Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Ogio

En tråd till om Ipad???

Rekommendera Poster

Köper du tex Navionics Marine: Europe HD så behövs ingen uppkoppling, du har alla kartor i paddan. Men när du har köpt så måste du ladda hem de kartdelar du vill ha och det kräver naturligtvis uppkoppling men bara då.

Har du en iPad wifi alltså inte 3G så har du ingen inbyggd GPS vilket gör den inte mer användbar än papperskorten, man kan se kartorna men inget som visar vart man är på väg.

Det går att köpa en lös GPS, kostnad runt tusenlappen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en billig puck på K&C till laptoppen och körde OpenCPN under linux.... Fungerade jättebra för mitt ändamål, Vill mest ha det till för attse ungefärligt djup samt märka ut ställen på havet med bra fiskefångst för att på så vis få sig ett mönster...

Har dock införskaffat mig en Android mobil som är av modellen Samsung Galaxy Note 2 med riktigt stor skärm (Ej Ipad storlek) Mobil, liten laptop, och gps i ett, Navionics Europe kör jag på den och fungerar likadant som OpenCPN! Klockrent.....

Lite snällare att ta med sig också än en laptop varenda gång man skall ut! Välj efter egen smak... Har du adapter till laptop med gps osv så kör så länge det funkar för dig själv. Jag personligen tycker att så vidare du ej är ute på resande fot och håller dig kring samma vatten för det mesta så är en gammal laptop med linux (något du ej är rädd över) OK, Men då skall den förbli i båten och ej transporteras till och från var gång

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att köpa en lös GPS till en padda är väl lite knepigt eftersom paddan inte har några anslutningar förutom Bluetooth. Finns det BT-kopplade lösa GPS-puckar alls?

(frågar en som köpte padda med wifi + 3g bara för att kunna använda GPS-funktionen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi navigerar med en lite halvgammal RayMarine C80-plotter med Navionics kort. Bredvid på navbordet i doghouset ligger alltid aktuellt sjökort och här tronar också en gammal finsk urvacker Suuto magnetkompass med stort, elupplyst glashus som ger rorsman ett svagt trolskt ljus kvällstid. Så vackert att man kan gråta.

Ja, jag är gammal o halvful men har på gamla dar äntligen fått råd att segla torrskodd och med skyddad navigation- och styrplats i sittbrunnen.

Och det var en gammal sjökapten som lärde mej segla för bara 7-8 år sedan och som gång efter gång nötte in i mej att man alltid har papperskort framme och vet sin position på kortet. Alltid.

 

Med det sagt kan jag sedan älska ihjäl vår lilla iPad2 med Navionics sjökort som ju funkar klockrent. Har provat flera andra navappar, tex iNavx, men ingen når upp till Navionics. Paddan hamnar ofta uppe i doghouset som komplement till den ''riktiga'' navigeringen...zooma in och ut över området, ta en bäring...mäta ett avstånd...Allt sånt är ju mycket smidigare på paddan.

Men två huvudsakliga invändningar som gör att i alla fall jag aldrig skulle ha en läsplatta som enda navigationssystem ombord:

1) Bräcklig och alldeles för känslig för fukt, vatten, salt och slag

2) Bildskärmen är för ljussvag, funkar inte alls i sittbrunnen en solig sommardag (du får helt enkelt krypa ner i ruffmörkret för att se nåt!)

 

Sedan finns det ju massvis med vattentäta fodral...i förra båten använde jag ett som heter AquaPac 295 kr, och det funkade riktigt bra, hade även en stadig bärrem så man kan hoppa omkring på kobbar o skär med paddan på ryggen. Provade nån gång med en kraftig liten plastkokpåse för ugnsbruk, gick bra det med. Skärmen syns bra och den hindrar inte att klicka och skriva på skärmen.

 

f.ö finns det ju så mycket bra appar för läsplattorna...skall surfa runt lite här på MG och se om det finns nån sådan tråd med appar för båtfolket.

Upptäckte tex i somras appen ''Riktiga vykort'' - Ta en bild med mobilens eller läsplattans kamera...skriv en hälsningstext ...lägg till en adresss ..Klart!! Sedan fixar posten resten och ditt pappersvykort med din nytagna bild på framsidan bärs ut till adressaten av brevbäraren.

Kostar 10kr/vykort.

