Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

JohanSailor

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    55
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om JohanSailor

  • Placering
    Löjtnant
  1. Jag har en avfuktare av märket DeLonghi där jag kan ställa in vilken fuktighet jag vill ha (slang i avloppet i pentryt) och den brukar jag köra under hösten och våta delen av vintern. Upptäckte att den ibland isade igen när den gick över lång tid utan stopp (även i temperaturer på 8-10C) så nu har jag en timer på den så att den endast går halva dygnet (vid behov) men garanterat vilar andra halvan och det funkar bra. Den går sällan under den kalla delen av vintern (ligger i sjön med 6-9C värme på) eftersom den relativa luftfuktigheten då sällan överstiger 50-55%. Jag har inte tejpat igen några ventiler eller genomföringar. //
  2. Funderat på dyneemalina istället för vajer? Det hade jag valt om jag skulle byta idag. Lätt att splitsa öglor i och numera även godkänt för havskappsegling. //
  3. Av någon anledning gäller tyvärr inte försäkringen om båten ligger i sjön under vintern hos många svenska bolag. En del tillåter det men exkluderar eller reducerar ersättning för skador som orsakas av frost eller is. Jag har själv Pantaenius och de har inga synpunkter på att man ligger i sjön och exkluderar ingenting. (Pantaenius har dessutom överlägsna villkor när det gäller allt annat också). När det gäller självlänsen i sittbrunnen har jag en läns som kommer ut vid badtrappan ovanför vattenlinjen men jag la som sagt i en värmekabel för att hålla fritt för smältvatten att rinna ut (även om det aldrig var så mkt vatten eftersom jag hade täckt brunnen största delen av vintern). Du borde väl kunna ha en värmekabel även om länsen går rakt ned under vattenytan och lämna ventilen öppen?
  4. Jag låg i över vintern första gången i fjor (40ft segelbåt) och jag har svårt att se att jag någonsin kommer att lyfta upp för vinterförvaring igen. Mitt recept som fungerade bra är: - Värme ombord mha frostvakt och en bra/säker fläkt som backup på termostat - strömbildare under båten men det hade antagligen funkat lika bra utan eller med dränkbar länspump - värmekabel i självlänsen i sittbrunnen (500 kr claes ohlson) - konserverade motorn med glykol som vanligt (just in case...) - lämnade allt annat (vattentank/värmeberedare) utan att göra något - SMS larm som varnar om landströmmen går (1500 kr claes ohlson) - när jag reste från stan längre än ett dygn eller två med kall väderprognos satte jag på strömbrytaren till dieselvärmaren med termostaten inställd på lägsta - om landströmmen skulle försvinna när jag var borta så tar dieselvärmaren över - regelbunden uppsikt några dagar i veckan - täckte sittbrunn med presenning när det var som snöigast Som jag upplevde det vsr det bara fördelar med att ligga i: - Jag kunde utnyttja båten till det den är byggd och köpt för fram till i början av december och sen från mars/april. Hade säkert kunnat segla mer men när jag väl tagit av segel och lagt på presenning kändes det inte som det var värt besväret för en kort helg. Så fort isen smälte och vårsolen kom kunde jag segla istället för att polera och bottenmåla - jag slapp allt arbete med att masta av en stor och tung mast. Jag tvättade/polerade istället masten från klättersele på våren och det funkade lika bra. - jag slapp de påfrästningar på skrov av vind etc när den lutar mot stöttor på land - jag slapp tömma båten eftersom det var snustorrt ombord. Jag lämnade kvar en del mat, dricka, kläder och sängkläder - jag kunde bo i båten när jag kände för det eller bara åka dit några timnar och fixa lite - det blev snabbt varmt och skönt när jag satte på dieselvärmare - jag bytte anoder på höst och vår med dykutrustning, samt gjorde rent och fettade in propeller etc. Lätt jobb som är gjort på en timme - tvättade och polerade skrovet från jolle på våren. Nästa år lyfter jag en vecka i juni och målar/polerar och så tänkte jag fortsätta med lyft vartannat år Några nackdelar kan jag faktiskt inte komma på... - kostnadsmässigt blev det ungefär samma
  5. Skule vilja lägga in ett gott ord för Arcona. Finns 340, 370, 400, 410, 430 och 460 att välja mellan beroende på hur stor båt man vill ha och hur mycket pengar man vill lägga. Alla är relativt snabba seglare.//
  6. Jag handlar nästan bara på nätet och 90% av det jag köper beställer jag från England (har köpt allt från livflotte, gummibåt, full uppsättnibg med navigationsinstrument & autopilot, kläder, stövlar, skor etc. etc.). Allt är avsevärt mycket billigare och ofta tar transporten bara 3-4 arbetsdagar.
  7. Här har du en hydrostatisk utlösare som utlöser / skär av linan som håller fast flotten vid någon/några meters djup. http://www.mailspeedmarine.com/liferaft-accessories/ocean-safety/hammar-hydrostatic-release700087.bhtml
  8. Jag handlar mycket på marinesuperstore.com och har bla köpt VHF (iCom) där. Jag bad de förprogrammera L1 o L2 (på frekvenserna som nämnts ovan) åt mig och det var inga problem. De levererar snabbt och billigt.
  9. Själv tycker jag att teaken är vackrast när den är obehandlad och får en vacker grå nästan silverfärg. Jag kör endast Boracol höst och vår.
  10. Kanske inte svar på din fråga men du nämner att du inte vill använda 3G i Danmark för att det är dyrt (vilket är förståeligt). Sist jag kollade (i fjor) så hade operatören 3 ett samarbete mellan länderna och därför samma pris i Danmark som i Sverige. Jag satte in ett kontantkort (köpt i Sverige) från 3 i min ipad och betalade för en månad och det funkade finfint i Danmark. Norge är värre för där verkar det inte ens gå att köpa tidsbestämda kontantkort utan där betalar man per MB och det blir ganska dyrt. Kanske har ändrats nu för det var en stund sedan ag undersökte. //
  11. Jag är i samma situation och jag har bestämt mig för en Comar NMEA-2-WIFI (Benns och andra har den). Kanske inte billigaste lösningen men så slipper jag USB-kabeln och kan dessutom plocka in all nmea på mobil och ipad också.
  12. Hej, Inga luckor, teak i sittbrunnen och på överbyggnaden (under bommen och strax för om mastenk). Varvet räknade 30 timnar a 680-700 kr timmen plus material.
  13. Tack för många bra kommentarer och tips! Att jag ska gå emot kanter ser jag inte som så stor risk för det är i stort sett öppna ytor. Till och med på durken i sittbrunnen ska det gå bra eftersom jag har någon eller ett par cm mellanrum från ytterkant till toften. Skulle jag bli osäker så skyddar jag på lämpligt vis. Jag har tvättat mycket med vatten och ibland med lite grönsåpa och då blir det rent och fint men det tar inte bort repor. Jag har en del djupare repor, antagligen orsakade av sten under skor. Det löser inte heller problemet med att nåten sticker upp över teaken och hindrar vattnet från att rinna av. Det måste slipas. Jag beställer en bra excenterslip och börjar försiktigt så blir det nog bra! Tack
  14. Hej, Tack för kommentarer. Nitro: din analys är korrekt. Jag är ingen expert på träarbeten och hade jag varit det hade denna tråden inte existerat. Jag har heller inga ambitioner om att bli expert. Min frågeställning är om huruvida jag ska ge mig på teaken på egen hand som okunnig lekman eller om jag ska betala 25,000 för att få det gjort på ett varv. Men den mycket begränsade erfarenhet jag har av slipmaskiner är min analys att en bandslip kommer att klara jobbet bäst, dvs det kommer att vara den maskin som slipar bäst. Samtidigt betyder det att om man blir otålig eller ofokuserad på uppgiften och råkar luta maskinen så får man ett väldigt fult halvmåneformat märke i teaken som inte går att rädda. Samtidigt ser jag att en excenterslip antagligen inte kommer att fungera lika bra på nåten som är ganska seg. Den kommer att vara mer benägen att riva upp nåten snarare än att slipa ned den. Korrekt? Jag har å andra sidan aldrig jobbat med en professionell excenterslip utan bara billiga grejer. Om jag nu bestämmer mig för att ge mig på det sjäv så kan jag lägga fritid, 5000 kr på en bra maskin och slippapper och ändå ha sparat 20,000 kr. Jag utgår ifrån att det är stor skillnad på en professionell maskin och en för 600 kr på claes ohlson? Om jag väljer att inte köra med bandslip (av rädsla för att göra märken) kan jag då skära bort uppstickande nåt med tex rakblad och sen bara slipa med excenterslip (80+120+180)? Teaken var nog 10 el 12 mm när den var ny och jag kan inte se att den slipats tidigare. //
  15. Hej, Jag har teak i sittbrunnen på min segelbåt och nu efter 10 år är teaken lite småsliten. Ingen katastrof men den kan bli bättre. En del repor och nåten sticker upp över teaken och bildar små vallar som hindrar vattnet från att rinna av. Teaken är obehandlad (endast boracol 2 ggr/år). Vilken typ av slipmaskin rekommenderar ni? Bandslip eller excenterslip? Vilket papper? Börja med 80? Tacksam för tips. //
×
×
  • Skapa nytt...