Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Gäst MaxSchmeling

Åh; detta beslut = olja teaken eller ej!

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Så har jag slipat ner badbryggan och är nästan klar - vilket j- jobb alltså. Vill dra på kinesisk tungolja men känner mig kluven. Någon påstår att oljad teak kommer att bli svart med tiden och det enda jag vill ha är en badbrygga i teak som är så där läckert teakig, ja ni vet. Är det en vansinnig idé att olja eller ska man köra vidare obehandlad?

Scenario 1

Gör inget och kommer alltid att vilja ha den mörk och fin.

 

Scenario 2

Drar på tungoljan och ångrar detta bittert.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slipade ner och drog på Danish Oil på min badbrygga förra våren och är mycket nöjd med resultatet, badbryggan är så utsatt så en lätt slipning och några lager olja kommer att behövas varje år, oljad teak blir inte svart med tiden om oljan appliceras på rätt sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag gjorde likadant och säger efter en sommar med Danish Oil:

Aldrig mer denna olja lämpad för möbler inomhus på någon teak utomhus!!!

Min badbrygga såg ut som en dåligt förnissad dito där det var sprickigt och flammigt. I år gjorde jag därför en lättare slipning och la på vanlig teakolja istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att du misslyckades behöver ju inte det vara hela sanningen, hur många lager la du på? Och övriga teakdetaljer utomhus behöver absolut ingen behandling i år!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såklart Seari skall ha oljad badbrygga, lite i ton med Arne Tammer;)

 

Jag brukar använda Internationals teakolja på min badbrygga, tror det är någon sån där kinesisk träolja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är linolja som gör teaken svart.

Eller om du oljar grånat trä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stod inför samma huvudbry.. bestämde mig för att köra obehandlat. Slipade ner teaken som varit lackad och den ser ut som ny nu. Finns mycket olika meningar om detta, men jag provar såhär så får vi se!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag att teaken är vackrast när den är obehandlad och får en vacker grå nästan silverfärg. Jag kör endast Boracol höst och vår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min svärfar använder snappy teak tror jag de heter med klockrent resultat. Det ser ut som det blir helt nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag oljar inte mina teak delar, det behövs inte, lite därför man använder teak, räcker att göra rent då och då som man man gör med övriga material på sin båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

OK, tar till mig vad ni skriver och bestämmer mig för att låta bryggan vara. Får väl trösta mig med att den ser oljad ut när den blir blöt...

Det verkar som om tre lägren (låta vara träfritt, olja och lacka) egentligen bara beståt av ett enda; låta vara. På sikt klarar man sig undan med minst jobb om man låter teaken vara.

Searis tjocka fina teakdäck från -00 skall förbli naturellt och där skulle jag aldrig kommit på tanken att olja.

Tack för inputs!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som blir svart i olja är mögel blandat med ordinarie nedfall, möglet livnär sig på oljan, tidigare var det inblandat giftiga kemikalier i all olja för att förhindra mögelpåväxt, detta är nu förbjudet tyvärr, jag anser att det är bättre att använda en giftig produkt i mindre omfattning lite mera sällan än att stå och slabba med en halvgiftig oftare.

Alla oljor för trä innehåller linolja och i bästa fall Kinesisk tungnöt olja sedan är det mest lösningsmedel. Kolla efter torrhalten på burken när ni tittar på oljor, lågprisoljor som bruka annonseras på våren till altanen brukar ha en minimal procent torrhalt, alltså har man köpt lösningsmedel till ett ganska högt pris i verkligheten tots att man tror att man gjort en god affär.

Jag oljar inga teakdelar utvändigt dom får åldras som dom vill.

Silvergrått är snyggare än svart.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Ja den slutklämmen håller jag med om!

Närt det gäller rengöring av obehandlade teakdäck så lär Vanish göra susen, allt enligt en båtrekondare som man intervjuat i PB. Någon som testat? En annan intressant grej var att denne rekondare ansåg att teakdäcket skulle skuras försiiiiiiktigt längs med ådringen och med en ryktborste.

Annars borde på tvären med en helt ny stålborste vara mer effektivt wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tillhör också den skaran som tycket att utvändig teak skall va obehandlad.

Skall man lacka utvändig teak så skall man veta vad man gör. Dvs kunna.

Köpte en båt i halvfabrikat efter hösstormen 1969. Skotbänken inklusive skena och fäste köpte jag färdig från varvet. Den var av lackad teak. Efter ca 10 år hade den fått några små slag/jack där lacken började släppa. Slipade rent och la i de mycket små skadorna och lackade sen skotbänken med några års mellanrum. Efter 20 år var den nästan lika fin som när den var ny.

Sargarna av teak runt sittbrunnen, som jag byggde själv, lät jag va obehandlade.

En kompis köpte in sig i båten i början av 1980-talet. Jag misstänker att det var hans fru som inte gillade den silvergrå tonen. En dag när jag kom ner till båten var sargarna avslipade och lackade. De såg fina ut som nylackade teak gör.

Fram på hösten bröjade lacken bli ful. Efter ett par år såg den bedrövlig ut. 

Jag kommenterade aldrig tilltaget - vi är fortfarande kompisar - han är tom min chef idag.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som provat SIOO, sägs vara rena undermedlet (i deras egen reklam i alla fall). Är lite sugen själv att lägga detta på däcket eftersom jag har problem med främst algpåväxt. Har tidigare kört med Boracol men kanske är det lite starkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte ihåg exakt hur många lager jag la på men jag läste vad ni Danish Oil fantaster skrev och gjorde därefter. Kan det ha varit 6-7 lager?

Känns ju inte helt ok att lägga det jobbet med grundlig slipning först och det resultat jag fick. Dessutom står det ju på burken att oljan endast är avsedd för inomhusbruk.

Eftersom det inte funkade med att låta ytan vara obehandlad (för er som inte läst om mina besvär med badbryggan tidigare kan jag nämna att den bara luddade och snabbt försvann) är jag tvungen att behandla på något sätt. Nu testar jag vanlig olja och är medveten att jag kommer behöva olja flera gånger varje år. Funkar inte det är mitt sista alternativ att fernissa. Det vill jag helst undvika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Max!

Som du märkte så finns det två skolor.

Olja eller naturligt grå. Det som ingen har sagt än är att oljat blir halt som fabian.

På min förra båt lade ajg teakddäck och oljade den. Och halkade. Sedan fick den vara naturligt grå.

Ny ägaren oljade och polerade och det var snyggt, men halt när det regnade.

Eftersom jag seglar och inte ligger i hamn för att visa upp hur fin båt jag har, så får det vara grått men inte halt.

Funderar faktiskt att med tiden lägga teak även på min Fingal. Vi får se. Det finns annat som måste göras åsså. Fingaln har små knottror inbyggt i plasten så egentligen behövs inget halkskydd. Bara en ren utseendes sak för att slippa se det gråa,  tråkiga men ögonvänliga däcket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föredrar nog också att ha teaken grå där man beträder den så att det inte blir halt. Dock gillar jag när avställningytor som teakbord och kartbord är antingen fernissade eller inoljade. Jag slipade lite lätt och oljade in teakbordet med teakolja. Se före och efter bild. 

post-15276-1394237503,2235_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar oljad teak bäst, så jag hade oljat badbryggan om jag var i ditt ställe. Har sett ett däck behandlat med danich oil, det var ett utmärkt reultat och jag funderar på att använda detta till nästa sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har oljat min, men inte haft på fernissa, har aldrig haft problem :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...