Jump to content
Saturday 18 September 2021
Sign in to follow this  
Thomas-1

Seglares värsta beteenden

Recommended Posts

Angående oljud i mast-linorna så kan man ha god hjälp av ett par fasta krokar.

Figurens övre spridarkrok - i äkta plast - är original i min rigg, men den nedre i rostfritt plattjärn har jag böjt till själv och nitat fast. Kan med dess hjälp alltså schackla fallhornet på våren och sen spänna upp fallvajern i hamn, utan att nånsin lossa schackeln.
Man får då - förutom tystnad - snabb segelhissning plus att fallet garanterat inte är korsat med nån annan lina. Är helnöjd med min lilla innovasion, har funkat klanderfritt. Kanske nåt att ta efter, för ju enklare man får upp seglen desto sannolikare att man faktiskt tar även de där riktigt korta  segelturerna i kvällningen?

I skissen går f.ö. dirken genom spinnakerbom-fästöglan för att ge lite bättre gång-passage även på BB-sidan. Dess nedre ände är fäst vid mastfoten, och linan har en stor ögla över knapet för att hålla upp bomen i hamn. Öglan lossas lätt efter att seglet hissats.

/ Thomas
(ps, nu börjar jag äntligen bli kompis med nyckerna hos windows paint, ganska kul faktiskt. ds :)

post-10006646-1394236605,0333_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kalman (och andra), vist är det så att både botten och land styr var det går att lägga till på ett bra vis, men det behöver ju inte betyda att man måste tränga sig in just där det redan ligger båtar. Det går ju att hitta andra platser som funkar.

Har provat att leta mig in mellan grynnor och smala passager till fina ställen där det aldrig legat segelbåtar tidigare. Varför är jag inte förvånad att det genast kommer segelbåtar som försöker ta sig in för att de ser en mast sticka upp. Som tur var misslyckades de och det var ganska underhållande en stud.

Ett annat tips för att få vara ifred de gånger man vill vara ifred är att söka natthamn sist av alla. Det funkar klockrent,.

Jag vet inte om detta inlägg klassar in på denna tråd, men det är i alla fall lite dålig stil att lura andra segelbåtar på grund, eller hur...

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snygg bild Thomas!

Den nedre kroken förstår jag funktionen av, men den övre. Vad är den bra för?

Jag brukar lägga fall och annat som kan slå mot masten runt spridaren för att inte störa andra och mig själv (om det inte kommit in en fendertskavare och lagt sig bredvid, då hänger jag alla fall mm lite lagom löst så att se ska slå lite extra mot masten   wink).

Jo, kanske jag förstår. Det är lite säkrare att ha en krok för dirken så att den inte glider av av misstag och bommen faller ned. Ett alternativ är ju att ha ett fäste för bommen i akterstaget.

VIKTIGT! (tycker jag)
Alla seglare bör tänka på att på något sätt se till att fall mm inte slår mot mast och annat när den är förtöjd. Det eviga slåendet sliter mer än man tro och stör omgivningen helt i onödan.

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mackey:
Dirken går genom ett hål i spridarkroken, den behöver ju inte flyttas vid segling. Bara slackas lite genom att öglan över knapet (nära mastfoten) hakas av, annars kan storens akterrundning haka tag i linan. Det är fall-vajern som går runt kroken - som iofs inte är fullt så krokig som skissen antyder. Blir sen lätt att hissa, behöver bara dra ut fallet ur de bägge krokarna så det hänger fritt för hissning.


Detta med seglare som fortsätter köra enligt segelväj-reglerna även med motor kan ju bero lite på fartskillnaden också. Kommer det en båt med 25 knop så är jag ju bara ett rundningsmärke?
Brukar kolla så att plats finns att lätt passera mig, om så är fallet fortsätta min kurs för att inte överraska motorbåtarn med plötsliga manövrer.
Så gör jag nog oavsett segel eller inte, om fartskillnaden är stor.

Kommer exempelvis en snabbgående katamaran-färja med 30 knop - en sådan finns numera i GBG:s södra skärgård - så försöker jag manövrera åt endera sidan så att en öppning bildas mellan fritidsbåtarna i färjans farled. Hinner ju inte mer innan den passerar.
Ni som tycker att seglare inte väjer vid motorgång, kan det ibland vara detta ni retar er på?
Och hur skall jag annars bete mig vid motorgång, då jag möter riktigt snabba båtar??