 

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, tex Bad Elf och  XGPS150. Fast kombinationen bt Gps och iPad blir knappt billagare är en iPad 3G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bra svar från alla, man får en ganska bra bild av hur det funkar när man läser igenom för och nackdelar.

 

Men är det ingen som hållt i nya paddan med retina skärmen som kan säga om den är bättre än tex 2:an?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Retinaskärmen har bättre färgåtergivning och bättre upplösning, men tyvärr bara lite marginellt bättre kontrast och ljusstyrka.

Inget som spelar någon som helst roll när solen skiner i sittbrunnen.

(en kompis var i båten med sin nya padda så jag kunde jämföra dom bredvid varandra)

 

/Thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack tjippman, kan man ju lika gärna kolla efter en Ipad 2. Borde ju va betydligt billigare nu...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju androidpalttor också. Våga vägra Appel. wink

Köpte en 10 tums android med Wifi och 3G från Telia för under 2000 kr för ett år sen och en 7 tums Android till min fru några månader tidigare hos Elgiganten för strax över 2000 kr.

Min platta fungerade tillfrställande för navigation det lilla jag avände den förra sommaren. Fast det är ju inget jag skulle lita på fullt ut i riktigt dåligt väder och utomhus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du gå in lite mer på hur androidplattorna funkar och med appar och hela baletten? Har själv en Iphone så Ipaden känns ju väldigt naturligt val för mig, men det är klart man kan ändra sig.

Antar att du inte ägt någon Iphone heller då du verkar vara just vågra vägra typen, men jag är ivarjefall nöjd med min.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med våga vägera..... var mest ett skämt. Min telefon är en iphon. Anledningen till att det blev två androidplattor var priset. 

Först köpte jag en platta till min fru i födelsedagspresent. Det var den biligaste de hade hos Elgiganten. Det fanns totalt 4 st att välja på.  Den billigaste ipaden kostade nästan 5 000 kr dvs mer än dubbelt så mycket som Androidpattan.

Min fru blev ändå arg för att jag slängt bort pengar på sånt onödigt tjafssurprise.

1 år senare - nu använder hon den varje dag och nästan hela tiden. Hon älskar sin plattasmiley

Att jag köpte den andra plattan som jag har till navigering berodde på att Telia kom med ett erbjudande på en 10 tums platta för under 2000 kr.

Har Navionics navigationsapp. Har för mig att den kostade ca 500 kr med sjökort för hela europa. http://www.appszoom.com/android_applications/travel/marine-europe-hd_cdlcg.html

Har för mig att man får köpa till Danmark särskillt. Styvt 300 kr. En nackdel för oss vstkustseglare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej vi har en 22 fots searay som vi använder i finväder. Har använt en ipad2 med seapilote och tycker att det fungerar aldeles ypperligt. Lite kul med ais infon som är inbyggd. Har papperskort som komplement för att få bättre överblick då man gärna vill zooma in en hel del. Är det väldigt gropig sjö så kan paddan få för sig att växla mellan liggande o stående format men det går nog att låsa. Har ännu inte skaffat något regnskydd har det blivit för blött har en plastpåse fått duga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå inpå Inställningar, under Allmänt finns en rubrik Sidoknappens funktion, där kan man välja Lås rotation. Då kan man låsa rotationen med knappen som sitter bredvid knapparna för ljudvolym. Mycket praktiskt ibland.

Ett bra väderskydd för paddan är Griffin Suvivor, ger också ett gott mekaniskt skydd. Kolla runt, priserna varierar en del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har försökt med en billig andriod platta, men solljuset gör det väldigt osmidigt. Minsta soliga dag blir det riktigt svårt att titta i. Dessutom hann jag inte få ihop min 12-volts laddare till plattan, vilket gjorde att jag inte kanske testade så fullt ut som jag borde.

Både jag och sambon har varsin Android telefon. Båda dessa har Oruxmaps och sjökort nerladdade från eniro. Mycket smidigt att plocka fram ur fickan och kolla då och då. Jag gillar konceptet med redundans vid navigering (både skärgård och hav).

Har även en gammal handdator (med BT GPS) med Fugawi kartor, men nu när sambon gåt t och köpt en Samsunug Galaxy III, kommer nog handdatorn att fasas ut.

 

Självklart har vi alltid papperskort/kompass framme och dessa andvänds i huvudsak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Retina iPad, och jag använder den inte för navigering. Dels tycker jag att den inte är tillräckligt ljusstark. Dels blir den för varm om jag skulle ha den på samma ställe där jag har min riktiga plotter. Det tar även en jäkla tid att ladda den, så om man dragit ur större delen av batteriet under dagen kan man inte ha den för att läsa/surfa på kvällarna i hamn om man inte vill sitta vid 12V-uttaget och använda den. Om jag inte minns fel var det även svårt att se iPaden med polariserande solglajjor.

Näe, jag ser ingen som helst anledning att byta ut min Garmin 720, som har bra betraktningsvinklar och är stabil trots att den sitter rakt i gassande solsken.

Så jäkla mkt billigare blir inte en Retina iPad med 3G (krävs för GPS) om du räknar in ett riktigt bra vattentätt fodral, fäste och sjökortsapp mot ex en Garmin 720.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra initativ men väldigt kortfattade test, det hade varit kul med mer jämförande.

Är det någon här som testar iSailor? Många förespråkar ju Navionics men jag tyckte gränssnittet i iSalor verkade rent och bra för inomskärsnavigation av den grundläggande sorten. Navionics går ju tyvärr inte att testa om man inte köper appen först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du nån länk till den appen så man kan kolla på den i datorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här: http://itunes.apple.com/se/app/transas-isailor/id398456162?l=en&mt=8

En av de stora fördelarna med den har jag läst är att man kan välja Course Up i vyn. Den är billigare än Navionics också: 189 kr för en karta som täcker Stockholms skärgård, Mälaren och Hjälmaren. Jag har inte behov av så mycket funktioner, vill mest ha realtidsöversikt som navigationshjälp utöver sjökortet med möjlighet att zooma in.

Edit: länken blev inte så bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har båda men använder mest Navionics trots att iSailor egentligen är bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det heter Hydrographica vilket är ett företag som med speciellt tillstånd får mäta vattendjup och rita kartor för fritidsbåtar. I huvudsak kartlägger de ost- och västkustens mer vanliga ställen. Med tanke på att i stort sett alla andra sjökort har sin mätning från 1800-talet så förstår man att det kan behövas en uppdaterad mätning med hjälp av ny teknik!

http://www.hydrographica.se/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast västkusten mättes på 1950-talet. Kommer ihåg att min morfar hyrde ut till tre militärer under en eller två sommrar i stället för de vanliga badgästerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hydrograhics sjökort bygger på flygfoton där man utläser vattendjupen med en teknik som  Lasse Granath utvecklat. Sen gör man kontrollmätningar manuellt. Tekniken fungerar ypperligt i Östersjön men mindre bra på Västkusten. Man har även mätt lite i Vänern och norra Vättern. Sjöfartverktes sjökort gjordes till största del på 1800-talet och det blev mycket fel. Sen har man mätt om många ställen men mest i farleder. Det kan vara stor skillnad mellan Hydrograhics och sjöfartsverkets kort men de samarbetar så att åtminstone de värsta felen ska rättas hos Sjöfartsverket. Hydrograhica ingår i Navionics och är väl köp till i Seapilot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör iSailor i min IPad. Fungerar mycket bra.

 

Att bara jämföra priser på en IPad med en plotter blir inget bra.

En plotter har du bara användning av vid navigering i båten, där den också kommer till sin rätta. En Ipad (även Pc), kan du utnyttja så mycket mer än bara att navigera.

Har du en öppen båt så är nog en plotter att föredra med hänsyn till både fukten och solljuset. Har du inte det problemet, så är nog en IPad (Pc) att föredra mht meranvändningsgraden.

 

Med vänlig hälsning,

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag laddade ner den igår och försöker förstå mig på den ...hur gör man framtida ruter och sparar ned, samt lägger in waypionts på platser man ill ha koll på ? Får helt enkelt inte till de .. :-0

På Navionics är det busenkelt . Nått fel gör , eller hur !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med iSailor måste man läsa manualen men sen är den riktigt bra. Navionics är mer intuitiv och därför använder jag den mest till vardags. Har man en tråkig dag kan man alltid köpa till Medelhavet eller något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jg pillat lite på den nya ..och ännu är dt bara kurs upp som tilltalar ! Allt annat är enklare på Navionics .

På en dl kort måsta man zomma in mycke för att kunna se detaljer , ex St.essingen , fattar inte grejjen varför ?

Isailor känns billig och är billig !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...