Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Havskatt

Hur mycket laddar en 50W Solpanel?

Rekommendera Poster

Jag har skaffat mig en vikbar solpanel som verkar väldigt smidig.

Har 2st 100Ah batterier.  Enligt tillverkaren ger solpanele: Effekt 50W. Toppspänning 18V. Max ström 2,77A. Vikt 2,45 kg. Mått: 974 x 688 mm öppen, 315 x 315 x 35 mm hopvikt
Enligt tillverkaren ska den ge ca 1/3 i dagsljus och molnigt väder.

Funderingen är hur mycket klarar den av att ladda, kommer jag helt slippa att köra motorn om man ligger ute i ca 3 dagar.

Det som drar ström är kylskåp, lampor på kvällen, diesel värme och stereon antar jag.

/Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två st 20W paneler på targabågen. 4st 6 voltbatterier som bank. Kylen 130L stängdes inte av på hela sommaren och har aldrig haft problem med låga volt. Alltid fulladdade batterier och kalla öl när man går ut.

Viktigt att du har rätt typ av batterier dock

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar klara kylen under normalt soliga sommardagar. Dvs med hjälp av min Battman kan jag konstatera att antal amperetimmar in och ut går ganska jämnt upp över dygnet. Det finns också utrymme för att t.ex. sitta och läsa i lampljus en stund på kvällen.  Däremot tror jag inte att laddningen räcker till att driva en dieselvärmare dessutom. Detta gäller alltså precis som i ditt fall en 50W panel. Men om du har 200 Ah att ta av och skall ligga ute i tre dagar borde du kunna kosta på dig lite dieselvärme också. Har inte siffrorna aktuella för min Eberspächers strömförbrukning.  Vill minnas att det rör sig om ett par ampere. Om du kör 10 timmar per dygn förbrukar du alltså 60 Ah och behöver inte riskera att bottenurladda dina batterier. Detta förutsätter förstås att du startar med fulladdade batterier.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan om hur mycket en panel räcker till är alltid svår att svara på.

Först måste batteribanken ha hög mottaglighet för laddning vilket den bara har när den är lite urladdad. Sen måste du ha en bra vinkel mellan panelen och solen och helst en klarblå himmel med mycket sol. Och helst ska det vara mitt på sommaren så du har sol länge. Till det kan det ju vara bra att ha en regulator.

Om vi utgår från att inte alla parametrar ovan är fullt uppfyllda kanske du kan räkna med att panelen ger 2 A under 8 timmar som max. Det ger 16 Ah.

Mitt kylskåp drar enligt tillverkaren ca 1A/h, dvs 24 Ah vid en runtomtemperatur på 20 C och god ventliation. Svårt att uppnå i de flesta fall.

Min stereo drar ca 3 A, lampor ca 6 A, värmaren i genomsnitt på en natt ca 15 Ah. Sen tillkommer pumpar till vatten och toa etc.

Räknar man ihop detta med stereo och lampor i tre timmar så är man uppe i 68 Ah. Minst. Netto (68-16= 52 Ah förbrukning per dygn.

Jag skulle inte lita på solpanelen för att ligga ute i tre dagar med den batteribanken utan utöka den till så mycket du kan, helst minst 350 Ah så du inte kommer under 50% laddning.

Nu kanske inte ovanstående beräkning stämmer för dig men det är ett exempel på hur man kan räkna och se efter sin kapacitet.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skaffa en battman så ser du direkt vad du har att röra dig med. Jag har en panel på 55w o den ger soliga dagar 2,6 A  molniga dagar 0,6A, sedan hänger det på vad batteribanken kan ta emot(gamla batterier tar emot laddning sämre)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har horisontellt placerade 125W. De räcker soliga dagar till kylen som vill ha c:a 30 Ah per dygn vid 20 grader i båten. 

Maxström 7A mitt på dagen. Det räcker och blir över.

