Gå till innehåll
söndag 12 maj 2024
excel319

Båtar var bättre förr

Rekommendera Poster

Efter 14 dagar på Göta kanal och Vättern har jag lagt märke till att båtar gjorda före ca. 2005 var bättre utrustade. På de fanns roder eller drev att styra båten med. Idag styrs tydligen båtarna med bogpropeller. Förr hade större båtar två motorer, idag har de två motorer + bogpropeller och ändock skiter det sig inte så sällan. Otyget har också spritt sig till från 6m hardtopp/kabinbåtar och segelbåtar. Senast idag var det en segelbåt (34 fot) som skulle lämna kajen i Vassbacken i fin frånlandsvind men hade ändock problem. Han körde bogpropellern åt fel håll. Hade han bara lossat förtöjningarna och avvaktat hade han drivit från kajen. I Töreboda var det en person med en 7m kabinbåt som inte kunde vända i kanalen utan att använda bogpropellern. Detta på samma ställe som turbåtarna vänder. Finns många fler exempel men det får räcka för nu.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det stämmer säkert men av ditt inlägg att döma så är det mer båtägarna som har blivit sämre. Personligen tror jag att många som är ute på sjön idag är lite bekväma av sig (mig själv inräknad) och vill gärna ha alla de där utrustnings grunkorna bara för att det känns bra att ha. Sen kan man ju skryta lite med dem också.

Inget är mer pinsamt dock än en stor båt med bogpropp som håller på och surrar och ändå inte kan lägga till. Har sett detta flera gånger och då myser man liksom lite inombords.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det stämmer säkert men av ditt inlägg att döma så är det mer båtägarna som har blivit sämre. Personligen tror jag att många som är ute på sjön idag är lite bekväma av sig (mig själv inräknad) och vill gärna ha alla de där utrustnings grunkorna bara för att det känns bra att ha. Sen kan man ju skryta lite med dem också.

Inget är mer pinsamt dock än en stor båt med bogpropp som håller på och surrar och ändå inte kan lägga till. Har sett detta flera gånger och då myser man liksom lite inombords.

Svårt med ironi i skriven text

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv haft segelbåt i 18 år och vet hur lättmanövrerad en modern segelbåt är.

 

Tar tacksamt emot tips hur jag skulle vänt min båt utan bogpropeller i länken nedan, den har en motor med axel och två roder stora som stekpannor, hoppa fram till 1:30; https://www.youtube.com/watch?v=dVfnXdB43Ws

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He he... Jag var fram till för fem år sedan en av dem som gärna högt och tydligt fnös åt bogpropellrar (trots att jag på 90-talet jobbade på ett företag som sålde fjoll-vispar). Fast då bestod min båtvana sedan decennier i att manövrera långkölad 35-fots segelbåt, även flera resor på Göta Kanal.

 

Sen skaffade jag en planande 26-fotare där motorpaket som sitter längst bak väger 750 kg. Båten har en tomgångsfart på 4 knop. Båten är utrustad med bogpropeller, men det tog några helger innan jag hittade spaken. Under dessa helger kunde jag inte för mitt liv förstå varför båten inte betedde sig som jag tyckte den borde... Så fort växel var i friläge for fören iväg som en tvålkopp med vinden.

 

Nu har jag krupit till korset och ger en puff med bogisen då och då vid behov. Men jag håller med, man får se ett och annat skoj i kanalen numera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inget mot bogpropellrar, om de används på rätt sätt. Basic båthantering först och bogis sedan. Låg vid Hästholmen för några dagar sedan och då sjösattes ett par Princess-båtar 35 fot. Tre meter ledigt utrymme för om och lika mycket akter om. 6-8 m/s rak sidvind. De gick ut så fint utan bogis och det var imponerande att se ett så bra hanterade av båtar. Övning ger färdighet och är billigare än att gå via tekniska hjälpmedel, som man ibland heller inte kan hantera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Princess har väl inte byggt 35-fotare sen typ 80-talet? Helt annan typ av balans. Små mittmonterade motorer (dubbla) med raka axlar i tunga solida jättefina båtar.

 

Basic båthantering blir helt annorlunda med tex en modern dc eller ht med enkelmontage i aktern, men det var kanske det du menade? I det senare fallet kan man använda sidvind till helomvändning, i det förra till sidoförflyttning.

