Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
optimisten

Motorbåtsåkares värsta beteende

Rekommendera Poster

Nu är ju kanske inte huvudämndet det seriösaste, liksom...
Så, spela roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur i hela fridens namn har sexuella preferenser gått och blivit ett ämne att diskutera i ett båtforum?

Jag lovar, bland MGs 54175 medlemmar finns ALLA sorter från truckflatan till värsta schlagerfjollan, men är det det vi ska diskutera?  Eller är det möjligen så att det finns andra forum för det? 

Skärpning nu för f-n.

För övrigt så verkar denna sommars usla väder ha orsakat ordentliga stormar på MG, har aldrig någonsin sett så många trådar med grinigt folk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har varit fint väder ute i skärgården.
När jag tog den här bilden regnade det på fastlandet.
:-)

post-832-1394237193,939_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var du inte riktigt sanningsenlig, eller så har du aldrig mätt förbrukningen i fem knop, den behagliga farten som vi seglare ofta hamnar på som medelfart.

På köpet får du nästan lika bra komfort som ombord på segelbåten, motorn brummar ju fortfarande, men det är väl ljuv musik kan jag tro dvs en smaksak.

Skulle alla kinesgrejer vi köper fraktas med planande båtar till varuhuset skulle de bli alltför dyra att köpa. Den enerigsnålaste farten är den som inte drar upp någon våg. Ju större våg desto mer bränsleåtgång.

Skulle alla köra i låg deplacementfart skulle vi kunna dricka kaffe ombord utan att spana efter svallvågor. Även motorbåtar skulle få den fördelen. 

Nej, farten har inte sin tjusning på sjön. Dessutom får man väldigt lite tid på sig att vistas där när man kommer till Strömstad eller Möja på några timmar. Vad ska man göra resten av semestern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har så rätt.
 

Men, med lite extra fart så kommer man fram snabbare till slutdestination som du säger. Vilket innebär att jag kastar loss efter dig och kommer fram till nästa destination innan dig. Å då kan man ju ha turen att viken är tom på båtar för att sedan fyllas på av seglare under eftermiddagen wink

Under semestern så målar jag på huset och fixar i trädgården. Båt åker jag i mån av tid Hehehe.

Jag skriver med lite ironi.

 

Skepp å hoj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har så rätt.
 

Men, med lite extra fart så kommer man fram snabbare till slutdestination som du säger. Vilket innebär att jag kastar loss efter dig och kommer fram till nästa destination innan dig. Å då kan man ju ha turen att viken är tom på båtar för att sedan fyllas på av seglare under eftermiddagen wink

Under semestern så målar jag på huset och fixar i trädgården. Båt åker jag i mån av tid Hehehe.

Jag skriver med lite ironi.

 

Skepp å hoj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Poängen med min kommentar var att tänka steget längre om man nu har segelbåt. om man nu ska t.ex. köra en 20 distanser så vill man göra det ekonomiskt. Jag kör definitivt nästan aldrig i min marchfart då jag tycker det är ganska bekvämt att köra i 8-10 knop. Vart i mitt inlägg sa jag att jag känner mig hindrad utav segelbåtar? Jag har min båt i Malmö, öresund är min lekplats, här trängs vi inte bland holmar, öar, trånga sund och annat utan vi har det öppet. Jag har inga problem med varken segelbåtar eller motorbåtar men jag REAGERADE på att några seglare alltid tycker att vi har bråttom vilket jag inte tycker är fallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Havet är stort... Tror det finns plats för både segel och motor bara man visar lite omdömme och respekt. Att köra 23knop genom ett smalt sund med mycket båtar kan vara lika omdömmeslöst som att kryssa genom ett dito. Har själv tidigare haft ett par segelbåtar, men har nu en motorseglare och en liten motorbåt, så man kan säga att jag växlar mellan olika kategorier av båtåkande. När seglen är hissade åker jag segelbåt, när seglen inte är uppe åker jag deplacerande motorbåt (max 8knop) och när jag tar lillbåten så åker jag planande motorbåt (max 28knop). Tycker att alla former av båtåkande har sin charm. Det alla har gemensamt är att jag gör det för att koppla av och göra något jag tycker om, vilket jag tror att jag delar med de flesta av er.

/Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som seglare bestämmer jag mig sällan för att jag skall ta mig fram 20 M, istället tar jag en tur på kanske 4-6 timmar. Blåser det lite hinner jag inte så långt, blåser det mycket blir det en bra resa. Det är alltså inte målet, utan resan som jag är ute efter.

Tror många seglare delar den inställningen. Hade jag tyckt att det det roligaste som fanns var att ligga i en vik, ja då är ju en snabb motorbåt ett bättre alternativ så man kan minimera transporterings-tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kunde inte sagt det bättre själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och som förare av planande motorbåt med v8 så tar jag också gärna med familjen på en kvällstur kring 30 nm med fika stopp på någon kobbe. Då är det inte heller bara målet som är viktigt utan tjusningen att glida fram på det öppna havet och kryssa mellan öarna i 25 knop minst lika viktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att kunna tillämpa högerregeln på sjön så skulle man troligen även behöva införas hastighetsbegränsningar, så att alla båtar ligget på ett led. Det är när det samlas många båtar med olika fart dom det upplevs upplevs som trångt, eftersom alla vill ha en egen fil för att inte behöva sänka farten. Dock blir det förr eller senare för trångt för att alla ska få plats på bredd, speciellt om det är en avsmalnande farled.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ironiskt nog så håller många av de moderna containerfartygen som fraktar hit kinesgrejerna ca 21-23 knop :)

Hade dom hållt den energisnåla farten så hade företagen vart tvungna att ha ett lager hemma och ett lager på väg och vi hade alla blivit drabbade av dyrare båttillbehör. Så 23 knop e nog fn bättre ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De kör den energisparande deplacementfarten. Vad skulle den dra i planingsfart månne?

Nu är det ju ändå skillnad i deplacementfart också och man ser ju rätt stora fartyg numera som går runt 10-15 knop.

Man ser i lågkonjunktur att en hel del fartyg ligger ankrade och väntar på frakt så en bränslebesparing sitter nog inte fel om man ändå ska ligga still ett antal dagar.

Skulle de komma planande tror jag ändå inte att kinagrejerna skulle vara konkurrenskraftiga pga bränslekostnaden.

Ta t.ex Eleonora eller Emma Maersk, 400 m långa. Hur stor motor skulle behövas med den planande? Kollade just farten på Eleonora Maersk, just nu 13,6 knop troligen betydligt sparsammare än 23 knop. Den motor man har nu är på 100.000 hk och väger 2300 ton. Gissar att den med planande skrov och planingsfart behöver bli betydligt mycket större. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att det finns någon anledning att  fortsätta att diskutera om det är mera rätt och trevligt att segla eller köra motorbåt, vissa gillar det ena, vissa det andra och ytterligare andra gillar både och.

När jag kör motorbåt håller jag minst 25 m från närmaste segelbåt för att inte störa mer än nödvändigt. Det kostar mig kanske en deciliter soppa och några sekunder, men det är det värt för att visa hänsyn. De motorbåtsförare som inte gör så har enligt mig ett dåligt beteende.

Många har tagit upp motsättningar som ex.vis att man inte hälsar mellan båttyperna och det tycker jag är ett oskick oavsett vem som inte hälsar. Som seglare gäller det att förstå att när man kör motorbåt i mer än 25 - 30 knop kan det vara olämpligt att åka runt och vinka till höger och vänster. Vi segglade i Ålands skärgård i sommar och där hälsade alla på varandra (som det tidigare var i Sverige) och då menar jag verkligen alla.

Någon motorbåtsägare har påpekat att seglare (surgubbar) använder medeltida örlogskommandon och retar sig tydligen på det. Nu vet jag inte vilka kommandon som avses, så det skulle vara intressant att få reda på det. Att reta sig på någon eller något är ett dåligt beteende oavsett båttyp. Jag tycker där emot att det är ok att bli heligt förbannad på någon som beter sig riktigt illa.

