raol 2 507 Postad 20 Maj , 2015 Jag är väldigt sugen på ett ekolod för att kunna se djup i realtid, men jag tycker att ca 900 kr för en Garmin Echo 101 är alldeles för mycket pengar. Nog borde det finnas simpla ekolod som bara mäter djup och ger en djupsiffra i en display? Ungefär som en digital inne/utetermometer i utformning, alltså. Men jag har inte hittat nån när jag sökt de senaste dagarna. Inte ens de allra billigaste (som ändå är rätt dyra) på kinesiska nätbutiker är renodlade djupmätare, utan har "fish finder"-stuk i varierande grad. Tips emottages tacksamt! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 307 Postad 20 Maj , 2015 Tittar man lite på de priser som finns så ser man att enbart en givare ligger på över 700kr, displayen verkar inte påverka priset nämnvärt. Det billigaste kompletta lodet jag hittade låg runt 750kr, ett Lowrance X-4. Att köpa en separat givare och display blir bara dyrare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 507 Postad 20 Maj , 2015 Jo, men givarna till dem är ju byggda för att funka med de funktioner jag är ointresserad av. En enkel givare som bara skickar en puls och sen rapporterar avståndet till den starkaste reflektionen bör inte vara i närheten lika dyr som en som ska kunna skilja ut och registrera flera olika, samtidiga ekon. De flesta är också byggda för att klara större djup. Jag är nöjd om det går att se djup ner till 35-40 meter. Egentligen skulle 15-20 m räcka också. Det är primärt för att se när det är riktigt grunt jag vill ha den. Mindre än några meters djup. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 507 Postad 20 Maj , 2015 Men för all del, jag kanske hittar en begagnad för vettigt pris. Det är ju inte så att det skadar med de extra funktionerna - jag bara inte behöver dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 307 Postad 20 Maj , 2015 Jag tror att det billigaste blir att hitta ett begagnat. Jag är tveksam på om det skiljer så mycket på de olika givarna när det gäller sådana funktioner, det handlar väl ytterst om känslighet och uteffekt på de billigare respektive dyrare givarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 20 Maj , 2015 finns på ebay,hawke Eye heter det ,visar med digitala siffror,52mm installations hål,kolla där.finns säkert andra åxå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 507 Postad 20 Maj , 2015 Jag såg faktiskt den där Hawkeye nu - i utformning och funktion exakt vad jag efterfrågar. Men den var ju svindyr i jämförelse. I synnerhet när man räknar med frakt, tull, adm.avg. och moms från USA också. Märkligt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 20 Maj , 2015 Jag såg faktiskt den där Hawkeye nu - i utformning och funktion exakt vad jag efterfrågar. Men den var ju svindyr i jämförelse. I synnerhet när man räknar med frakt, tull, adm.avg. och moms från USA också. Märkligt...ja men allt under tusenlappen är billigt,kanske du skall ha en handlina med knopar och mäta djupet med?,billigast.ha ha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 507 Postad 20 Maj , 2015 Jag är en mycket fattig person. 1000 kr är mycket pengar för mig. Det är ungefär hälften av vad jag har över när räkningar och mat är betalda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 20 Maj , 2015 Jag är en mycket fattig person. 1000 kr är mycket pengar för mig. Det är ungefär hälften av vad jag har över när räkningar och mat är betalda.oktyvärr är ju båtprylar i regel dyra,men all båtelektronik har ju blivit väldigt billigt jämfört med förr,1990 köpte jag ett lowrance ekolod x70 som kostade 7000kr ,idag får du ett mycket mer avancerat lod för 2000kr,så på den fronten har det blivit billigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 507 Postad 20 Maj , 2015 Jo. Priser sätt ju efter vad de flesta är beredda att betala, inte efter hur billigt det kan vara. Och båtägare som grupp kan antas vara penningstark, så då blir priserna därefter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 20 Maj , 2015 Jo. Priser sätt ju efter vad de flesta är beredda att betala, inte efter hur billigt det kan vara. Och båtägare som grupp kan antas vara penningstark, så då blir priserna därefter.är sjukpensionär,och har ingen dyr båt,bara för mig o käringen o komma ut och fiska mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 20 Maj , 2015 Du hittar beg ekolod för 500 på Blocket typ denna http://www.blocket.se/trelleborg/Ekolod_sommardack_60537755.htm?ca=13&w=3 Sen kan man hitta om går runt och frågar. Jag vet de som fått ekolod och annat gratis mot att de skruvat bort det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 729 Postad 20 Maj , 2015 För några år sedan köpte jag ett Faria ekolod för infällning i ett 52 mm hål. Det visar bara djup med siffror. Då kostade lodet 95 Euro. För mig var det viktigaste rent estetiskt. I min båt från femtiotalet ville jag inte ha en stor skärm ståendes mitt i synfältet och jag behöver ju bara veta djupet, jag använder ju inte den båten till fiske. Djuplarmet på det här lodet var en liten besvikelse, minsta inställbara djup är två meter. I den österbottniska skärgården piper det ideligen med såna djup :-) http://faria-instruments.com/products.php?calledGauge=2_depthsndr 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 170 Postad 21 Maj , 2015 Köp ett snöre och en tyngd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 208 Postad 21 Maj , 2015 Det som styr produktens pris är ju bl.a försäljningsvolymen; de flesta efterfrågar ju sk "skrivande" ekolod och därför blir de billigast. Plus kundkategori. Lowerance och Eagle är ju i grunden samma sak, Lowerance säljs i USA dyrt i specialaffärer medan Eagle säljs billigare i varuhusen. Som många redan föreslår, köp begagnat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stern97 6 Postad 19 Juli , 2015 Det är ett lod för segelbåtar du ska leta efter. Tyvärr har ju utvecklingen gått mot multi-instrument som visar flera saler i samma display och de nyaste varianterna är nätverkade där du kan se alla sensorvärden på alla diplayer. Klart overkill om man har en mindre båt och begränsad ekonomi. Kolla begagnat (tex här http://www.tradera.com/item/343804/236995753/silva-star-sea-data-logg-lod)men jag tror att de flesta som byter till nytt inte tror att någon vill ha deras gamla grejer och slänger istället. Fråga runt på båtklubben eller sätt upp några gammaldags lappar på anslagstavlorna att du kan köpa gamla grejer för några hundralappar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser