Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
sunimod

Hur vinterförvarar man propellern

Rekommendera Poster

Brukar ha propellern i en låda på vintern. En trälåda 40cm bred och lika djup men bara 30 cm djup.

Frågan är om hur man vinterförvarar den bäst.

Ska man förvara den mörkt eller gör det något att locket inte är på?

Kan den spricka då eller är det något som de bara hittat på?

Sökt här på forumet men hittar inget riktigt bra svar på detta spörsmål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid mina under kudden på vinterhalvåret då jag tror att dom greppar lite bättre i vattnet om man ger dom kärlek när båten är på land. lite klumpigt då de två rostfria propparna är ganska stora, särskilt den främre men det finns inte några genvägar till det perfekta båtlivet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du verkligen PROpellern och inte IMpellern?

...eller är det här bara en tramstråd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lite stor låda till impellern väl ;o)

denhär tråden är nog av den senare typen tyvärr..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skriver man fel på impeller så kan man ju skriva fel på millimeter också...cool

Såg bland TS övriga inlägg att det inte är MGs mest seriösa postare, så du har säkert rätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart ska propellern förvaras mörkt och vått över vintern. Det är inte helt ovanligt att propellern får ben om den sitter kvar på båten.

Till segelbåtar finns bomlådor att köpa, i vilken man förvarar bommen. Finns enl det eminenta båtprogrammet På Vinden bl.a. med sammetsklädsel. Något liknande bör finnas på ex.vis Hjertmans. Ring dom och fråga om Prop-i-box el liknande produkt...

 

Allv talat, varför inte lägga en sån här tråd i Dösnack?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte helt seriösa svar. Måste man hänga här jämt för att få plats?

Propellern är en sådan där i plast. Propulls tror jag den heter.

Några vid bryggan sa att sådana brukar spricka i plasten så de tyckte jag skulle se upp med sådant.

Tänkte kolla på det nu när ändå den är av och ska ner i lådan för vinten.

 

Lock på eller av var uppenbarligen svårt. Kan de mögla om lådan är för tät? Mörk eller ljus, kan plasten ta skada av solljuset eller? Tror jag förvarar den på mörk plats ändå utan locket så den torkar invändigt.

 

 

Impeller fattar jag inte varför vissa envisas med at plocka loss, den får knappast fötter Någon som verkligen råkat ut för att stulit er impeller?

Låter lite perverst att ha impellern under kudden som någon skrev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som de flesta vet är solen starkare på sommaren, och det verkar ju inte förstöra propellern? Nästa fråga är om den kan spricka på vintern. Svaret är att om den någonstans har en ficka som kan innehålla en betydande mängd vatten, så ja. F ö brukade jag ta bort bladen på min foldingpropp på förra båten vintertid, för dels var det ingen som snodde den, dels var det ett ypperligt tillfälle att smörja och inspektera den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

...och du märker inget förrän nu smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar förvara min propeller i saltvatten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt med någon som kan svara som en karl och inte som förnedrande tonnåringar.

Tack.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte helt nödvändigt men jag har ett proppskåp hemma där jag förvarar den. 

Jag är av den typen som gärna ligger på topp. T.ex så köpte vi kulhölster till barnen då vi fick höra att östermalmsdamerna fått nån att tillverka såna. Gick åt som smör framåt vårkanten. Vi fick specialbeställa då vi bor en bit ifrån (västkusten).

Var sak på sin plast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får be om ursäkt för att jag inte tog tråden på allvar men frågan kändes så osannolik att jag hade svårt att tro att den var seriös.

Nu när jag vet att det var en uppriktig frågeställning så svarar jag gärna så gott jag kan.

 Propulse-propellrarna är tillverkade i kompositmaterial vilket har ett rykte om sig att vara sprött och ha lätt för att spricka. Det är väl ett inte helt orättvist rykte men jag tror att det är klart överdrivet.

När det gäller din propeller så gör du redan nu klart mer än många andra med likadana propellrar, du förvarar den mörkt och svalt. Propellrarna tål mycket stryk! Betänk vad det är för miljö de ska jobba i under sommaren. Någon skrev t ex att solen skiner på dem hela somrarna men tänk också på saltvatten, enorma krafter för att trycka fram båten, kavitation, havstulpaner etc.

Att propellern skulle spricka för att du har, eller inte har, locket på lådan du förvarar den i under vintern är kanske inte så troligt när du tänker på det.

För att förstöra en propulse under vintern tror jag att man behöver förvara den i bagagerummet på bilen tillsammans med en massa tunga grejer när det är många minusgrader och köra som en tok. Då är nog risken hög att den spricker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinterförvaring. Lägger på vinterkappellet, klart,lätt som en plätt.

post-571-1394237262,4229_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst igenom allas kommentarer och kan faktiskt bara hålla med. Tydligen måste man vara en så nära expert på området innan någon fråga ska ställas. Man måste ju ändå förutsätta att anledningen till din fråga var att du inte visste. Jaja men jag såg att du iaf hade fått ett bra svar från flintstone

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte det lät som en kul tråd och fyllde förstås i. När drevet går....

Ber om ursäkt för att jag var så korkad!

Tror inte förvaringen har nån avgörande betydelse. Plast eller brons möglar sakta men större inverkan har ju t.ex solens strålar.

Förvaras alltså t.ex i proppskåp eller liknande. En kulpåse kanske. Eller hattask eller en sån låda du redan har. En stor sak är om det är flera delar. Inte så kul om propellern och smådelarna komer från varandra.

Själv är jag noga med att ta av propellern pga stöldrisken. En propeller kan på Blocket kosta en tiotusen och ska man ha en ny kanske tredubbla. Läge för koppar och bronstjuvar med kvarlämnade proppar. 

Syna propellersäljarna i sömmarna. Ett lätt sätt är att snacka lite båt. Inte alla småtjyvar som hajar klyket.

Tycker det är skit att behöva ta hem allt som är värt nåt men så har det blivit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att reaktionerna beror på att det finns en del individer här på MG (även på andra forum) som mest är ute efter att tramsa och ställa till oreda. Det finns flera exempel på trådar med frågor som uppenbart inte är uppriktiga i stil med: Min motor stannade vad beror det på? Måste jag ha bensin i tanken för att den ska gå?. När då någon gör ett seriöst försök att förklara så nästan ser man framför sig hur TS sitter vid datorn och skrattar åt idioten som trodde att frågan var allvarligt menad.

Problemet med detta är att de som uppriktigt är väldigt okunniga felaktigt stämplas som en sån som bara vill jävlas.

Vi som varit här länge och svarat på många trådar samt vill att detta ska vara ett seriöst forum är kanske lite snabba att döma. Från min sida är det inte att försöka frysa ut nya medlemmar, jag tycker tvärt om att ju fler som är aktiva på forumet desto bättre är det! Dock anser jag att frågeställaren måste göra sin läxa innan en ny tråd skapas. Jag svarar aldrig på frågor som jag vet är enkla att hitta svaret på genom en snabb googling.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror ju på hur väl man lärt känna sidan, Kan tycka att forumet är lite rörigt uppbyggt. Nu får ja väl på pälsen för jag tycker detta men det finns så mycket olika funktioner och olika ställen söka info på, så har man en fundering är det ju lätt att starta en ny tråd \surprise\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/omg_smile.gif\ title=\surprise\ width=\20\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu hamnar vi väldigt OT här men det känns som att TS fått svar på sin fråga så vi kanske kan låta tråden spåra lite. sunimod, hojta till ifall du vill veta mer om förvaringen av din propeller.

Det jag menade med att man ska göra sin läxa innan man startar en tråd var inte att man skulle söka på forumet. På alla andra forum jag är aktiv på skulle det dock vara första grejen jag föreslog men här funkar inte sökfunktionen alls så...

Däremot reagerar jag på när folk använder forumet för att de är lata och inte orkar söka det allra minsta själva. Man får intrycket att de verkar anse att forumet är en gratis supporttjänst som ska ställa upp och svara på allt så slipper de anstränga sig.

Frågor i stil med Vad ska min Mercruiser 5,7 ha för olja? När någon då svarar att det står i handboken svarar TS att Den vet jag inte var den är och orkar inte leta upp den och sen visar det sig att första träffen på en googling av Mercruiser 5,7 handbok är den svenska versionen av manualen...då ledsnar i alla fall jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med propellerskåp verkar intressant. Sökte här på forumet men hittade inget. Provade att googla lite men det enda jag hittade var länken till Skita i det blå skåpet

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skita_i_det_bl%C3%A5_sk%C3%A5pet

Prova att googla själv, kommer inget upp om propeller skåp

Men där stod en kul sak, asså om blå skåp, om Göta kanalfilmen där Loffe och gänget körde slalom med båtarna i kanalen. Vore rätt kul. Speciellt när Marrinern på min båt har ett jäkla drag. Gör drygt 55 knop enligt mätarn. Men man får väll inte köra så fort på kanalen.

 

Tillbaka till proppskåpet. Någon som vet vart man kan köpa sådanna eller om någon har ritningar så man kan bygga ett eget. Rätt så händig och hade 5:a i träslöjd i skolan. Om man bygger själv va ska de va för träslag i lådan så den inte spricker så lätt?.

Vore rätt så gott att byta låda då den jag har nu har en del små sprickor och börjar se rätt sliten ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yes

Ta inte fel propp bara när det är dags till våren  eller när proppen går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul tråd det här..

Vore rätt så gott att byta låda då den jag har nu har en del små sprickor och börjar se rätt sliten ut.

är ju värre än ett i-landsproblem... Sysselsättningsproblem? Måste ju finnas något annat viktigare på båten, livet vad vet jag, än en ny låda.. suck

 

flytta till Dö-snack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är väl kanske yrkesskadad, men när jag läste proppskåp så tänkte jag  ett skåp där elcentralen sitter. Som gammal elmontör, mätarmontör och mätaravläsre vet jag att det förvars så mycket skit just i proppskåpet, så ni kan inte ana. Att Forgus 31 förvrade sin propeller just i proppskåpet tyckte jag inte alls skulle kunna va så konstigt. Vi som hängt på MG länge vet ju att Forgus 31 är en kunnig, seriös och klurig skribent.

Sen är det ju ofta så att man ställer en fråga utan att ge den information som egentligen behövs. Att det finns propellrar i kompositmtrial, det har tex jag aldrig ens hört talas om och som frågan var utformad  så jag tog den som ett skämt.

 

Jag har under de senaste 40 åren haft 5 olika båtar med innombordsmotor och 3-bladig fast propeller. Den enda gången jag tagit loss en propeller på hösten, var när jag backat på en kullersten på vägen in till Listas innerhamn och bladen blev en aning deformerade. (eftersom jag inte lämnade en redogörelse för hur det kunde gå till så är det ingen som begriper föregående mening - men jag vet ju exakt vad som hände och varför) Annars tar jag aldrig loss propellern. 

Mitt svar, att jag förvarar den i saltvatten över vintern var helt seriöst. Jag bor på västkusten och har båten liggandes i sjön på vintern. Tar upp gör jag några dagar - i regel före midsommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pernilla är ju en hängiven båtmänniska och uppenbarligen en duktig inredare därtill så hennes proppskåp måste ju vara det optimala. Bara att följa hennes arbetsbeskrivning så kommer varken skåpet eller propellern spricka under vintern!

Sen får vi ju inte glömma vinterförvaring av däcket! Här är en bra firma som tar hand om det: http://vianor.se/service/dackhotell/ Då slipper man oroa sig för sprickor i däcket också!

Saxat från hemsidan, gällande de som har flera båtar:

När däcken förvaras på rätt sätt håller de längre. Däcken måste skyddas mot direkt solljus och mot starkt neonljus som har hög ultravioletthalt. Däcken måste även skyddas mot fukt och för hög värme. Även vätskor, oljor, långvarig förvaring, vridning, ozon och höga fall kan skada däcken. Vi förvarar dina däck under rätt förhållanden. Dessutom sparar du tid och besvär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Driver ni med mig eller?

Jävla svar om däck tror du jag är helt blåst eller.

Så här ser lådan ut och tyckte det lät bra med en ny hel låda, en riktig propplåda eller proppskåp.

Ingen som kan ge ett vettigt svar om vat man kan hitta sådan eller ritning så kan jag bygga en själv.

Har ringt till flera marinbutiker men de vet inget om propplådor, konstigt.

post-10014262-1394237262,9196_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade proppen liggande på en hylla i garaget men där blev den råttangripen.

Numera förvaras proppen i en råttsäker plåtlåda där inte skadedjuren kan komma åt den.

Anticimex säger att det är ett stort problem med hamnråttor som gärna attackerar propparna.

post-571-1394237262,9535_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...