Jump to content
Wednesday 12 May 2021

Snipan_71

Medlemmar
  • Content Count

    132
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Snipan_71

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag får tacka för alla tips och tankar. Jag vill isolera båten för att kunna nyttja henne mer på vintern utan att behöva ruinera mig på uppvärmningskostnaderna, jag tänkte mer eller mindre bo på henne under längre stunder(veckor)
  2. Frigolit tänkte jag inte ens på, bra förslag, tack för tipset. Med tanke på luftspalt, skulle man kunna fästa "spant" som distanser så isoleringen kommer ut från skrovet måtro, eller finns det bättre lösningar?
  3. Hejsan, Jag funderar på att isolera förpiken i min Grand Banks som har ett träskrov och söker efter bra tips hur jag ska gå tillväga. Kan man isolera med stenull eller glasull direkt mot träskrovet? Jag har inte tagit bort garneringen ännu men bifogar en bild, på en likadan båt, på hur det ser ut bakom mot skrovet. Kom gärna med tips och råd. Tjillevipp
  4. Ok, låter ju inge skoj om det finns en risk att motorn kan rusa om man gör som jag tänkt. Men vad är det som får motorn att rusa? Är det olja i röken som får den att gör det må tro?
  5. Jag har fått i uppdrag av en båtgranne att hjälpa honom att bli av med ett problem med vevhusventilationen. Det är så att han har en äldre Ford Lehman dieselmotor i sin båt som ryker mycket från vevhusventilationen, då motorn är så pass gammal och allmänt sliten vill han inte kosta på någon renovering utan han tänker köra så länge det går. Motorn har en oljefälla som jag funderar på om man inte kan ändra lite på. Som det är nu kommer vevhusventilationen in i fällan och olja som kommer med stannar kvar medan röken går ut genom en genomföring i skrovsidan, oljan kan man tappa ur genom en kran. Skulle inte man kunna leda tillbaka oljan till tråget och leda röken till luftintaget på motorn? Vad tror ni om det? Ber om ursäkt för stavfel och dylikt, hjärnan fungerar inte så bra så här sent
  6. Näst kommande vecka ska jag åka och kika på en motorseglare som är till salu. Det som stör mig, pga okunskap, är att träskrovet är klätt med ferrocement. Båten har måtten 14x3.30m och den kläddes med ferrocement 1975, enligt utsago ska det gjorts på ett seriöst sätt(?). Enligt nuvarande ägare så ska skrovet vara i bra skick, men jag blir lite osäker när jag inte vet något om hållbarheten med ferrocement. Vågar man verkligen köpa en sån båt? Min undran är om vilka svaga punkter en båt som klätts med ferrocement kan ha?
  7. Inte konstigt att en hel del inom båtbranchen blir kallade idioter, har man ditt synsätt på saker och ting ska man för fan inte ha nåt med serviceyrke att göra, det kan du även hälsa dina vänner på Eliassons Varv, jag vet iaf vad jag ska sprida ut till mina vänner!! Pinsamt är det minsta man kan kalla ditt inlägg
  8. Skulle köpt den från Jula om jag var dig, Hjertmans är bara... dyrare, inte bättre eller tåligare Det är bra att folk får upp ögonen för att samma produkt säljs för en spottstyver på Jula, Biltema etc mot de fina, betrodda affärerna
  9. Fördelar säger du men glömde en nackdel, det ser oftast fördjävligt ut och det gör aldrig ett riktigt teakgolv
  10. Ett klassiskt problem på 0-21:orna. Det brukar vara förgasaren som blir för varm och gör då så att bensinen förångas. Testa att sätta en tjockare eller mer isolerande packning mellan förgasaren och insuget, det brukar hjälpa. Hoppas det löser sig.
  11. Toaen:s förslag var bra men det blir dyrt, eftersom hela relingen är drygt 5x2meter. Jag får försöka göra nån egen pip men det verkar inte enkelt... Ja, relingen är inte 5x2 meter utan 5meter på vardera sida ) Era förslag är bra, ge mig mera:) Tror ni på att värme en orginal pip och böja den? Eller kommer den bara att vika sig platt? Senast ändrad av Skeppshult | 30 juni 2012 | 05:29
  12. Hejsan, Finns det nån vänlig själ som kan hjälpa mig med lilla problem. Det är så att jag försöker täta under överliggaren på relingen, men det är så j***a trångt så det går inte med vanliga piparna som följer med patronerna till Sikaflex. Det är bara drygt 4cm mellan däck och överliggaren, se bilden. Finns det böjda pipar för sånt här ändamål? Fram med alla era kreativa förslag Tacksam för all hjälp jag kan få
  13. ALL vattenkraft och utbyggnad är döden för fisken och fisket... förnekar man det, är man inte bara blind
  14. Det ä int´ lönt å förklar för den som int´ begrip...
  15. Du tycker alltså det var klokt av föräldrarna att släppa iväg två småbarn så där sent??
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy