Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
lstadig

kina motor

Rekommendera Poster

Är det någon som har testat en diesel motor från kina

Är det något att satsa på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priset är säkert trevligt, de stora frågorna är tillförlitlighet och reservdelar samt serviceorganisation. Har läst att de som köpt billiga utombordare från Kina har blandade erfarenheter, finns flera trådar i ämnet här på forumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De har funnits till salu ett par år nu och åtminstone någon måste väl ha blivit såld och monterad. Kanske en idé kan vara att kontakta handlaren och be om en eller ett par referenser?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe   stämmer det..   kraftig maskin robust .  svarar bra på gas, riktigt rapp. färgen är lite tunn men det är inget jätte problem.  därimot får man själv fixa vajer fästen. tycker jag är lite segt.  så ni som köper kina motorer  ring och klaga  så kanske dom skickar med såna i framtiden. jag ringde in och fråga iaf.  tydligen yanmars gamla 80tals block, kina  har fått formarna,  vet inte om det stämmer men har läst det nånstans.

vad det gäller  reservdelar  så  oroar jag mej inte så jätte mkt. för det mesta  är  man ju ofta  tvungen att beställa delar ändå och vänta  ett par dagar . är iaf nåt jag räknar med när jag köper delar till motorer.  sen är den vanlig i kina och finns även i usa. kanske på mer ställen. den sitter även i stora elverk och m.m som säljs  runt om kring världen.  skall tydligen vara slit stark och fungera bra enligt han jag maila  i usa.  värmeväxlaren sitter väl högt tycker jag men det går att flytta  och den är gjord i aluminum.

motorn är lätt meckad  mkt bra för den som  tänker serva och mecka med motorn själv. färsk vatten pump och sjövatten pump är rejäla grejer som verkar över dim.

nackdelen är dess  tyngd. 165kg  står det instämplat på motor brickan. sen är den aningens  stor. lite hög  man bör ha  55- 60cm  från motor bädd till taket i  motor rummet. då är det optimalt. jag hade 48cm  så jag får det tajt. men då är det bara bakdelen på motorn som är ruskigt nära på toppen.  men det löste sej med att jag flyttar alu värme växlaren,

 

motorn startade på pallen hur snällt som helst,  den vill verkligen gå igång hehe. den känslan fick man iaf.  lätt grejad och robust.

inte jämnförbar med ex lombardini. som  är i hel alu och har pytte små ytter  mått.  med  avancerade teknik  varje cylinder har var sin insprutnings pump m.m.

 

hade jag inte köpt kina motorn som är pris värd så hade jag köpt lombardini somverkar  pris värd med tanke på sina mått och tyngd  samt teknik,   men den är mer än dubbelt sådyr som kina motorn, sen är det  20nm mer i kina motorn. så det är mer rå power i kina, och fastän den enbart varvar 3000rpm

 

skall bli  kul att  köra skiten ur kina motorn och se  hur den är. den ser tålig ut iaf.  tänker sen skriva om den när jag kört några år.

 

finns lite bilder på den i min tråd  som  det länkades  till, motorn ser inte riktigt ut som den bilden på importlagret. det verkar vara en gammal bild.

 

mvh Johannes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

enligt handlaren så har dom sålt många av dessa motorer. och dom funkar bra. jag fråga  det innan  jag beställde den. är den populär så funkar den väl bra.   sök gärna på google ysad 380 så får man många träffar på kina motorn,  även lite projekt som använder den i sin nya båt m.m.  jag sökte  jätte mkt på motorns  betckning och fann mkt  att läsa innan köp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tippa på att dom är som mopederna ungefär, har man tur så kommer den ifrån en bra fabrik och då går den hur länge som helst.

Problemet med kinaprylar brukar vara att en fabrik har kommit över ritningarna till en gammal bra japansk motor och börjar tillverka egna......... fotostatkopior av ritningen som han sedan säljer vidare till sina kusiner som också tillverkar.... fotostatkopior som isin tur säljer till sina svågrar, som i sin tur................

Vilket kan resultera i att du om du har otur lyckats få tag på en motor som har kopierats i femtio led och blivit tillverkad i en jordkällare uppe i bergen vid gränsen till mongoliet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man sedan tur så slipper man vara medverkande till sådant här

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article3972534.ab

Han fick cancer av Dödens stad

Här är staden där alla familjer har cancer i någon form

Människorna arbetar och bor mitt i en totalt förgiftad miljö

 

Varför kan ni inte köpa motorer, även från Kina, som tillverkas under förhållanden som motsvarar Nordiska förhållanden även om priset blir betydligt högre? Då kan även Kina eller andra länder vara ett alternativ och människor där får leva under drägliga förhållanden och man inte våldför sig på miljön.

Miljömedvetandet måste sträcka sig lite längre än näsan räcker. Tror du inte på växhuseffekten så kan du ändå tro på en god arbetsmiljö.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roland du har nog inte förstått frågan jag frågar inte om miljön i kina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du frågade:

Är det något att satsa på?

Du menade säkert kvalitetsmässigt men fundera lite mer på begreppet kvalitet.

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm jag måste missat nåt? Sa dom nån gång att dessa motorer tillverkades i den drabbade staden? Eftersom du skriver som du gör så antar jag att du menar att det i Kina tillverkas motorer på dels miljövidriga sätt och dels miljövänliga(re) sätt? Eftersom om vi ska köpa motorer, även från Kina, som tillverkas under nordiska förhållanden så betyder det väl att du vet att motorn som diskuteras tillverkats i nämnda stad?

Själv har jag inte ekonomi nog att köpa miljövänliga motorer, miljöbil, KRAV-odlad mat osv, utan fortsätter som ett miljösvin. Därmed inte sagt att jag gör det för att jag vill skita ner, utan för att dom som verkligen KAN påverka väljer att inte göra så.. genom att se till så det lönar sig ekonomiskt även för de av oss som inte har råd att vara miljövänner

När etanolen (jaja jag vet att det inte är ett optimalt bränsle) kostar som den gör och är svåråtkomlig dessutom; När KRAV-mjölken kostar mer än vanlig mjölk; När 4-taktarna är så dyra som dom är; När kollektivtrafiken inte funkar: Då funkar det inte för en 4-barnsfamilj att följa alla de duktiga miljövännerna som minsann åker buss till jobbet, köper 12 liter KRAV-mjölk 365 dagar om året osv osv osv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I staden Wuxi i Kina, cirka 100 kilometer väster om Shanghai, ligger denna fabrik som är samägd av Volvo Penta och  kinesiska partnern Wuxi Diesel Engine Works.

Fabriken, som invigdes år 2000, monterar dieselmotorer som används i industriella applikationer, exempelvis dieseldrivna generatoraggregat, samt i olika typer av arbetsbåtar och passagerarbåtar.

 

Kina är en starkt växande marknad och Volvo Pentas industriella närvaro är en viktig del i ambitionerna att fortsätta att öka försäljningen i regionen.

Vi båtägare skrev:

Tohatsu 9,8 är 2007 års testvinnare i segmentet 10 hästkrafters utombordare. Parsun – kinesen – kommer

överraskande tvåa.

Mercury Marine är ett till företag som etablerat sig i Kina, jag tror inte att dessa företag vill flytta verksamhet eller delar av den till ett land som inte behärskar tekniken, sen vet vi att ojämn kvalitet förekommer i Kina, men det är nog inget dom är ensamma om.

Jag har varit och besökt företag i Kina, även mässor (ej jordkällare) och jag lovar dom ligger långt fram på den tekniska sidan.

Den stämpeln med dålig kvalitet Kina har fått, är till stor del konsumentens fel som väljer att köpa lågpris framför kvalitet.

Lågpris= låg kvalitet

Dyrt= hög kvalitet

Låg kvalitet har vi sett mycket av idag ex, ATV och mopeder där importören valt att sälja till ett lågt pris i ex, Sverige.

Kina är vad man själv väljer att göra som konsument tror jag.

Med vänlig hälsning

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom ifrån tråden lite, nej har inte provat Kina diesel men säkert något att titta närmare på

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla personer jag vet som klagat på kina tillverade produkter inkl mig, har köpt till ett lågt pris, bra produkter från Kina kostar nästan samma som här hemma men dom väljer vi bort för att vi tycker att den är sämre. va konstiga vi är.

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit i Kina.

Jag vet att det finns bra kvalitet även i Kina men då kostar det lite mer och man kan tillverka under mer miljövänliga förhållanden.

Men de produkter som vissa här lockas att köpa till lågt pris är knappast tillverkade på rätt sätt.

Fundera själv vad som gör att produkten blir billig.

 

Jag jobbar som chef för en tillverkning här i Sverige och vet vad som påverkar priset på produkter, varför kvalitet kostar, varför miljö kostar, varför arbetsmiljö kostar. Och vi har allt av det till rätt nivå och även rätt priser och det är jag stolt över.

Jag kunde berätta massor om detta eftersom jag bryr mig om benchmarking med produkter från lågkostnadsländer.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt Roland.

Jag tror om man köper en dyrare produkt från Kina så får du inte bara en bättre vara utan du betalar säkert för både kvalitet och miljö. Men vad det gäller det så har Kina i jämnförelse med ex, Sverige en lång bit kvar, men dom är på G.

Men även om du/ni har lyckats på din arbetsplats, så är det fortfarande ett stort problem även här i Sverige med mindre miljövänligga förhållanden på många arbetsplatser, ex på det är byggindustrin där det i präktiga Sverige förekommer ren slavhandel med arbetare från ex, öst som arbetar för några tior i tim samt i många fall bor i skitiga containrar, och detta förekommer i flera brancher.

Vi bör också fortsätta att lära.

 

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag tycker kinamotorerna verkar bra, priset lockar verkligenGlad



Senast ändrad av Snipan_71 | 16 december 2008 | 19:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja  startar gör den iaf. lätt oxå på råga på allt. skall bli intressant när den kommer att sättas i drift till våren.  ser inte ut att vara så mkt som kan gå sönder på den iaf.

funderar på att byta lite slangklämmer och lite små grejer så att man har graderat sej. vissa saker snålar kineserna med.  men inte med gjut järnet.  har sett bilder på fabriken som gör  dom motorerna och dom har tydligen många  fler modeller. typ 15-150hk .

yang dong fabriken ser fräsh ut med  fina och rena lokaler. med vuxna arbetare. men man kan ju ändå aldrig vara helt säker. stora lokaler med mkt plats. arbetarna hade oxå  arbets kläder så det verkar dom få iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast brukar det vara tuffa killar med snabba båtar med dubbla V8:or som dricker 1000-tals liter soppa på en sommar och med nöje drar upp häftigt svall som förknippas med sådanna som fullständigt skiter i miljön.

Men när man läser trådar om import av motorer från Kina eller andra lågkostnadsländer så framstår det som att man skiter i miljön och väljer sådant som saknar miljödeklarationer, hur miljön är där de tillverkas och tycker arbetsmiljö är något som bara gäller dem själva här i Sverige.

Bara det blir billigt!

Fundera på hur lagar om arbetstidsförkortning, semestrar och övrig ledighet är där de billiga produkterna tillverkas. Finns det något skyddsombud och går man skyddsronder? , hur gör man med avfall, kemikalier, avgaser och spillvatten mm.

Var jag tråkig igen och berättade sådant ni inte vill tänka på?  

God Jul på er

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller väl i princip med dig, Ringhede. Men det gäller också att inte vara ahistorisk här. Kina är i början av en industriell utveckling och om man tittar på hur vi agerade i början av vår så är de säkert mycket bättre än vi var.

Vad det låga priset beror på? Det förvånar mig att ingen nämnt arbetskraftskostnaderna. Med en sådan på mindre än 1/6 av Sveriges så är det väl klart att man kan tillverka billiga produkter. Kvaliteten behöver alltså inte vara sämre bara för att de är mycket billigare. Och den kinesiske arbetaren behöver heller inte svälta, eftersom kostnadsläget är mycket lägre.

Men det är klart att vi bör trycka på när vi kan för att förhållandena vad beträffar arbetsmiljö och yttre miljö ska bli bättre i Kina och andra länder. Det bästa vore ju om vi positivt kunde förmedla våra idéer på området och på så sätt förbättra både deras arbetsmiljö och vårt samvete.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej inte 1/6 del av svenska löner, så här är det:

Arbetskostnaden var 2006 enligt följande för industriarbetare kronor per timma

Alltså lön plus arbetsgivaravgifter mm.

  • Norge 303
  • Tyskland 252
  • Sverige 234
  • Europa snitt 179
  • USA 176
  • Polen 37
  • Mexico 20
  • Sri Lanka 4

Kina ligger någonstans strax över Sri Lanka

Källa Internationella löner för industriarbetare LO

http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/F8896B9D43A4BF48C125741F00310509/$file/Internationella_löner_080313.pdf

Bäst att lägga all tillverkning där det är billigast.

Eller gå in till chefen i morgon och ödmjukt be om att få halverad lön 2009. Räcker det?

Hur tycker du att jag som chef för en tillverkningsavdelning ska motivera att tillverka produkter med våra lönekostnader och inte föreslå utflytt eftersom det verkar vara det som många önskar? 

Sug på den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina erfarenheter av kinesiska produkter:

först köpte jag ett billigt elverk från Biltema.  En tvåtaktare som gick sönder medan man tittade på den, rostade sönder i båten under en sommar. 

Sedan blev det en fyrtaktare från Jula, en Hondakopia av märket Kipor.  Efter ett par månader så började den krångla med bl.a. bränsleläckage.  Fick den utbytt mot en ny som fungerade i ett halvår, sedan drog problemen igång med den också.  Till sist tröttnade jag och köpte originalet, en Honda för 15000:-  Den går och går och går och går och går............dessutom tyst.  Fortsättningsvis så är jag försiktig med mina Kinaköp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

USA står ensamt för en fjärdedel av världens växt-husgasutsläpp (5 558 miljoner ton, att jämföras med Sveriges cirka 135 ton), USA handlar många båtmänniskor i Sverige ifrån ex, motorer.

Lätt att ha synpunkter på Kina i öst när vi är så bra i västFörvånad.

MVH

Magnus

post-10000874-1394235717,8722_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

shit va denna tråd  spårar ur?   jag  köpte  kina motorn för att den var billig. men oxå för att jag är VÄLDIGT nyfiken på hur den funkar.  har själv haft en pocketbike från kina sitter en 8hk fyrtakt motor på 40kg hoj, och den körde jag i ur o skur  vinter sommar i 2år fram o tebax till jobbet utan ett enda problem. självklart så får man efterdra skruvar men det var oxå det ända. den hade nog funkat ännu om den inte hade blivit stulen. men jag har sett den i stan så den lever än.  tänkte åkt efter men jag hade bråttom  till banken tvärr ångra det  rejält.

men iaf så efter det så tror jag allt att kvaliten på kinas grejer kan allt vara helt ok på vissa grejer. hade kanske igentligen velat köpt  en lombardini men att den var mer än dubbelt så dyr  mot kina motorn var en starkt skäl. sen så var jag som jag tidigare nämnt  väldigt nyfiken,

 

volvo penta  m.m  är ju as dyra. fattar inte varför man nästan skall behöva betala nästan 100.000kr för en båt  motor?? är den gjord i guld eller?  silver kolvar och rymd lager från nasa. för att den skall hålla i 100år.?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissa om det är många som funderat på att köpa denna motor.

Men det är bara du som gjort det!

Hur svårt kan det va att få en 100-årig konstruktion att fungera med moderna verkstadsmaskiner som gör precision på hundradels millimeter. Motorn kostar dessutom inte mer än en halvdan renovering av en gammal rova.

Det enda som kan förstöra är en fånig toksnål beställare som kräver några kronor lägre pris med resultat att sämre stål, gummi osv används.

Hur skulle världen se ut om inte folk vågar!

Bravo Balladkopian.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja hur svårt kan det vara, att förstå.

Här är fullt med myter.

Jämförelse tillverkning här mot tillverkning i lågkostnadsländer.

De måste använda samma metaller vid tillverkning och priset sätt globalt. Alltså kan en inköpare av råvara få precis samma pris för stål och aluminium här i Sverige som i t.ex. i Kina.

För att få rätt mått och toleranser på delarna behöver man tillverkningsmaskiner av bra kvalitet och det finns inga billiga maskiner för att tillverka delar med rätt precision. Nej det finns inga billiga maskiner i Asien som går att tillverka hög kvalitet med för då kan man köpa sådanna hit också. Kvalitetsmaskiner för tillverkning i Asien kommer från Japan och är precis lika dyra som maskiner tillverkade i Tyskland eller Sverige.

Det som skiljer är

  • lönekostnader för industriarbetare.
  • kostnader  för att hantera arbetsmiljö på rätt sätt
  • Miljökrav (utsläpp mm)

Det är alltså ovanstående som skiljer om man vill få samma kvalitet. Men oftast så bryr man sig inte om kvalitet bara det blir billigt.

