Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
sunimod

Hur vinterförvarar man propellern

Rekommendera Poster

Synd om dig.

Du kanske är spekulant på min gamla låda när jag fixat en ny?

Vi här inne i landet har inte samma problem med råttor som kommer österifrån. Till och me så ni måste plocka in impellern under vintern. Helt sjukt asså.

Äru säker på att det är råttor? Ser mer ut som anal galvanism. Sådant angripper proppar som bara den. Men en propuls av plast klarar sig mot sådant. Himla bra.

Skulle kolla upp hur båten är jordad om du inte vill råka ut för sådant igen. Gissar att du har en sådan där aluminium Buster. Då blir hela båten som en anod.

Själv har jag en Ryds och de är av glasfiber så därför klarar sig proppen bättre också givetvis förvaring i lådan på vintern.enlightened

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Var faktiskt på Bejjer och kikade idag på matrial till lådan.

Prata me en där och han rekomenderade sådan där MPF board. Eller så hade de sådan där asfalt board vilken verkar stå emot fukten bättre.

Eller om man ska gå på tjockare typ av playwood?

Får ju gärna hålla några år.

Vad hade ni rekommenderat?

 

Sett att han Martin Timell ofta kör med MPF board men då snickrar han oftast inne och där jag har proppen är det kallt ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har helt klart lösningen på ditt prop-lem här! Produkten ifråga har inbyggda handtag för smidig transport, och dessutom självlänsande botten......Och som ren bonus råkar 25 st 33:or av valfri dricka passa som hand i handske i denna låda!. På så vis kan du ju använda din låda året runt, m a o ett oerhört effektivt utnyttjande av materialet skulle jag nog vilja påstå.

 

Tillägg: Den går också att få med texten Propps i stället för Pripps om man så önskar....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte du förstått att det är vi som tror att du driver med oss?!!

Det finns inget tillbehör som heter propplåda eller proppskåp eftersom det går utmärkt att lägga sin propeller på en hylla i garaget, hänga upp den på en spik på väggen, lägga den under sängen, låta den sitta kvar på båten (om man har båten på ett icke stölddrabbat ställe), ha den som prydnad i vardagsrummet, lägga den i bankfacket eller var som helst!

Om du vill ha snickeriråd skulle jag rekommendera www.byggahus.se/forum, där finns det folk som snickrar lådor. Kanske inte just propplådor, men lådor som man kan lägga sin propeller i om man nu måste göra det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jomenvisst är det den galvaniska råttan som käkat upp proppen.

Det som håller proppen på plats är en plåtskruv gängad i plastnavet, ( det svarta ).

Efter många av/påskruvningar var plastgängorna slitna. Svarvade en likadan i rostfritt och gängade i M6 skruv för att hålla proppen på plats. Det blev starkt men problematiskt.

Växelhuset i brons direkt kontakt med rostfritt och direkt till aluminiumproppen ger bra elektriskt kontakt med korrision som följd. Haver nu en kompositpropp och problemet är borta.

post-571-1394237263,0416_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hörru flintkalle, det var inte jag som föreslog proppskåp. Den goda iden fick ja utav forgus

Det är ju inte helt nödvändigt men jag har ett proppskåp hemma där jag förvarar den.

Jodu så skrev han allt.

Att ni jävlas med mig och menar elcentral är inte schysst. För katten jag trodde ju ett tag att det fanns speciella skåp för proppar. Kan tänka mig vad de garvade på Hjermans efter de lagt på luren.

Sedan var det en del pervo här som vill ha med den i sängen, nädu jag har den nog hellst i ett skåp eller låda i förrådet. Ingen fasen som vet vad som kan hända på natten om man drömmer en sådan där våt dröm. Uhhhh

Men du flinkalle, har du verkligen proppen med dig i sängen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se där, en riktigt smart kille, det ska vara komposit. Inte ens råttorna vill ha det.

Hur var det, hade du en sådan där Buster eller en riktig båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prippsback.

Jösses vilken bra ide, sådan har jag en på vinden. I och för sig gul men den är ju kanon. Botten med massa hål (gallermösnter) Plast så den tål blöta och inga sprickor.

Hatar sprickor. 

Bra tipps och billigt blir det. enlightened

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skaffade en sådan men oj vad dyr den blev.

post-571-1394237263,115_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just Lasse, en sån låda kan jag behöva på torpet. Det käkar proppar när man nyanländ vill ha upp värmen och slår på allt.

Var sak på sin plast är mitt måtto! 

Fick en tår i ögat när jag tänkte på Hjertmans och proppskåpsfrågan. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var jag som skrev det sistnämda.

Dom sitter alltid på båten då det är ganska meckigt att lossa på dom när dom sitter i par på ett bravo3 drev.

Hade loss dom i somras efter att jag tuffade på grund och skrapade den främre, större propellern och lustigt nog filmade jag det.. grynnan låg i farleden och det har aldrig varit grunt där men vad jag har hört så har dom dragit en ny vattenledning till ön på babord sida och antagligen var det ett sänke som stack upp, det tog onte i skäddan, bara proppen

Hursom så blev den lagad och polerad till spegelblank (mercruisers rostfria är matta)

Båten ligger fortfarande i så dom är i det kalla mörka vattnet nu..

 

EDIT: kopiera och klistra in youtubelänken i en vebbläsare och spola till slutet, ses med fördel i 1080P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flintkalle...? Sorry grabben, men den stilen funkar inte på mig...lämnar till övriga att hjälpa dig framöver...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du, nu skall jag avsöja något som alla byggnadsantikvarier i hela riket vet.

 

Martin Timell är en klåpare.

 

Sen tror jag det heter MDF-board, och en sådan innehåller formaldehyd och fukt som garanterat käkar upp din propeller. Big time.

 

Smörj in skiten i vapenfett, lägg den i en myrstack och den är garanterat snäckfri till våren.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här tråden börjar bli lite rörig dags att skicka den till sumpen tycker jag !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sådan här tråd lyfter forumet.

Man skall kunna roa sej med enkla medel.

Hoppas att de flesta tycker detta är kul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propulsen nu i säkert förvar. Hämtade ned plastbacken från forna tiden. Upptäckte att det låg massa LP skivor i den. Hittade även gamla spelaren och så var den kvällen räddad. 

Lite trist att det inte blev ett proppskåp, hade säkert kunnat bli snyggt men får bli framtida projekt. 

Men ni har gjort mig orolig för det där med impellern. Kommer säkert grubbla en hel del på den. Sitter kvar i motorn. Ska man kanske plock in den i helgen och hur förvarar men en sådan?

De brukar vara av någon typ av gummi och sådant kan ju få sprickor. Brukar ni verkligen plocka in den me? 

Behandlas med något? Har en burk vapenfett, kan de vara något att använda eller vasselin?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut.

 

Kör vapenfett där fram och vaselin där bak. Funkar även då jag har myror på trumpeten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du kom tillrätta med din propellerförvaring.

Det där med impeller.

I början av 1990-talet köpte jag en havsfidra i Göteborgsområdet. Den hade en inobordare MD1. Säljaren visade fakuran som han betalat till marina där han låg. Totalpriset för vinter och sommarplats inklusive allt med bl.a konservering av motorn hade gått på ca 10 000 kr.

Seglade hem båten. Något lite motorgång blev det naturligtvis men inte många timmar.

Efter några dar skulle jag gå ut och dörja maktrill med den nya båten. När jag var utomskärs efter nån timmes motorgång, blev motorn lite konstig och jag konstaterade att den inte fick nåt kylvatten. Nu är ju MD1;an bara reservmotor, så jag fick ta till huvudmotorn - fortsatte dörja tills jag var nöjd och seglade hem.

