Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

Muerto

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    36
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om Muerto

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. PeterK: Absolut. 30 grader är för mycket och leder till onödigt mycket utspillt kaffe...och avdrift utan att farten ökar.
  2. Förstår inte heller argumenten mot automatisk länspump? Har både en automatisk el-pump och en manuell pump i min båt. Båda pumparna är med hjälp av en y-koppling kopplade till samma utlopp eftersom jag kallt räknar med att inte behöva köra båda pumparna samtidigt. Och även om jag gör det är el-pumpens utlopp 19 mm och den manuella pumpens 25 mm medan utloppet ur båten är 32 mm, så det borde inte bli några större problem med flödet där. En liten miss dock, även om utloppet sitter strax under relingslisten, misstänker jag att det rinner in vatten bakvägen när krängningen vid segling går mot 30 grader och utloppet hamnar under vattenytan. Har inte haft det problemet tidigare med enbart manuell membranpump. Får nog komplettera med en backventil. Så länge jag inte ligger på samma bog för länge är den enda konsekvensen en tvätt av kölsvinet (kanske borde slänga ner en borste och lite rengöringsmedel som kan få skvalpa runt också) men längre havsseglingar känns uteslutna innan jag har löst det här... Nu är väl inte en backventil en perfekt lösning men i kombination med en avstängningskran (som normalt får stå öppen) borde det duga.
  3. Fast grejen är ju den att man inte tappar så mycket fart med ett rev om alternativet är på tok för mycket lutning.
  4. Nu har väl inte båtar någon fast vändradie iofs. I övrigt håller jag med Thallatha. Med utkik i fören och låg fart kan man smyga in överallt.
  5. När jag var liten (mindre) satt jag fastspänd i en bilbarnstol i sittbrunnen i skydd av sprayhooden. Efter ett tag fastspänd i sele. Efter ett tag bara räddningsväst utan att vara fastspänd. Jag lever än, så jag antar att det funkade.
  6. Kom inte iväg förrän igår. ESK hade 30 före i kön... Uss var jättetrevliga och där verkade förutsättningarna lite bättre. Så, det fick bli uss. Får se vad dom skakar fram för plats, det lät positivt iaf...
  7. Avfettning borde funka och är ju safe att använda på bilar med plastdetaljer. Biltemas kallavfettning är ganska effektiv och förhållandevis billig. Diesel funkar väl också. Det brukar man ha mycket av i båten... Men det är inte så trevligt att blaska med förstås.
  8. Köpte aceton på Biltema i Uppsala utan problem. 1 liter plåtburk. Kanske har spicetillverkningen inte slagit igenom här än? Men det finns inte i katalogen, det har du rätt i. Skumt.
  9. Valdemarsvik -> Övik tur och retur avverkades på 5 veckor. Minns inte stoppen helt. Men Mellanfjärden var trevligt vill jag minnas. Öregrund är fint men ligger ju inte helt hundra om ni tar vägen via Åland. (Se solen gå ner i havet, på ostkusten...) Arholma ligger väl ganska perfekt för att ta skuttet över när man kommer söderifrån. Är ni med i SXK finns en boj på västra sidan där man får en riktigt fin solnedgång. (Finns även en ordnad "naturhamn" med flytbrygga.) Valdemarsvik -> Herräng gick på 4 dagar där en dagsetapp gick åt skogen pga. bleke och motorhaveri. Då körde vi Valdemarsvik -> Arkösund -> Utö -> Furusund -> Herräng. Sista etappen kördes Väddö Kanal i åska. Spinnakersegling från Utö hela vägen till Möja, där vinden plötsligt vände 180 grader mitt i sundet, är ett fint minne. Utan motorstrul hade vi fixat hela sträckan på 3 dagar. Inte det trevligaste alternativet kanske. Men maten är bra på hotellet i Arkösund och hamnen på Utö skyddad (men välbesökt). Furusund är... ingen höjdare. Ta Arholma istället som sagt... Efter Mem borde ni kunna ta er till Landsort/Öja utan större problem, eventuellt med ett stopp i Arkösund. Slätbaken är längre än man tror och urtråkig. Det är värt att besöka Landsort även om hamnen är sisådär en promenad på ön och kika på militärlämningarna är kul. I princip är det bara att svänga höger när det öppnar sig vid Bråviken och ta sikte på den höga fyren (typ). Trosa är ett fint samhälle, men det är en omväg att gå så långt in i kröken och ni missar inte jättemycket tycker jag. Väl i Stockholms skärgård kan ni ju välja att köra naturhamnar. Finns mängder. Varför Södertälje kanal? Vad ska ni in i Mälaren och göra?
  10. Okej, då får jag försöka pallra mig ut till USS på onsdag kväll...
  11. Har tidigare hängt i insjöar och tycker att det känns instängt och sunkigt. Havet är trevligare. Herräng är iofs inte optimalt (Singöbasängen är trist och det är en tråkig tur ner till Sthlm. Norrut är det bara....Gävlebukten), så steget till Mälaren känns inte så stort. Gjorde nattnavigeringen för kustskepparn i Västerås och minns att det var ganska fint. Har även hämtat motorbåt i Mälaren för leverans i Saltsjön vilket gjorde att jag fick se en annan del av sjön som även den var fin. Så, jag ser fram emot nya äventyr i Mälaren om det nu vill sig med båtplats... Jag saknar dock st Anna, gryt, och Västervik.
  12. Hej! Har idag båten ute i Herräng men funderar på om det inte vore smidigare att ha den lite närmare stan (Uppsala). Även om det innebär segling i sötvatten, *rys*. Men hellre sötvatten och båten nära än bräckt vatten och båten "långt" bort. Kikar lite på UMS och USS och funderar över var det är störst chans att få en båtplats före pensionsåldern (37 år kvar till dess - så det är bråttom). Är intresserad av både hamnplats och plats på land. UMS varv ligger på gångavstånd vilket är lockande. Men jag misstänker att fler är av den åsikten... Någon Uppsalabo som har ett inside scoop? Var ska jag bli medlem? Var finns det lediga platser? Helst vill jag ha plats till kommande vinter, men till kommande sommar kan duga det också. 28 fot segelbåt, 2,90 bred, 1,5 m djup. Mellan 3,5 och 4 ton beroende på vad som gömmer sig i tankar och skåp. Har provat att maila båda klubbarna, men ingen verkar sugen på att svara. Med tanke på att båda klubbarna vill ha drygt 1 000 kr innan jag ens står i kö vill jag göra rätt val. Inte för att 1000 kr är mycket om det leder till en plats, men det är mycket pengar för att bli medlem i en klubb som inte har någon verksamhet där jag har min båt.
  13. Sedan tror jag att man ska hålla isär byggkvalitet med avseende på hållbarhet, korrekt dimensionering, m.m. och kvalitet med avseende på lyx såsom perfekt ytbehandling av den finaste teaken kontra enklare men lika hållbara vitlackerade/plastade ytor. En BMW rullar inte nödvändigtvis längre eller rostar mindre än en Toyota trots en avsevärd prisskillnad. Upplevd kvalitet skiljer sig däremot pga materialval m.m. PåKryss jämförde väl för övrigt en HR med en Bavaria för några år sedan med hjälp av en besiktningsman? Slutsatsen av artikeln var att brister fanns i båda båtarna och att åtgärda bristerna i Bavarian så att den hamnade på HR-nivån var betydligt billigare än prisskillnaden på båtarna om jag inte missminner mig. Btw. har även HR drabbats av kvalitetsproblem i skrovet vilket ledde till en långdragen process och sedermera förlikning mellan parterna. Jag tror att båtar är som bilar idag. Det mesta funkar. Det man betalar för är prestanda och lyx, inte transport från a till b eller hållbarhet.
  14. Skulle tro att det är samma båt som säljs under flera olika namn och tillverkas i Kina. Har en som är misstänkt lik men heter Silver Marine och har lite annan färgsättning. Men handtag, detaljer och pontonernas utformning är mycket lik (vågar inte säga identisk eftersom min är några år gammal och jag inte har jämfört dom sida vid sida).
  15. Swish verkar lämpligt? Kanske måste dela upp det på två betalningar dock. Men det borde funka.
×
×
  • Skapa nytt...