Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
sunimod

Vårrustning me problem

Rekommendera Poster

Men attans! Har du försökt leta där den ligger då? Annars kanske du kan använda dej utav en sån där penisring eller vad det heter. Kanske finns i storpack ifall det skulle ske igen :0)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag nånsin hittat det jag lagt på mina otaliga bra-o-ha-ställen så brukar jag tänka ungfär: Och hur f-n tänkte jag då då? 

I just ditt fall så vet jag ju inte men var hade du muttern under vintern?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodu jag har många bra-o-ha-ställen. Större delen av huset ser ut så. devil

Jo muttern satte ja tillbaka för att skydda jängorna på axeln under vintern. Lätt att få sig en smäll så är det färdigt derekt.

Men inte brickan. Men den är funnen nu. Givetvis så jäkla smart som ja är så la jag ju den i byrån.

Kom på det av han med penisprylar här i inläggen. Asså i byrån där jag har kalsonger mm. Nedersta lådan är en sån där bra-o-ha låda och där hade jag lagt brickan. Givetvis i en liten bricklåda jag hittat.

Tackar för hjälpen, va skulle man göra utan erheart

Nu ska ja ut och montera proppen och nu me bricka på rätt ställe.

 

Sen ska det provstartas.smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att snurra propellern i sidled i stället, inte framåt-bakåt. Ibland är det inte själva motorn som är problemet på Marinermotorerna.......s ägare. :-D

post-22515-1394237463,7479_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är en pärla labbibia. Har ju ingen elvisp ombord, men en batteridriven borrmaskin. Vilka oerhört bra tipps man får här på MG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver lite hjälp. Kommer inte ihåg hur brickan skulle sitta 

Framåt eller bakåt på motorn?

Om ja sätter den före proppellern så blir den ju bakom på motorn men om jag tänker på proppellern så blir det ju framför och inte bakom.

Och har tappat bort beskrivningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruvdragarn som elvisp!

Klockrent, då får man irishcoffeen mycket snabbare när man knutit fast båten....

Varför har inte frun kommit på något som är så enkelt tidigare?!?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar sätta den upp-och-ner, då vet man helt enkelt att det inte blir fel.

I övrigt ser jag att många vardagsproblem i stil med de ovan diskuterade helt klart skulle lösas om man byggde samman propellerlådan och bricklådan i någon trevlig fusionslösning - något att lanser till BT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den lösningen har blivit en liten klassiker i min bekantskapskrets sen några år tillbaka. Själv tycker jag det är lika lätt att ta en tättslutande burk och skaka. Blir dessutom jämnare. Med visp blir det ju ofta välvispat i centrum och lite tunnare längst ner och runt kanterna, även om man rör vispen väl.

Tidsmässigt går det på ett ut men det är naturligtvis jobbigare att skaka.

 

Sorry för OT men där var vi väl redan från starten av tråden?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Längst in på propelleraxeln ser du att axeln är koniskt , blir större !

Brickan vi talar om , har i hålet samma vinkling som koniska delen på axeln ...mao .man fattar direkt om den passar eller inte !

Så ...först på med brickan , stor som en liten handflata , 7-8 cm ?,.!

 

Är du med ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt  plastmuttern mot en dito sexkantsmutter utanpå den tvärskepps monterade brickan, så är du beredd om startsnöret går av? 

Rring Toaen så startar han den med batteriborren med lämplih hylsa isatt. Tänk på att ha rätt växel inlagd. 

Fick tipset av en god vän med bångstyrig gräsklippare.

Nu våras det idag blir det sjöfara. Solen lyser och 15+ vad väntar jag på?

Bra med stora brickan. Då strävar motorn automatiskt mot midskepps roder på Rydsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått med brickan? Vad som inte har nämnts är att du bör vara långt ifrån vattnet när du monterar propellern så att du inte råkar få in fisk i impellern den vägen.

Det är med andra ord inget arbete du ska utföra med sjösatt båt och endast upptiltad motor. Möjligen möjligen om båten ligger på sidan i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu körde vi slut på de flesta batterierna till batteriborren idag ute på Hästen, så det får i så fall bli i morgon när jag fått laddat. På förmiddagen är jag möjligtvis på Hållö om det inte blir allt för taskigt väder. 

Just nu är det solsken och upp mot 16 m/sek. En prognos för i morgon säger regn och upp emot 20 m/sek. Ja vi får se. Förra gången vi planerade för ett Hållöbesök blev det inställt pga ett dödsfall.

Kom du ut på sjön igår?

Det bästa med arbete är ju fikarastena, särskillt om man kan sätta sig i lä.Sen är det inte så dumt att ha lite liggunderlag att sitta på. Överblivet matrial fån isoleringen av förpilen på min båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bussigt.

Bricka vet jag nu hur den ser ut men höll på att glömma att sättana åt rätt håll. Kunde blivit lurigt.

E meyes

Du seglarn, har aldrig hatt en plastmutter så de är klart som sillspa att hade det varit en av plast kunde det slutat illa. Marrinern är rysligt pigg och säkert ännu piggare nu efter en lång vinter. Blir säkert liknande ett kosläpp när han får sätta proppen i sjön.

Rydsen, jo hon kommer gå som bara den. Har polerat botten nu, först med rubbing, sedan med tandkräm, sådant där för vita tänder som de visar på reklamen och sist på med simonice bilvax,  Kom över en kartong sådant på en aktion. 200 spänn för 20 burkar. Ingen annan bjöd, vilka idioter.

Men jävlar vad jag har slitet, jobbit som bara den att vaxa uppåt. Fundera ett tag på om det hade gått att vända båten men Marrinern hade nog inte gillat de.

Jo självklart fortsatte jag änn upp på skrovsidan så nu är det blankt som himmelen.

Så nu ska det nog gå att pressa upp knopmätarn te 60 knop.

Å på tal om batterier, blev ett nytt, ett sådant där me gele. Han i butiken sa att sådant är ett måste på snabbgående båtar o de är ju precis de jag har.

De gamla batterit, ja de frös sönder i vintras, skulle man använt glykol till batterit eller? Grannan påstod de men ja ä lite tveksam om vilken sort i så fall.

post-10014262-1394237467,7915_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo då, hade en fin dag jag seglade med tre segel in till saltholmen, där en långseglare håller på att vårrusta sin Ballad som han varit i bl.a.Ttrinidad. Vi hade kaffe ombord hos mig. Jag gjorde sedan en sväng in i Hinsholmskilen och där var det glest vid bryggorna.

Vinden friskade på em och jag fick en härlig segling med vinden från tvärs. Jag var uppe i över 6 knop stundtals. Hade rullat in 3 varv på storen.Hade på land i höstas och spolade av botten, då jag bytte propeller så det är inget som motar som är brukligt så här års. Tar nog inte på land i år isskavet i fören fixar jag med borsten. Tappade en latta ur vinterstoren igår. Nu är sommarstoren påsatt och beslagen. Det är ju lovat frisk vind i morgon. Så då blir det till att sy på vinterseglet som en söm gav med sig på igår.

Ps. Jag kan inte sova om nätterna när jag tänker på hur det är med Rydsens propell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att vinterkonservera batteriet och glykolköra det är nog lite lurigt. Föreslår en låda liknande proplådan men med lite andra dimensioner eller underhållsladda då och då under vintern, då kan det lämnas kvar i Rydsen!

Lycka till med sjösättningen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så det ska vara en låda för propellern. Och nu en till för batteriet. Snart föreslår väl någon ännu en låda till något. Känns som att det faktiskt är lika bra att skaffa en låda till hela båten.

Men vänta.... Du hade ju förvarat båten i en stor låda hela vintern. Här är något jag inte begriper, hur kan du ha några problem alls då? Fungerar det inte med en stor låda? Måste allt ligga i separata smålådor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går säkert alldeles utmärkt att slå på lite glykol på batteriet, bara man kan få upp batterilocken.

 

Bäst är det med samma blandning som lärkpastej. Dvs 50/50. En lärka och en oxe. wink

Jag kommer ihåg en episod från början av 1970-talet. Min dåvarande flickvän - min nuvarande fru - hade en VW-bubbla. Hade konstaterat att vattennivån på batteriet var låg. Det var ju lätt att få loss korkrna på batteriet på den tiden. Hade inget destilerat vatten hemma, men misstänkte att grannen hade det.

Frågade honom; Jo då. Det stod i en dunk innanför källardörren. Öppnade grannes källardörr och tog dunken och slog på vätskan på åtminstone en cell. Det var inget distilerat vatten, det var Vanolen. Hur det gick med batteriet kommer jag inte ihåg. Inte säkert att det blev så bra, fast säkert lika bra som med glykol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lådor är bra (bara man har ordning på dom)

Ja har en del redan

 

-Fendelåda 

-Fiskelåda

-Dragglåda  (jo jag envisas me och ha dragg)

-Dragglådlåda  (ja  dragglådan till båten och den brukar jag packa ned i en låda)

-Proppbricklåda

Och givetvis propplådayes

 

Mer förslag motages ödmjukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tycker jag allt börjar blir lite ....Femmyrorärfleränfyraelefanter !

-Orkar ingen lätta pä takluckan och börja sprida lite ljus .:-0. .....?

( inte jag ialla fall )

 

Förmodligen är det lite synd om TS i alla hans problem och funderingar ,

låt oss inte då utnyttja det.. !

- Ni fattar !

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strunta i propellern. Lägg hela båten med påmonterad motor i divätemonoxid, ev. utspätt med lite salt beroende på var du bor, knyt sedan fast och gå hem.

Gå tillbaka någon gång i slutet av september - början oktober och hämta hem dem till containern igen.

Då slipper du alla problem som kan tänkas inträffa under perioden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nähääähäää aldrig nähä

 

Kolla på den här 

 

Tror du ja ä dum på riktigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, nu har jag inte hängt med i alla turer i denna tråd men jag tror ändå jag kan förstå hur proppen mår.

Tänk er själva - instängd in en Fritzl-källare (propplådan) i ett halvår, vem skulle vilja snurra efter en sådan upplevelse???

Tror att du skall be proppen om en rejäl ursäkt, nästa år förvara henne på en sammetskudde på skänken i vardagsrummet. För att få ordning på årets säsong så måste du börja med att prata snällt och uppskattande med henne, putsa och gnid med en mjuk trasa. Ha inte för bråttom, gnid inte för hårt. Du måste få henne att varva upp lagom mycket inombords innan du kan förvänta dig fullvarv på axeln.

Lider med dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför ni håller på och dribblar med en massa smålådor. Jag fick en uppenbarelse för några år sedan och såg lösningen på problemet. Nu mer använder jag en stor låda till båt och allt övrigt. Mycket mer praktiskt med bara en låda. Nackdelen är att lådan blir så stor att div. småsaker kan försvinna, men man kan inte få allt alltid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blev under några sommarveckor, i en avlägsen forntid, engagerad som ljudtekniker för en orkester. På en ganska stor låda som innehöll alla mikrofonstativ hade någon skrivit på locket; denna låda är oerhört tung, - och det var den.

Det är nog inte helt fel att ha en uppdelning på ett antal mindre lådor som är numrerade. Har man dessutom ett register, som med fördel kan ligga nån stans på internet, så kan man ju ha en mycket god ordning på sina prylar. Fast det är ju taskigt om det blir problem med intenet just den dan man behöver hitta i sina lådor. indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar oftast ha ganska klara åsikter om såker o ting, på gott och ont iofs.

I det här fallet känner jag mig dock faktiskt lite osäker.surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...