Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
westgard

Högakusten

Rekommendera Poster

Hej alla sjöbjörnar CoolMåste slå en knop för denna fina kust,fina naturhamnar,gått om bunkringsstellen,och en kust som kan förtrolla en buse,Oskyldig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med det om det mesta du skriver, bortsett från att det är gott om bunkringst eller missade jag något?

post-945-1394236273,4939_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snygg bild på Femöringen på Mjältön. Kommer att Traila ner båten till kusten i sommar  för att göra Höga kusten och bland annat besöka bildplatsen

//Stickan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inte så oävet på toppen heller trotts att det resulterade i ett ont knä som jag fick lida av i månader efteråt.

tommy

 

post-945-1394236273,6579_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är bra bit att gå, men det är det värt för den utsikten från Sveriges högst Ö

//Stickan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

En Östersundsseglare minsann!  Jag, eller vi ska jag väl säga, har flyttat til Östersund för ett år sedan men änu inte seglat. Den tunga gamla havskryssare vi hade sålde vi i samband med flytten. Den var nog inte lämpad för Storsjön. Nu är jag i valet och kvalet när det gäller båtägandet. Längtar efter båt men är samtidigt lite skeptisk till seglingen här. Har funderat på att köpa och ha här men samtidigt vill jag ju segla i havet, bl a i Höga kusten som är favoritvatten.

Hur lätt är det att traila en 77:a till Sundsvall? Har faktiskt funderat på en sån. Har klubben någon bra kontakt? Vad kostar det?

Allt gott!

 

Nils Nobbing

 



Senast ändrad av nilsnobbing | 13 mars 2010 | 12:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tyvärr har klubben inga försänkningar när det gäller själva transporten. Därimot ett avtal med Alnö Båtklubb vid Brofästet om låneplatser under sjö/torrsättning.

Och så till slut. Du blir inte besviken på Maxi 77. Mycke båt för lite pengar med stora utvecklingsmöjligheter. Bara fråga om ork och lust, Om jag gissar rätt så har du varit inne och kollat på min Hemsida så förstår du vad jag menar.

 

//Stickan 



Senast ändrad av stickanh | 13 mars 2010 | 16:24

post-14058-1394236273,9925_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla som går till toppen på högbonden sk ha med en liten sten till rösetCool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade  tänkt gå iland på Högbonden, men det var inte lämpligt väder att lägga till eller ankra när jag gick från Bönhamn och till Hänösand.

 

Eller slant du på tangentbordet och egentligen tänkte på en annan ö - Mjältön var rös rös ligger på 236 meter över havet. Vägen upp är väl heller inte rullatorvänlig. Det är visserligen inga problem för en något så när frisk, men ändå lite handikappad (inte bara förstånds Flört) Bohusläning. Vi är ju uppvuxna med att springa i berg.

 

tommy

post-945-1394236274,4462_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja som det kan bliGladtryckfelsnisse, jag menade MjältönSkäms

 



Senast ändrad av westgard | 19 mars 2010 | 20:54

post-5456-1394236276,652_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur funkar det med tilläggning på Högbonden nuförtiden?
Jag var där när jag var barn. Vi brukade bo hos den siste fyrvaktarens dotter som hade ett hus i Bönhamn om somrarna. En fiskargubbe, Konrad, körde ut oss med sin kutter till högbonden men sanningen att säga så minns jag inte hur det såg ut i hamnen. Jag har för mig att den var ganska oskyddad??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en hamn för turbåten och en ny topplift för att få upp fönödenheter till vandrarhemmet. Hamnen är fin men det finns inget större skydd för vindar, ett visst skydd från syd men inget ställe jag brukar ligga på. Är det lungt så går det säkert bra att lägga till men ligg inte ivägen för turbåten som kör rätt ofta. Kaptenen är dock en trevlig prick så att det går bra att fråga honom om det är ok.

 



Senast ändrad av schvidja | 20 mars 2010 | 21:06

post-24656-1394236277,8003_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åker du dit så missa inte vandrarhemmet, en trevlig familj driver det och har bra mat uppe vid fyren de har även en trevlig bastu med brutalt bad vid sydliga vindar. Man kan även lägga båten i Bönhamn och ta turbåten ut eller jollen om vädret är lungt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mera foton från h-kusten Timmerviken ett fint ställe att ta ett badCool



Senast ändrad av westgard | 27 mars 2010 | 18:56



Senast ändrad av westgard | 27 mars 2010 | 18:57

post-5456-1394236288,171_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej sjöbusar det finns foton i mitt album från Högakusten ska byta bilder lite nu och dåFlört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg ut era  favo bilder så vi andra kan få se och njuta Tungan

 

post-5456-1394236288,2831_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag blåser liv i en gammal tråd eftersom vi planerar en tur till Ö-vik från Stockholm.

Tråden är inspirerande som den är så jag tycker det skulle vara bra att spinna vidare på den.

Komplettera gärna med mera intressant info. och bilder.

Platser som bara måste besökas.

Tips på naturhamnar (lägg gärna in på www.marinwiki.se)

Tips på saker att göra längs kusten, fik, vandringsleder, stränder, matställen, museer, mm, mm. (lägg gärna in på www.marinwiki.se)

Lite OT, men kanske det är ok att även beskriva hur man kommer till Högakusten söder ifrån och lite om hur man planerar resan.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul!