 

Olika båtar beter sig olika, även med en aldrig så van skeppare. Övning ger alltid färdighet. Fast jag har lärt mig att döma annorlunda nu mot hur jag tänkte förr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bogpropp på senaste båten och den dessförinnan och gillar det mycket.

Fick en besk kommentar på varvet där jag ligger på vintrarna när jag körde fjollvispen när jag skulle lägga till en gång. Ägaren tyckte jag skulle lära mig köra båt först och sen köpa en med bogis. Med ett stort leende sas detta. Den gången hade jag dock bra svar på tal eftersom jag brutit armen någon timme innan och inte kunde ratta med bägge händerna. Sen dess har han aldrig sagt något mer om den saken.

Men det var alltså armen och inte huvet som var skadat den gången :).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I slutet av 1800-talet började bakväxlar komma på cyklar. De flesta använde trots det länge cyklar med fast utväxling, ibland med vändbart hjul för två olika utväxlingar (vilket krävde att man stannade, skruvade loss bakhjulet, vände på det och skruvade fast igen).
Redan ett par år in på 1900-talet anordnades en utmaning där en manlig proffscyklist fick tävla mot en kvinnlig amatörcyklist på en backig bana över 20 mil. Mannen hade en äldre typ av cykel, utan bakväxel. Kvinnan hade en nyare cykel med bakväxel. Kvinnan vann. Syftet var att demonstrera nyttan med det nya växelsystemet. Ändå tog det nästan 40 år till innan bakväxlar började användas av proffsen. Henri Desgrange, grundaren av Tour de France, sa (fritt översatt från den engelska översättningen av vad som rimligtvis ursprungligen var på franska):

"Jag gratulerar till resultatet av utmaningen, men jag anser ändå att växlar bara är för personer över 45. Är det inte bättre att segra genom muskelstyrka än med konstgjord hjälp av en bakväxel? Vi börjar bli veka. Kom igen! Låt oss erkänna att utmaningen var en lyckad demonstration - för våra far- och morföräldrar! För min del väljer jag en oväxlad cykel!"

Än i dag är cykelsportens reglerande organ, UCI, extremt konservativ och teknikfientlig. Man lever efter devisen "det var bättre förr, och ju förr desto bättre". Skivbromsar, som accepterats universellt för i stort sett alla hjulförsedda fordon, från mopeder till rymdfärjor, är ännu inte tillåtna att tävla med i landsvägscykling (dock inom andra cykeldiscipliner som MTB och CX). Trots att det inte finns säkerhetsmässiga nackdelar, utan tvärt om, mycket stora säkerhetsmässiga fördelar.

Men elitism/snobberi och nostalgi är starka krafter. Det som är nytt skrämmer, och det är många som faller in i mönstret att håna och förlöjliga nymodigheter. En bekant kallade, i mitten av 90-talet, min systemkamera för "handikappkamera" eftersom den hade autofokus. Hans gamla Olympus OM-2 saknade det. Min gick att fokusera manuellt med. Autofokusen fanns där när den behövdes. Precis så är det med många andra saker. Man kanske inte alltid behöver dem, men när de behövs är man glad att de finns.
 

Fälgbromsar funkar utmärkt i torrt väder. Men med blöta fälgar under ett regnväder så försämras bromsförmågan drastiskt. Skivbromsar har nästan oförändrad bromsverkan hur mycket det än regnar eller skvätter. Det är när marginalerna krymper som man är glad att man har den där nymodigheten som andra hånar.

När det gäller båtar är jag novis, men min syn på saken är att om man har råd, och vill ha en sak, så tycker jag att man ska ha det. Det tar inte ifrån andra möjligheten att välja bort samma sak. Som en bogpropeller. Även om den båt man skaffar råkar ha det redan, så är det bara att strunta i att använda den.

Bejaka mångfalden!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag är mest konfunderad över varför bogpropellrar måste låta så överdjävligt... Om jag hade en skulle jag inte använda den av rädsla för tinnitus.

 

Raol: I cykelvärlden handlar väl UCI:s agerande till stor del om att cykling ska vara en sport där individens prestationsförmåga är avgörande snarare än materialet. Förvisso är förbudet mot skivbromsar skumt, men mycket annat som t ex. Förbud mot olika ramkonstruktioner och komponenter vars enda syfte är att ge aerodynamiska fördelar är ändå vettiga i det hänseendet.

Redigerad av Muerto

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du månne den Muerto jag tror du är...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I slutet av 1800-talet började bakväxlar komma på cyklar. De flesta använde trots det länge cyklar med fast utväxling, ibland med vändbart hjul för två olika utväxlingar (vilket krävde att man stannade, skruvade loss bakhjulet, vände på det och skruvade fast igen).

Redan ett par år in på 1900-talet anordnades en utmaning där en manlig proffscyklist fick tävla mot en kvinnlig amatörcyklist på en backig bana över 20 mil. Mannen hade en äldre typ av cykel, utan bakväxel. Kvinnan hade en nyare cykel med bakväxel. Kvinnan vann. Syftet var att demonstrera nyttan med det nya växelsystemet. Ändå tog det nästan 40 år till innan bakväxlar började användas av proffsen. Henri Desgrange, grundaren av Tour de France, sa (fritt översatt från den engelska översättningen av vad som rimligtvis ursprungligen var på franska):

 

"Jag gratulerar till resultatet av utmaningen, men jag anser ändå att växlar bara är för personer över 45. Är det inte bättre att segra genom muskelstyrka än med konstgjord hjälp av en bakväxel? Vi börjar bli veka. Kom igen! Låt oss erkänna att utmaningen var en lyckad demonstration - för våra far- och morföräldrar! För min del väljer jag en oväxlad cykel!"

 

Än i dag är cykelsportens reglerande organ, UCI, extremt konservativ och teknikfientlig. Man lever efter devisen "det var bättre förr, och ju förr desto bättre". Skivbromsar, som accepterats universellt för i stort sett alla hjulförsedda fordon, från mopeder till rymdfärjor, är ännu inte tillåtna att tävla med i landsvägscykling (dock inom andra cykeldiscipliner som MTB och CX). Trots att det inte finns säkerhetsmässiga nackdelar, utan tvärt om, mycket stora säkerhetsmässiga fördelar.

 

Men elitism/snobberi och nostalgi är starka krafter. Det som är nytt skrämmer, och det är många som faller in i mönstret att håna och förlöjliga nymodigheter. En bekant kallade, i mitten av 90-talet, min systemkamera för "handikappkamera" eftersom den hade autofokus. Hans gamla Olympus OM-2 saknade det. Min gick att fokusera manuellt med. Autofokusen fanns där när den behövdes. Precis så är det med många andra saker. Man kanske inte alltid behöver dem, men när de behövs är man glad att de finns.

 

Fälgbromsar funkar utmärkt i torrt väder. Men med blöta fälgar under ett regnväder så försämras bromsförmågan drastiskt. Skivbromsar har nästan oförändrad bromsverkan hur mycket det än regnar eller skvätter. Det är när marginalerna krymper som man är glad att man har den där nymodigheten som andra hånar.

När det gäller båtar är jag novis, men min syn på saken är att om man har råd, och vill ha en sak, så tycker jag att man ska ha det. Det tar inte ifrån andra möjligheten att välja bort samma sak. Som en bogpropeller. Även om den båt man skaffar råkar ha det redan, så är det bara att strunta i att använda den.

 

Bejaka mångfalden!

Hjälper dig inte hur många växlar du än har, om du inte kan cykla eller vet när du ska växla. När du lärt dig det kan det vara en gudagåva att ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr var båtarna generellt lägre, dvs hade mindre vindfång.

Nu är båtar mycket högre för att kunderna vill ha volym, dvs stort vardagsrum.

 

Förr var båtarna mer nerbyggda under vattenlinjen, kanske till och med långkölade? Även motorbåtar hade ofta en mer eller mindre nerbyggd köl.

Idag prioriteras surf och planingsegenskaper, många båtar är nästan platta akteröver.

 

Sammantaget gör detta att båtarna påverkas mer av vind.

Då är det praktiskt med bogpropeller eller vridbara drev som ju också finns...

 

Bättre förr? Annorlunda... Smaksak, hur vi använder båt har ju antagligen också ändrats?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bogpropellern är en fantastisk pryl och nödvändig för många moderna båtar med stort vindfång. Men många skulle kanske lära sig manövrera utan bogpropellern. En del är helt enkelt alldeles för beroende och är rökta om det inte skulle fungera.

Det finns en utbildning som heter "Manöverintyg för högfartsbåt". Det är tyvärr få som går den. De som gör det kommer ofta med en lång erfarenhet och är ändå förvånansvärt dåliga på så enkla saker som tex att manövrera till en boj som ska simulera en person i vattnet. Eller backa in mellan ett par stolpar. 

När man pratar båtkörkort så pratar man även om praktik. Det skulle många behöva.

 

Stephan_D:

Förr hade man gått runt på spring!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv haft segelbåt i 18 år och vet hur lättmanövrerad en modern segelbåt är.

 

Tar tacksamt emot tips hur jag skulle vänt min båt utan bogpropeller i länken nedan, den har en motor med axel och två roder stora som stekpannor, hoppa fram till 1:30;

Ett spring i fören och ev. ett par fendrar, sedan är det bara att köra runt båten vid bryggan. Det har funkat i 200 år och fungerar fortfarande.

 

Jag håller med de som tycker att man ska lära sig att hantera sin båt utan diverse olika hjälpmedel och sedan ha hjälpmedlen som extra sälerhet.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en relativt omodern segelbåt, och ska jag vända i trängre utrymmen använder jag propellerns skovelhjulseffekt. Min akter drar åt styrbord om jag kör fram-back på motorn. Olika på olika båtar - bara testa hur det är på just din (om du inte har dubbelmontage...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En förlängning av det resonemanget borde vara att man ska kunna manövrera sin segelbåt även utan motor, enbart med segel, inne i en trång hamn. Hur många klarar det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nja, jag håller endast delvis med dig raol.

 

När jag var grabb (60-70-talen) hade inte många segelbåtar motor och då - och på den tidens segelbåtar - var det hanterbart att segla i hamn. Redan då fanns det stora båtar med motor - både fritidsbåtar och båtar för yrkestrafik- som gick utmärkt att hantera utan bogpropeller.

 

Som seglare (för tillfället) litar jag numera på att motorn finns och fungerar, men övar på att segla in och ut ur hamn när vädret tillåter.

 

Det jag inte håller med om är att man alltid ska kunna segla in i vilken hamn som helst under vilken vind som helst. Det har aldrig gått och kommer aldrig att gå.

 

Mackey

 

Edit: Det var inte riktigt sant, min 33 år gamla MD11 litar jag bara på till 95 %.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men det jag lite tillspetsat ville komma fram till var att de flesta ändå förlitar sig på utrustning som kan fallera, även om det är sällsynt. En bogpropeller är inte av naturen mer opålitlig än en vanlig motor. Däremot kan den vara det i praktiken för att den inte tillverkas till samma standard eller av andra skäl. Men ändå, de flesta räknar väl med att saker ska funka.

För två veckor sen var jag och en kompis ute med segelbåten för att fiska. Då hade vi gått för motor (det var för blåsigt och strömt för att fiskesegla bekvämt) och dörjt i närmare tre timmar. Motorn igång hela tiden, utan konstigheter. När vi gick in i hamn och jag drog av på gasen inför sista svängen in runt flytbryggan dog motorn. Jag frikopplade och startade igen, men en sekund eller två senare dog motorn igen. Nu hade vi ändå fart nog för att glida in mellan Y-bommarna, så det gick finfint, men med vinden från ett annat håll, värre strömmar eller längre från båtplatsen hade det varit riktigt besvärligt. Jag har alltid båtshaken redo på armlängs avstånd på väg ut och in för att motorn är så opålitlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv haft segelbåt i 18 år och vet hur lättmanövrerad en modern segelbåt är.

 

Tar tacksamt emot tips hur jag skulle vänt min båt utan bogpropeller i länken nedan, den har en motor med axel och två roder stora som stekpannor, hoppa fram till 1:30; https://www.youtube.com/watch?v=dVfnXdB43Ws

Vi kallar tekniken "köra på spring".

Fäst en lina på bryggnocken dubbel så den kan släppas från din styrbords akterinfästning,fullt rodet till babord då hålls skrovet från bryggan sen svänger båten då kan man ratta tillbaka till roderet rakt.

Sen är det bara att släppa tampen när fören pekar åt rätt håll.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv haft segelbåt i 18 år och vet hur lättmanövrerad en modern segelbåt är.

 

Tar tacksamt emot tips hur jag skulle vänt min båt utan bogpropeller i länken nedan, den har en motor med axel och två roder stora som stekpannor, hoppa fram till 1:30; https://www.youtube.com/watch?v=dVfnXdB43Ws

 

 

Som flera andra redan skrivit...... att köra på spring har fungerat i hundratals år, och fungerar fortfarande, det finns många båtar med en propeller på rak axel och utan bogpropeller som skulle göra om din manöver på ett betydligt enklare sätt utan att besättningen behövt dra och bogsera omkring båten.....

 

Rent generellt tror jag att många idag har fler intressen än fritidsbåten... det åks slalom på vintern istället för att studera teorier om vind ström och manövrering. Det spelas golf och åks på charterresor....etc. etc. Båten åker många ut med endas när det är fint väder.....

 

Att bli duktig på att manövrera sin båt kräver mycket träning, lång köl, kort köl, ingen köl, enkelpropp, dubbelmontage, endast segel, bog och häckpropp........   allt ska hanteras i olika situationer.... nog är tekniken bra och fantastiska hjälpmedel, men vet du inte vad du sysslar med så har du ingen nytta av dem.....utan det blir bara fler parametrar att krångla till det med....

 

Träning träning och åter träning....så blir förarna så småningom lika bra som de var förr......... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En förlängning av det resonemanget borde vara att man ska kunna manövrera sin segelbåt även utan motor, enbart med segel, inne i en trång hamn. Hur många klarar det?

Det blir väl färre och färre med åren antar jag, men jag tycker nog att man ska träna på att komma till kaj för segel ibland.   Det är kanske inte så enkelt med fenkölade familjeseglare med vansinnigt höga fribord, men övning ger färdighet. Med låga och långkölade skrov som Hurley, IF, Folkbåt etc. ser man fortfarande en del fantastiska manövrer på trånga utrymmen.....

 

Ingen ställer väl kravet att man ska kunna det...men den egna tillfredställelsen blir ju desto större när man känner sin båt så väl att man tryggt kan manövrera även för segel.......givetvis i lämplig vindstyrka och riktning.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag seglat en båt med ett rejält roder på akterspegeln så hade jag förmodligen vågat segla ut och in, men det som sitter på vår båt är så underdimensionerat och felplacerat att det troligtvis inte med all vilja i världen går att backa under segel (jag har försökt utan att lyckas). Att vända på en femöring som jag ser t ex 606:or göra, det funkar inte. Jag skulle tro att 270 grader runt (90 grader utan att gippa alltså) tar 4-5 gånger längre tid med vår Seacat än med en 606:a. Vid samma fart innebär det en mycket större svängradie, så klart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men det jag lite tillspetsat ville komma fram till var att de flesta ändå förlitar sig på utrustning som kan fallera, även om det är sällsynt. En bogpropeller är inte av naturen mer opålitlig än en vanlig motor. Däremot kan den vara det i praktiken för att den inte tillverkas till samma standard eller av andra skäl. Men ändå, de flesta räknar väl med att saker ska funka.

 

För två veckor sen var jag och en kompis ute med segelbåten för att fiska. Då hade vi gått för motor (det var för blåsigt och strömt för att fiskesegla bekvämt) och dörjt i närmare tre timmar. Motorn igång hela tiden, utan konstigheter. När vi gick in i hamn och jag drog av på gasen inför sista svängen in runt flytbryggan dog motorn. Jag frikopplade och startade igen, men en sekund eller två senare dog motorn igen. Nu hade vi ändå fart nog för att glida in mellan Y-bommarna, så det gick finfint, men med vinden från ett annat håll, värre strömmar eller längre från båtplatsen hade det varit riktigt besvärligt. Jag har alltid båtshaken redo på armlängs avstånd på väg ut och in för att motorn är så opålitlig.

 

Det är klart man ska använda modern teknik och våga lita på den också. Sen att många anser att de måste ha papperskort trots att de har flera elektroniska navigeringssystem visar ju på att det en del fördomar också.

Att kunna vända runt på spring är bra att kunna, ibland måste man helt enkelt ta till sådant när inte bogpropellern orkar. Det handlar ju också om att förstå hur båtar beter sig.

Visst är det bra att kunna segla in/ur hamn, det klarar nog många även om det inte blir så tjusigt. Att segla i hamn med en fungerande motor är dock inte alltid förenligt med gott sjömanskap. Eller, skiter det sig får man slanta!

Eftersom båtar ibland rör sig lite som de vill så är det bra att ha reservmetoder. För oss utan bogpropeller är båtshaken en sådan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...