Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
sunimod

Hur vinterförvarar man propellern

Rekommendera Poster

En Propuls har inget att göra i 50knop. Plastproppar passar bäst på långsamma båtar. Där tror jag att du hittar vibrationerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öhhh tror det blir runt 5 % ........................enlightened

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber att få ut utropa Sunimod till svensk mästare i träslöjd, om du är lika bra på det som du är dålig i matte cheeky Du har förvisso andra strängar på din lyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får nog byta batterier i miniräknarn. Prosent har aldrig varit min grej.

Igårkväll satt jag och kolla på Solsidan som har börjat igen. De är ju riktigt kul fast de kommer från Stockholm, hehe. Han Ove är ju inte riktigt frisk, han skulle köpa deras hus när han redan har ett förut. Man kan väll inte ha två eller har de de i Stockholm?



Sedan Mickan, vilket grannt fruntimmer. Hade hon vart här hade jag frågat om hon skulle me ut en sväng med Rydsen. Fast den står ju i ladan nu. Men va äckligt. Han Fredrik hade fått löpper, blä. Men mitt i programmet hände  nått annat äckligt. Fick höra något som lät och kikade ut.

Fick se en bil borte vid ladan och två killar. Tände gårdsbelysningen och gick ut. Då hoppa de in i bilen och stack iväg. Hann se att det va en röd sådan där tuggumibil man ska ta, men inget nummer han jag se. Ja tuggumi Toy o ta. Äckligt .

Så missade jag slutet av solsidan, skit. Hur gick de? Köpte Ove huset? Ove påminner om grannen, ska alltid låna men lämnar inte tillbaka och tjatar men hans kärring är likadan så de passar bra ihop.

Va de gjorde i ladan fattar man ju. De var där efter rydsen givevis. Vad tycker ni, ska jag köpa mer hänglås eller vad ska jag göra? Larm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte så konstigt att ha två hus. Det har jag. Varav ett i Stockholm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var du lustig va!!! vem vill ha en gammal sunkig jänkare med en sur gammal gjutjärnsspis?  (skojar)

Ja du inget får man ha i fred. Hade en gamal moped som framdäcket saknades på. Den snodde de. Även en gammal tv jag ställt fram för att köra till återvinningen. Den var helt kass men den tog de. 

De är därför jag köpte kontainern till rydsen.

Men ska nog ordna sig. Var i stan och köpte larm. Dyrt som attan men med en massa tutor och blixtljus så nu ska det bara monteras.

Någon som vet var man köper billiga batterier så de inte kan fimpa strömmen? Enligt han som sålde behöver jag 12 volt och 900Ah för att vara säker. Duger de med två bilbatteri eller behöver jag mer?

 

Me en bild på nya larmet. Plus extra ljud och blixagregat på 16.000 watt

Han sa att de skulle passa bra på min kontainer.

post-10014262-1394237264,7695_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att komma upp i 900 Ah krävs det ca 1 kg Helium 3.

Funkar inte med vanliga bilbatterier sad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringde till Granngården (inte grannen) utan gamla Lantmännen.

De hade ingen helium 3 inte heller vanlig helium så de tippset hjälpte inte

Däremot kunde de köra hem en last med 4 ton amoniumnitrat. Funka nog också sa han.  Ändå ville han inte berätta hur jag skulle göra met.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

900 Ah verkar var för mycket.

Kolla om du inte hört fel eller det är felskrivet.

Hur mycket ström den drar vid larm är det intressantaste.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela tänket är överdrivet. 

Har man låst in båten i en stålkontainer med ett riktigt lås, så behöver man inta ha larm som startar en massa strålkastare mm.

Att ha båten i en kontainer är väl inte fel. Då slipper man strula med en massa täckställningar och presenningar.





Har själv en bod där jag precis får in min lilla bohujulle. Har bara nån dm på var sida, så lill jag till aktern får jag klättra över båten.

Jag har visserligen en liten hänglås på dörrarna, men det är mer för att hålla ihop dörrarna. Sådana lås är bara till för ärliga människor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det enklaste och billigaste för dig är att låta båten stå ute, på släpvagnen, olåst.

Du slipper alla problem med lådor, propp(pripp)skåp, larm och containrar. Det är ingen idé att spendera hundra tusen på att skydda en båt som är värd femton.

Logga sedan ut, och in igen med ditt riktiga nick så kommer vi att ha en inte lika rolig, men kanske lite mer seriös läsning ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fyll det tomrummet som är kvar i containern med gasolflaskor och napalm, sedan montera en elektrisk tändhatt som aktiveras när porten öppnas så kommer tjuvarna inte att sno din båt... eller någon annans med för den delen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade fel om batterier. RIngde och kollade, han hade sagt 90-100 Ah och jag skrev 900 Ah. När jag berättade det så sa han att det hade varit på tok för mycket. Räcker tydligen med två vanliga bilbatterier om jag vill komma billigt undan. Annars skulle det var något för cykedelisk drift. Fattar inte ett jota så det får bli bilbatterier.

Larmet gick på 2500 kr så batteierna blir  nog  minst lika dyra. Kontainern kan jag ha livet ut. (om jag inte skaffar mycket större båt). 5000 spänn och lägre självrisk på försäkringen. Helsmart yes

Jo jag kan erkänna att det kanske ä för mycke till rydsen, men kostade 92.000 kr begagnad 2001.  Sen proppen för 3000 kr

Messt rädd om den för den är min.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Sunimod,

Kan även rekommendera dig att få lite inspiration från en annan MG-medlem. Förra hösten diskuterades tjuveri i följande tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=412761&highlight=tjuvar

Medlem Sator (inlägget 15/11 2011 i tråden) beskriver rätt målande hur han ser till att en klåfingrig granne blir lite lagom zappad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sator, Klart en kille i min smak. Kostängsel och allt. +++ Förstår han klart. Grannen var inne på liknande när båten hans blev stulen men inte lika mycket teknik men hans kärring sa nej.

Inte sett till toyotan mer men vet aldrig. Mitt = det jag knegat ihop.

Funderat på lite vinterprojekt. Borde man inte ha en sån där bogpropp på rydsen, Va tror ni om de?

Hur stor ska man ha i så fall?

 

Fick katalog från Hjermans, fick efter telefonsamtalet me dem när jag leta propplåda. De hade flera, tror ni det räcker me den lilla eller ska man ha större? 

De säger att storleken inte spelar roll, jo pytt.

Fjärrkontrol låter ursmart när man sitter där med metspöt och vinden vrider på båten, då kan man vända tillbaka igen.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter som Rydsen inte har ett så där jättehögt värde, kanske en bogpropeller blir en oproportionerligt dyr sak att satsa på. Du har inte funderat på att få tag i någon gammal 2-4 hkr utombordare att montera på tvären i fören? Det tror jag skulle fungera bra. Ännu bättre kanske att satsa på något större med elstart och fjärreglage. Då är du garanterad att kunna hålla fören mot vinden och även att åka karusell när det känns för.

Edit: Problemet med bogpropeller eller utombordare är att det blir en till propeller att vinterförvara. Men du kanske har gott om plats under sängen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förvara under sängen, nej för katten helt omöjligt med vattensäng.

Men det där med utombordare i fören, en liten. Jäkligt bra idé. Vill ogärna sätta sågen i rydsens mage. Kikade på en sådan här, se fotot, hjertmans 1790 spänn,  japp.

Har en liten elmotor på 12 volt, perfekto.

Den kunde man sätta i fören och köra med så båten vrider rätt. Billig verkar den.

Någon som provat?

Men den får inte plats i en drickaback. Blir till att bygga ett lite högre proppskåp te den.

Bugar och tackar för ett kanontipps. Jäkla bra vicken snilleblixt.enlightened

post-10014262-1394237274,0124_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är viktigt att standardisera så mycket som möjligt. 

Förvarar man nåt i drickabackar, skall allt förvarars i precis lika dana drickabackar. Om du kapar snurran enligt bifogad bild får du nog ner den i en gammaldags drickaback.

post-945-1394237274,067_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursmart.

Den skulle tillverkaren kommet på då hade kartongen blivit mindre.

Toaen, har du jobbat på IKEA? precis deras idé

 

Fixar de, men får köpa passande insexnyckel. Nu blir det användning för den andra drickabacken jag hitta på vinden.

 

insex, se upp nu tjejer, det är inte samma som sex innomhus, hehe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej dessvärre jobbar jag inte för IKEA. Jag har genom åren blivit tvungen att montera en hel del möbler och köksinrede från IKEA och jag tycker faktiskt att det är roligt.

Mitt inlägg var ju från början tänkt som ett skämt, men när du nämnde IKEA och insexnycklar så kom tanken att det kanske går att modifiera den till bogproppeller eller liknande.

Jag också en såndär proppeller som skall putta båten i sidled. Fast den sitter i aktern. Där gör den inte så mycket nytta. Troligtvis har man moterat den där av lathet och snålhet. Kortare och enklare dragning av elledningar.

Hade den suttit där bogpropellrar  brukar sitta så hade den gjort mycket nytta. Pga att masten står långt akteröver i sittbrunnen så är även lateralplanet dragen långt akteröver. Detta gör att fören har en kraftig tendens att svänga ut när man backar.

Fast sen är det så. Använder man båten så lär man sig att hantera den även utan bogpropeller. Men dessvärre har många en övertro på teknik på bekostnad av kunskap.

post-945-1394237274,141_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen skrev bl.a.

Fast sen är det så. Använder man båten så lär man sig att hantera den även utan bogpropeller. Men dessvärre har många en övertro på teknik på bekostnad av kunskap.

 

Amen till det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig är det tvärt om.

Så har det hänt att åtminstone en av mina datorer blev efter att jag använt den sista gången - jag tappade den i golvet. sad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jag har byggt ihop min.yes Kul dator mmed 1k internminne. Lite skillnad på den jag använder nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Det skrivs tidigare i tråden om felkonstruerade båtar.

Vad kan man säga om en båt som fraktar på en last av metall som den aldrig lossar, lasten utgör ofta nästan 1/3-del till hälften av deplacementet och krävs för att hålla båten upprätt, ändå har båten konstant slagsida?

Metalltyngden kan utformas på två sätt:

Antingen utsträckt i båtens längdriktning, så att båten inte kan svänga, eller på djupet så att så att man inte kommer in i naturhamnar. En kombination av de två är också möjlig.

Sikten framåt skyms av textilier, och många gånger måste man åka zig-zag till övriga båtägares förundran, medan man drar det förligaste tygskynket från sida till sida med två snören. Skulle det sedan sluta blåsa så är man utelämnad åt en gräsklipparmotor som ska driva en framåt.

Skulle man måsta använda denna motor vid grov sjö, så är den ofta otillräcklig för framdrivning.

Sen har man många gånger en propeller som har omotiverade ledpunkter på propellerbladen som gör att den viker ihop sig som ett paraply när man försöker backa eller bromsa.

Kors och tvärs över båten så hänger det vanligen tampar som hindrar all framkomlighet på skarndäck, och när dessa slår mot pinnen i mitten som ofta är av metall, avges ett plingande läte. Samma pinne hindrar en från att passera broar.

Det låter väl som en märklig båt ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte en krets och fick dubbla minnet.

ZX81 är uppbyggd på samma sätt som dagens datorer, fast prestandan skiljer astronomiskt.

Jag gjorde några programm i BASIC bla. ett för att rätta reducerade tipsrader, biorytm, övningsprog för huvudräknning till ungarna mfl. Allt lagrades på kassettspelare. Hela kitet med skrivar ligger i en låda på vinden. Tangentbordet var smart varje tg kunde ha upp till 5 funktioner. Slet ut ett tgbord.

post-571-1394237274,5031_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte ett extra minne på astronomiska 16k. Lyckades aldrig skriva så stor program att jag fyllde det minnet. 

Smart funktion med programmering där man fick hela komandon vid en knapptryckning.

Byggde eget tangenbord då orginalets membrantyp var rätt så pilligt.

Men blev starten på mitt liv med programering av datorer, numera som hobby.

 

Ber TS om ursäkt för att jag blev lite OT, hoppas det löser sig med din Ryds båt. Kul att någon älskar sådanna båtar, Gör dock inte jag. Kan berätta  att din propplåda inte är så tokig ändå. Själv har jag min stålpropp i en plastback från biltema. En sådan typ som är ihopfällbar.

Kul trådyes Men se upp för skurkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...