Jump to content
Monday 02 August 2021

Erca

Medlemmar
  • Content Count

    33
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Erca

  • Rank
    Fänrik
  1. Efter att ha läst Kalmans argument för varför seglare ska fendra på när de lägger sig i en naturhamn blir jag än mer konfunderad. - Att segelbåtar har köl är ju perfekt när man ska in i en okänd naturhamn. En står i fören och håller utkik. Skulle man ändå misslyckas är kölen det enda som tar i (å,jo en repa i kölen är inget att gråta över). Händer det mig får jag köpa fyra nya propellrar. - En segelbåt går att styra i farter kring en halv knop. Jag snurar runt så fort det kommer en vindpust. -Är det någon vill ha lä så är det jag. Skrovet på min båt sticket 40 cm. Det krävs inte mycket vind för att den ska röra på sig. Lösningen är ett överdimensionerat ankare. Är det någon som borde fendra på och tränga sig in bland andra båtar så är det jag, men det gör jag inte, för det vore dåligt sjövett. /Erca
  2. Satt länge och funderade över frågeställningen. Min erfarenhet som motorbåtsåkare är att det går 10 idiotiska motorbåtar på varje segelbåt men jag kan ha fel på en eller två.. Kom då att tänka på en annan sak. Jag och min familj brukar vilja ligga för oss själva och kan lägga mycket tid på att hitta en egen klippa att chansa på. Resorna går till ytterskärgården för att slippa småbåtar med folk som aldrig sett klippa tidigare. Inte allt för sällan kommer då en segelbåt, ser att det ligger en båt vid klippan, och tänker - ligger dom där så kan säkert jag också komma in där. Frugan går upp på däck och ropar - Hur djupt är det bredvid dig!?!? Skulle jag få för mig att göra samma sak så skulle den första frågan vara om det är ok att ligga vid "er" klippa. Märkligt nog händer detta nästan alltid med segelbåtar. Det är nästan som att den första tanken är att efter som du kör motorbåt så har du ändå ingen koll på natur och sjöliv. Nu ska det också tilläggas att detta aldrig varit ett stort problem när det väl kommer till kritan. Alla har varit väldigt trevliga och det brukar sluta med en Whiskey i sittbrunnen på motorbåten. Erca
  3. På vår klunn avråder man från att backa in men det finns inget förbud. Anledningen är att drivningen på båten sitter i aktern (inte så konstigt). Om man backar in i kraftig sidvind, kommer in en eller ett par meter och sedan tappar fören har man ganska liten chans att parera detta. Alternativet blir då mer gas framåt eller bakåt vilket då kan skapa rejäla belastningar och skador på såväl båt som y-bom. Jag har bogpropp och frågade om det var ok att backa in då och det hade de inga synpunkter på. Klubben tyckte att jag får göra som jag vill bara det är bekvämt. Uppstår det några skador får jag betala dem oavsett om jag backar in eller går in med fören först. Att bomarna skulle ta mer skada av att jag ligger med aktern in har jag svårt att tänkta mig (förutsätt att jag inte kör in i något så klart...). Vår båt väger 7 ton och jag gissar att 5 av dem ligger i aktern med motorer, bränsle, vatten mm. Då måste det väl vara bättre att ha den vikten nära bryggan än 11 meter ut där bara y-bom ska hålla vikten? Intressant diskussion för övrigt. Hälsningar Erca
  4. 31 Intressant tråd. Jag har hela tiden trott att jag var bland de yngre på denna sida. Återväxten tror jag inte att det är några problem med. Enda grejen är att båtlivet kommer nog senare i livet. Först ska man plugga, skaffa boende, bil och familj. När sen ekonomin tillåter kan man ge sig in på båtar. Gissar att de flesta är mellan 30-40 då om vi pratar båtar då det börjar bli lite storlek. Hälsningar Erca
  5. Jag resonerar så här - Har ni väl bestämt er för att båtlivet är något för er kommer du att bli förvånad över hur snabbt din stora 8 meters båt kommer att kännas väldigt liten. Jag har själv två barn och efter två regniga dagar börjar väggarna att krypa rätt nära inpå. För att inte tala om familjen... Det är jobbigt med budgetar och prioriteringar /Erca
  6. Hej igen, Jag tror det blev lite rörigt med alla firma namn. När jag först läste din tråd så står det CG Boats inernational. Den firma jag köpte av heter Boats international (boats.de). När jag tittar på den båten du hänvisar till så är firmanamnet Marine International. Denna firma har jag ingen erfarenhet av så vänligen bortse från min inlägg. Hälsningar Erca
  7. Hej, Jag har köpt båt av dem efter att våra båtkompisar som vi brukar semstra med köpte. Det är alltid lite struligare att göra affärer med någon man inte träffar men uppsidan var att vi lyckades pruta rejält på ett redan lågt pris. Eftersom kompisen hade köpt kunde vi inte motstå med det priset. Själva affären var en handpening och sedan resten av summan när Wallenius bekräftade att de fått båten. Momsen betalas när båten kom till Europa. Vi ordnade själva med transport från Göteborg och hem. Det enda som hände oss var att en dyna var trasig när båten kom. Det så ut som någon satt sig på den och kanske haft en skruvmesel i bältet. Hur som helst reklamerade jag detta och Fredrik som jag hade kontakt med skickade nytt tyg. Väl här fick en sadelmakare fixa dynan. Det ska dock påpekas att alla affärer inte slutar lyckligt men firman har jag inga synpunkter på. Något att lägga in i kalkylen är att anspassa båten för Sverige när den kommer hit. Öppna pulpit, ankarspel bak och värmare brukar vara standardgrejer som måste fixas. Känner du dig allt för osäker tycker jag du ska flyga över och titta på båten. Är det något specifikt du funderar över är det bara att hojta till. /Erca
  8. Lugn och fina nu Grön diesel är vanlig Mk1 med ett färgämne för att kunna spåra den. Tanken på land är att maskiner som inte kan drivas på väg tex krossverk och torkar ska få subventionerad diesel. För att kunna spåra dieseln så att inte bonden kör med den i sin bil eller traktor är den färgad. Vad gäller RME innehåller all diesel i Sverige upp till 5 %. För att undvika problem för båtar beställer många sjömackar blank diesel dvs utan RME eller FAME. Om just din mack gör det får ni fråga macken om. Hela RME frågan är egentligen konstig förövrigt efter som det bara är att be macken att ta hem blank disel iställer nästa gång har beställer så hans kunder slipper problem. Ang svavelhalten låter det snarare som att macken på västkusten tror att han har fått Europa diesel levererad. För att tanka den gröna behöver såväl säljare som köpare godkännas av skatteverket.
  9. Efter att ha läst Kalmans argument för varför seglare ska fendra på när de lägger sig i en naturhamn blir jag än mer konfunderad. - Att segelbåtar har köl är ju perfekt när man ska in i en okänd naturhamn. En står i fören och håller utkik. Skulle man ändå misslyckas är kölen det enda som tar i (å,jo en repa i kölen är inget att gråta över). Händer det mig får jag köpa fyra nya propellrar. - En segelbåt går att styra i farter kring en halv knop. Jag snurar runt så fort det kommer en vindpust. -Är det någon vill ha lä så är det jag. Skrovet på min båt sticket 40 cm. Det krävs inte mycket vind för att den ska röra på sig. Lösningen är ett överdimensionerat ankare. Är det någon som borde fendra på och tränga sig in bland andra båtar så är det jag, men det gör jag inte, för det vore dåligt sjövett. /Erca
  10. Satt länge och funderade över frågeställningen. Min erfarenhet som motorbåtsåkare är att det går 10 idiotiska motorbåtar på varje segelbåt men jag kan ha fel på en eller två.. Kom då att tänka på en annan sak. Jag och min familj brukar vilja ligga för oss själva och kan lägga mycket tid på att hitta en egen klippa att chansa på. Resorna går till ytterskärgården för att slippa småbåtar med folk som aldrig sett klippa tidigare. Inte allt för sällan kommer då en segelbåt, ser att det ligger en båt vid klippan, och tänker - ligger dom där så kan säkert jag också komma in där. Frugan går upp på däck och ropar - Hur djupt är det bredvid dig!?!? Skulle jag få för mig att göra samma sak så skulle den första frågan vara om det är ok att ligga vid er klippa. Märkligt nog händer detta nästan alltid med segelbåtar. Det är nästan som att den första tanken är att efter som du kör motorbåt så har du ändå ingen koll på natur och sjöliv. Nu ska det också tilläggas att detta aldrig varit ett stort problem när det väl kommer till kritan. Alla har varit väldigt trevliga och det brukar sluta med en Whiskey i sittbrunnen på motorbåten. Erca
  11. Jag har en 35 fotare med dubbla Mercruiser MX på 320 häst styck. Båten väger ca 7 ton och mitt snitt över en säsong är 3,5 liter. Hur mycket den drar när den marchar resp glider fram vet jag inte men för mig är snittet mest intressant. Jag och en kompis gjorde ett överslag på våra båtar och kom fram till att det vore kul att ha en diesel men mot våra båtar skulle vi behöva ha dem i 40 år för att gå plus. Det vi räknade på var inköp, antal distans per säsong, drivmedelspris, kostnad för service (där diesel är betydligt dyrare). Hur slutkalkylen ser ut får vi aldrig veta för då behöver man ha ett försäljningspris också. /Erca
  12. Yammamoto250// Vad heter ön? Jag har för mig att den ligger någonstans NV om Dalarö? Bra TP fråga för övrigt... /Erca
  13. Erca

    kokande batterier

    Hej och tack för svar. En följdfråga på detta. Om syravikten skulle visa sig vara lägre, går det då att enbart fylla på syra för att få rätt blandning och i så fall vart kan man göra det? Hälsningar Erca
  14. Hej, Tog hem någa batterier för att kontrollera dessa under vintern. Det visade att vid första laddningen med C-tek så kokade batterierna. Det verkar som om någon fyllt på för mycket batterivatten.. Vad tror ni, är de förbrukade eller finns det någon chans att rädda batterierna? Hälsningar Erca
  15. Eh, återvunna oljor. Har du lust att utveckla det? Förutsatt att du vet vad du pratar om förstås.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy