Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
gladius

Var går gränsen för dåligt seglingsväder

Rekommendera Poster

Halloj!

 

Planerar att ge oss ut på en seglingstur några dagar. Stora Nassa är målet. Väderprognosen ser inte sådär jättebra ut och jag funderar på vad gränsen för att avstå seglingen går någonstans.

 

Jag förstår att den är personlig och baserad på båt, båtstorlek, besättning, erfarenhet mm men är ändock nyfiken på vad forumets seglare har för åsikter.

 

Vi ska segla från Österskär till Stora Nassa och tillbaka. Räknar med en dag dit en dag där och en dag hem.

Båten är en Albin Viggen, 24 ft, och besättningen består av en ovan och en något sånär van seglare.

 

Prognosen för de två första dagarna ser ut så här just nu:

Enligt SMHI kustväder:

     Väst, 7-10 m/s.
     Max medelvind: 13 m/s. (och enligt landvädret ska det kunna blåsa upp till 16m/s i byarna)

 

Med vinden ut till Stora Nassa men förmodligen kryss hem men då med lättare vindar .

 

Vad tycker forumets erfarna och kunniga seglare?

 

Med vänlig hälsning Thomas S

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Med det du skriver hade jag avstått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga. Som sagt upplagt för subjektiva svar men kanske därför också desto intressantare. Jag tror inte att jag med mina 8 säsonger på sjön kan räknas som särskilt erfaren men vi har i alla fall farit kors och tvärs i Stockholms skärgård inklusive Stora Nassa, för det mesta i soligt väder men ibland också i betydligt mer prövande väder, Jag tänker att jag inte skulle ta min nuvarande båt och frugan ut till Nassa med den väderprognosen då det sannolikt kommer innebära strapatser i någon form. Har ni tur så hittar ni någon väderskyddad hamn därute men det kommer sannolikt inte bli någon särskilt bekväm tillställning. Å andra sidan så kan det ju vara ett kul äventyr med polaren och en båt som man inte vårdar som en dyrgrip. Oavsett så skulle jag nog värdesätta att utrustningen är hel och att det finns en motor som man kan lita på.

 

Hälsningar

 

Empirikos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade seglat med race besättningen, men inte med gravid fru och en treåring..

SMHI bruka överdriva vinden, i alla fall på västkusten....

Fast jag seglar 33 fot och har seglat 25 år var av 5 i nuvarande båt...

Redigerad av gusvo085

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade kanske gett mig ut, men inte till Stora Nassa utan hållit mig inomskärs och ankrat för natten i en säker och trygg (dvs välkänd) naturhamn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med de lite tveksamma i det här fallet. Skulle dess utom vinden både vara frisk /hård och vrida så att du/ni plötsligt ligger kritiskt till är min erfarenhet att "gräddvispar" på den här typen av båtar kanske inte räcker till vid ett kritiskt läge. Nja....Stockholms ytterskärgård är klart bäst och säkrast i svagare vindar anser jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart går gränsen för dåligt segelväder?

 

Ja nu är det väl inte vädret som sätter gränsen, utan det är väl snarare besättningen, så det svaret kan ju variera.

 

Och båten den brukar ju klara mer än besättningen.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon av er som har varit med om att ligga i en naturhamn och blivit överraskad då väderförhållandet förändrats dramatiskt? Det har jag/vi varit med om två gånger. En gång vaknade vi i en naturhamn Långgarn nära Gålö av

att rejäla vågor börjat slå mot aktern och vi måste lätya illla kvickt! Det var knappt så det gick att backa med utombordaren och det fanns ingen möjlighet att vända..

Vågorna var nu så höga att de sköljde över motorn och till slut så stannade den. Vi lyckades precis få rätt vinkel och lyckades kryssa därifrån kryssa o sedan länsa till Askfatshamnen/Dalarö med enbart focken i den kraftiga medvinden. Det blev en dramatisk tilläggning där utan motor som blev perfekt utan skadot på varken båt, brygga eller besättning. Jag vill inte skrämma upp, utan bara belysa att skillnaden mellan idyll i en naturhamn och kris kan ske snabbt och vara dramatisk.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv varit ute å just sådant väder som prognosen tycks lova, hård vind och hög sjö.

Spännande Jovisst !

Rogivande avslappnande, Absolut Inte !

Där gällde det att hålla koll på rigg besättning och allt därtill hela tiden...bara en sån sak som annars brukar vara hyfsat simpel ( att slå en drill ) var ett projekt i sig. Där blev de en gammal 2.5L dunk som fick agera toalett  :P

Vi seglade en Havsfidra från Västervik till Helsingfors i början av maj....vilken resa  :D

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reva segel, kasta loss och se hur det känns.  Sen kan ni välja på tre saker:

- Vända om och gå tillbaks.

- Gå till en annan naturhamn (kolla alternativ i förhand).

- Fortsätt enligt plan, segla till Nassa.

 

Fegast bestämmer, vill någon avbryta så avbryter man. Det ska vara kul!

 

//Nils Nobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klok inställning nilsnobbing! Vill bara tillägga att var gärna så flexibel att ni är beredda att skippa naturhamnsplanen och segla istället till t ex Möja eller Sandhamn om det blir för tufft. Kolla även hur vädret skall bli nästa dag och om det väntas några skiftningar med vindriktningen som kommer/kan ställa det för er. Vi hade ingen koll på det när vi låg vid Långgarn den där gången :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är vad som är målet med seglingsturen. Ja, jag vet att det är  Stora Nassa  :) , men vad vill ni uppnå förutom att komma dit? Spännande och krävande strapatser, träning på båthantering och navigation i dåligt väder och en viss "gambling" med riskfaktorer, utan några som helst krav på bekvämlighet, avslappning och trevnad? I så fall är det bara att åka.

 

Om ni däremot skulle vilja uppnå en trygg, skön och lagom utmanande segling och navigation till en lugn hamn och med möjligheter att kunna lämna båten en längre stund för fina naturupplevelser på Nassa skulle jag definitivt vänta på bättre väder. 

 

Mvh/Sea Maniac

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även SeaMaiac:s inlägg i frågan är mycket viktig och tänkvärd!

Hur tåliga och riskbenägna kommer ni att vara Gladius?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gladius,

 

En aspekt på att vara en van och en ovan i besättningen är att du som van riskerar att få stå vid rodret hela tiden. När jag seglade hem min båt hade jag en ovan gast med mig. Vädret var ungefär som i den prognos du beskriver. Min båt är väl balanserad, men gasten kunde inte hålla henne på rätt kurs pga vindbyar och vågor, så jag fick stå vid rodret i 7 timmar i sträck. Givet vädret kunde jag inte lämna rodret. Vill ni absolut ta turen du skriver om skulle jag försöka få med en till van seglare med de väderutsikterna. Har man en autopilot funkar det kanske ändå.

 

Är man bara väl förberedd är vädret du beskriver nog inget större problem när man väl är till sjöss.

Men som en del skriver i tidigare inlägg, att lägga till i en relativt oskyddad hamn med vindstyrkor över 10 m/s och sjö kan däremot trassla till det rejält.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En jobbig sak med den prognosen är att om det inte lättar så kommer ni ha det ruskigt kämpigt att komma hem!

Det andra jag funderar på är vad ni har för alternativ om det börjar kännas jobbigt med förhållandena och ni vill vända? Min erfarenhet är att det är väldigt svårt att bedömma hur hårt det verkligen är så länge man seglar undanvind, och när man sen väl vill vända är det inte säkert att man klarar att kryssa.
Så om ni ändå sticker ut, se till att ha alternativ klara, som ni har läst in er på i sjökortet och känner er bekväma med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är nu till helgen ni tänkt segla så säger prognosen idag för söndag väst 9-12 så det är väl inte så mycket att fundera på längre.

Välj en dag med lite lättare vindar om det är första gången och tänk på att det finns inte hur många platser som helst som är lämpliga vindmässigt. Det är också ett populärt ställe så dom bästa platserna kan ju vara upptagna så en alternativ plan är nästan ett måste.

Hydrographicas specialkort och Arholma Landort gör att man kan hitta ställen som inte framgår av det vanliga båtsportkortet. Hydrographicas kort finns ju också på en del plotterkort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall man va lite elak, så är man inte speciellt van om man måste fråga på ett internetforum om man våga sig ut och segla under en viss period.

 

Jag brukar alltid kolla på diverse vädersaiter - mest klart.se, för att jag tycker den är enkel att få en överblick över. Det r ju alltid bra att ha en ungefärlig uppfattning om hur vädret kommer att bete sig-

 

Sen skall man inte låsa fast sig allt för mycket på prognosen. Vädret kan ju utvecklas hur som helst oavsett vad prognosen säger. Ofta till det bättre, ibland till det sämre. Skulle man låsa sig på väderleksprognoserna skulle man gå miste om många fina seglingsdar.

 

Sen får man anpassa sig efter hur det gällande vädret är och framför allt vilka medseglare man har. Seglar jag själv får det va vilket skitväder som helst. 

 

Hamnar och speciellt naturhamnar får man välja med omsorg när det är lite sämre väder och det är bra om man inte är för låst vid den första tanken man har. Bäst är om man inte är sämre karl än man kan ändra sig och anpassa sig till de rådande förhållanden.

 

Som det står i den gamla sången. "Var resan stormig, hur skön är då icke hamnen"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag saknar verkligen Radio Stockholms vöderprognos för båtfolk kallad Arholma ' Landsort! Den var bra och ofta tillförlitlig den! Håller smhi på att utarnas helt eller bara dragit ned på vindprognosen i radio för båtfolket?

Ja, trist tycket jag att det är i alla fall, men försöker gilla nya leget o gått övet till www.yr.no

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips från Nils Nobbing, särskilt regeln "fegast bestämmer". :-)
I hans lista finns ju redan alternativet att vända och gå tillbaka men då har ni kanske stuvat färskmat litet förgäves? En snarlik men omvänd plan kan ju vara "vi gör en dagsegling" men om allting efterhand visar sig gynnsamt så får det bli första dagen på en längre semestertur.

Ganska liten skillnad får jag medge, handlar kanske i praktiken mest bara om ifall kylskåpsvaror hemifrån skall tas med o kompletteras, morgontidning avbeställas etc?
[Jag förutsätter alltså här att båten inte har kylskåp men alltid har undanstuvad torrskaffning, nödkonserver, sovtäcken, tandborstar för ett par dygns behov av ändå hygglig standard.]

Sen kan jag tycka att detta subjektiva med att "bege sig ut" i olika situationer gott kan få kompliceras ännu steg. :-)
Alltså om man med uttrycket bege sig ut menar att alls lämna hamn eller som här påbörja seglats från hembryggan. Myntar som distinktion även uttrycket "bege sig hem", tidsramen för semestern kan ju exempelvis börja krisa. Är mer benägen att "ge mig ut" även i litet större vindstyrkor när jag är på väg hemåt med hemlängtan om man säger så.

Haha, en märklig och litet udda sak jag upptäckt angående mitt eget omdöme i sådana valsituationer är otippat detta med havets färg. Grått/mörkt=farligt och turkos/vitskummande=roligt/spännande, instinkten i maggropen tycks svika litet för vindstyrka och våghöjd borde väl vara allena avgörande. (Visserligen kan grått hav också betyda ökad risk regn/åsk-byar och annat otyg vid annars lika förhållanden, men men. Nån mer som har sådan falsk maggrop?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Temat Syd - Sydväst - Väst känns ganska stabilt nu över helgen. Hade jag haft hela fredagen på mig hade jag kört, men isf för att lätta västerut på lördagen och köra en mellanhamn hem. Nassa --> Österskär i en Viggen på (vega)kryss under en dag kommer bara att vara segt, spec med all motsjö som ni guppar i på Björkskärs/nassa-fjärden. Risken om ni sticker ut med bara lör-sön är att ni kommer åka mycket motor hem och då hade i alla fall jag hellre nöjt mig med att ligga och spana sälar på nått av skären norr om Möja istället och inte hetsat iväg med frukosten vid rodret.

 

En sak som jag däremot inte skulle oroa mig för det minsta är att hitta strandhugg med nosen mot vinden för en Viggen på Stora Nassa. Bättre allvädersmöjligheter för naturhamn får man leta efter.

 

Sen gäller det att som alltid hålla sig uppdaterat med senaste vädret och vara beredd på att kasta om planerna efter detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mycket kloka ord, framför allt att man alltid ska vara beredd att ändra sin rutt eller sitt mål och att "fegast" (läs klokast) bestämmer.

 

Om jag redan var på Stora Nassa och fick din prognos skulle jag inte oroa mig alls. Jag skulle inte se några problem; det finns många ställen att ankra på, det blir ingen värre sjö inne i arkipelagen och det finns flera höga öar som ger skydd för vinden, men...

 

...jag skulle fundera flera gånger på om det är värt att ge sig dit i det vädret, värt det både ur ett riskperspektiv och ett bekvämlighetsperspektiv.

 

En prognos är en prognos och det enda man egentligen kan tro på är att det kommer att bli blåsigare. Det kan bli mera blåsigt än vad prognosen säger och vinden kan komma från en annan (sämre) riktning.

 

Hur har det blåst tidigare?

Det är minst lika viktigt eftersom det ger en idé om hur stora vågorna kommer att vara. Sydlig vind 12 m/s i ett dygn ger troligen vågor som är 2-3 m höga medan västlig vind inte är så farligt.

 

Vi var ute med några vänner en långhelg förra året med vindar på runt 15 m/s hela tiden. Vi hade en fin helg och seglade på bra med revade segel, men vi höll oss inomskärs och vi valde natthamn med omsorg.

 

När vi kan väljer vi färdväg och resmål utifrån vädret. Hårda vindar ger fin snabb inomskärssegling på smullt vatten så det gäller att passa på när chansen ges.

 

Ett förslag:

Segla in mot Stockholm och ner genom Skurusundet förbi Saltsjöbaden och ut på Ingaröfjärden. Fortsätt österut söder om Nämndö och segla sedan norrut i våglä av Nämndö och Runmarö.

Gå väster ut från norra Nämndö och in under Djuröbron, upp Älgöfjärden och sedan hem. Ca. 70 nm sammanlagt.

http://kartor.eniro.se/m/SLAfZ

 

Lägg till i Napoleonviken, titta på orkidéer på Munkö naturreservat, besök de stora öarna Nämndö och Runmarö nu innan alla sommargäster är deär, ta en avstickare till Sandhamn som kan vara trevligt på försäsongen.

Kolla Marinwiki, det finns massor av tips.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som ovan sneseglare kan man vara ynkelig och rädd även om förhållandena egentligen är trygga. Att en båt kränger ner, och att vattnet spolar över däck behöver ju inte vara farligt, men är kanske läskigt för den som är ovan. Klokast, det måste skepparen vara, så han kan läsa av situationen oavsett vad de tuffa grabbkompisarna säger, och försöka förstå vad de skulle vilja säga om de vågade visa sin rädsla. Sånt är inte alltid lätt för en man. Det ska vara roligt att segla, som sagt, annars är det inte värt trasslet.

 

Sen är väl kanske "feg"  inte rätt ord, men....   Det är f ö inget jag kommit på själv. Läste en artikel för länge sedan i På Kryss om två unga grabbar som seglade Havsfidra till Västindien. De hade denna filosofi, och den fastnade hos mig.

 

Go tur!

 

// Nils Nobbing

Redigerad av nilsnobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den seglingen skulle jag skjuta upp. En härlig segling om man har vinden i ryggen och har långt att åka. Men även då kan saker hända. Medelvind på 13 blir 20 i byarna och då kan segel sköras och slänggipp krossa en skalle och riva riggen.

 

Eller man har full kontroll och reservplan och lång erfarenhet. Då har man ofta mindre otur.

 

Min drömvind med sällskap ombord är 5-6 m/s. Bra tryck i fullt ställ på bidevind eller maxfart på halvvind och nästan lugnt i medvinden. Varmt i solen med badkläder och de man möter har jackan på.

 

Synd att det blåser så mycket. Annars hade vi seglat idag. Var ute vid båten och den stora solpanelen hängde i snörena. För andra gången i år. För kallt i blåsten att fixa till det annat än proffesoriskt.

 

Men åter till segla eller inte. När man är tänd på segling och alla är införstådd på strapatser kan man ändå ha god behållning och nytta av att känna på vinden. Det blir då inte säkert att målet nås utan man anpassar seglingen till omständigheterna för tillfället. Viktigt om man ska kunna sova är en lugn plats så höga träd är guld värda. Finns massor av lugna vikar att lägga sig i.

 

Tänk på att säkra bommen med lina så du inte riskerar slänggipp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

En sak som jag lärde mig då jag var 13 år då jag stack iväg på min första tur med min nya egna Flipper Scow och som jag använder ofta i livet är att börja med kryss ut och slöra eller länsa tillbaka. Alltså gör det jobbiga först och njut av bedriften när ni är trötta och ska hem. Den gången jag var 13 år började jag med läns från Edsviken i Sollentuna och när jag vände vid Storholmen så blåste det dubbelt så mycket. Jag kom hem men båten blev kvar tills vi kunde ta hem den på biltaket.

 

Ska din kompis få ta del av det underbara med segling så tycker jag att man väljer en dag då det är lagom med vind och solen skiner. Är det för mycket dramatik och svett inblandat kan hen bli skrämd för resten av livet när det gäller båt och hav.

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gränsen lär väl vara nådd när man funderar på om gränsen är nådd o man känner sig osäker..?

För min del när det blåser stadigt över 12-13 m/s med byar på 16-17 m/s o däröver. Varit ute ett par gånger när det blåst drygt 20 m/s i medelvind och visst funkar det med, men man sitter mest o håller i sig, blir konstant duschad samt längtar till etappmålet

För tanten går gränsen vid 6-7 m/s

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj!

 

Tack för alla underbara råd och tips. Jag tänkte också att beslutet redan var taget när man ställer frågan. Vi kommer INTE att ge oss ut till Stora Nassa om denna prognos fortfarande gäller när vi närmar oss söndagen den 7/6 2015. En insikt som jag fått iom  min fråga är att oavsett själva seglingen så måste man tänka på att man på att man  måste kunna lägga till i en naturhamn på ett säkert sätt. Denna seglats mål är/var att behagligt och trevligt ta sig från Österskär till St. Nassa utan strapatser och äventyr.

Jag kommer förmodligen ge mig ut på söndagen i alla fall, bara för att testa hur det känns och för att bygga på min erfarenhetsbank men jag kommer att förtöja båten vid min bryggplats efter några förhoppningsvis lärorika timmars segling i relativt hårt väder.

 

Med vänlig hälsning Gladius

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att testa sig själv och båten är trevligt och lärorikt!

 

Efter att ha läst boken "Hårt väder till havs" så blev jag sugen. Det slutade med att jag korsade Vättern fram och tillbaka i 17(22)m/s med en halvtonnare i krabb hög sjö. Lärorikt och nyttigt!

 

Nästa gång det blåste över 10 så var jag betydligt tryggare än innan jag hade varit ute i lite hårdare väder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra beslut Gladius. Jag tycker f.ö att om man tvekar så skall man inte, om man inte av någon anledning är tvungen. Som med att reva, tvekar du så gör det på en gång :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...