Flera dagar med molnigt får de svårare att klara behovet och regniga dagar blir det nästan inget från solcellerna. Tror att vi skulle behöva flera hundra W om kylen skulle klara sig. I hemmahamn stänger vi av kylen när vi ser att det kanske blir en vecka med regn. 

Det blir som jag ser det vanskligt att klara elbehovet med solceller enbart. Är vi ombord förbrukar vi kring 50-60 Ah och behöver ladda ibland. Under gång blir det en hel del motor och navigationsdatorn får vad den vill ha från en timme motor ibland. Går bra när man gör kortare seglingar i närområdet då dieseln räcker gott och väl tills man är framme. 

Men som svar på frågan. Jag rekommenderar mer solceller och mer batterier. Ska själv skruva upp ytterligare paneler.

Det är lite magi med laddningsström direkt från solen. Med hållbarhet räknat i decennier. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag upplever att vår (gamla) kompressorkyl går ganska jämt ut med den 50 W solpanel vi har, i alla fall denna sommar med mycket sol. Några molniga dagar i rad klarar man också. 

Panelen går att rikta mot solen och det har vi gjort så väl som möjlöigt.Vi har tre 80 Ah batterier som används som både start- och förbrukningsbatterier (avskiljbart startbatteri).

Motor använder vi sparsamt, några minuter dagligen med något undantag. Vid två tillfällen har vi laddat med landström vid bryggan när vi kommit hem för att komma ikapp lite snabbare, normalt har det blivit fulladdat från söndag till fredag. Vi har som längst varit ute i två veckor, men då tror jag vi körde motor (i onödan) vid ett tillfälle för att ladda.

Så funkar det för oss.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passar på att smyga in en fråga runt detta, i denna tråd:

Jag skall skaffa mig en 50-wattare jag oxå, frågan är: Måste jag ha en regulator, eller klarar jag mig utan? Vad gör denna regulator för nytta? Vad skadar om jag inte har regulator?

Blev fler frågor än jag tänkte, men hoppas på svar ändå... wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det måste du.

Utan motstånd lämnar solpanelen högre spänning än vad batterierna har. Allteftersom batterierna laddas stiger spänningen och när batterierna är fulla leder det till överladdning. Det regulatorn gör är att den ser till att spänningen aldrig blir högre än vad batterierna klarar, typiskt 13,8 volt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tills vidare kan du ju rikta panelen mot norr. Jag tror inte att batterierna blir överladdade i första taget om båten används men det blir en grej man får tänka på. Käckt att ha underhållsladdning också.

Ha lite koll på batterivattnet, där kan du läsa av om batt. överladdas. Även elektronisk utrustning kan få för hög spänning om du har otur. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför chansa? En enkel regulator kostar som ett halvt enkelt bly-syrabatteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, ingen chansning... Bara en fråga om vad som behövs, så jag inte köper på mig för mycket eller för lite - Så att jag köper det som krävs... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon, tackar för svar... yesyes

Blir till att kolla upp Seasea och Hjertmans, vad de har o s v...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk också på vilken sort solpannel du köper, de flesta som har sålds sista åren är oftas av polykristall och är sämre en de nya som kommit. Den nya monokristall ger ström även när en bit av solpanelen hamnar i skugga av t.ex masten från grannbåten medans polykristall ger inget ifall en bit av den hamnar i skugga.

Polykristallina solceller

Solpanelerna är uppbyggda med block av flera kristaller, därav namnet poly som betyder flera. Solcellen är till sin färg spräckligt blå och har en normal verkningsgrad på runt 15 %.
Solceller av den här typen är de vanligaste på marknaden tack vare sitt pris som är lägst av de på marknaden förekommande typerna mätt i kronor per watt.

 

Monokristallina solceller

Monokristallina solceller består till skillnad från polykristallina solceller av enkristallsblock. De har något höre verkningsgrad än de tidigare nämda och har en jämn blå-svart färg.
Eftersom tillverkningsprocessen är mer komplicerad är priset högre än för de polykristallina solcellerna. Vid sämre ljusförhållanden är skillnaden större i verkningsgrad, monokristallina solceller är bättre på att alstra energi under t ex molniga dagar än vad polykristallina solceller är. 

