Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
optimisten

Motorbåtsåkares värsta beteende

Rekommendera Poster

Intressant tråd. Hoppas det kommer upp vettiga punkter och att det finns folk som tar till sig och tänker till för vi kan ju hoppas att många märkliga ageranden är brist på kunskap.

Att hälsa hör väl till god ton vare sig man åker motorbåt eller segelbåt. Speciellt när man ligger i samma vik. Ena rättfärdigar inte det andra men helt klar komiskt.

Men varför måste förarna av speciellt större och dyrare motorbåtar gå halvplanande, blir ju jättesvall, varför struntar just dessa i regel i fartbegränsningarna, funkar inte fartbegränsningen för sin egna båt måste man inte gå halvplanande, man får åka långsammare.

Varför tror förare av segelbåtar att dessa i alla lägen har företräde, gärna även när maskinen är igång, Här kommer jag, jag har segelbåt så flytta dig Fast inga segel är hissade. Gärna på sel sida i farleden. Gärna föra lanterna på natten som att det seglas även om det körs med motor.

Varför kan folk inte följa de enklaste av sjövägsreglerna? Kanske kunskapsbrist men vet inte hur ofta man får väja åt fel håll fö båten man möter girar b.b även om jag girat s.b. Jag girar mer s.b för att visa mina avsikter, andra båten girar då ännu mera b.b, vilket gör att jag fått göra riktigt tvära girar åt b.b.

Frågor frågor. Nu fick jag avreagera mig lite. tack för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså...kör hur fan du vill, dra upp tvåmeterssvall och spela speedad djävulsmetalcovers på stackars Evert men gör det till havs!! Till hamns och i närheten av folk kan man gott visa hänsyn oavsett båt. Var det slut på tråden nu..? :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte bara förbjuda segelbåtar så blir det litet mer lugn och ro i skärgården? En massa överspända surgubbar som ropar medeltida örlogskommandon till höger och vänster.

Jag tror det blir bäst så. Frågor på det?devil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga frågor.
Men, med den inställningen till seglare är det inte konstigt att det blir konflikter på vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du ge några exempel på medeltida örlogskomandon?

undrar

överspänd surgubbewink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du utveckla på vilket sätt du kände dig utsatt för fara i i den situation du beskriver nedan i tråden?

Du skriver själv att du slör och håller rak kurs. Vad jag ser på bilden så går du inte särskilt nära land och du bedömmer själv passageavståndet till minst 15 m. Är det hans aktersvall du är rädd för eller vad handlar det om. 

 

För att öka min förståelse för din upplevelse så vore det kul om du utvecklade lite.

 

/B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du att det är olämpligt att hålla ut avståndet när en eller flera båtar ska mötas eller passeras? Förstår inte riktigt vad det är du vill ifrågasätta eller är det det här med hänsyn som inte alltid går hand i hand med begreppet fara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bosse.
Eftersom det grundade upp mot land, mörkblått c:a 20 meter ut enligt plottern, höll jag c:a 30 meter ifrån den kanten för att få marginal om något skulle gå snett. På andra sidan var det 100-150 meter fritt vatten.

Jag har aldrig påstått att jag blev utsatt för fara, men det är ett jävla oskick att trycka sig nära någon på det sättet. Vad som händer när man sitter i en segelbåt och någon passerar så nära blir svaller riktigt krabba (=spetsiga) vilket gör att der rycker rätt bra i rigg och segel. Risken att något skadas på båtens rigg och segel pga detta finns, samt att man kan få skador på sig själv pga bommen kommer farande med en jävla fart eller att man helt enkelt far omkull i båten. Passerar man på lite avstånd rundas svallen av något, samt man får möjlighet att göra förberedelser i båten.

Mest av allt är jag förbannad på den nonchalanta stilen, att man så fullständigt skiter i att ta hänsyn till andra på sjön, att hålla ifrån andra båtar finns inte om det medför något längre väg, det är bara JAG och MIN BÅT som ska fram, alla andra är bara hinder i vägen som skall rundas på för MIG enklast och bekvämaste sätt.
Tycker detta blir vanligare och vanligare.

Vad tycker du då, Bosse?
Är jag bara gnällig, eller ligger det något i det jag skriver?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är det enda som stör mig med på sjön, om någon spelar musik i viken eller kidsen åker snurrejolle dagarna i ända bekommer mig inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul tråd, gillade toaens filmlänkar särskilt.
Haha, galenskaparnas parodi på öbors förmodade fastlandsskräck är en favorit, stormar till havs är okej men att ordna klippkort på tjörnfärjan är nåt helt annat och allvarligare. :-)
Kan också tycka att tävlingssegling lätt kan bli misstänkt likt timmerstockarnas hjärnbefriade brötar i norrlandsälvar, och även att orsaken till detta ligger hos tävlingsledningens oflexibla regler. Dyr och farlig underhållning designad för krascher, tur att jag inte har nån vinnarskalle och därför lätt kan avhålla mig från att beblanda mig i tjörnrunt-spektaklet.

Kastar in lite nytt fräscht gnäll ;)
Så kallade offshore-båtar, har de så förbaskat dyra V38-motorer att ljuddämpare inte ryms i budgeten?
Hörs ju ibland redan under horisonten och då vet man som seglare att friden nog blir spolierad skapligt länge trots deras höga fart. :(
Normalt hänsynsfulla vuxna skulle väl knappast komma på tanken att sabba hundratals medmänniskors naturupplevelse med nåt så barnsligt? Klart egotrippat kan jag tycka, och kanske är de sedan så lomhörda att de inte ens märker att de även har irriterande högt stereoljud i hamn??

Länkar hela den gamla filmen segelsällskapsresan för er som eventuellt glömt de rätt träffande skämten. Inga gps:er eller moderna mobiler, men annars rätt likt nutid? :) ...
http://www.youtube.com/watch?v=ygPMqlbmcuo&feature=related

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur man än diskuterar om andras beteenden är det inte mycket man kan göra åt eländet. Det blir bara värre om man påpekar nåt. Det retar ju ännu mer vilket ibland var avsikten.

Det man kan göra är att se över sitt eget hus. Hur pass duktig är jag egentligen? Man märker sällan att man står och hindrar i dörröppningen t.ex. Jag ställer aldrig skorna ivägen men fasen om jag snavar över nån annans skor. 

Man får helt enkelt köra empatimodellen dvs se allt ur den andres synvinkel vilket är näranog omöjligt men nåt att träna på. Empati är lite omodernt och kanske inte nån som hört talas om det men det betydde att man tänkte på sin nästa. Nästan som sig själv. Ja, fast rätt långt ifrån. 

På det viset kan dessa pajkastningstrådar ge en förbättring av det egna beteendet vilket väl var TS avsikt när han la upp den om seglarens värsta beteenden.

Visst har vi svårt att tänka oss in i andras sätt att tänka.

T.ex varför har man så evinnerligt bråttom ut till kobben? Även sjöresan kan vara en njutning. Är det nåt som är njutbart ska det gärna vara länge tycker jag.

Har sett några motorbåtar i sommar som puttrat i samma fart som vi! Kanske de insett sjölivets finess. Med hörselskydd kan det nästan bli som segling. Fast måsarna hör man inte men de finns på CD.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglare kommer aldrig förstå motorbåtsåkare och tvärtom.

Ungefär som varför en sann Göteborgare aldrig kommer förstå varför ungarna är rädda för Lotta på Liseberg. (tycker till och med jag att hon är litet läskig)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte vi Göteborgare förstå det! Som vanligt försöker du greppa nånting du själv inte har en aning om!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet inlägg till.

Det är relativt vanligt att se segelbåtar ta sig fram för maskin utan ett endaste segel satt.

Då är väl flytetyget att betrakta som en motorbåt?

Trots detta faktum så envisas en del med den typen av flytetyg att inte iakta väjningsregler som gäller för just motorbåtar.

Jo som sagt en vedpinne till på brasan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...mer att sparka in en öppen dörr..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt iaktagelse och rätt uppfattat. 

En seglbåt som går för motor är ju i praktiken en motorbåt tom om de har seglen uppe. indecision

Fast fenomenet är ju direkt ingen nyhet med tanke på pinne på barsan.


Jag hade en sån upplevelse för nått år sen. Vi låg och pinade på kryss för att försöka klara en liten ö utan att slå. Efter ön skulle vi falla av och segla halvvind ett par distansminuter. En större segelbåt som gicl för motor gick ikapp oss. Mannen ombord tittade inte ens åt vårt håll utan stirrade bara rakt fram. Att han märkte oss är jag säker på, för när han låg bredsides på några meters avstånd gav han full gas för att försöka gå om oss.

Kompisen som stod till rors är sjökapten och till slut fick han upp i vinden och över stag för att den andra båten inte skulle köra rätt i sidan på oss. Jag har dubbla förstag så det blev ganska besvärligt när genuan hakade i kutterstaget och vi fick gå runt ett varv innan vi kom på kurs igen.

Hade jag själv stått till rors hade jag inte väjt. Min båt är mycket sämre än den nya fina blanka upphinnande båten som höll på att gå in i sidan på oss. Möjligtvis hade jag tagit ett av vinchhantagen, som var det enda kastvänliga som fanns inom räckhåll och kastat på honom i ett försök att få honom att vakna.

Dessvärre kom aldrig tanken för mig  att ta ett kort på honom. Efter att han prejat oss tittade han inte en enda gång åt vårt håll trots att jag ropade på honom.

Han hade nog nyss bytt från motorbåt till segelbåt. En riktig seglare hade aldrig burit sig åt på det sättet. wink

Jo . jag har gkort några jättetabbar under mitt seglarliv också. En som inträffade i mitten av 1970-talet som jag skäms för än. blush



Senast ändrad av toaen | 31 juli 2012 | 16:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem är Lotta på Liseberg?

 

Edit: Kunde inte låta bli att bifoga en bild på något som aldrig existerat.......moderubåt med miniubåtar, ryska.....

 



Senast ändrad av labbibia | 31 juli 2012 | 16:18

post-22515-1394237190,843_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är Lotta en miniubåt? (finns vissa likheter)

Det förklarar varför vi har velat sjunkbomba sådanna.

Men behövs det? hon är redan bombadyes

 

TIll ämnet, jag tror inte dåligt beteende sitter i båtmodell, det sitter i personen som framför båten. Sedan har vi sådant som han med alla bokstavskombinationer tidigare framförde här på MG. Det finns vissa som tror de är förmer än andra och kan lätt uppfattas som dryga jävlar. Livet är för kort för att reta sig på allt. Räcker med att hata 0,2 lagensmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är hon som Uggla sjöng om medan han mådde illa.

post-832-1394237190,8914_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde finnas filter mot sådanna bilder här på MG.

Ugghh......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck, kan vi börja närma oss ett återtåg till trådens verkliga ämne??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, verkligen en hemsk frisyr. Så hemsk att jag mår illa av den var den dock inte, jag måste ha stabilare kista än du. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utseende är det väl inget större fel på. Med tanke på hur man ser ut själv (*host host*). Då är det värre när hon öppnar truten och börjar snacka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nå tillbaka till ämnet som du vill.

Förklara varför denna tråd är bra för? Att debattera skit som finns mellan vissa personer på sjön?

Bättre att diskutera hur vi ska undvika tråkigheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om du är bara gnällig eller om det ligger något i det du skriver.

 

Vad jag bad om var ett utvecklande av hur du menade, och det har du ju gjort.

 

Men uppenbart är att du och motorbåtsföraren gör olika bedömmningar av vad som är ett säkert passageavstånd. Vad som är rätt eller fel i just det här fallet kan absolut inte bedömma. 

Men jag kan tillägga att jag förmodligen också kan tänka mig att passera en båt på fel sida om jag känner vattnen och vet att det är tillräckligt djupt och så vidare. 

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då vet vi det. Men jag är oerhört intresserad av varför.

Varför inte lägga om rodret tio grader, passera på rätt sida där du kan göra det på ett tllräckligt stort avstånd för att inte störa i onödan?

Det är litet som ett sandlådekrig, som att vrida upp stereon när någon klagar istället för att sänka volymen.

Varför helt enkelt inte välja att visa hänsyn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, helt riktigt. För man segel och har motor igång gäller motorbåts väjregler. Inte förrän man ser avgasplasket fick man reda på att han gick faktiskt med motor och skulle ha väjt. Plats för missförstånd! Går seglaren med motor och seglar enl. regelboken och väjer medan den som möter och inte såg att motorn var igång gör detsamma finns risk för kollision.

Därför hissar vi en svart tratt på targabågen där den sitter lätt åtkomlig. En grej vi lärde oss i Tyskland men samma regler gäller här hemma vad jag vet. Tyskarna är bra på regler som vi vet men det finns givetvis en anledning. 

Ganska ofta tar vi hjälp av motor i smala sund och leder så vi kan segla lugnt. Kryss är för ungdomarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjäv vill jag bara säga att segelbåter brukar har svårt att hålla till höger i farled ....fast det inte borde vara ett problem , om man kan segla :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...