Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
nmop

Ensamställen - När?

Rekommendera Poster

Hej.

De senaste åren har det blivit mer och mer vanligt att andra båtar lägger till nära på ställen som jag definerar som ensamställen - där man förväntar sig att vara ensam och ostörd. . Lite längre ut - lite svårare att nå .

När kan man räkna med att andra respekterar viljan att var ostörd. Hur definerar ni ensamställen? När kan man räkna med andras omdöme att inte lägga sig för nära?

Mvh NP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ensamställen definierar jag som platser som inte är med i böcker som kända naturhamnar.

Det man ser är att segelbåtar drar till sig segelbåtar i naturhamnar, vi får sällan några grannar när vi ligger på ensamställen eftersom vi har motorbåt. Så tyvärr har man segelbåt får man stå ut med andra segelbåtar som grannar. Det är en reflektion vi har gjort under många år.

MVH Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marinwiki kommer att göra alla platser till fulla platser förr eller senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Döskalleflagg, hög musik och skråla när du ser en båt närmar sig din vik ;-)

Skämt å sido. Jag har faktiskt aldrig fått en båt intill mig om jag inte legat i en poppis hamn. Kobbar man fritt så går det så bra så. Men åker man till Säck, Nappeviken, Jungfruskär etc så får man stå sitt kast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer - då får man skylla sig själv MEN tyvärr menar jag okända lite mer svåråtkomliga ställen. Kanske många är osäkra (saknar kompetens?) att leta egna vikar och frestas att åka dit någon annan kollat och godkänt?!

Mvh NP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 2 knep som passar mig och jag har använt dom både med segelbåt och min nuvarande motorbåt.

1, jag åker till andra sidan av öar som ligger vid farleder eller bort en bit från farlederna.

2, jag letar min in på väldigt grunda platser där oftast ingen annan vågar gå in. Då menar jag djup 0,6-0,9, min båt är en 30 fots motorbåt med drev. Sedan berättar jag för dom som kommer att det är väldigt grunt, dom som då struntar i det brukar gå på och sedan blir platsen ensam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ... handlar denna tråd om trygga natthamnar eller endast tillfälliga dagshamnar?

[Kan tycka att i tillfälliga dags-naturhamnar lämnas båten knappast utan vaken uppsikt och att i vädermässigt stabila vindstilla högtryckslägen duger då det mesta. Och även att ifall tråden gäller natthamn i stabila högtryckslägen funkar det mesta, men då bortsett risken för åskbyar som ju kan bralla i rejält. (Regn, hård blåst plus draggande ankare i blixtrande svarta natten är ju ett trist uppvaknande. Där av frågan ovan. ;-))]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden handlar om möjligheten att få ensamställen _ OAVSETT väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här sommaren har det känts som om segelbåtar också har dragits till vår motorbåt, tyvärr. Vi har legat vid ett par ställen som man normalt sett blir ensam på men sen har det kommit segelbåtar och lagt ut fendrarna och lagt sig alldeles invid. Värsta var väl när det först kom en segelbåt som la sig på fenderavstånd på vår babordssida och sen deras kompisar i motorbåt och la sig bortom segelbåten. En timme senare kom en annan segelbåt och la sig på vår styrbordssida!

Så då låg vi fyra båtar i en ensamvik.

Kan se en trend att det i mellersta och norra Stockholms skärgård är vanligare att ligga på fenderavstånd medans det, än så länge, är ovanligare i den södra delen av skärgårn.

Om man väljer att se det positivt, vilket man bör, kan man säga att det är bra att båtarna kommer ut och inte bara ligger vid sin brygga hela sommaren!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, men jag tolkar detta som att du ändå förstår väderprognosers stora betydelse för hur detta med trygg natthamn kan uppfattas olika vid olika tillfällen? (Särskilt åskvarningar kan som sagt ställa till det i annars lugna högtryck, var t.ex. ute förra helgen i Bohuslän. Ryckig svårseglad skitvind timtals innan en frontpassage, byar uppåt 20 m/s innan åskan ens började. Varning hördes på vhf:en om byar på 30 m/s längre ut över Skagerack. (Smet själv in i närmaste betalhamn innan åskbyarna hann fram, men hade naturligtvis inte tvekat att knö mig in i på ett ensamställe om så varit lämpligt.) Hela ditt påhittade begrepp ensamställe förefaller i mina ögon vara svårdefinierat och även rätt onödigt eftersom det till så stora delar är vädret som avgör? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en skillnad mellan Stockholms skärgård ovh väskusten. På väskusten har vi vant oss vid att aldrig vara ensamma i fina viken, i Stockholm börjar dom bli tvugna att vänja sig vid det. 

När jag som västkustare åkte med min svåger upp i grodhavet blev jag de första gången förvånad över att han vägrade gå in och lägga sig i en vik bara för att det låg en annan båt där redan. Medan han förfasar sig över trängslen påvästkusten.

 

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här kommer kanske att låta hårt och provocerande, men allvarligt... vi har liksom allemansrätt.

Så, tips om egen vik då...

1. Köp en egen vik

2. Flytta till norra Norrland

3. Semestra i april eller november

 

Att tro att man kan abonnera upp en egen vik bara genom att vara i den i ett storstadsområde tycker jag är lite befängt nämligen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi söker ibland ensamställen och ofta lyckas vi men sedan kan det komma någon och lägga sig i närheten vilket man får acceptera. Under juli har det varit lite svårare att hitta en ensam plats så vi har fått söka lite mer. En kille jag känner har sin båt på på Rödlöga om jag inte minns fel men brukar jaga i Stockholm mellersta skärgård. Han menar på att det är svårare att hitta naturhamn i norra skärgården eftersom det är mer bebyggelse där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan till till viss mån hålla med TS. Det kan faktiskt vara lite provocerande när man lägger sig själv och det kommer upp folk och fendrar upp bredvid, eller med 70 cm avstånd.. Visst om det är storm å man har hittat en stormvik - då hade jag hjälpt in alla.

Men i lugnt väder är det inte alla som vill ha grannar.. 

Jag har genom åren alltid varit ute från när isen släppt till när i princip isen lägger sig. Innan och efter den stora semestertiden är det mindre folk ute. Det känns lite som att dom som är ute då är mer entusiaster och kanske visar mer hänsyn än dom som bara är ute på sin semester. 

Råd till TS är väl att lossa ankare och dra om du får oönskade grannar å hitta en ny vik. Vi har i sommar legat på ställen som inte varit helt optimala - då har vi sluppit grannar även i populära vikar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur bedömer man vad som är populär allmänvik och enslingvik?

Även populärviken har bara en båt liggande i början av dagen eller åtminstone säsongen. Alla har ju inte kunskap i början av seglarkarriären. En enslingvik lockar givetvis till sig andra som inte är lika eremitiskt lagda. Kom den båten in så går det nog bra med våran också.

Bäst att ha inställningen att hjälpa till med råd med tilläggning och ta tampen. Alternativet att låtsas som att en båt inte kommer in är inte bra för nån.

Blir ett väldigt konstigt socialt läge att ignorera en annan besättning men det är inte helt ovanligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte nmop var ute efter att ha en egen vik snarare lite privacy man kanske inte vill höra vad de håller på med i grannbåten eller vad de pratar om ,man kanske inte vill umgås med främmande människor alla gånger.

Känner igen mej i resonemanget man behöver väl inte lägga sej på fenderavstånd om det går att undvika ?

Nu är vi väl lite bortskämda med utrymme här uppe i Höga Kusten.

Tar det faktiskt som en provokation om man ligger vid en klippa och någon lägger sej kloss bredvid när det finns alternativa platser i hela viken.

Mvh

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kunde inte uttryckt det bättre ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte att det är allemansrättens fel. Den ska vi värna om. Tror inte heller att det är abonnemang det handlar om  - bara en liten önskan att vara ensam med naturen. PS Skulle gärna köpa en vik men ser dem sällan till salu. Några tips kanske....DS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håll utkik på Blocket bara, så kommer det en så småningom.

Annars verkar ju Höga Kusten ett bra alternativ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall man ligga ensam i en vik så får det va en sån där det bara får plats en båt och där större båtar inte kommer in eller vågar gå in, som den på bilden. Fast det hade nog gått att ligga två där - fast då på fenderavstånd. wink

 

post-945-1394237608,892_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skön vik, toaen. Där får man nästan fetta in höfterna för att kunna simma in. :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolon-bindestreck-slutparantes :-)

Kolon-bindestreck-D :-D

Semikolon-bindestreck-slutparantes ;-)

Kolon-bindestreck-startparantes :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån vik har jag aldrig sett på Blocket, men jag såg faktiskt en flygplats här om dagen :) .Fast nu hittar jag den inte, nedlagd och från flygvapnet var den iaf. Nu hjälper ju det inte mycket i själva sakfrågan här, men lite kul var det.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ensamställen kan man lättast få genom att leta reda på lodräta klippor där man sen lägger till med bredsida. Helst skall det vara platser där det drar lite vind parallellt med klippan. Man får se till att ha STORA fendrar med MYCKET luft i. Alternativt kan man ha en gummibåt av hypalon satt på högkant utmed skrovsidan som fender. 

Med den tekniken kan man finna åtskilliga ensamplatser även i Bohuslän under full semestertid med högtrycksväder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gillar också att vara ensam ibland. Gå omkring som gud, eller vem det nu kan vara, har skapat mig. Ett litet knep som jag brukar ta till för att vara ifred: När en båt verkar vara på ingående brukar jag plötsligt komma på att jag måste leta efter något som finns i lådan på badbryggan. Då måste jag tyvärr stå framåtböjd med rumpan ut mot havet. De flesta vänder och övriga lägger sig alltid en bit bort.. Är medveten om att gesten kan misuppfattas, men eftersom hustrun alltid är med ombord har det inte hänt hittills iaf.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haaaahahaha, skitbra SeaManiac! Då vet jag - ser jag någon som står så ropar jag Tjena, SeaManiac! Kände inte igen dig först, men nu när du visade den vanliga sidan var det lättare!

Sedan lägger jag mig bredvid.

OK?

:-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...