Amorfa solceller

Amorfa solceller har fördelen att de kan tillverkas flexibla och på så sätt följa t ex en båts former. Till nackdelar hör den låga effektiviteten på runt 6% och att de tappar effekt fortare än de andra typerna av solceller. 

 

Mvh BerraK

 

 

 



Senast ändrad av BerraK | 18 oktober 2011 | 16:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanoninfo, perfekt för mig -och andra- som är helt blå på de sakerna... Tackar så mycket yesyes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte bara tipsa att jag köpte billiga monokristallina celler på teknikhamstern.se för ett år sedan ungefär. De var då billiga, om andra kommit ikapp prismässigt eller om priserna gått upp vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver ha lite tips från er som kan, om vilka av dessa som är att föredra:

50 watts solcellspanel SW Exergon, Polykristallina celler, 1599:-, 70219: Toppspänning 17,8V Max ström 2,8A Vikt 5,8 kg. http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=70219

57 watts solcellspanel SW Exergon, Polykristallina celler, 2995:-, 70221: Toppspänning 16,6V Max ström 3,4 A. Vikt 4,9 kg. http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=70221

80 watts solcellspanel SW Exergon, Polykristallina celler, 2899:-, 70223: Toppspänning 17,5V Max ström 4,3 A. Vikt 8,2 kg. http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=70223

Ha gärna i åtanke att jag är en normalanvändare, som inte är ute hela semestern men kanske halva. Plus helger mm fr o m maj t o m aug/sep...

Tar mycket gärna emot synpunkter och tips. Tackar på förhand...!

 

NOTE: Redigerat med att ta bort smileysar som kom vid valutatecken och parentes... Såg rätt löjligt ut...



Senast ändrad av Kenneth_S | 19 oktober 2011 | 11:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är samma panel du föreslagit, fast i olika storlekar.
Större är i regel bättre.
Man brukar rekommendera att klämma dit en så stor panel man får plats med.

Däremot har jag synpunkter på själva panelen som är en tung, oflexibel panel i metallram och som inte tål att gå på. Den har polykristallina celler, vilket gör att den laddar sämre vid svagare ljus än dito monokristallin.

Kort sagt, jag hade personligen köpt en annan panel.
Men det är en vanlig modell, och den funkar säkert i många år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar... yesyes

Jag hade själv lite tankar på just detta att det är plykristallina celler, då jag ovan fått reda på att det är bättre med monokristallina celler... men dessa var de jag sprang på först, och därför drog jag in frågan om dessa... Skall även leta reda på lämpliga monokristallina och fråga om dem...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade monoikristallina paneler nu... Och med tanke på det priset kontra användning av båten o s v, så blir det polykristallina 50 wattare för 1599:- eller 80 wattare för 2899:-... Med en regulator till... 

Tackar i alla fall för era svar och råd, ni är toppen... yesyes



Senast ändrad av Kenneth_S | 19 oktober 2011 | 19:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tycker du ska vara lite smart nu och vänta till våren , kan lova dig att monokristallen blir billigare, tänk på hur dyr solpanelerna var för nåt år sen, minsta lilla skugga på en polykristall panel gör att den inte ger nån ström medans monokristall ger ända tills hela panelen hamnar i skugga , jag hittade min 100w för 2600:- på nätet i våras och som all el teknik blir den garanterad billigare.

Berra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Någon som vet om SW Exergons vikbara solpanel är monokristallin? /Havskatt

 

Senast ändrad av Havskatt | 23 oktober 2011 | 17:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Surfa runt lite så kan du hitta betydligt billigare och bättre paneler än på båttillbehörsfirmorna.

http://solarlab.se/solpanel/solceller.html?cat=4

http://24volt.eu/osc2/catalog/index.php?cPath=39

Här hittar du även diverse tillbehör som regulatorer, djupurladdningsskydd, mm.

Direktimport från Kina är ett ännu billigare alternativ.

Mackey
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...