Jump to content
Monday 05 December 2022

TjippmanTjotta

Medlemmar
  • Content Count

    132
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

About TjippmanTjotta

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. ...fast först i vår skall hon lyftas för inspektion och bottenvård. Blir väl en chock, det!!! (fast tror inte det, ingen egentlig påväxt på rodret i a f) /Thomas
  2. Hej och Hå! Lustigt att den här tråden fått liv igen. Men så här är det nu: Nu ligger hon i plurret för den femte vintern i rad. De två senaste ute på Djurgården i Sthlm. Inga som helst problem, snarare färre, verkar vara betydligt mindre kondens i båten (stabilare/varmare omgivningstemp jfrt med att stå på land?). Vi har lagt Clas Ohlssons värmeslingor runt två feta genomföringar och investerade i en extremdyr Casco omrörare (en vintergranne kör med en akvariepump för 250 pix, min pump kostade 6.500 och drar 650 W men de flesta vinterdagarna på vår stora flytbrygga har ingen omrörning alls. Verkar gå bra det också...skyddat läge, Hundudden, sthlm). Dessutom köpte jag en mobilstyrd övervakare som drar igång omröraren vid stark kyl. Kan styra manuellt eller temp/tid-kontrollerat övrig extravärme i båten SAMT en liten billig wattmätare från Clas Ohlson, vilket var ett krav från båtklubben. Vi har NOA-ställning på däck, båten täckt från för till akter. Riggen kvar inkl rullstor och genuarullen. Ligger bredsides. mkt billigare än att stå på land. Förra vinterns elräkning = 2000 kr inkl viss ruffvärme. Kan rekommenderas! /Thomas
  3. Hej alla och tack för svar! Jag har fått bra kontakt med Saltsjöbadsegel som tidigare varit leverantör av Sailtainer-system. Storseglet kommer att lämnas in för omsömnad av bomliket och lattefickorna. /Thomas
  4. Hej Vi seglar omkring i en Malö 50 årgång 76 med ett något äldre system för rullbom på storen. Systemet är danskt och heter Sailtainer. Problemet är att seglet är extremt tungt att winscha in och att mastliket gärna viker sig dubbelt när man vevar in seglet. Fulllatte-stor, något utseglat och buktigt. --> Är det någon som kan tipsa om en bra riggare i Sthlmsområdet, eller en segelverkstad som kanske kan sy om/anpassa seglet till bomrullen??? (jag har sökt info om detta i danmark men inte fått något bra napp...och det danska företaget Sailtainer finns inte längre..) Fair Winds and Happy Trails, /Thomas Hedmalm ombord s/y Mah-Yann
  5. Hah! -Tack toaen! för ditt raska svar som bl.a gav två viktiga aspekter: Försäkringsfrågan...jag måste kolla av detta med vårt bolag Alandia att det överhuvud taget inte verkar vara nån större märkvärdighet med båten liggande i vintervatten Fuktfrågan olöst...hur skyddar man sig bäst, och blir det mer fukt i båten när hon ligger i vattnet? Sak samma som för Toaen, första vintern låg vi i danska Nykøbing, i de inre delarna av en marina där stadens dagvatten strömmade förbi. Knappt någon isbildning alls. Kvar återstår dock att försöka begripa hur du använde en länspump för att töa loss en infrusen julle. Slog du sönder isen med länsen, eller...???? /Thomas
  6. Hej! Inte så mycket skrivet här på MG om för- och nackdelar med att låta båten ligga kvar i sjön över vintern, så jag vågar mig på att starta en tråd... Alltså...vår båt, en 36 fots Malö, Anno 1976, har det två senaste vintrarna fått ligga i vattnet. Först i östersjövatten i södra Danmark, den senaste vintern vid stadskaj sötvatten i kanal i centrala Frankrike (där det otroligt nog ingick fri el hela vintern, så jag kunde hålla båten torr och frostfri mha. 2 st el-element). Isbildningen på båda dessa platser var minimal. I våras seglade vi hem henne efter påmastning i Travemünde där skrovet samtidigt tvättades med HT och befanns vara helt OK. Nu erbjuds hon vinteride i vattnet här i Stockholm, med en betydligt tuffare vintermiljö, så man undrar ju... Mot tillägg erbjuds strömvirvlare (isfritt). Är det egentligen viktigt? Vi ligger i skyddat varv så isrörelser och skav mot båten