagen. Spara några dagar för ev inblåsning.

Så då kommer ju frågan är det rimligt med 50 sjömil om dagen? Med vår segelbåt brukar vi kunna hålla ca 7knop och då tar 50 sjömil ca 7 timmar. Så för oss är det rimligt. Hur fort kör du? I snitt? Dividera 50 sjömil med farten och du har tiden det tar.

Mat kan man ju förbereda och ta med fryst i kylbagar av hårdmodell, de håller kylan bättre. Kan du skaffa en som du ansluter till 12 V är det bättre och ett litet bärbart gasolkök.

Toa, en hink?

VHF tycker jag absolut att ni skall skaffa. Mobilen räcker inte så värst långt från land. Tänk på att gå en VHF kurs så att du får använda den.

Men det kommer garanterat att bli en spännande resa. I stortsett hela svenska kusten från söder till norr. Häftigt. Vore kul om ni hade en blogg eller nåt där man kan följa trippen. Alltid intressant att läsa om andras eskapader.

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagom liten tripp. Om jag gjorde den skulle jag välja resväg utifrån vindriktning om det inte finns något speciellt sevärt. Mysingen söder om Sthlm undviker jag om det blåser mycket men den kan vara väldigt fin. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Som input så körde vi hem vår båt från Nacka i Stockholm till Stegeborg. En resa på cirka 115NM. Vi körde det på en dag utan problem och då stannade vi ett par timmar i Trosa på vägen. Det blåste ganska kraftigt sydligt den här dagen så vi fick gå in ganska långt i Bråviken innan vi valde att korsa den. I övrigt var det inga problem på den sträckan.

115 NM om dagen i någon vecka skulle jag dock inte palla, speciellt inte om vädret är dåligt. Men någon stans mellan 60-100NM per dag borde inte vara orimligt. Sedan får man ju räkna med att man kan ligga inblåst några dagar.

Vi gjorde resan med en Ryds 23 WA.

Hälsningar,

Matts

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

900 mil på 20 dagar är 45 mil om dagen.
Jag vet inte något om båtens ekonomiska marschfart, men om jag får gissa på 25 knop så klarar man 'dagstvånget' på mindre än 2 tim. Så nog finns det gott om tid!

Men, varför se det som en ren transportresa? Med tre veckor kan man ju göra det till en trevlig 'se-svenska-kusten-resa' och ha råd att stanna på fina platser, ligga och gosa sig om vädret är blåsigt och få en upplevelse. Och ändå slippa köra mer än några timmar om dagen.

Toalett kan man sköta i en hink. Och något litet campingkök går väl att fixa. Säkerhetsmässigt skulle jag ta med en propeller, en VHF, hyggligt ankare, extra impeller, remmar och olja. Sjökort, nödvändig navutrustning och flytvästar finns väl. Kosta gärna på ett medlemskap i SSRS och Trossen, då har får man assistans vid behov.

En sak att fundera på är aktionsradien och tillgången på bunkringsställen för bensin, för jag antar att båten inte går på diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara att gratta!

 

Nu har ni ju lite tid på planeringen för just denna är den viktigaste. Att planera dagsetapper, bestämma tankningsställen och övernattningar. Och att sedan få genomföra planen, se alla fantasktiska fiskarsammhällen och sevärdheter.

 

Själv har jag/vi kört ner vår senaste båt från Finland (Jabokstad) till Björholmen på Tjörn. De var oförglömliga veckor. Vi lever på upplevelserna än. Varför jag kan åtminstonde ge er två stjärnskott på vägen, Skatan och Ulvön. Det finns fler men dom stod över allt annat. (När ni kommer till Skatan hälsa från oss i dagboken. Vi var där som första båt 2007)

 

Vi gjorde så att vi kopierade en kartboks sidor och limmade ihop dessa så vi fick en översikt över färdvägen. Sedan började vi titta efter intressanta platser och tog info om dessa. Nätet är en utmärkt sökmotor för detta. Därefter var det bara att komma överens om vad vi ville se förutom allt som kommer på köpet.

Än en gång grattis. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Karl_S >

Först; Välkommen till Luleå!

Självklart ska ni köra båten, även om det är snabbare och billigare att ta den på trailer. Även köpa en trailertransport på lastbil lär bli billigare. Men man ska aldrig avfärda ett äventyr!

Planera Er resa och passa på att se saker längs vägen. Lycka till!

 

//Per (Södra Sunderbyn, Luleå)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojojoj - vilket äventyr - hoppas ni får BRA väder!!

1. Ja - men det gäller å ha lite tur med vädret.

2. 3-4 timmar - bestäm inte distans utan tid - det beror ju helt på vilket väder det är.

3. X-tra batt, reservpropeller med verktyg å mutter å sprint. GPS, VHF, reservankare å ev flytdräkter. Kniv och tång att skära/knipsa av ev fiskenät som man kan fastna i. Ta FÖRARINTYG och VHF-kurs om du inte redan gjort det. PortaPotti av minsta modell bör medföras och ett litet sprit eller gasolkök termosar.

4. Oj va mycket det måste finnas att se och uppleva.

5. Lägg ALL reservtid i slutet. Cool

Lycka till med ert livs resa och skriv gärna om det här på MG. Glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul resa. Vad är det för motor? Marsch 30 knop, öppet vatten. 150-200nm på dag om vädret ä rätt, så visst klarar du det utan problem på tre veckor. Ta bara med dig en LapTop så du kan uppdatera dig på vindarna hela tiden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isbrytarn

Låter hur kul som helst!
Att tiden räcker och blir över råder inget tvivel om. Med den båten kan jag inte se några större problem. Självklart ska du ta med dig verktyg och lite reservdelar typ prop. och impeller, inte för jag tror du kommer behöva dom. Vad du mer ska ha med dig; kamera...
Tycker inte det verkar dyrt med 8 000:- som någon räknat fram, för tre veckors semester, snarare tvärt om. Enda som jag tror kan störa lite är tillgången till tankställen. Vore kul om du medelade under färden var du är så vi kan morsa på varanda någon gång i sommar.

Stilla undran, vad får dig att lämna Karlskrona för Luleå? (bra val)

 

/Isbrytarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar och tips!

Ska försöka svara på några frågor och redovisa våra planer så här långt:

Lutar fortfarande åt att vi kör upp båten. Blir ett grymt äventyr och en bra semester iaf. Planerar för att resa kring midsommar.

Att traila båten är inte aktuellt med mitt B-körkort. Skulle iofs kunna ta hjälp av någon som har behörighet för tungt släp men då måste jag skaffa en bra trailer och den går nog på rätt så mycket pengar(har bara en 30-trailer idag). Lastbilstransport lär nog kosta mer än 10000kr det också.

Motorn som sitter på båten är en Suzuki 140hk, 4-takt. Drar ca0,9 i marschhastighet 22 knop.

Har förarintyg och är medlem i SRSS. Efter alla era tips ang VHF Kommer jag att skaffa en sådan samt gå kurs för denna i vinter.

Det blir till att skaffa en extra propeller samt batteri. Impeller böt jag när jag tog upp båten i höstas, det känns ju också ganska ogörligt att byta impeller utan att ta upp båten, måste ju demontera hela nedre delen av motorn för att komma åt den. Så extra impeller anser jag inte behövs.

Tänger, kniv och verktyg har jag utrustat båten med, likaså extra ankare.

Funderar på att låna 2st torrdräkter, som vi kan kränga på oss om det värsta skulle hända, förlisning. Med dessa och flytvästar utanpå borde man öka överlevandetiden i vattnet.

GPS och ekolod finns i båten, måste dock skaffa GPS-sjökort för hela sträckan upp. Dessutom vanliga sjökort för hela sträckan. Finns det något bra sjökortspaket (pappers sjökort) som man kan köpa?

Toalett = Hink

Spritkök tar vi med. Dessutom 12V- kylbox.

Till sist: Flyttar hemåt igen, kommer från Norrbotten, och nu har vi bägga fått jobb där:)

  

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker ändå att du kan ta med en extra impeller. Skulle det j-las finns ju den åtminstånde till hands. Annars är den ju bara att spara tills nästa gång den måste bytas.

Har du koll på bensinbunkringsläget och din aktionsradie? Du kanske behöver extradunkar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på att låna 2st torrdräkter, som vi kan kränga på oss om det värsta skulle hända, förlisning. Med dessa och flytvästar utanpå borde man öka överlevandetiden i vattnet.

Hmmmmmm

Torrdräkter behövs inte mitt i sommaren - anser jag.

Det räcker med flytdräkter - såna man kan köpa på bla ÖB för ca 999 svenska pesetas. :-)

Håll oss uppdaterade på planering och senare RESAN!!!

Oj va spännande - lycka till! Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tillhör dem som ser possitivt på att transportera båten under en semestersegling (vad katten kallar man en sån tur med motorbåt?) i stället för att ta den landvägen. Ni kommer att komma till ställen dit ni kanske aldrig har möjlighet att komma mer.

 

Har själv gjort resan motsatta vägen - fast då i en segelbåt. La upp en enkel rutt i Seaclear (Karlskrona - Luleå) och med alla krinelikrokar som ni måste gå blir det säkert över 800 distansminuter. Min resa från Kåge (Skellefteå) till Haparanda och därifrån till Stockholm hade jag beräknat till 800 distansminuter på planeringsstadiet. Det blev 1004 distansminuter och jag avvek inte nåt större från den planerade rutten. Eilean´ s uppskattning på 900 distansminuter ligger nog sanningen ganska nära.

 

Ni har fått många vettiga tipps. Sen är det ju en avvägningsfråga. Tex Pottipotti eller spann. Pottipoti är bekvämare - spannen är billigare och tar mindre plats. Det finns ju spannar med lock ifall man vill vänta en stund mellan användandet och tömningen. Spannen är ju inte speciellt äcklig att tömma om det görs innom en rimlig tid. Det samma kan nog inte sägas om pottipottin.

 

Har visserligen toalett om bord(haft pottipotti i ca 15 år) men jag brukar i första hand använda toaletter i gästhamnar och naturhamnar om det finns och det finns det i regel.

 

På apoteket finns det nåt dom kallar pippinet avsedda för damer att kissa i. http://www.pipinette.se/start.php?pid=pottan Vi har alltid en sån ombord. Går bra att användas av herrar också i tex fullbelagda gästhamnar.

 

I stället för torrdräkt skulle jag köpa två flytoveraller. Köpte en själv för nåt år sen på fiskarföreningen Norden (Smögen). Den var inte så dyr (1200 -1500 kr) och dessutom var den tillräckligt stor, vilket inte min förra var. Den fungerar ju inte bara som flythjälp om det värsta skulle hända. Det är faktiskt kallt på sjön även på sommaren och då kan en varm overall va oskattbar. För en norrlänning kanske en skoteroverall fylla samma funktion - bortsett från flytkraften. Fast flytkraften kanske inte spelar så stor roll.

 

Den absolut viktigaste är att alltid hålla si kvar ombord. Om man skall överge båten måste  den nog brinna och/eller sjunker. Att båten är vattenfylld men flyter är ingen orsak att lämna den om man inte har nåt bättre alternativ.

 

För oss seglare är det säkerhetssele och livlina med tre krokar som gäller. Jag har väl som många flytväst med inbyggd säkerhetssele.

 

Det största bekymmret kan nog kanske bli att få tag på bränsle. Under de tre första veckorna av vår norrlandsseglats (från Kåge till Haparanda) var det inte mycke vind. Vi seglade en dag - från Kalix till Haparanda Sandskär. Annars gick vi för motor. Det var få ställen under vägen mellan Haparanda till Stockholm där det gick att tanka Diesel vid kaj. Ställen där  jag lyckade var Luleå, Härnösand, Öregrund. Det fanns sedelautomater på en del ställen, men ingen fungerade. I Örnsköldsvik finns det en pump vid småbåtshamnen. Killen som sköter den svarade på telefon när jag ringde på angivet nr. Han var på semester - i Skottland och skulle komma hem om ett par veckor.

 

I Ratan lär det finnas en tapp vid kajen - jag hade valt att gå till Byviken på Holmön Gråter. Där var det som alltid ett par km till tappen. Jag gick ofta med två tomma reserdunkar ett par km och sen tillbaka till båten igen med mina  två fulla 5 liters reservdunkar. Trotts den ringa mängden så stämde det som en av mina arbetskompisar på elverket brukade säga;liten börda tynger lång väg.

 

Tippset att ha med sig många reservdunkar är inte fel, men ni kanske skulle ha nån form av kärra att dra dem på. Kanske en sån här http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=86&artname=Transportkärra - Nyhet!&sok=kärra

 

Det är ju inte säkert att det finns bensin på alla de tapparna som jag uppgav, om det nu var bensin som var erat bränsle. Och då är det ju promenader på ca en halv mil som gäller i många fall. Det är nog värt att kolla upp.

 

Bränslet är nog det största problemet, annars har ni en fantasktisk resa framför er. En fördel med en båt som går snabbt är ju, som tidigare sagts, att en lagom dagsetapp averkas på ca två timmar. Sen har ni mycket tid att se er omkring.

 

Jag bruka i regel segla mellan 25 till 50 distansminuter varje seglingsdag. Det tar  ju 10 - 12 - 15 timmar. Sen blir det ju en och annan liggdag på nån extra intresant plats.

 

Jag skulle inte ha nåt emot att göra om resan. Gryt och St Annas skärgård, Stocholms skärgård, skärgården söder om Öregrund, Björns fyrplats, Eggegrund, Storljungfrun, Höga kusten med Mjältön som högsta punkt, Järnäs klubb, Holmöarna, Bjuruklubb., Pite Rönnskär - men då är ni så nära hemma. Sen har ni ju en fantastisk skärgård mellan Pite Rönnskär och Haparanda de år som ligger framför. man kan nästan bli lyrisk.

 

Jag har faktiskt pappersjökort (även digitala) för hela sträckan. Visserligen har de några år på nacken. Sträckan Stockholm - Skellefteå från 1988 rättade till 1994 eller om det tom var till 2003. Det sägs ju att man skall ha rättade sjökort, men personligen brukar jag inte va så känslig för det. En del prickar kan visserligen va ändrade eller indragna. När jag rättade sträckan Stockholm - Skellefteå var 30% av prickarna indragna. Grunden däremot ligger i regel kvar på samma ställe och dessutom har jag en båt som tål att gå på grund med. Flört

 

Bifogad bild; Lagunen på Mjältön vars vattenyta ligger ca 236 meter under toppen.

 

Lycka till med planeringen - det är halva nöjet.

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 05 november 2009 | 23:09

post-945-1394236148,748_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till Ratan gick vi för att tanka på vår tripp Stockholm-Haraparnba t o r. Vi fick inte tag på de som skötte pumpen och blev utan soppa.

Utöver Toaens tips på tankställen:

- Ulvön
- I sundsvall kan det finnas vid kaj, om nu den finns kvar, vid en liten hamn på Alnön. Annars finns på gångavstånd i stan, 7-800 meter.
- I Ö-vik finns mack 300 meter från gästhamnen.

Ta med en liten pirra, typ en sån för läskbackar. Kan var bra att dra soppa på om det kniper.

Svenska Kryssarklubben har en bra bok för resan som behandlar hela norrlandskustten. Det finns också en (någonstans på nätet?) som heter Bottenhavsguide.

I övrigt, om det är ett spritkök av campingmodell (triangia) så fimpa spriten och köp en gasoltillsats. Otroligt mycket smidigare och snabbare. Ett råd från en naturmupp!

Kul resa!

//N.N

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul resa. I sundsvall finns det sjömack i centrum samt i Juniskär där det är jättefint. Sedan så finns det mack i Härnösandscentrum och som andra skriver på Vackra Ulvön som man inte får missa.

 

Hoppas ni får en kul resa

 

Makke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sån rutt borde lätt gå att pricka in lämpliga mackar utan att behöva ha med nån kärra eller liknande. En 5 liters reservdunk borde räcka för nödfall. Båten drar ju klart under liter i marschfart.

Hur stor är tanken? Båten är väl föregångaren till min 64a och har väl 90-140 literstank - eller hur? Min har 140.

Utanför Umeå finns i Holmsund vid färjeläget en tapp i Patholmsvikens båtklubb

http://www.pvbk.net/index.asp?PageID=01

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en kul och spännande tripp.

Några funderingar..

  • Ha minst två 20 l dunkar till bränsle med. det är lättare att bära två på en stång på axeln än en i handen.
  • Färskvatten hur har ni med det?
  • Extra impeller och propeller är bra att ha med, det är lätt hänt att man kör på en sten eller få in något skräp i motorn.
  • Förbered lunch att äta under redagarn ha två  en liters thermosar, en till kaffe och en till varmvatten att göra soppa typ varmakoppen på
  • Tän på att ni har en rätt liten båt och att ni får gå över mycket öppet vatten. Det kommer det att bli skumpigt. Förbered er på vad ni och båten klarar och står ut med. Räkna med att bli inregnade och inblåsta. Sätt en gräns för vid vilken vind ni stannar i land - håll den gränsen.

Skriv en blogg under er resa...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Läser med glädje alla nyttiga och vettiga tips. Här kommer några svar på frågor:

Båten har en bensintank på 140l, precis som PatricS skrev så är det föregångaren till hans 64DC.

I övrigt så tänker vi ta med minst en reservdunk bränsle, bra tips med två och käpp, alt säckkärra..När vi lägger upp färdvägen får vi ta och kolla in tankställen och ringa runt och fråga lite om öppettider mm.

Har ingen färskvattentank ombord, så vi får väl skaffa någon vattendunk och ta med den.

Gasolkök och termosar ska också med. Blir nog bra att förbereda lunch för dagen i termosar.

Återkommer när vi lagt upp rutten, då behöver vi säkert fler tips om vad man ska tänka på, lämpliga gästhamnar etc..

Mvh Karl

 



Senast ändrad av Karl_S | 19 november 2009 | 18:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglade sträckan på 2 man i en 39 fot segelbåt 23/5-4/6 2011. Transportsegling då vi mestadels hade rätt hård västlig och sydlig vind och därför gjorde rätt långa dagsetapper för att kunna vila eller ta kortare etapper de dagar vädret /vinden var sämre

Etapperna var
Tisdag. Karlskrona – Kalmar (Kalmar en pärla)
Onsdag. Kalmar – Fyrudden (lång tråkig sträcka, Öland är långt)
Torsdag. Fyrudden – Oxelösund (kort dist, spegelbankt och sol, vackert)
Fredag. Oxelösund - Nynäshamn  (Besättningsbyte)
Lördag. Nynäshamn - Runmarö, (Naturhamn i Norrviken)
Söndag. Runmarö - Runmarö  (Trist väder, nordlig kuling, stannade och fixade med båten)
Måndag. Runmarö – Öregrund (sista biten tomt och trist då det nästan inte byggts något i denna skärgård)
Tisdag. Öregrund - Stocka  (Lång lönsam kurs tvärs Gävlebukten i stora vågor till Stocka norr Hudiksvall som är en liten gammal industri hamn som kan rekommenderas)
Onsdag. Stocka - Ulvön  (Nattsegling)
Torsdag. Ulvön - Järnäs  (Samma dag)
Fredag. Järnäs - Skelefteå-bukten mot Piteå.skärgård  (Natt segling)
Lördag Pite skärgård - Luleå  (fortsatt segling)
Söndag    Hemma i Luleå kl 02
Förberedelser utrustning som kan rekommenderas:
* 2 st GPS visade sig vara bra då den ena pajade
* Sjökort för hela sträckan även om de ä r gamla är bättre än inga sjökort (användes flitigt)
* Livbåt eller gummijolle (behövdes ej, men är en livförsäkring)
* VHF-radio (behövdes ej, men är en livförsäkring)
* Flytoverall (kan bli rätt kallt på natten denna tid)
* Batteriladdare, kablar, förgening, kontakter etc (skönt med ström vid kaj)
* Solpanel så att vi alltid har ström till kyl, GPS och övriga instrument

Detta var en transportsegling då vi vanligtvis la ut vid 6 –tiden för att komma i hamn någorlunda tidigt på kvällen för att orka göra ordentlig middag och hinna äta kvällsmat. För på dagarna blir det inte så mycket matlagning. Till lunch blir det mestadels frukt, färdiggjorda mackor ,sallad, varmkorv kaffe etc, samt ingefärs-te som är bra mot sjösjuka. Vi valde även hamn-alternativ som låg så långt ut som möjligt för att vinna tid. Väljer man att istället mys-segla och besöka fler hamnar och kanske se och upptäcka mera längre in i vikar, så skulle jag tro att tiden blir den dubbla.
Hur som helst var denna resa trevlig och lärorik och gav även många naturupplevelser.
/Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Karlskrona - Luleå

Glömde nämda det viktigaste (alla fall vid segling)  - Livsele och livlina.

Tricket är att aldrig lämna båten ofrivilligt  till havs,  i synnerhet om man har liten besättning.!

Sedan kan det vara bra att ha lite reservdelar, typ impeller, olja, reservbränsledunkar, lite schackel, block, verktyg och kanske en liten hopfällbar kärra, bra att ha när man skall bunkra mat och drivmedel. 

Hamnbeskrivningar i bokform för hela kuststräckan, är både trevigt och viktigt att ha med!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...