/ Thomas
Edit: förtydligande



Senast ändrad av Thomas-1 | 29 januari 2011 | 17:50

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu blir det lite of topic, men bara kort.

Thomas, jag förstår och det verka vara bra med de krokar du beskriver, bara en fråga, Håller kroken för dirken även när man använder dirken vid segling. I lätt vind trimmar man ju storen med dirken för att få rätt släpp i akterliket och vid revad stor behöver man dirken för att hålla bommen uppe.

Sorry!
Mackey

PS
Det är i alla fall ett bra syfte, nämligen att vi seglare ska störa mindre i hamn.  smiley

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu kom jag på något som kan vara iriterande med vissa seglare, men bara oss seglare emellan och inte ofta.

Man använder de regler som finns för kappsegling strikt även när det är semester. Ett exempel är lovart väjer för lä. Den vänstra båten i bilden får preja den högra och den högra måste se till att de inte krockar. Vinden blåser från höger i bilden. 

images?q=tbn:ANd9GcRWT1mNza9iA_ORytjtDuZ4sLtDPi5ZiJbgRfE-ix70nDj_UyY4zg

Ett just sätt att störa varandra på kappsegling, men fult och onödigt under semestersegling.

Mackey

Bara lite små justeringar så att det blev tydligare.



Senast ändrad av Mackey | 29 januari 2011 | 23:02



Senast ändrad av Mackey | 29 januari 2011 | 23:02

Share this post


Link to post
Share on other sites

sunkig och jä-la må vara skrivet i affektion men det finns ingenting denna hobbyseglare tog beslut om som jag skulle kunna kategorisera som gott sjömanskap. Att kliva in med en katamaran, oavsett fräschör, mot 95% av trafiken just denna dag i Stegesund, skulle snarare tro att det är 10 meter bredd, strömt och extremt med trafik. Det skapar inget annat än oro och kaos. TS frågade efter specifika händelser, detta var en specifik händelse och normalt fungerar det alldeles utmärkt att möta en katamarn även i Stegesund.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mackey:
Har man hög belastning på dirken kan man istället dra den runt spridarkrokens öppna del tillsammans med fallet. Man undviker ju då slitage av dirklina och krok vid segling, men det är fortfarande mycket lätthanterligt. Hade det f.ö. så ifrån början.

Den nedre mastkroken kan gärna få vara lite trång enligt skissen, blir lättare att hantera. Man krokar då först fallet i nedre kroken och får händerna fria för att dra in fallet i den övre kroken respektive spänna upp samtidigt, utan att nedre kroken obelastad kan tappa taget. Underlättar ifall det går lite sjö. Nitade min med monel-popnit och lite sikaflex emellan som galvanisk isolering/ oxideringsskydd.

Mvh Thomas
Edit: Har man sittbrunns-nedraget fall kan väl en trång del också på spridarkroken vara bra, gissar jag? Då lossar det inte ens helt slackt, och man kan spänna upp sen ifrån sittbrunnen.



Senast ändrad av Thomas-1 | 30 januari 2011 | 20:36

post-10006646-1394236605,6983_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efter att ha läst Kalmans argument för varför seglare ska fendra på när de lägger sig i en naturhamn blir jag än mer konfunderad.

- Att segelbåtar har köl är ju perfekt när man ska in i en okänd naturhamn. En står i fören och håller utkik. Skulle man ändå misslyckas är kölen det enda som tar i (å,jo en repa i kölen är inget att gråta över). Händer det mig får jag köpa fyra nya propellrar.

- En segelbåt går att styra i farter kring en halv knop. Jag snurar runt så fort det kommer en vindpust.

-Är det någon vill ha lä så är det jag. Skrovet på min båt sticket 40 cm. Det krävs inte mycket vind för att den ska röra på sig. Lösningen är ett överdimensionerat ankare.

Är det någon som borde fendra på och tränga sig in bland andra båtar så är det jag, men det gör jag inte, för det vore dåligt sjövett.

/Erca  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att fendra på för ev. gäst är en fin gest.

När vi misstänker att vi hittat den bästa tilläggningsplatsen i viken och kan hjälpa andra att få en trygg tilläggning är fendrarna en utsträckt hand.

Lika när man lägger sig som femte båt vid bryggan lägger vi alltid gästfendrar. Vi fick kanske själva den utsträckta handen med väl avfendrad utsida. Självklart i hamnar där det är trångt. Hjälp med linor och gärna ett vänligt bemötande.