torde bli minimalt Blir det mer kondens inombords? ("kalla väggen" när det blir vattentemp mot undervattenskrovet ochdärmed risk för kondens, eller blir kondensen minimal i den torra vinterluften?id v Jag kan inte värma med El då priset är 2 Kr/kwh. Får bli 3 st hinkar med Granngårdens säckar med KalciumKlorid (heter det så, den aktiva substansen i "Torrbollen"). Skall alla dynor och tyger förvaras på torr plats? (innihellvitte många, dvs. massor av transportjobb som jag avskyr...) I år har vi inte haft tid med båttvätt mot havstulpaner, så jag antar att den eventuella kampen mot påväxten får ske i vår? Vintersäsongen i vattnet är kort, 15 Okt -- 15 April, dvs. segelsäsongen "förlängs" till ett helt halvår, vilket jag ser fram emot!!! Ja, lite blandade funderingar alltså, och Skeppar'n mottager tacksamt goda råd och tips vid vinterförvaring i sjön!! Båthonnör! /Thomas
  7. Hah! Lübeck är så fint. Vi tvingades ligga i Hansahamnen tre veckor förr året. Elbe var 13 meter över normalvattenstånd! men vad gjorde det, Lübeck är fantastiskt. Annars var inseglingen förbi Eiffeltornet och två månader i Paris (ParisArsenal) resans höjdpunkt (fast sista slussen från Seine in till marinan var trasig och vi tvingades gå tillbaks genom hela Paris, sedan in "köksvägen" via Canal Denis och Canal Martin och sista 2,5 km!!! i en tunnel under centrala Paris, ensamma bland råttor och massor av fladdermöss...) Canal des Ardennes och Canal de Loing/Briar söder om Paris var också undersköna, missa ej om ni går till Frankrike. Tips! En riktig svensk kanalråtta oc en fantastisk informationskälla är Johnny Magnusson (fd. jorden runt-seglare) som de senaste åtta åren puttrat omkring i kanalerna i sin egendesignade bobåt "Spice Too". Johnny är "vet allt" om nuvarande status i (främst de franska) kanalerna. Vänlig och hjälpsam som få. Googla på båtnamnet och ni får fram alla kontaktuppgifter Go Tur! /Thomas Hedmalm, s/y Mah-Yann
  8. Hej, vi på väg att masta av och hamnade av ren tillfällighet framför er båt. Lycka till på hemfärden, vi kan rekommendera Klintholms marina på Mön och det lilla fiskesamhället Torekov på Hallandskusten. Men ja, det kan säkert bli ordentligt blåsigt där. Hej! Ja, fantastiskt att ni hamnade framför vår båt. Och stort tack för bilderna! Vi ligger ju i Trave och gör div reparationer/service/påmastning inför hemseglingen och har lite svårt att övervaka vad som görs på båten på Böbs-Werft, så just bilderna kom väldigt lägligt. Synd att vi inte är på plats, annars kunde ni överta mängder med litteratur/sjökort/pilots över europas kanaler som vi har ombord. Är ni på väg till Medelhavet? Lycka till /Thomas Hedmalm, s/y Mah-Yann
  9. Fast roligaste (klokaste?) inlägget var väl ändå han som menade att om man slänger i en lastpall utanför Portugals kust så kommer den också att flyta upp i Västindien i sinom tid.
  10. ...men pôjkar då, håller ni på och bråkar i sandlådan fortfarande..? Fast, klart Mackey har rätt. Vi blev påseglade för några år sedan av en sådan där modern tysk fuling med rak stäv och stroppig skeppare. Han 40-fotare, vi bara 36. Som tur var låg fart och hans väjningsplikt. Tjong! sa det i vårat skrov. KRASCH!!! sa det i hans, och hela hans stäv och förliga däck såg ut som bogvisiret på Estonia. Peket pekade åt ett annat håll. Som tur var låg skadorna ovanför vattenlinjen. Tunn plast spretade...inte mycket glasfiber där heller...och meterlånga sprickor uppfläkta. Vår gamla Malö 50 från 1976 har ett deplacement på närmare 9 ton och har, förutom en grymt rejäl gundkonstruktion, haft en tysk ägare på halsen på 80-talet som ytterligare förstärkte skrov och skott och mastfot bl.a. för sina havsseglingar. Hon seglar numera gracilt som en tysk Panzerwagen. Och som grädde på moset ligger 95 meter RF 8 mm ankarkätting och tynger i den förliga ankarboxen. Inget hände med vår båt, lite ytliga skador på gelcoaten.
  11. Hej! Gladeligen har vi seglat omkring med vår bomrulle i flera år nu. Sailtainer heter systemet som verkar ha dansk bakgrund. Lätt att rulla in hela storen i bommen...eller reva efter behov. Men nu börjar systemet gnissla och bli svårjobbat....så jag antar att det kräver lite omvårdnad av en erfaren hand. Service kallas det. Någon därute som vet vart man skall vända sig? Danskt system, som sagt, och just nu mastas hon på i Travemünde (efter ett mastlöst år i europas kanaler) och sedan seglar vi upp mot danska vattnen, Lilla Bælt, Læsø och över till Götet och Skiljsmässodiket hem till Stockholm. -Tips på en bra riggare/segelexpert, gärna i Danmark, tages tacksamt emot! Sailtainer verkar sakta försvinna från marknaden, ont om representanter...därav mina trista frågor! Hälsar.... /Thomas, snart ombord Mah-Yann igen...
  12. Glömde: Vi älskar Navionics. Inte minst för att Hydrographicas specialkort ingår (bara att zooma in, finns en special för området så öppnas det. Kanonbra. Men det här kanske ingår i andra charts också..??)
  13. Navionics i iPad. Mest för översiktlig planering. Vi har samma Navionicskort i plottern som är en lite äldre Raymarine C80 dock med NMEA-gränssnittet så vi har alla (valbart) AIS-sändande båtar överlagrat på plotterbilden. =Suveränt! TomTom navigering för landvägar. Ofantligt skitbra! hitta närmaste mack, livsmedelsaffär, bankomat, apotek, badstrand. Hitta bästa cykelväg, gångväg, bilväg, vackraste cykelväg osv osv.. Sök på adress....ofantligt bra hjälpmedel (GPS-styrd; inget internet behövs) Andra bra/kul båtappar vi använder: Väderappar... Tursejler (i Danmark) Lantmäteriets friluftskarta ("grönsaksbladet") över mellersta sverige (tyvärr lite dyr) Göta Kanal-apparna Riktiga Vykort-appen, ta bild med mobilen, skriv en text och adress och skicka fysiskt pappersvykort till gamla mormor...fantastisk bra app i all sin enhelhet StarWalk ...navigera runt på stjärnhimlen...hitta planeter genom att hålla upp paddan/mobilen mot stjärnhimlen. Ett måste ombord!!! Compass Badkartan Båtmiljö (var finns närmsta toatömningsstation?) Flight Radar 24. Vad är det för flygplan som passerar över oss nu..??? Kul app för både unga och gamla barn Gästhamnsguiden (kunde vara bättre...) Anmäl dig till "Havstulpanvarning i Östersjön"
  14. ...glömde följande: Klorin bleker allt. Du måste skydda kläder, gummilister, trä mm. (hälsar Johnny) /Thomas igen
  15. Senaste vintern låg vår avmastade segelbåt i vinteride i kanal söder om Paris och invid den hjälpsamme och övervakande båtgrannen Johnny M. med sin bopråm "Spice Too". Jag skriver om Johnny för att han är en extremt duktig båtkonstruktör/båtbyggare. och tidiigare dubbel jordenrunt-seglare med sin fru. Alltså, enj mycket erfaren och seriös båtmänniska. Vilket inte alltidd är fallet här på MG med alla självutnämnda vet-minsann-bäst människor (jag älskar MG, men det kan vara svårt att skilja goda råd från de dåliga, kanske rent felaktiga). ------------------------------- Alltså, det här är Johnnys vinterfynd vad gäller metoder att få bort mögel från utsidan av plastbåter: KLORIN! Jag har under åren använt "alla" metoder och kemikalier som säljs som mögelborttagare. Inget hade fungerat bra, påstod han. Dyrt och Dåligt. (mögel är ett jätteeproblem då du seglar på fuktiga, varma sydliga breddgradder). -Jag använde en längborste med liten tättsvamp i änden och bara fuktade ner de möglade ytorna och lät det verka en stund. Därefter sköljde jag bara bort klorinet med vattenslangen. Klart. Allt mögel borta. J sa också att han iofs har sin båt målad med något matt färg, alltså inte högglansig gelcoat. Jag har inte haft mögelproblemet själv, men varför inte prova klorin på en liten undanskymd yta först. Miljöaspekten av att använda klorin på detta sätt kan man också fundera över!! Johnny är en mycket hjälpsam människa så kontakta honom gärna, men jag lämnar inte kontaktuppgifterna här på MG, Du kan googla på hans båtnamn "Spice too" så hittar du direekt.... Bästa båthälsningar, /Thomas
×
×
  • Create New...