Det var impellern som var helt skrot. Marinan hade nog inte under alla de år som de hade totalansvar för båtens sköttsel över huvudtaget inte tittat på impellern.

Köpte två nya impellrar. En att montera i motorn och en i reserv.

Sen dess har jag alltid haft en reservimpeller ombord. Brukar kolla impellern vid konserveringen, men låter den sitta kvar i motorn. Byter sällan impeller och har aldrig behövt ta till reservimpellern för egen del. 

En gång fick jag användning av reservimpellern. Båtgrannen, som hade samma motor som jag, skulle ut en fin söndag. När han startade motorn fick den inget kylvatten. Jag råkade va i min båt och när han utgöt sin besvikelse över att de inte kunde komma ut på sjön pga att impellern var kass, så fick han min.

Ha alltid en reservimpeller ombord - du kan göra nån båtgranne glad.smiley

Ett betydligt allvarligare problem.

Jag hävdar bestämt att man som ansvartagande båtäger bör slipa ner botten till rent glasfiberlaminat varje höst för att vara säker på att båten inte drabbats av böldpest. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del tror nog jag är lite konstig som är så rädd för sprickor men läste detta för några veckor sedan. Och där skrivs det om sprickor i propuls.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=456100

Kollat min med förstoringsglas och rätt så stark lampa. Hittar inga sprickor men har verkat lite skumt de sista gångerna jag var ute med båten.

Upp till 30-40 knop märks inget men när man kommer upp runt 50 knop känns det vibrationer i båten. Precis som inlägget jag läste. Klar man blir orolig. Kollade direkt att skruvarna satt kvar och provade igen men det var fortfarande vibrationer i högre fart.

Eller kan det vara nått i motorn? Marrinern är ju inte precis ny men går riktigt gött med 98 oktan och husqvarna XP tvåtaksolja. Köpte den till motorsåga och testade till båten, Jösses vilken skillnad. Nu varavar motorn ur på helt annat sätt.

Om det inte är någon spricka i propellern kan det var någon spricka i motorn?

 

toaen, fundering, om jag har med en extra impeller till min motor kan jag byta den ute på sjön på något sätt eller behöver jag komma in till land först?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern förvaras bäst i bomull i ugnen över vintern. Har man inte ugn så fungerar även impellerskåp cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

En tramstråd med en rubrik där man ser det direkt genererar över 900 visningar samt 55 svar. Ett av svaren är mitt och det är ju såklart inget seriöst svar. Mängden av liknande icke-seriösa svar finns oxå.

900 som vill läsa en tramstråd... Det tål att funderas på, eller hur?

post-10022140-1394237263,2058_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar passa dig som hand i handskenheart

Du får gärna läsa den också utan att känna skam för det. Du kanske lär dig lite om hur man bör förvara en propeller på bra sätt under vintern. Så dyra som de är ska man vara rädd om dem.

Tycker du inte det var ett himla fint tipps om hur man kan förvara dem? (tycker jag) Ett bra sätta att få användning av gamla drickabackar. Dessutom bra handtag så man inte riskerar att slinta när man ska plocka fram den till våren.

Har du någon propeller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det nån som vet vad Pripps har för typsnitt? 

Tycker det kan kvitta om det inte är rätt stilsort. Då blir det nog proppskåpet igen. Tyckte annars att de kunde vara idé att flytta över ölen till proppskåpet.

Sen kan man ha pripparna där.

Nån som vet om det finns nån liten ask att hänga på proppsbacken så att de små propparna till prippskåpet kan förvaras i Proppsbacken. 

Var sak i sin plast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tyvärr inte hjälpa med typsnittet, men håller med dig avseende var sak i sin plast.

 

Förr sa man Hellre en back i hallen än ett hack i ballen.

 

Nu kanske man kan säga Hellre en propp i backen än en pripp i häcken.

 

Typ.

 

edit: Menade förstås att det är mer på sin plast att säga så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...