Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

BerraK

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    70
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om BerraK

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Sjuårig pojke kan inte vara befälhavare - hovrätten river upp friande dom för sjöfylleri Eftersom det inte finns någon åldersgräns för när ett barn får köra en fritidsbåt friade tingsrätten den 28-årige mannen ombord från åtalet för sjöfylleri. Hovrätten anser dock att det är orimligt att en sjuårig pojke skulle kunna vara befälhavare och ändrar nu tingsrättens dom. När kustbevakningen stoppade en motorbåt i Furusundsleden i Stockholms skärgård hittade de båtens ägare, en 28-årig man från Stockholm, på förarplatsen med en sjuårig pojke i sitt knä. Mannen var alkoholpåverkad och åtalades för sjöfylleri. Norrtälje tingsrätt konstaterade dock att ingen hade sett den tilltalade föra båten genom att hålla i ratten. Domstolen konstaterade också att det inte finns någon undre åldersgräns för när ett barn får framföra en båt av det aktuella slaget och att pojken var van att föra båten. Trots att ett vittne hade hört 28-åringen säga till pojken när han denne skulle svänga så frikände tingsrätten mannen. Svea hovrätt slår nu fast att det måste anses ha varait mannen som hade ett ansvar som befälhavare. Enligt hovrätten kan inte ett sjuårigt barn - oavsett hur van denne är att styra en båt - svara för de uppgifter som åligger en befälhavare. Dessutom, konstaterar hovrätten, har mannen i viss mån instruerat pojken om hur han ska göra. Hovrätten river därför upp tingsrättens dom och dömer den tilltalade för sjöfylleri till 80 dagsböter om totalt 24 000 kronor. http://www.dagensjuridik.se/2013/02/sjuarig-pojke-som-styrt-bat-inte-befalhavare-%C2%96
  2. På midsommar förra året stoppade Kustbevakningen en fyra meter lång motorbåt med en maxfart om drygt 30 knop i Östhammars kommun. Ombord på båten, en så kallad styrpulpet, fanns en 54-årig man, hans styvdotter och hennes kompis. 54-åringen, som kustbevakningen ansåg hade kört båten, hade en alkoholkoncentration i utandningsluften om 0,52 milligram per liter. Med anledning av detta åtalades mannen för sjöfylleri. 54-åringen själv hävdade att det var styvdottern som kört båten. När kustbevakningens båt tutat hade hon dock blivit stressad och av misstag gasat och därigenom varit på väg att tappa kontrollen över båten. 54-åringen hade då ingripit, lagt växelväljaren i friläge och vridit på ratten så att båten svängt upp invid kustbevakningens båt. Tingsrätten finner dock, mot bakgrund av vittnesmål från en kustbevakare, att 54-åringen faktiskt framfört båten för motor, åtminstone en sträcka om 40-50 meter. Åtalet är därmed styrkt, menar rätten. Tingsrätten finner dock att gärningen, med hänsyn till omständigheterna, inte är att bedöma som grov. Detta även om alkoholhalten i det aktuella fallet överstigit gränsen för grovt brott något. Påföljden bestäms till 60 dagsböter om 180 kronor. http://www.dagensjuridik.se/2012/08/hjalpte-styvdotter-stanna-kustbevakningen-doms-sjofylleri
  3. eftersom du har en stålbåt och är osäker på bland annat hur strömmen ska dras så rekommederar jag dig gå med i http://www.maringarderoben.se/ där snackas det mycket stålbåt med folk som har det. Berra