Vill gärna få fler tips ang Höga Kusten eftersom jag planerar att traila dit ngn gång i Juni.

Har bara lite svårt att hitta hamnar med ramper.. Wiki har ju inte så mycket att ge just där.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tipsa om Näske båthamn. Där finns en bra ramp och det ligger mitt i Höga kusten med närhet till Ulvön, Mjältön, Skuleskogen mm mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min favorit är Ulvön.

Senast på genomsegling i slutet av maj, inte så många båtar men som alltid vackert.

post-10019272-1394237722,9987_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey frågade efter matställe.

När jag seglade min nya båt från Kåge till Stockholm via Haparanda fick jag låna lite sjökort och faleds och hamnbeskrivningar av en arbetskompis. Hon hade två krav för lånen.

1 Att jag skulle gå till Rödkallen.

2 Att jag skulle bestiga Mjältöns topp.

Rödkallen var inga problem, mer än att jag fick skitväder när jag skulle gå dit och fick vänta en dag så det lugnade sig. Inloppet är ju en aning besvärligt när man inte varit där, samt att jag fick en saftig sjögång när jag skulle gå därifrån och att fallhornet på genuan gick sönder precis när jag kommit ur inloppet.

Efter Örsköldsvik blev det Trysunda. En promenad på ön, och eftersom jag ogärna går samma väg hem hamnade jag som vanligt ute i rode lapper. När jag änligen tagit mig tillbaka till båten hade jag fått ont i knät.

Att sen ta trappan upp till Lotsutkiken på Ulvön gjorde inte saken bättre. Hur många trappsteg det var kommer jag inte ihåg, men en siffra jag fick i huvudet var 159, men jag är inte säker. I en blogg jag hittade stod det 200. Många var det i alla fall.  http://www.ulvon.info/utflyktsmal/lotsberget/

Sen var det ju Mjältön och dess topp kvar. 236 meter över havet. Maxdos värktabletter och ett Vulkan knäskydd och sen var det bara att knata på. När jag kom ner seglade jag vidare till Bönhamn.

Natten som följde var eländig. Det värkte i knät, så jag viste inte var jag skulle göra av mig. Det ösregnade hela natten och långt fram på förmiddagen. Var dessutom dödstrött efter promenader och sömnbrist.

Fram på eftermiddagen lättade regnet och jag haltade mig bort några hundra meter till toaletten och tog en välbehövlig duch. Efteråt kände jag mig nästan som en ny människa. Dessutom var jag vrålhungrig, då jag nästan inte ätit nåt på hela dan.

Mittemot toletten låg Arnes sjöbod - en resturng - jag gick dit och tog det billigaste de hade. Strömmingsflundra med hemmalagat potatismos till det facila priset av 179 kr. 4 små sillar stekat två och två med nåt gojs emellan och en klick potatismos. Trotts det mycket höga priset fick man inte det som man absolut måste ha till stekt sill - lingonsylt. Det är ju nästan otänkbart att äta stekt sill utan lingonsylt. Jag förstår inte hur man kan va så snåla att man inte kunde få denna absoluta nödvändighet till sillen.

Nåja. Strömmingsflundran var det absolut inget fel på. Bland det godaste av denna maträtt jag ätit.

Fram på hösten fick jag några uppdrag på Henån på Orust. Jag gick till en resturang som jag har för mig heter Christers. De serverade strömmingsflundra. Före mig i kön stod en man och frågade tjejen som serverade om de hade några välstekta. Jo då - hon hade tagit vara på några ytterst välstekta åt stamkunden. Det värsta var, var att jag fick precis lika välstekta. Man skulle lungt kunna säga ihjälstekta. De fyra små sillarna med lite gojs emellan kostade visserligen bara 69 kronor och då fick man dessutom så mycket lingonsylt man ville.

Då förstod jag att strömmingsflundran för 169 kr utan lingonsylt hos Arnes Sjöbod i Bönhamn var mycket prisvärt.

post-945-1394237723,6201_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bönhamn! En pärla i Höga Kusten.

Fin gästhamn men lite sniket att ta 120 spänn/natt och sedan ha myntautomat i duschen.

post-28855-1394237725,487_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några förslag på hur man lägger upp turen från Stockholm till Ö-vik och tillbaks för att spara lite semestertid utan att få det stressigt.

Hur lång tid är det minsta man behövever med bibehållen semesterkänsla?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många från min trakt (Sundsvall) brukar segla i två långa dagsetapper söderöver för att nå skärgården, och på samma sätt hem igen. Rutten norrut skulle kunna vara Öregrund - Storjungfrun-Sundsvall(eller någonstans i närheten). Sen kan man tagga ner lite för då ligger Höga kusten inom räckhåll. På så vis får man mer tid att fisa runt bland de vackra öarna.

Nackdelen med detta är att man missar den i mitt tycke underskattade Hälsinglands skärgård. Där finns många fina pärlor.

N.N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öregrund- Agön- Åstön (Söråkersviken)- Nästa dag luffar du Härnösand och vidare mot Ö-vik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag inte hålla mej längre.

Var ligger Timmerviken ?

 

Trevlig helg Torbjörn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senaste numret av Båtnytt innehåller ett relativt utförligt repotage från Höga Kusten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...