Det har aldrig hänt att som nån ovan beskrivit fört extra oväsen för att skrämma bort någon. Eller på annat sätt visat att man inte är välkommen.

Detta är på västkusten men vi har ju så trångt att man är tvungen att göra det bästa av situationen annars är det lugnare att stanna hemma. Att komma först i en vik innebär inte att man har större rätt till en bra tilläggning. Snarare att hjälpa senare anlända med goda tips.

Nån skillnad mellan motorbåtar eller segelbåtar har jag inte märkt vad gäller hamnliggning. Motorbåtar är lika snälla som seglarna. Vi får alltid hjälp med tilläggning vid en klippa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det inte bra att Kalman fendrat av när du kommer indansande? Varför ska man inte förebygga skador. Även om man har några meter till båtgrannen far ju båten i sidled innan man sträckt upp. Kanske inte ankaret tog och man driver iväg.

Nä, att sätta fender är inget fel även om de inte skulle bli utnyttjade. Det är en bra regel att fendra av innan man kommit in i hamnen. Så mycket som möjligt som kan göras i förväg. Sen blir det ändå kris ibland när vind och ström drar iväg dit man minst planerat.

Det är absolut inte dåligt sjövett att fendra av. Liksom att inte kunna bjuda på en naturhamn man inte äger. Även om man äger naturhamnen måste man dela med sig. Sällsynt sniket då att inte dela med sig av en allmän rätt.

Som seglare kommer man ofta in sent. Där kanske en del av förklaringen ligger till att det är skillnad mellan seglare och motorbåtsåkare. Motorbåtar går snabbt och kommer in till bästa viken tidigt. Vi kommer in när solen gått ned och det är upptaget i naturhamnen. Å andra sidan går vi ganska tidigt så ni blir av med oss snabbare. Sällan orkar vi störa så mycket också.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mätte i sjökortet mellan de två prickarna i södra änden av Stegsundet, där det till synes är trängst, och fick det till 24 meter. Visserligen ett något osäkert mått, men det är i alla fall betydligt bredare än 10 meter.

Vi har ett uttryck här i de västligaste delarna av landet, som med en viss översättning säger; lungt och sansat - mjukt och fint.

Dvs - man får ta det lungt - det är inget att hetsa upp sig över.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan också störa mig lite på att man lägger sig så nära som seglare. I naturhamn hade vi lagt oss för natten två båtar med ca 6 meter emellan. In kommer en seglare och lägger sig mitt emellan oss.

Detta till trots att det var en stor vik som var mycket djup överallt. Han hade gott kunna lägga sig ett tiotal meter längre in i viken. Vi undra lite om han inte kunde tänka sig att göra det och fick ett snäs tillbaka.

Har aldrig varit med om att någon motorbåtsägare gjort liknande, men påfallande ofta händer detta (inte snäsandet altså) att segelbåtar glider in jämte annan i naturhamn, trots att det är gott om plats.

En annan märklig grej är att de flesta som seglar aldrig verkar lämna sittbrunn, de lägger till, och det är den sista fot de sätter iland, sedan sitter de i sittbrunn.. Då kan man ju lika gärna ligga på svaj? De förtöjjer dessutom med dubbel slagen lina, så att de bara kan lossa från knapen och glida ut. Iofs rätt smart, men en del av glädjen med att ligga i naturhamn är att sitta på berget och ta skogspromenader.

Sedan hjläper man naturligtvis alla som vill lägga till både i vanliga brygghamnar och naturhamnar.

/Danjel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Danjel

Generaliserar du inte väldigt grovt?

Jag har en segelbåt (eller rättare sagt tre).

Jag sitter praktiskt taget aldrig i sittbrunnen när jag ligger i  hamn.

Seglar visserligen oftast ganska långa dagsettaper - 30 till 50 distansminuter, men upplever ändå att det är mina promenader runt öar (offtast) och andra ställen jag besöker, som är större delen av min upplevelse när jag är ut på sjön.

Finns det båtfolk som förtöjer utan att ta dubbla ändar, så att man kan justera förtöjningarna och dra till sig änden från båten när man skall gå. Skulle jag lägga en enkel ände nån sällsynt gång, så är det av speciella orsaker.

Nu seglar jag ju huvudsak på västkusten. Där är de allra flesta naturhamnar dubbade av kryssarklubben. och när man ligger (längs med) i hamnar finns det ju alltid ringar eller pollare att läga tamparna runt.

Vill man ligga ensam i naturhamnar, så finns det ju alternativ. Bottenviken eller Norska sörlandet wink. Sen finns det ju ställen för en annan som är känd. smiley

 

tommy

post-945-1394236606,251_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur många segelbåtar fick plats i din lilla vik innan solen gick ned?  :-)

Tre till?

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eftersom så många skrivit om Stegesund blev jag nyfiken tidigt en morgon i maj och tog svängen förbi. Jag kan tänka mig hur det ser ut en söndagskväll när alla ska hem.

post-10011607-1394237127,2857_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Just det beteendet att passera andra båtar när i hög fart är det jag tycker är mest irriterande som seglare.

När jag själv hade motorbåt brukade jag alltid försöka hålla lite avstånd iaf om jag låg i 50 knop allt annat är brist på omdömme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Under juli-August håller vi oss utanför farleder och så långt ut i kusten som det går, där vågar inte motorbåtarna var av någon anledning. Mars-Maj och Sep-Nov är det lugnt och skönt i farlederna här på västkusten. //Jonas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att seglaren börjar vifta att plats önskas för krysslag kan kanske då överraska/ irritera.

Som både seglare och motorbåtsägare tycker jag detta skulle vara bra att känna till - har ni alltså nån slags standardiserad viftning för plats önskas där borta på högerkusten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

pannkaka, det finns mig veterligen inga särskilda signaler för att begära plats, det är den absolut sista desperata utvägen Att seglaren börjar vifta att plats önskas.

Det är skepparen på motorbåten som har skyldighet att lämna plats för segelbåten enligt sjävägsreglerana.

Regel 18 – Fartygs inbördes skyldigheter
a. Ett maskindrivet fartyg på väg ska hålla undan för

1) ej manöverfärdiga fartyg,
2) fartyg med begränsad manöverförmåga,
3) fartyg sysselsatta med fiske,
4) segelfartyg.

b. Ett segelfartyg på väg ska hålla undan för
1) ej manöverfärdiga fartyg,
2) fartyg med begränsad manöverförmåga,
3) fartyg sysselsatta med fiske.

Enligt a) ska alltså motorbåt väja för segelbåt och brödseglare. Man ska inte väja för brödseglare bar för att det är fråga om nyttotrafik utan för att brödseglare normalt har större båtar med begränsad manövrerbarhet. Det gäller alltså för fritidsskepparen i motorbåt att förstå hur segelbåtar och större motorbåtar fungerar och hur deras skeppare kan förväntas agera och lämna den plats som krävs.

Enligt B) ska på samma vis segelbåtar väja för brödseglare och betydligt större segelbåtar än man själv har (fartyg med begränsad manöverförmåga). Det gäller alltså för fritidsskepparen i segelbåt att förstå hur större motor- och segelbåtar fungerar och hur deras skeppare kan förväntas agera och lämna den plats som krävs.

Fritidsmotorbåtens skeppare ska hålla undan för segelbåten i alla lägen utom när motorbåtens manövrerbarhet äventyras. Det är däremot inte ok att hävda begränsad manövrerbarhet om man själv satt sig i en taskig situation genom att inte i tid förstå hur segelbåtens skeppare kommer att agera.

Fritidssegelbåtens skeppare ska hålla undan för motorbåten endast när motorbåtens manövrerbarhet äventyras. Exempelvis är det inte ok att segla långsamt genom Stegesund. En motorbåt tappar ofta manöverförmågan vid någon eller några knops fart och kanske redan vid fem konps fart om det blåser kraftigt.

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, du har rätt.
Jag ska bättra mig, det är bara att uttrycket är så inrotat (i mig).

Brödseglare = Den som tjänar sitt levebröd till sjöss = Nyttotrafik = normalt större båtar

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fritidsmotorbåtens skeppare ska hålla undan för segelbåten i alla lägen utom när motorbåtens manövrerbarhet äventyras. Det är däremot inte ok att hävda begränsad manövrerbarhet om man själv satt sig i en taskig situation genom att inte i tid förstå hur segelbåtens skeppare kommer att agera.

 

Inte när segelbåten går för motor... Trots att den då har samma manövrerbarhet som när den seglar...

 

NOTE: Redigerat p g a tillagd text i slutet.



Senast ändrad av Kenneth_S | 18 juni 2012 | 14:06

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med termen segelbåt avses inget annat än ett fartyg som framförs helt och endast med segel. Så snart som propellern snurrar övergår fartyget att bli en motorbåt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tycker som många andra att seglandet i riktigt trånga passager (t.ex. Stegesund och Baggensstäket) är ett osmidigt och olämpligt sätt att visa vilken skicklig seglare man är. Detta eftersom det minskar säkerhetsmarginalerna rejält för alla sjöfarare, särskilt när det är mycket trafik. Har man möjlighet att ta stöd av motorn så gör man det i dessa lägen, allt annat är dåligt sjömansskap i mitt tycke.

Sen är det löjligt med seglare som vägrar hälsa tillbaka när man kör motorbåt, även i situationer när man inte kör nära, drar svall eller annat som kan störa. De bara blänger surt i bästa fall. Jag har troligen gjort  minst 1000 ggr mer NM under segel än i den motorbåt som jag har nu, och har säkert seglat mer än många av de sur-snobbar man möter. Attityden känns fånig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Beeblebronx

Fritidsmotorbåtens skeppare ska hålla undan för segelbåten i alla lägen utom när motorbåtens manövrerbarhet äventyras. Det är däremot inte ok att hävda begränsad manövrerbarhet om man själv satt sig i en taskig situation genom att inte i tid förstå hur segelbåtens skeppare kommer att agera.

Mja, när segelbåten är upphinnande är inte motorbåten väjningspliktig. Upphinande väjjer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mackey

Jag hänger inte riktigt med i ditt sätt att resonera.

Du tar in en del saker om inte står i lagtexten. Tex din infogan om brödseglare.

Hade en arbetskompis som var specialist på att läsa in saker i en text som stämde med hans åsikter. Vi jobbade på en komunal förvaltning och Tekniska nämndes bestut i form av protokoll var ju det som vi hade att rätta oss efter i vissa fall. Det spelade ingen roll att det stod precis tvärt om i protokollet mot vad min arbetskompis tycke. När han läste texten fick han det ändå alltid till att politikerna hade besutat precis så som han ansåg.

Jag tror inte att vi skall krångla till det allt för mycket. Tänk efter före och visa hänsyn, så löser det mesta sig. Ett stort problem är att allt för många är så fruktansvärt jäktade och tar med sig det betendet även på sjön, som någon skrev ovan. 

När det gäller stora båtar så finns det ingen brödseglar regel, men det är inte fel att ha lite självbevarelsedrift. Det som är trång farled för en Finlandsfärja är ju en näst intill oändlig vattenyta för en fritidsbåt. En lite kurskorrigering på långt avstånd, kan läsa många problem. Men man måste ju tänka lite frammåt.

Jo - jag har gjort en del dundertabbar genom åren. En del skäms jag fortfrande för. Hoppas att jag får möjlighet att göra ytterligare någon. blushsurprisewink

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, upphinnande fartyg ska alltid väja, men som skeppare på fartyg i trånga farleder eller passager ska man vara beredd att släppa förbi upphinnande fartyg som tydligt visar sin avsikt att köra om.

Mackey



Senast ändrad av Mackey | 18 juni 2012 | 16:46

Share this post


Link to post
Share on other sites

toaen skrev bl. a.

Mackey

Jag hänger inte riktigt med i ditt sätt att resonera.

Du tar in en del saker om inte står i lagtexten. Tex din infogan om brödseglare.

 

Ledsen att jag blandade in ett begrepp som för mig alltid varit självklart att alla på sjön använder. Jag försökte förtydliga att brödseglare normalt har större båtar och att man måste väja för dem för att de är stora (har begränsad manöverförmåga) och inte för att de är nyttotrafik/brödseglare.

Jag känner mig lite trampad på tårna frown så
vad är det du - med ovanstående förtydligande - inte tycker hänger ihop med lagtexten av det jag skriver?

Mackey

PS
Håller med att Tänk efter före och visa hänsyn, så löser det mesta sig. är en bra regel att utgå ifrån. Jag tror som du att jäkt är ett problem, men jag tror också att bristen på kunskap om vilka regler som gäller bidrar till osämja, tillbud och i värsta fall kollision.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som tidigare Maximägare var det inte ovanligt att man blev omseglad både då och då... men priset tog ett par med en stor X-båt som kom på plattläns med sin mastodontbom rakt ut som upphinnande genom Kalvsund utanför Göteborg. Där är inte jättegott om plats och istället för att göra någonting åt att vi var ivägen fick jag på nära håll se när bommen var ytterst nära att demontera vår targabåge... -Håll undan för fan! hörde jag dock!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy