Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
coolbeyron

Störande stavfel - vanliga misstag eller okunskap?

Rekommendera Poster

Det absolut värsta är ändå inte stavfelen eller de grammatiska felen, nej de kan jag leva med. Jag är säkert inte alltid helt grammatiskt korrekt heller. Men en annan sak som ångar upp mig ordentligt är en annons sprängfylld med upprepningar. Exempel:

Nu ska jag sälja båten. Båten är en XXXXX. Båten är fin men det är nog hål i båten för när vi sjösatte båten läckte det in vatten i båten så att båten sjönk.

Ja vi vet att det är båten du skriver om!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch! Jag skulle då aldrig köpa något av en som stavar fel. Tänk om det är så felstavat att det inte är en båt, utan en bil som man ringer på.

Tänk att en del inte kan ha överseende med ett o annat stavfel, utan att reta sig på det.

I mitt tycke en smålöjlig tråd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, smålöjlig men rätt kul Flört och man måste inte läsa den.  Så här blir det ibland på MG senvintertid när man inte har någon båt att pilla med.  Nervösa ryckningar i tangentfingrarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det finns inte så mycket att göra just nu och till helgen blir det att par dm snö till som vi genast får försöka glömma för att istället drömma om den kommande våren med allt vad det innebär såsom slipning och målning efter det att man varit i mössan förlåt på mässan i Älvsjö. Glad



Senast ändrad av Sobril | 20 februari 2009 | 14:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast nu är väl inte jorden (helt) rund.. eller hur? Den är mer hmmm heter det elliptisk? Alltså bör det skilja några meter beroende på var man mäter upp avståndet?. Jajja inte vet jag, så har jag fått mig inlärt en gång i tiden iaf. Och som du så riktigt påpekar, men åker sällan båt på månen, och för oss fritidsskeppare gäller väl samma sak bortåt polerna, vi åker inte där så ofta heller.

Vad jag ville påpeka i alla ina inlägg, utan att skriva det rätt ut, är att oavset om man mer el mindre riktigt kallar något för distansminut, sjömil eller nautisk mi så vet nog alla vad vi prtar om. Frågar nån mig om avståndet mellan ön A och hamnen B så erkänner jag villigt att jag ofta slarvar med svaret o säger att der är x distans. Blir mindre tungrott än att säga nautiska mil, sjömil eller distansminuter. I sammanhanget fattar ändå vem som helst vad man menar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry Jonke, any2 goes när det gäller det omständliga ordet omständig :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här då.

Rubrik: Fel i laminaten.

Kan inte förstå vad som lyser igenom.
jag har haft besiktningsmän som kollat, men de ser ingenting, kostar bara en massa pengar. Kan det vara så att det är fel på plasten, eller är det i lacken?

Vad svarar man då?

Ja hej på dig själv Förvånad

Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt, jorden är inte rund. Därför definierar man idag en nm som exakt 1852 meter och inte som tidigare som längden av en bågminut (1' = 1/60 grad) längs en godtycklig meridian.

 

 



Senast ändrad av Flipper_510_HT | 20 februari 2009 | 17:05

post-19622-1394235787,7347_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag är inte lärare i svenska, men försöker att inte kasta sten i glashus. Personen som öppnade denna tråd skrev själv lite fel. Dock inga stavfel vad jag kan se.

Detta är vad jag hittade utan anstränga mig för mycket:

- ...OM rådande prisbild (syftningsfel, det är väl PÅ en prisbild)

- Inombords (själva ordet är för mig inom en människas kropp)

- ...återkommande stavfel. Som inte beror på att tangenterna... (aldrig sett en mening som börjar med ordet SOM)

- Exempel man ser ofta  (Antingen skall det vara ett ÄR på slutet el också byta plats på SER och OFTA.

- Det här är felstavningar som jag sett i flera olika annonser... (...som jag HAR sett i flera olika annonser...)

- Finns massa fler exempel...(DET finns MASSOR av fler exempel.../DET finns många fler exempel...) 

Det fins många exempel på både stavfel och konstiga/slarviga meningsuppbyggnader i olika annonser och inlägg.

Det finns många anledningar till att det är stavfel här o där, dyslexi är en, okunskap en annan, som mycket riktigt rubriken antyder.
I ärlighetens namn har jag alltid trott att det heter styrpulpet, men sedan sett pulpit och trott att det är den riktiga benämningen. Vet fortfarande inte vilket som är rätt..

 

Mvh,

Colley



Senast ändrad av Colley | 20 februari 2009 | 17:23



Senast ändrad av Colley | 20 februari 2009 | 17:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer säkert att göra nästa upplaga. Hörde på radion så sent som i måndags om frågeställningen just kring detta/dessa ord där en SAOL-gubbe godkände båda varianterna

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat ganska vanligt fel här på forumet är att använda dem i st. f. de. T.ex. Dem har ofta fel... Antagligen är ambitionen att skriva fint och då har man lärt sig att det heter dem i st. f. dom.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har uppriktigt sagt svårt att se syftet med en sån här tråd. De flesta vet mycket väl vad som menas med såväl riktigt felaktiga uttryck såsom distans och sekundmeter, likväl som de allra flesta har ganska dålig uppfattning om meningsuppbyggnad och annat. Alla förstår nog dock vad som menas med det ena eller andra, varför jag har svårt att se syftet m tråden. Mer än att vi ska få hacka på varaan, vilket inte är helt fel så här års :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom nu temat för tråden helt försvunnit så all rapportering av inlägg som Off-Topic är helt meningslös så kan jag passa på att tipsa om lite amatörjazz med skönt gung.

Att surfa Youtube är nog också tecken på kraftig båt-abstinens.  Hur ska jag klara mig till båtmässan öppnar?? Hjälp :-)

 



Senast ändrad av Anders_St | 20 februari 2009 | 20:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, ingen aning om hur du ska bära dig åt. Men ett gott tecken på att du inte är ute o seglar är väl att även om du vid den här tiden på en fredag inte kan uttalla sofistikerad så kan du ju fortfarande stava till det :) Schfstikierad, Såffistificerad, Schofierad.. Soferio. Sofiero, DÄR har vi det. Gärna 7.5an

 

Hmmm, vaffan ville jag med det här inlägget egentligen? Ingen aning, men det är kul med OT iaf

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, precis så är det!  Gud vad jag längtar till båten och just nu har för lite att göra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återupptar trådens huvudtema (?)

Kollar lite på begagnade bilar (förutom båtar då) och det värsta ord jag vet just nu är:

Besiktad

Men snart finns det väl också i SAOL... Oskyldig

 

Ett uttryck jag börjar vänja mig vid:

Ingen baggis!

Båtmässan, nu är det inte långt kvar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller stavning så är det väl bara att skriva på. Förstår man inte är det väl bara att fråga.

Jag tycker inte det är fel att påpeka eller rätta stavfel. Det finns de som inte vet hur olika ord stavas. So what! Visa rätt stavning då utan att mästra så är problemet löst. Man lär så länge man lever. Jag har lärt mig stava med hjälp av Word. Ett bra program. Man kan dessutom använda internet för att söka den kunskapen om man vill.

Att inte bry sig om stavfel kan faktiskt leda till att vi utarmar vårt språk. Till vilken nytta? Att värna om kunskap är inte fel och inte fult.

Baänny eller Benny. :)   Keep on jazzing katten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det värsta tycker jag är när fabrikatet på en utombordare stavas fel när det i 90 procent av fallen är en tydlig bild på kåpan där det är en väldigt tydlig logga. Inbillar mig att det oftast händer med Evinrude

om någon skriver Propeller som Proppeller så tycker jag inte det är så farligt då det är ett relativt svårt ord att stava även om det egentligen är en enkel bokstavsföljd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken roligt tråd, jag har skrattat mycket :-) (trots eller för att jag är tysk). Ang M eller nm eller alla de andra ideer, varför går båfolket inte över till km, km/h, l/km mm.

kanske för att alla de roliga diskussioner på vintern försvinner? :-)

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som jag tycker är lite störigt är när personer skriver att ett intervall är mellan 7-6000 när det egentligen är 6000-7000 dom menar. Väldigt stor skillnad!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skaffar ett sjökort ser du att på höger eller vänster sida finns gradering i grader och sextiondedelar av grader som i sin tur är uppdelade i tiondelar.

Ska man mäta avstånd på sjön så är det enkelt att mäta i dessa sextiondedelar. En sextiondedel kallas också minut eller distansminut.

Så km kan man prata om men då måste man räkna om. Men använder man en vägkarta går det ju bra. Göta kanal t.ex går utmärkt att mäta avstånd med vägkartan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här komer et anat rolligt stävfel!!

gelkoten !

Nu tar vi nya tag för våren lurar runt knuten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Forgus, först var jag på väg att skriva att man behöver ju bara byta skalan på sjökortet i km resp m, men sedan insåg jag att det krävs ju  mycket mer tänkande för att kunna fastställa sin position. Härmed drar jag tillbacka mitt förslåg om km och m :-)

Ang beteckningen av 1,852 m finns det olika mått, beroende på landet:

1 n mile (nautisk mile) = 1 sm= 1 international sjömil= 1 minut av längdgraden= 1 M....

Barnet har många namn..

Sven

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen har du Grönling rätt i att man nån gång borde gå över till det metriska systemet.

Här är ett bra exempel på att vi gärna låser oss fast vid det gamla. Vi har ju i Sverige gått över till m/s när det gäller vind t.ex. Det krävs ju att sjökorten görs om men nu då man kör med datorer och plottrar borde det vara lätt att ändra enheter. Det kommer nog vad det lider.

Inom byggsektorn var man ganska sent ute med metriska enheter. De flesta säger väl 2 tum 4 fat de numera är märkta 45x95 (som rikthyvlade).

Men vi är gärna nostalgiska på sjön. Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

forgus31 skrev:

Om du skaffar ett sjökort ser du att på höger eller vänster sida finns gradering i grader och sextiondedelar av grader som i sin tur är uppdelade i tiondelar.

Här runt Göteborg funkar skalan i sjökortens över o underkant hyfsat bra som kilometer-skala. En breddgrad strax norr om Nidingen är nog exaktast, men längs hela på hela västkusten fås någorlunda överensstämmelse. Vad man nu skall veta det för, egentligen. Kanske om man vill bänka en bilväg, såna finns ju ibland på korten, som vägledning för någon som kommer med bil? Eller nåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi läser om begagnade bilar (på Blocket till exempel) så är det oftast, en ägare med. Blir bilen billigare utan ägare? Ibland är det både drag och krok, eller som dom skriver drag-krok.

//Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...