Någon annan motorbåtsägare (eller ev. samma någon) skriver att seglbåtsägare och motorbåtsägare aldrig kommer att förstå varandra. Vad är det för inställning, dåligt beteende från motorbåtsägare helt enkelt!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att inte tala om hur kul det skulle vara att möta en planande Eleonora Mersk på Mysingen. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag Respekterar nästan alla på sjön och gör normalt ingen skillnad på seglare och de som åker motorbåt, men jag blir förbannad på egoister som inte visar hänsyn och respekt mot andra. De gånger som jag har drabbats av stökigt folk i naturhamnar har det med få undantag varit människor i motorbåt och jag inser att de inte representerar båtfolk i största allmänhet. Det är tråkigt att vi Svenskar är så konflikträdda och inte vågar säga ifrån, jag vet att fler än jag inte njuter av gummibåtsrace, pop/rock musik eller annat stök i hamnen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ogillar när båtar läggertill i gästhamn med fören mot bryggan och ankar i MEN parkerar båten som man kom med en bredsladd in till bryggan ..... Fattar man inte att det blir toksnett man två tampar föröver och ankartampen långt ut på sb eller bb knap ...? Centrera var ordet jag länktade efter ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla har inte en knape i mittlinjen på aktern. Så litet snett kommer det nog alltid att bli för en del, även om det ju underlättar om man åtminstone ser till att använda rätt sb/bb-knape i förhållnade till var ankaret ligger. :-)

Det brukar räta upp sig rätt bra när nästa båt fyller på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...eller som vi med lite koll gör :-) ...drar en liten tamp från den lediga knapen/ sidan och runt ankarlinan och tillbaka ( 1-1,5m ut) . Nu kan man dra ankarlinan in mot mitten med hjälp av den lösa tampen ...är ni med :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den tråden måste vara förhäxad på något sätt...

Samtliga gånger jag försökt posta där har det blivit strömavbrott eller avbrott på internetlinan osv. indecision

Nå, men rent generellt, i egenskap av att gilla både segel och renodlade motorbåtar, Kör mest motor i alla väder men långseglar lika gärna. Är väl för visso mer arbetsbetonad båt men den har deffinitivt kräm så det räcker om man skulle vilja störa folk, men iaf här är det ju över lag ganska lugnt och man får ofta hela båtrännan för sig själv så åtminstone vad jag vet är det mycket sällan egentliga problem. Enda jag kommer på man gjorde själv när man var yngre var väl att dra en ensam repa runt segelbåten om det var någon man kände som satt i den vid stiltje för att smådjäklas eller dita utanför hamnskyltar och liknande där det uttryckligen stod att man inte fick det, men det var väl mer enstaka ungdomsgrejer. Man fattade ju varför man skall respektera de regler som satts upp menar jag. Sedan kan man ju inte gömma sig i ett anonymt hav här heller som man kanske kan, eller mer korekt vissa verkar tro i mer trafikerade ställen, men jag upplever detta som mer utbrett på landbacken än på sjön för att vara uppriktig.

Jämfört med folk som slår i spik eller spelar trummor klockan två på natten eller kör runt i en åtta med fyrhjuling osv tycker jag det inte är så farligt i jämförelse med elverk och liknande om man har en legitim orsak att köra det även om de är mycket enerverande att lyssna på då man vill sova men även jag måste ju dra mitt strå till stacken om det skall fungera menar jag. däremot är det ett oförsvarbart ofog att låta tungar driva runt på diverse motorredskap dygnet runt, det är inte respekt mot medmänniskor det är rent egocentriskt och totalt ansvarslöst handlande och för det mesta inte heller lagligt.

Annars är väl det enda jag kan komma på idioter som ligger näck någonstans och stirrar ogillande på alla som passerar förbi somom någon vore intresserad. Är väl inte det att folk vill ligga utan kläder det bryr jag mig uppriktigt sagt inte ett jota om, men det är attityden att de tycks tro annat som gör mig ordentligt irriterad. Alltså, vad fan tror de, ponera att en åttiofemårg fet och totalt osexig (utom i hans eget sinne då)  gubbe som ränner runt näck i vatten och stränder, nog fanken skulle väl nästan alla stirra och undra vad man höll på med... eller om jag drog av mig alla kläder och sprang genom byn även om det var på vög ut ur bastun nog fan skulle v'äl alla titta oavsett om de erkände det eller ej (det gjorde de, ha ha!)...

Allvarligt tror kärringarna att man ser något annat när man passerar dem må jag uppriktigt avundas ett sådant total avsaknad av självinsikt...

Om man inte beter sig på det viset får man väl gå klädd eller oklädd som man vill vad mig anbefaller om man nu prompt vill skämma ut sig inför alla och tycka att det är naturligt, som sagt bryr jag mig inte om just den biten, knappast någon annan heller i allafall inte av den orsaken.

_

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Folk som retar sig på andra människor i alla lägen mår psykiskt dåligt och borde gå i samtalsterapi.

Inse att det finns begränsat med skärgård och en hel armé av fritidsbåtar guppandes vid bryggorna runt om vår kustlinje. Vart ska alla dessa båtägare åka nånstans då? Jo ut i skärgården såklart. Och där har ingen företräde, varken amiraler eller hovnarrar. Den är till för alla.

Det enda jag kan störa mig på är folk som dräller kvar ölburkar eller engångsgrillar i naturen. Sånt brukar jag plocka upp och ta med därifrån. Det är antagligen samma människor som pinkar utanför på offentliga toaletter eller ligger 2 meter bakom i 90 kmh i morgonrusningen, dvs totalidioter. 

I övrigt kan folk få göra vad de vill för mitt vidkommande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

yesyessmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag blir så trött.

Var idag ute på sjön och lade till vid en ö med 3 st. grannar. Satte på radion

 för att lyssna på OS, båtgrannen som har sin båt ca. 30 meter skriker till, för fan kan ni sänka volymen. Självklart sänkte jag volymen (vilket inte var speciellt högt), min andra båtgranne skrattade och skakade på huvudet. Det värsta var att grannen som klagade hade en hund med sig som skällde hela tiden, och massa ungar som badade och skrek. Själv skulle jag normalt inte klagat på hunden och hans ungar, men efter att han klagade på mig kunde jag inte låta bli. Men då jag klagade på deras oväsen, tyckte han att det kan man inte jämföra ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fy fan vad surt. Det var den kvällen antar jag?

Folk är assholes över lag och hundägare är extra duktiga på det.

Men vill ni se nåt skoj kan jag rekommendera att öppna upp youtube och söka på Russian Road Rage. Då kommer ni få se på grejor. Gubbarna där sitter knappast och gnäller som små flickor på ett forum. Nej det hardcore slagsmål på plats som gäller.laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för att du tycker jag som hundägare är duktigcool.  Skulle du ligga i samma vik som mig så skulle du knappast märka att jag har hund med mig. På sin höjd så kommer du sitta och le för dig själv när du ser hur han dyker ner under under ytan för att plocka blåstång. Han skäller bara när en okänd kliver ner i sittbrunnen. Så så länger du håller dig bårta från min båt så har du inget att klaga på. 

 

Over and out

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så säger alla hundägare. Just min hund är världens snällaste minsann...

Men jag ska inte snacka skit om hundar. Jag skulle gärna ha en egen jycke om jag hade tid att ta hand om den. Kontorsnisse som man är så blir det svårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Folk som retar sig på andra människor i alla lägen mår psykiskt dåligt och borde gå i samtalsterapi.

He he, not to offend men måste vara en minoritet som inte gör det...

Men Kan nog säkert ligga en del i att svenska folket över lag lider av någon form av psykisk ohälsa, verkligt oroande vore väl om ingen hade något att klaga på... Det vore nog ett tecken på att något  vore allvarligt hänt.

 

Uppenbarligen tillbringar många av oss för mycket tid vid datorer och lokaltidningarnas insändarsidor...

_

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...