Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Ogio

En tråd till om Ipad???

Rekommendera Poster

Vet att det finns andra trådar på forumet som handlar om Ipad, men dom är ganska gamla och med väldigt varierande svar.

Funderar på att köpa en Ipad i vår till bla navigering och undrar nu av er som har använt er av en Ipad vad nu har för possitiva & negativa tankar om dessa plattor. Vill alltså bara ha svar från dom som har en Ipad och inte av er som aldrig i livet skulle få för er att använda en Ipad för navigering.

Vad ska man köra för program för bäst navigering? Övriga saker att tänka på?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en padda för någon månad sedan främst för mina passagerare att se var vi var och för att leka lite med rutter osv.

Laddade sedan ner Garmins app för paddor och sedan norra europas kartor för, tror det var, ca 500:-

Appen är väl lite outvecklad än så länge men jag planerar att rapportera de fel jag kommer på (som de säger att de gärna vill ha rapport om) och förväntar mig att Garmin kommer uppdatera efter hand.

Det sägs, har inte testat den för navigering än, att GPS-mottagaren är bättre i de senare paddorna och eftersom det är samma som sitter i iPhone5 så har jag gott hopp att den ska visa tillräckligt bra precision för mitt syfte.

Att bara ha den som enda hjälpmedel skulle jag dock inte våga. Främst kör jag på min plotter men har alltid sjökorten framme. Men jag är nog bara lite gammaldags och säkerhetsnojjig!

Att ha den som enda hjälpmedel i en öppen båt skulle jag nog inte våga.

Så, även om jag inte har erfarenhet av navigation med den, känns den med Garmins app och kartor mycket lätt att köra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör iPad2 sen den kom, innan hade jag en 1:a. Plottern har jag kvar och tänker nog behålla men, den är egentligen bara bättre på två saker, ljusstyrka och vattentåligheten. Plottern kan ibland, under en kort stnd, påstå att den inte har kartor för aktuellt område. GPS-delen är minst lika bra som i plottern, ibland lite bättre. Lägga upp rutter, waypoints, zoom mm, här är iPaden helt överlägsen. Jag kör Navionics, Seapilot, Plan2Nav och iSailor. Av dessa är nog iSailor bäst men den jag använder mest är Navionics. Plan2Nav har strulat med kartor som jag påstås inte ha köpt. Seapilot ger mig inget. Navionics är snabbast att lägga upp rutter med och overlay med Googlemaps är väldigt trevligt.

Jag har en fundering på att byta till en Lowranceplotter för att kunna köra ihop med paddan. Men jag vill klämma och känna lite först. Plottern kostar ju nästan lika mycket som två iPads.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt ipad en del ombord och den funkar bra men jag skulle inte vilja ha den som enda navigationshjälpmedel på min segelbåt. Men jag skulle vilja påstå att det beror mycket på vad det är för båt och framför allt hur du använder båten. I halvkända vatten en solig sommardag är den säkert fullt tillräcklig tillsammans med ett båtsportkort i papper. Sist jag var ute var det -5C, snö och tidvis nattsvart och en sådan dag är det bra att ha en plotter som tål vädret.

 

Jag har främst använt Navionics och tycker det har funkat bra och säkert ännu bättre på en nyare padda (jag har iPad 1).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite, för egen fråga. Hoppas TS tillåter detta, då det är i samma härad frågan gäller.

Jo, jag har ju läst om er som har padda och diverse appar till detta för navigeringen. Jag har en Samsung GT 7500 (Android alltså. ej Apple iPad), någon som vet eller har bra tips om navigering och appar till Android? 7500 har inbyggd GPS, så lite hintar om hur den kan interagera tillsammans med bra navigeringsapp kanske ni kan lägga med...

\Kenneth med devisen Ingen kan allt, men alla kan något...!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har använt IPad för navigering de senaste två åren och vi använder SeaPilot och Navronics program.

Finner inga problem med att använda detta för exaktheten i detta upplägg är minst sagt lika bra som de riktiga plottrarna som finns. Vi har ett antal gånger testat detta genom att passera prickar och annat för att se hur IPaden visar och alltid visar den exakt position.

Nackdelen är väll att den inte tåler så mycket solljus för den blir ganska svår läst en solig dag.

Tycker att SeaPoilot är bra men när man närmar sig hamnar eller annat som är grunt funkar navronics bättre för den ger mer information om djup runt 3 meter (vi går 2,1m)

 

//B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som en liten parantes angående Apple produkternas vatten tålighet. Sommaren 2012 fick jag för mig att bada, hoppar i med kläder och allt och till min fasa upptäckte jag att jag hade min IPhone 4S i fickan!!! Upp som tusan ur vattnet la IPhonen för att torka och till min förvåning så fungerade fortfarande! Ljudet och mikrofonen fungerade inte så bra för där hade väll kommit vatten i den. Men efter ett par timmar fungerade allt som det skulle igen! Detta var andra gången den fick bada. Första gången tappade jag den ur bröstfickan ner i kölsvinet som givetvis hade lite vatten. Samma här torka och sen fungerade den igen.

Med detta vill jag mena att IPad och Iphone är nog mer vattentåliga än vad vi tror. Men jag skulle väll inte ha Ipaden i sittbrunnen när det ösregnar men lite vatten tål den nog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte TS misstycker så svarar jag på frågan om Galaxy Tab.

Jag har en Galaxy TAB 7500, och förra sommaren körde jag ett ett gratisprogram som heter Orux Maps. Där finns dels de vanliga online kartorna, men även offline kartor. Jag konverterade mina KAP filer och läste in i taben. Det fungerade utmärkt. Programmet är väldigt funktionsrikt och med massa olika inställnigsmöjligheter. 3D vyn är ganska snygg fast man bara har 2D kartor.

Till nästa sommar tänkte jag kolla lite på Navionics.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter som jag skulle klara mig bra med en Ipad och ett papperskort brevid. Båten är en 23 fot Sea Ray och jag har inte planerat in några långresor precis utan lär väl hålla mig intill ganska kända vatten.

Det verkar som ni har fler program till era Ipad:s, klarar man sig inte tex med enbart Navionics om ni tycker det är bra? Bättre lära sig ett bra än två halvbra?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en android läsplatta som ersättning till den bärbra datorn vid den innre styrplatsen.

Sjökort och sjökortsprogram. Fungerr skapligt det lilla jag har använt den. 

Ta haft två problem. Under segling från havstensund till Ramsö passerade jag två relativt stora öar/skär id Storesnart. Dessa fanns inte med på sjökortet på plattan förrän jag zoomade in väldigt mycket. Om det beror på min platta - vad det nu är för typ och fabrikat - eller om det beror på sjökort eller sjökortsprogram, vet jag inte.

Nu är jag ju känd i området och vet att öarna ligger där, men att lita på sjökortet på plattan - det vete ktten.

Trotts att plattan står inne under tak så blev den helt oläsbar i den nedåtgående solen när jag i kvällningen gick för motor rakt österut och styrde från den innre styrplatsen.

post-945-1394237403,6041_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl ett fenomen som kan uppstå när man använder vektoriserade sjökort. Dessa blir ju detaljrikare ju mer man zoomar. Kör man med BSB/KAP som ju i princip är skannade papperskort så borde inte detta kunna hända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört en ipad2 med Eniros gratisprogram mest för skojs skull. Det fungerade så bra att det blir att köpa ett riktigt navigationsprogram till våren. Skulle kunna tänka mig att köra en riktig plotter uppe på fly och Ipad nere i båten där det är mer skyddat från regn o solljus( det syns nästan ingenting av vad som står på skärmen när solen ligger på). Jag köpte en matt film på teknikmagasinet för att få bort speglingarna i glasplattan o det funkar riktigt bra så det rekomenderas. Man bör nog även ha tillgång till laddning eftersom den tar en del ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att man kör flera pgm är för att det är kul att prova och att de ju faktiskt är väldigt billiga. Skulle jag bara ha iPaden så skulle jag köra troligen köra iSailor. Som komplement till plotter tycker jag Navionics är utmärkt. Hade jag styrhytt eller bara var ute och badade på fina dagar skulle jag bara ha iPaden, iPhonen är ju alltid en backup. Seglar man behöver man plotterns bättre vädertålighet. Papperssjökort har jag slutat med, det är så 1900-tal. Ett bra väderskydd till iPad är Griffin Survivor. Anständig prisklass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka av dom här programmen laddar man ner kartorna med? finns det inte vissa som behöver uppkoppling för att funka osv? Letar efter Navionics i appstore och den som jag hittar som stämmer bäst är Marine Europe, är det den eller? Är ju bara 24,3 MB stor så det kan ju inte va med kartor i den...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara appen. Kartorna laddar ner du ner inifrån appen, förslagsvis med WiFi. Sen finns de sparade lokalt.

Kör iofs bara Android, men det borde vara lika på iPad.

 

Edit: Pratar om Navionics fölrresten. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag ju inte speciellt kunnig inom den morderna elektroniska världen, men om man köper Navionics app med navigationsprogram så  ingår det ju sjökort som man laddar ner.

Vet inte om man kan ladda in andra sjökort till det programmet. Nu var ju Navionics app förhållandevis billigt och för min del är det sällan jag sitter inne och styr. Det kan ju bli nån gång det regnar eller man går för maskin och man känner sig frusen.

I trånga lägen står jag ju alltid ute vid plottern och på den eller på datorn har jag aldrig märkt att två små öar som tillsammans är styvt 100 meter inte synts på kortet förrän man zomat ner så mycket att man inte får nån framförhållning ens med en segelbåt, som knappast går fortare än 6 knop.

Tänk om man haft en båt som går i 30 knop - en sån båt förflyttar sig styvt 900 meter på 1 minut. Dvs det tar 6-7 sekunder att passera öarna i fråga.

Hade det varit ett grund i stället och hade det för min del bara stoppat upp. En motorbåt i 30 knop hade nog inte blivt båt mer den sommaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Navionics använder vektoriserade kort, så även de flesta andra plottrar på marknaden. Den filtrerar bort information när man zoomar ut, för att kartbilden inte ska bli allt för plottrig. Jag kan se fenomenet på min telefon. Ska kolla om mina öar försvinner vid samma zoomläge på plattan, som ju har större skärm.

Kör ett annat program på plattan också, som har stöd för skannade kort, där är ju allt med hela tiden. Tyvärr kan det bli lite pixligt om man zoomar in alldeles för mycket, men så hög zoom man ju aldrig under gång iaf.

 

Sen är det ju så att en plotter, oavsett typ, aldrig ersätter papperskort. Den är bara ett komplement. Tom finlandsfärjorna har ju papperskorten framme fast de har världens modernaste navigatinonsutrustning. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör också Android och Galaxy Tab 10.1 med Appen oruxmaps, där jag själv gjort sjökort över västkusten mha Eniro, (dock ej från kap) vilket fungerar ypperligt samt kör navionics parallellt imellanåt i väntan på att Sea Pilot släpps för Android. Bara pm:a om någon vill ha hjälp med Android

Ps: finns faktiskt en del bra trådar på forumet ang Android.

Mvh och slut off topic

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för ett program?

Med tanke på det du skrev, ser jag EN stor likhet mellan min båt och finlandsfärjorna - pappersjökorten. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry TS om vi fortsätter vara off-topic i din tråd... Hojta till om du inte tycker det är ok.

För att svara toaen: Programmet heter Orux Maps och finns gratis på Google Play.

Här finns en guide hur man konverterar BSB/KAP filer så att de går att använda i programmet:

http://www.oruxmaps.com/oruxmaps_kap.pdf

Finns några forumtrådar om detta här sedan tidigare.

Det är ju tur att det bara finns en likhet mellan ens egen båt och finlandsfärjorna. :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lugnt, har fått bra svar och jag tror det blir en IPad med papperskortet brevid istället för en traditionell plotter. Känns som jag kommer ha mer nytta av en IPad då jag säkert bara kommer navigera några timmar totalt denna sommar. Återstår bara vilket program jag ska välja så dom får ni gärna fortsätta tipsa om. Finns det något med svenskt språk som alternativ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har använt de tidigare men tycker det är minst sagt skit. Man måste betala till Soltek för att få sjökort och man måste ha ett konto för att kunna ladda ner dessa. Efter ett tag slutade allt att fungera och vi kunde inte längre ladda ner sjökort trots att de var nerladdade redan. Efter massa strul fick vi en grattis uppdatering till 2010 års kort. Då dlutade Inax kontot att fungera och då fick man betala för att använda det.

Nej hela det systemet är rent för invecklat dyrt och mycket dåliga kort. Ärligt talat tycker jag nog att in scannade kort inte hör hemma 2013.

Finns ju så många alternativ idag så varför använda scannade kort och ett komplicerat system?

 

//B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar, alltså ingen fördel med scannade kort. Vad kör du nu istället? Låter lite som Navionics toppar det hela...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej på er!

jag håller oxå på och klurar på vad man ska ha för app och hur det fungerar!? måste man ha konstant uppkoppling för att det ska fungera på ipaden? (jag har nu en ipad 2, wifi) eller räcker det med gpsen som är inbygd? 

är det alltså så att man först köper en app och sedan köper kartor, eller ingår de i appen, men man får välja vilka kartor man vill ladda ner?  Jag är främst intresserad av vänern, men kommer givetvis ha med pappers- sjökort!

väldigt tacksam för svar!  =)

vänliga hälsningar Lina

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...