Men fundera nu själv, hur skulle du vilja ha det för att få samma förutsättningar här i Sverige? Om priset på material och maskiner är samma är du då beredd att göra avkall på löner, arbetsmiljö och övriga miljökrav och är det sådanna fabriker du vill dina barn ska jobba i???

Vi hade det faktiskt så här i början av 1900 talet.

Mitt svar vet du troligen redan, jag står för helt andra värderingar och kommer ALDRIG ändra på mina krav om bra arbetsplatser med rätt lön och där vi bryr oss om vår yttre miljö.

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste korrigera dig !

Några av de finaste vertygsmaskinerna idag kommer varken ifrån Japan eller Europa utan ifrån Taiwan. Nya stora NS maskiner som t.o.m precisionstillverkare som SKF använder kommer därifrån och har precision och pris som varken Japanska eller europeiska tillverkare matchar. Vissa makiner kommer t.o.m från mainland Kina och har så hög precision som just nu överhuvudtaget går att få.

Ditt påstående om att det inte finns billiga precisons maskiner i Asien eller Kina är absurt för det är just dessa maskiner som Svensk industri köper just nu.

Sen är det precis som du själv säger, Sverige var en gång där Kina är idag, inte i början av 1900-talet, utan kanske i vissa fall för sådar 40-50 år sedan. Det var högst vanligt under 40 talet att barn (12-13 års åldern) tex hjälpte till att mjölka korna innan dom gick till skolan. Att man man på 50-60 talet slutade skolan efter 7.de eller 8.de klass för att börja jobba i industrin, dvs sådär 13-14 år. Så det vi idag kallar barnarbete i sverige hade vi själv för inte allt för länge sedan. Vi slår oss själv för bröstet alldeles för lätt och tycker att vi är så bra men är vi det ???

Att tror att man kan vända en nation med 1,3 miljarder människor på en natt är nog inte möjligt. Kom ihåg att det är en nation som förlorat många år under en ledning som inte förstod att utveckla landet, men tro inte för den delen att det står stilla därborta. Du/vi kommer att bli omåkta fortare än du/vi anar för utvecklingen går mycket fortare där än den har gått i Sverige.

Att bojkotta ett lands export bidrar inte till att ändra landet, snarare tvärtom så skulle det bromsa en utveckling.

Nog om detta!

Jag är personligt övertygad att en Kina motor nog kan vara ganska bra beroende på vad man vill med den och vilken man köper. Det är väl med dom som allt annat några modeller är bättre än andra.

Det är väl fördomar med detta som med annat. Ta tex Bayliner som är så omdebatterat här, många skulle inte ta i dom med tång och andra älskar dom. Men vad man än tycker så fungerar dom för att ta ut människor på sjön och det gör säkert en Kina motor också (har ingen själv så det var inget försvar).

Sen att du säkert har massor av tröjor, leksaker, verktyg, kastruller allt, allt du kan tänka dig hemma och som i grunden kommer från Kina glöms kanske bort i din argumentation.

Eller är du så duktig att du ursprungskontrollerar allt du överhuvudtaget köper ???

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill helst inte lägga mig i - men måste ändå fråga:

Hur skall låglöneländer med dåliga arbetsförhållanden, kanske t.o.m barnarbete, usel miljöpolitik och taskig rättssäkerhet finansiera en uppbyggnad till den nivå vi förväntar oss att de bör ha?

Hur skall de kunna finansiera detta när vi bojkottar deras produkter och hindrar dessa länder att såväl få in de intäkter de så väl behöver och därmed också utöva vårt inflytande och påtryckningar på förbättringar?

Skall SIDA istället ställa upp med medel så att man kan bygga en idealfabrik med europeiska löner där rosenkindade, trinda arbetare bygger motorer efter våra önskelmål? Jag är gammal nog att minnas Bai BAng med förskräckelse.

Eller hur skall det gå till?

Se på länder som Polen, Lettland, Irland.... Typiska exempel på länder som tack vare en billig arbetskraft med egen kraft har kunnat bygga upp sin standard och sitt ansvar och nu befinner sig i, eller närmar sig våra krav på såväl miljö som arbetsförhållanden.

Att vi vägrar befatta sig med produkter från dessa shady länder kommer bara leda till att mindre nogräknade konsumenter ändå gör det - utan att utöva påtryckningar. Eller att dessa länder för evigt blir kvar på en fattig förindustriell nivå. Vem gagnar det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...