Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Arclight

S****s Stenar:(

Rekommendera Poster

Så var det dax att köra på en sten (igen) dock så gick förra gången ganska bra och aluproppen fick sig bara en liten naggad kant. Denna gången var det värre, ca 10 knop rakt på och 70% av skäddan är borta samt propellern fick sig en rejäl omgång, den går säkert att reparera, men jag har en stålpropp jag tänkt lämna in ist. men värre är ju att drevoljan läkte ur så antingen så har den gått i axel packningen eller så har det delat på sig mellan över och underhus, hade ingen möjlighet att ta upp båten ikväll och kontrollera så får göra det imorgon ist (där var säsongen slut mao) och får hoppas det bara är det och inte någon spricka nånstans, billigast och enklast blir väl att fixa skäddan med en safe-skeg om det inte är någon spricka i underhuset.

 

Men en annan sak med, när jag körde på så dog motorn och när jag försökte starta den så bluddrade den bara till lite för att efter nån minut inte ens tända till.

 

Så då följer två frågor här som jag hoppas kunna få svar på.

 

1, någon som har erfarenhet av safe-skeg och är den bra?

2, varför dog motorn? (min teori var att det finns någon vacuumstyrning som gör att om drevet inte är tätt så stryps motorn, iaf skulle detta kännas logiskt)

 

Motorn är en mercruiser 5.0L V8 och drevet är ett Alpha One Gen 2

Redigerad av Arclight

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inget svar på varför motorn dog och den produkt du frågar efter har jag ingen koll på men om det läckte olja så har förmodligen drivaxeln fått sig en rejäl smäll och behöver bytas. Jag gissar, tyvärr, att det hela blir en dyr affär.

Verkstad är min rekommendation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju nämna att det inte var samma sten:) anledningen till att jag körde på idag var faktiskt följande. min generator har blivit lite kass under sommaren och jag behöver byta kolen, jag har dubbla batterier med skiljerelä och då generatorn bara kommer upp i 13 volt så räcker det inte för att relät ska slå om och ladda förbrukarbatteriet. så det är alltså slut. och jag kunde inte ha min gps/ekolod igång, men jag tänkte så här innan jag gick ut.. jag kör bara på ställen jag vet är säkert och saken är den att vi var där igår med en annan båt och då var det inga problem, men det jag inte tänkte på idag var att vattennivån sjunkt med nästan en meter..:/ annars kan jag säga att jag är bra mycket mer försiktig nu efter den första grundstöten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, förutom att hålla koll på alla stenars positioner gäller det att veta något lite om hur högt eller lågt vattnet är också......  

Lite lågt här nere i Blekinge idag också, så blev mycket spanande från fördäck för gastarna när vi letade oss fram till nygamla fiskevatten.....

Lätt hänt att träffa en sten.......trist bara när det blir dyra skador.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog inget fel på motorn. När du körde på stenen stoppade propellern motorn och den blev sur. Prova att köra på starten några omgångar så hoppar den säkert igång.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, förutom att hålla koll på alla stenars positioner gäller det att veta något lite om hur högt eller lågt vattnet är också......  

Lite lågt här nere i Blekinge idag också, så blev mycket spanande från fördäck för gastarna när vi letade oss fram till nygamla fiskevatten.....

Lätt hänt att träffa en sten.......trist bara när det blir dyra skador.....

 

Jaha, jag som alltid trott att man skall navigera efter sjökort tryckta på servetter och hålla så hög fart att bara nedre delen av drevet har vattenkontakt, så man går över stenarna :-)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Japp, förutom att hålla koll på alla stenars positioner gäller det att veta något lite om hur högt eller lågt vattnet är också......  

Lite lågt här nere i Blekinge idag också, så blev mycket spanande från fördäck för gastarna när vi letade oss fram till nygamla fiskevatten.....

Lätt hänt att träffa en sten.......trist bara när det blir dyra skador.....

 

Jaha, jag som alltid trott att man skall navigera efter sjökort tryckta på servetter och hålla så hög fart att bara nedre delen av drevet har vattenkontakt, så man går över stenarna :-)

 

Ja det funkar väl det också, ett tag i alla fall..... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu dragit upp båten, och nä.. Självklart hade jag inte tur:( en rejäl bula på nedre delen av drevet dekorerat med ett antal sprickor, så där är läckan.. Antar det blir att leta efter ett nytt underhus (såg just min planerade ps4 fick vingar och flög iväg).. Dock inga skador på skrovet vad jag kan se iaf. Antar dock att det är bästa att skruva loss underhuset fortast möjligt ifall det kommit in sjövatten där, synd bara för drevet är i mycket fint skick annars. Är det lönt om man får tag på ett nytt underhus att byta innehållet till det som sitter i detta? Tänker om man får tag på ett som är helt i själva "skalet" men kanske har en skev axel ell liknande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu dragit upp båten, och nä.. Självklart hade jag inte tur:( en rejäl bula på nedre delen av drevet dekorerat med ett antal sprickor, så där är läckan.. Antar det blir att leta efter ett nytt underhus (såg just min planerade ps4 fick vingar och flög iväg).. Dock inga skador på skrovet vad jag kan se iaf. Antar dock att det är bästa att skruva loss underhuset fortast möjligt ifall det kommit in sjövatten där, synd bara för drevet är i mycket fint skick annars. Är det lönt om man får tag på ett nytt underhus att byta innehållet till det som sitter i detta? Tänker om man får tag på ett som är helt i själva "skalet" men kanske har en skev axel ell liknande?

Men har du inte båten försäkrad då? Försäkringen lär väl täcka det mesta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn borde vara OK, kanske lite sur som sagt.

 

Men drevet borde väl tittas på av proffs. Så inte det finns fler skador än de uppenbara.  10 knop är en del fart.  Sprickor i skrovet?  Sköldinfästning?

 

Vad har du för drev? Finns det någon mekanism typ på gamla VP så drevet kan slå upp bakåt när man kör på nåt? Som kanske kan minska skadorna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart har jag båten försäkrad, men jag tror inte det täcker en sån här skada, jag har svedea och L paketet, får ringa dom och höra men jag tror inte det täcker upp det:/ märkte även att axeln är ordentligt skev och man ser hur den snurrar bara man drar lite i proppen, så antar jag inte kan ta några delar från det underhuset. Kan dock inte se några andra skador nu varken på skrov eller några sprickor eller så runt drevsköld. Är ju ett alpha one gen 2 så ver faktiskt inge om det finns nåt sånt skydd så den fjädrar upp vid grundstöt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu dragit upp båten, och nä.. Självklart hade jag inte tur:( en rejäl bula på nedre delen av drevet dekorerat med ett antal sprickor, så där är läckan.. Antar det blir att leta efter ett nytt underhus (såg just min planerade ps4 fick vingar och flög iväg).. Dock inga skador på skrovet vad jag kan se iaf. Antar dock att det är bästa att skruva loss underhuset fortast möjligt ifall det kommit in sjövatten där, synd bara för drevet är i mycket fint skick annars. Är det lönt om man får tag på ett nytt underhus att byta innehållet till det som sitter i detta? Tänker om man får tag på ett som är helt i själva "skalet" men kanske har en skev axel ell liknande?

 

Känns vettigare och köra på grund och lägga pengar på självrisk/reparation än att köpa ett PS4 ;)

Försäkringen brukar gälla vid grundstötningar. Dock med ev åldersavdrag

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här fint ser det ut:/

 

Kollade svedea och jo det ingår ju sjöskada i L paketet och det innefattar ju även grundstötning.

 

"Du kan få ersättning för grundstötning, kollision, kantring, strandning och annan plötslig och oförutsedd utifrån kommande händelse."

 

Får ringa dom imorgon och kolla om det går att lösa.

post-95584-0-73937400-1411402200_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT, men motsvarar "drev" hela "fejk-utombordardelen" på en inombordsmotor? Jag kände inte till nån annan betydelse av "drev" i mekaniska sammanhang än "hjul med tänder, avsett för att driva en kedja". Men det handlar det ju inte om här, förstår jag...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT, men motsvarar "drev" hela "fejk-utombordardelen" på en inombordsmotor? Jag kände inte till nån annan betydelse av "drev" i mekaniska sammanhang än "hjul med tänder, avsett för att driva en kedja". Men det handlar det ju inte om här, förstår jag...

 

 

Ja du beskriver det som om du uppfattat det hela rätt...    så nu har du lärt dig ett nytt användningsområde för ordet drev.....

 

post-104865-0-73259500-1411407363.jpg

Redigerad av Twister550

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om detta är till någon nytta: http://www.blocket.se/vasternorrland/NYA_Utbytesdrev_till_Mercrusier__fullgaranti_52192546.htm?ca=2&w=2

 

Såg ett helrenoverat (på känd icke ökänd verkstad) på blocket för 16' för någon månad sedan.

 

Finns inte riktigt utrymme för 16k just nu, får hoppas på lite hjälp från försäkringsbolaget dock:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vet inte om detta är till någon nytta: http://www.blocket.se/vasternorrland/NYA_Utbytesdrev_till_Mercrusier__fullgaranti_52192546.htm?ca=2&w=2

 

Såg ett helrenoverat (på känd icke ökänd verkstad) på blocket för 16' för någon månad sedan.

 

Finns inte riktigt utrymme för 16k just nu, får hoppas på lite hjälp från försäkringsbolaget dock:)

 

Inte hoppas, du får inte vara för snäll när du pratar med bolaget, finns det i ditt försäkringsskydd så ska du stå på dig och kräva hjälp.  Självrisk minus eventuellt åldersavdrag.......   resten får de fixa..... men du kan ju alltid förhandla om du är duktig på att göra jobbet själv.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det räcker troligen att byta underhus och propeller vilket du gör enkelt själv om du har lust och kan få någon nytta av försäkringsbolaget genom att göra det själv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ta in en offert från verkstad brukar ju vara steg ett för försäkringsbolagen. Kan du sedan göra jobbet själv till billigare pris kan det ju vara aktuellt att förhandla ner eventuellt  åldersavdrag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gammalt är drevet? Att köpa ett beggat man inte vet något om kan eller kan inte vara en bra affär. Kanske ett nytt från Sterndrive Engineering? Det är ju ett bolt on utbytesdrev så lätt att byta. 

Kanske det räcker att bara byta underhus. Men tio knop motsvarar säkert 25 procent effekt och knölade du till drevet så att det räckte för att slå tvärstopp i maskin när säg 60 hästkrafter tryckte på kan du nog utgå ifrån att allt möjligt kan ha blivit krokigt. Se till att få allt kollat innan du återmonterar, trist om ett knutkors säger upp sig nästa sommar när du ligger och fräser på 5000 varv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med försäkringsbolaget vad som gäller angående självrisken. Hos svenska sjö så har de med i beräkningen att verkstad kommer till din båt o hämtar drevet. Monterar du själv av o på så drar de av på självrisken. Kan löna sig att lämna in drevet måste ju demoneras hur som så arbetskostnaden tar ju försäkringsbolaget du betalar bara självrisken + slitdelar såsom impeller, anoder mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringde förs bolaget igår och har nu skickat in en skadeanmälan, men som sagt, steg ett är att låta en mekaniker titta på det och begära ut en offert.

 

Så ska ringa idag och se om jag kan få nån kille att komma ut och titta på det och även fråga om ett par olika offerter om jag monterar av/på själv mm, även be dom ta en titt på resten av drivlinan för att se så inget annat tagit skada. jag drog ju som tur var av på gasen innan smällen så motorn gick endast på tomgång eller varvade åtmindstånde ner så det låg ju inte så mycket belastning på vid kollision men kanske lika bra att förbereda sig på det värsta, känns inte som att jag har fru fortuna vid min sida precis:/ kan ju även tänka mig att iaf lyftarmarna fått sig en ganska kraftig belastning med..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...