  4. tycker du ska vara lite smart nu och vänta till våren , kan lova dig att monokristallen blir billigare, tänk på hur dyr solpanelerna var för nåt år sen, minsta lilla skugga på en polykristall panel gör att den inte ger nån ström medans monokristall ger ända tills hela panelen hamnar i skugga , jag hittade min 100w för 2600:- på nätet i våras och som all el teknik blir den garanterad billigare. Berra
  5. Under 7C växer mögel inte och inte heller om luftfuktigheten ligger under 85% BerraK
  6. om du bor i stockholm köper du riktig industri epoxi på Danab i västberga, de har det bästa och mästa i färg du behöver Mvh BerraK
  7. vetus har ett tidsfröjdröjningsrelä som du kan använda till egna reglare heter BPDT 12/24
  8. Tänk också på vilken sort solpannel du köper, de flesta som har sålds sista åren är oftas av polykristall och är sämre en de nya som kommit. Den nya monokristall ger ström även när en bit av solpanelen hamnar i skugga av t.ex masten från grannbåten medans polykristall ger inget ifall en bit av den hamnar i skugga. Polykristallina solceller Solpanelerna är uppbyggda med block av flera kristaller, därav namnet poly som betyder flera. Solcellen är till sin färg spräckligt blå och har en normal verkningsgrad på runt 15 %. Solceller av den här typen är de vanligaste på marknaden tack vare sitt pris som är lägst av de på marknaden förekommande typerna mätt i kronor per watt. Monokristallina solceller Monokristallina solceller består till skillnad från polykristallina solceller av enkristallsblock. De har något höre verkningsgrad än de tidigare nämda och har en jämn blå-svart färg. Eftersom tillverkningsprocessen är mer komplicerad är priset högre än för de polykristallina solcellerna. Vid sämre ljusförhållanden är skillnaden större i verkningsgrad, monokristallina solceller är bättre på att alstra energi under t ex molniga dagar än vad polykristallina solceller är. Amorfa solceller Amorfa solceller har fördelen att de kan tillverkas flexibla och på så sätt följa t ex en båts former. Till nackdelar hör den låga effektiviteten på runt 6% och att de tappar effekt fortare än de andra typerna av solceller. Mvh BerraK Senast ändrad av BerraK | 18 oktober 2011 | 16:54
  9. Måste säga att det galatease skev är lätt fatta och välskrivet, stor applåd till dig, Själv så slutar jag denna diskution nu för jag tror inte Peter K och vissa andra kommer ge sig vilka argument vi än kommer med här på forumet, vet inte om han tjafsar för eget nöjet skull eller bara är trångsynt. Jag vill tacka alla som kommit med bra synpunkter om denna skitlag som förstör nöjet att åka ut med familj och vänner när man inte kan lova att de som åker med kan känna sig lugna för att inte bli inblanade i s.k sjöfylla. Mvh BerraK gg
  10. -Vi vet vi inte hur många av olyckorna som berodde på att föraren var påverkad av alkohol. -Vi vet inte heller om alkohol innebär en större risk när båten är stor och snabb. När regeringen beslutade om lagen hade man så vitt jag förstår inte heller något sådant underlag. Förklaringen till detta var rimligtvis att sådant underlag faktiskt saknas. Staffan Widlert . Generaldirektör Transportstyrelsen. Ur kammarens prtkl CU13: ledamöterna anför att sjöfylleriet är ett stort problem.
  11. Okej Peter K, till er andra som vill läsa lite borde ta en titt på det här. Utredningen med stora brister enligt Polisen m.fl. Hela utredningen, ca 400 sidor http://www.alltom02promillepasjon.se/index.php/component/content/article/123
  12. Utlåtanden Svenska Livräddningssällskapet: Anders Wernesten anser att politikerna började i fel ända när de förra året skärpte gränserna för sjöfylleri, men inte lagstiftade om att det ska finnas flytvästar till alla i båten. - Det hade varit betydligt effektivare. Om du är full och ramlar överbord flyter du i alla fall, säger han till TT. Polisförbundet riktar skarp kritik Polisförbundet anser att utredningen har så stora brister att den inte bör utgöra någon grund till kommande lagändringar http://www.jureka.net/news/admin/read.asp?NewsId=6668 Sjöbefälsförbundet har ansett att en promilleregel inte bör gälla för yrkessjöfarten, bland annat eftersom befintlig kollektivavtalsreglering om alkoholpåverkan är tillräcklig. Hovrätten över Skåne och Blekinge har däremot förespråkat att promilleregeln begränsas till yrkessjöfarten med hänvisning främst till att det saknas empiriskt* belägg för att införa en sådan regel för fritidssjöfarten. Kammarrätten i Stockholm har framfört att en promillegräns på 0,2 för fritidssjöfarten närmast ter sig som ett nykterhetspolitiskt förslag och saknar stöd i vetenskapliga studier. Sjösportens samarbetsdelegation (SSD) har hävdat att nuvarande lagstiftning är tillräcklig samt att förslaget bygger på felaktiga grunder och blir svårt att förankra hos allmänheten. Staffan Högardh, talesman för SSD 2006: - Varför införa lagar som gör 100 000-tals svenskar till lagbrytare, frågar sig Staffan Högardh. SSD 2008: Det betraktas som störande för den allmänna respekten för lag och ordning då polisens arbete tas över av en myndighet vars personal inte har rätt kompetens eller utbildning och som tillhör försvarsdepartementet SSD 2007 : Nuvarande lagstiftning är tillräcklig, rätt använd är den ett utmärkt redskap SSD 2006 : mycket läsvärd kritik som borde ha varit mer än tillräcklig för att politikerna skulle kunnat ökat sjösäkerheten om de hade haft den avsikten istället för en alkoholpolitiskt nykterhetsrestriktion. Institutet för sjörätt och annan transporträtt vid Stockholms universitet har menat att en promilleregel för fritidssjöfarten kan vara motiverad för billiknande fartyg och situationer men inte generellt. Även Hovrätten för Nedre Norrland har ställt sig tveksam till en promilleregel. *Empiri innebär att en slutledning är grundad på erfarenhet. Empiri bygger på vetenskapliga undersökningar av verkligheten, iakttagelser och experiment och därav gjorda erfarenheter, snarare än på i förväg uppställda teorier eller filosofiska resonemang. Källa: http://www.regeringen.se/content/1/c6/13/64/90/ad446482.pdf Om politikerna vet hur lite eller mycket båtfolket dricker eller hur ofta så är det ett intressant att ta del av vad de grundar det på. Det har ingen som helst fakta att lägga på bordet - de bara tycker och moraliserar. Tänk om det är så att det finns människor som tycker att alkohol och båtliv är en trevlig kombination så länge det inte går ut över säkerhet eller andra. I Rosenbad spottar man inte i glasen då man jobbar med att ex. stifta lagar. Kanske inte så konstigt, spriten i Rosenbad är gratis... Luta Dig tillbaka ett tag och fundera på vad bl.a Kammarrätten säger... nykterhetspolitiskt förslag... saknar vetenskapligt stöd... saknar empiriskt belägg...stora brister. Helt plötsligt fick man en ingivelse av respekt. Rättvisan är inte blind..både tryggt och skönt att veta. Svårt att tro att våra rättsinstanser vill stödja en lag vars syfte och resultat endast blir penningstöld. Inte om båtar eller olyckor... utan om att stjäla båtfolkets semesterkassa utan orsak eller anledning. Man stiftar en lag på ett ickeproblem... Då är det ju faktiskt inget annat än just alkoholrestriktion http://www.alltom02promillepasjon.se/index.php/nyheter-och-fakta/utlatanden Senast ändrad av BerraK | 15 september 2011 | 17:01
  13. Varför tror du lagen kom till ?
  14. Tror inte vi upplever världen på samma sätt, jag litar inte på de som bestämmer som du och andra verkar göra, I min värld så klantar makten till det kanska så ofta, hoppas du får rätt och jag får fel.
  15. För tillfället har jag inga mer uppgifter om det här och du fårgärna tro att det är en brygg historia, verkligheten är inte långt borta, vi alla kommer snart få se hur denna lag kommer tillämpas men jag säger till er som litar på lagen, att gnäll inte sen ni drabbas av den själva............
×
×
  • Skapa nytt...