Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Arclight

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    39
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Arclight

  • Placering
    Fänrik
  1. Tack för svar, jo det är väl lika bra att skaffa, hade bara hoppats slippa de extra ca 800kr bara för att koppla ihop 2 enheter, men som du skriver så kanske det tillkommer något mer i framtiden och då är det ju lika bra att det är förberett var nog mest bara att jag tyckte det lät orimligt, lite som att jag kan inte sätta i antennen rakt in i tv´n utan jag måste sätta en förgrening mellan för det ska funka
  2. Anade nästan det var så, tyckte bara det lät dumt att behöva tillföra något som dessutom behöver extra ström, när man skulle kunna koppla ihop dom direkt. men utgår från att det finns nåt som är ingjutet i dessa t kopplingar som utgör själva nätverket då
  3. Kör med geosafe, har funkat ok, får lite fellarm ibland från geofence, dvs den tror att båten flyttat sig, men skickar jag en förfrågan så ser jag att den är på rätt plats, men kan vara värt att ha i åtanke, första gången det hände kl 02.00 på natten satte jag mig i bilen och for iväg, men den låg precis där den skulle, nu skickar jag en förfrågan till den innan jag kör.. Försökte även koppla in en magnetsensor till det dock, men omöjligt att få det att funka så jag gav upp. och som sagt, Svedea ger inte längre någon rabatt för detta märke. men annars är jag nöjd med den.
  4. Sitter och kliar mig i huvudet men blir inte klokare. Jag har en Simrad Go5 (egentligen oviktigt i sammanhanget) och har nu köpt en Garmin GFS10 för att hålla lite koll på bränsleåtgången, hittade lite tips om installation (förutom i manualen) då jag även ska koppla till en bränslegivare från tanken, har ingen mätare utan hoppas få fram detta i min GO5. Men det här med NMEA, jag har inget annat som ska gå via detta, utan bara gfs10, och på min go5 har jag en kontakt ut där jag kopplar till ström, den delar sig och där sitter även NMEA, mao den får ström och kan ta emot nmea, på gfs10 sitter kablar för ström samt nmea, borde man inte kunna koppla nmea kabeln direkt in i min go5, båda får ju egen ström, men när jag kollar lite så kommer det hela tiden upp att jag behöver ett nmea startkit, men va fasen, det är ju bara 2 extra t kopplingar som då dessutom ska ha egen ström, i min värld känns det otroligt onödigt om man nu bara ska ha en enhet i systemet, eller är det så krasst att jag måste ha det så och lägga nästan en tusing till?
  5. Har försökt hitta info om detta utan resultat men finns det stöd för smartcraft på denna motor så jag kan koppla vidare till nmea eller vad kör man för mätare, har en simrad go5 så det hade ju varit det optimala men är rädd för det kanske inte går? Sitter nån gammal trött varvräknare nu som ser så tråkig ut, den verkar dock fungera.
  6. Ringde förs bolaget igår och har nu skickat in en skadeanmälan, men som sagt, steg ett är att låta en mekaniker titta på det och begära ut en offert. Så ska ringa idag och se om jag kan få nån kille att komma ut och titta på det och även fråga om ett par olika offerter om jag monterar av/på själv mm, även be dom ta en titt på resten av drivlinan för att se så inget annat tagit skada. jag drog ju som tur var av på gasen innan smällen så motorn gick endast på tomgång eller varvade åtmindstånde ner så det låg ju inte så mycket belastning på vid kollision men kanske lika bra att förbereda sig på det värsta, känns inte som att jag har fru fortuna vid min sida precis:/ kan ju även tänka mig att iaf lyftarmarna fått sig en ganska kraftig belastning med..
  7. har ju bytt impellern själv så det borde jag ju fixa:)
  8. Finns inte riktigt utrymme för 16k just nu, får hoppas på lite hjälp från försäkringsbolaget dock:)
  9. Så här fint ser det ut:/ Kollade svedea och jo det ingår ju sjöskada i L paketet och det innefattar ju även grundstötning. "Du kan få ersättning för grundstötning, kollision, kantring, strandning och annan plötslig och oförutsedd utifrån kommande händelse." Får ringa dom imorgon och kolla om det går att lösa.
  10. Självklart har jag båten försäkrad, men jag tror inte det täcker en sån här skada, jag har svedea och L paketet, får ringa dom och höra men jag tror inte det täcker upp det:/ märkte även att axeln är ordentligt skev och man ser hur den snurrar bara man drar lite i proppen, så antar jag inte kan ta några delar från det underhuset. Kan dock inte se några andra skador nu varken på skrov eller några sprickor eller så runt drevsköld. Är ju ett alpha one gen 2 så ver faktiskt inge om det finns nåt sånt skydd så den fjädrar upp vid grundstöt.
  11. Har nu dragit upp båten, och nä.. Självklart hade jag inte tur:( en rejäl bula på nedre delen av drevet dekorerat med ett antal sprickor, så där är läckan.. Antar det blir att leta efter ett nytt underhus (såg just min planerade ps4 fick vingar och flög iväg).. Dock inga skador på skrovet vad jag kan se iaf. Antar dock att det är bästa att skruva loss underhuset fortast möjligt ifall det kommit in sjövatten där, synd bara för drevet är i mycket fint skick annars. Är det lönt om man får tag på ett nytt underhus att byta innehållet till det som sitter i detta? Tänker om man får tag på ett som är helt i själva "skalet" men kanske har en skev axel ell liknande?
  12. Kan ju nämna att det inte var samma sten:) anledningen till att jag körde på idag var faktiskt följande. min generator har blivit lite kass under sommaren och jag behöver byta kolen, jag har dubbla batterier med skiljerelä och då generatorn bara kommer upp i 13 volt så räcker det inte för att relät ska slå om och ladda förbrukarbatteriet. så det är alltså slut. och jag kunde inte ha min gps/ekolod igång, men jag tänkte så här innan jag gick ut.. jag kör bara på ställen jag vet är säkert och saken är den att vi var där igår med en annan båt och då var det inga problem, men det jag inte tänkte på idag var att vattennivån sjunkt med nästan en meter..:/ annars kan jag säga att jag är bra mycket mer försiktig nu efter den första grundstöten.
  13. Så var det dax att köra på en sten (igen) dock så gick förra gången ganska bra och aluproppen fick sig bara en liten naggad kant. Denna gången var det värre, ca 10 knop rakt på och 70% av skäddan är borta samt propellern fick sig en rejäl omgång, den går säkert att reparera, men jag har en stålpropp jag tänkt lämna in ist. men värre är ju att drevoljan läkte ur så antingen så har den gått i axel packningen eller så har det delat på sig mellan över och underhus, hade ingen möjlighet att ta upp båten ikväll och kontrollera så får göra det imorgon ist (där var säsongen slut mao) och får hoppas det bara är det och inte någon spricka nånstans, billigast och enklast blir väl att fixa skäddan med en safe-skeg om det inte är någon spricka i underhuset. Men en annan sak med, när jag körde på så dog motorn och när jag försökte starta den så bluddrade den bara till lite för att efter nån minut inte ens tända till. Så då följer två frågor här som jag hoppas kunna få svar på. 1, någon som har erfarenhet av safe-skeg och är den bra? 2, varför dog motorn? (min teori var att det finns någon vacuumstyrning som gör att om drevet inte är tätt så stryps motorn, iaf skulle detta kännas logiskt) Motorn är en mercruiser 5.0L V8 och drevet är ett Alpha One Gen 2
  14. Min tanke har ju med kretsat runt att min gamla gps inte visade rätt, eller visade km (fast jag är ganska säker på att det var knop) men då får jag inte ihop att jag körde om polarens båt en Uttern D55 med 115hp som enl hans mätare gjorde 33knop utan större problem. Vet ej utväxling på drevet och ej heller stigning, har haft den proppen på sen jag köpte den. Var nere vid båten i dag och kollade lite, kollade varvräknaren och den står rätt (8C) men däremot så kärvade sekundärspjällen lite och öppnade inte riktigt, utan bara till ca 70%, så jag smörjde upp dom tills dom gick lätt hela vägen och trodde jag hade löst det... men fortfarande samma, försökte även justera motståndet lite på dom men ingen skillnad (har iofs löst ett annat problem med att den halvdör lite vid fullgas med växel för att sen komma igång igen) men sen är ju saken att nu kom jag upp i 4800rpm och då gör den enl gps 29.8 knop. Ska testa imorgon om vädret tillåter att fösöka köra om polarens båt igen, lyckas jag inte med det så kan jag iaf utesluta att min gamla gps visade fel. Jag hade som sagt drevet isär när jag bytte impeller, finns det nån möjlighet att nåt skulle kunna hända vid ihopsättningen av det som gör att jag inte får ut effekten till drevet? jag känner ju dock att antingen så funkar det, eller så funkar det inte alls, men vad skulle kunna gå fel där, jag var ju inte inne i växelhuset och grejjade..
  15. renoverat själv:) har googlat runt som en tok och ska kolla upp sekundärspjällen så dom är justerade rätt.
×
×
  • Skapa nytt...