Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
lstadig

kina motor

Rekommendera Poster

Blir alltså jobbigt att sälja en motor där CE märkningen upphört att gälla. Köparen av båten kommer garanterat ställa krav på att den ska vara CE ,är alterantivt begära rejäl prisreducering.

Tillbaka till utspringsfrågan som ställdes då tråden skapades.

Är det något att satsa på

alltså att montera in en Kina motor.

Ja troligen om man hittar en till bra pris med bra kvalitet och som går att montera i båten med bibehållen CE märkning.

Annars, helt olämpligt att satsa på.

 

mvh Roland 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ringhede

Visst kostar produktionen mer i Sverige och det som kostar är löner till största del och det brukar chefer vara bra på att plocka ut, stora och även fina bonusar som gör att företagen inte har råd att överleva. Vi skulle kunna producera detta mycket billigare här med om vi i dag på något sätt reglerade dessa ovanstående rättigheter

Kvaliteten på våra grejor är inte så mycket bättre än det som kommer från andra länder det är bara det att de är betydligt mycket dyrare att producera här.

Försvarar dock inte miljövidrig produktion, vilket är fallet många gånger i Kina men detta sker även i många multinationella företag runt om i världen i övrigt med.. ex.vis Sydamerika.

Jobbar själv högt uppsatt i ett tillverkande företag i bilbranschen i dag så detta är kanske att skjuta sig själv i foten men helt krasst ligger faktiskt våra dyrare priser i löner inte kvalitet.

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir alltså jobbigt att sälja en motor där CE märkningen upphört att gälla. Köparen av båten kommer garanterat ställa krav på att den ska vara CE ,är alterantivt begära rejäl prisreducering.

Vad menar du med att CE märkning upphört att gälla på motorn ?? Den upphör väl inte så där hux flux. Och vad är det som säger att en kina tillverkad motor inte är CE märkt. Allt som säljs i Europa skall vara CE märkt, så den säljs nog inte utan att vara det från början.

Det är inte så att något måste vara tillverkat i Europa för att kunna blia CE märk men det mesta som säljs här måste vara det för att få säljas i Europa. CE märkning är inget specifikt fär båtar utan gäller det mesta vi använder dagligen.

Är helt övertygad om att denna Kina motor är CE märkt om nu detta är ett problem för dig, annars säljs den mot gällande EU krav.

Vad gäller din båt så är det samma sak om du byter ut din befintliga VP motor till en annan VP motor av annat slag än den som satt vid båtens CE märkning. Båten är godkänd med PRECIS den utrustning som fanns när båten blev godkänd. Om du kopplar in ny elektrisk utrustning så har du i princip samma problem. Din båt avviker från godkännandet.

Så försök inte att få till det med att CE märkningen skille vara ett problem vad avser Kina motor.

Än en gång, ingen tycks ha erfarenhet av dessa motorer så det är bra framtiden som kan ge ett svar på ursprungsfrågan.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan beställa motorn direkt från Kina. 27 hk- 1615 Euro ink. fraktkostnad med 25 dagars frakttid.

Min motor är precis totalrenoverad av marinverkstad men om ett motorbyte blir aktuellt så kommer jag överväga alternativet.   



Senast ändrad av Snoilsky | 24 januari 2009 | 13:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok

Köpte du av en svensk importör?

Antar att det ät lättare med garantier etc om man har en svensk importör.

Hur är det med reservdelar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du som har beställt motorn direkt från Kina. 27 hk- 1615 Euro ink har du adressen hur gick du till väga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte beställt men fått en offert:

_________________________

many thanks for your kindness enquiry. today we make an offer to you as following:

                                                                   FOB SHANGHAI PORT

L3D18(27HP) [380 diesel engine  with TMC260 gearbox ( 2;1)]        EUR 1565/UNIT.

                                            Sea freight            RUR 50.00

                                                                          TOTAL : CFR EUR 1615/UNIT. pls you consider my suggest !  pls you affirm destination port ( sweden), we will delivery these goods within 25days after we received your payment.   i am waiting for your early reply.   best regards   wang youyin.   sales engineer.

___________________________________

Mailade kontakten på www.hd-motor.com  och berättade att jag skickat vidare offerten.

du kan hitta deras mailadress på hemsidan eller maila till kontakten som mailade offerten:

 wangyouyin502@163.com

Jag har alltså INTE beställt och skulle fundera ett tag på om det verkligen är värt att köpa direkt från fabrik.

Håll oss uppdaterade 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok nu kan jag inte hålla mej längre.

Det är händelsevis inte någon som känner igen motorn/har en kvalificerad gissning på

vilken motor de har kopierat?Skäms

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bättre att köpa en beg motor från 70, 80 tal på blocket där fins några garantier, än att köpa en ny kinamotors  vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara en tidig Yanmar. Är dock osäker. Och jag hade nog köpt denna maskin före en 30 år blocket maskin.. Förmodligen är d lättare att hitta delar till denna än 30 år uråldriga konstruktioner.. Och d är ju inte så mkt som kan gå sönder på en sån här stånka. D finns en vattenpump, värmeväxlare, dieselpump, starmotor o generator samt spridare som kan jävlas. Resten är mer eller mindre solid konstruktion. Dvs en järnklumpSkrattande. Men skulle jag handla så hade d nog blivigt en lombardini iaf.. För då hade jag fått mer kraft i mindre formatSkrattande..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jess   165kg kinesiskt stål. har oxå läst nånstans att det är ett gammalt yanmar block.

inte kul att ha en 30 år gammal insprutnings pump.

 

 

hade nog oxå köpt lombardini om jag haft råd. dom verkar kommit längst i utvecklingen. sen har jag läst att den testas rätt hårt.  full gas i 5000timmar skall dom tydligen tåla.  det räcker för mej.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åter från ett par veckor i Thailand.Cool

Och även där sett all billig skit men även att det finns saker som håller hyffsad kvalitet.

Men frågan är om det är den hyffsade kvaliten som man får om man köper en importerad pryl från Asiens lågpristillverkning?

Sedan, hur fixar man reservdelar, ska man importera dessa själv varje gång de behövs?

 

Men åter till vårt besök i Thailand. Tonnåringarna skulle givetvis shoppa, köpte solglasögon som höll ett par dagar. Föll själv för frestelsen och köpte ett par läder sandaler. De höll en kväll sedan gick lädret sönder. (äkta läder som ser riktigt ut men laminerat så det ser tjockt ut men var ca 0,5 mm) Billigt och fick dem efter lite prutande för 450 Bath (90 kr) Tungan Strandväskan, en äkta Billabong väska höll blixtlåsen ett par dagar och åkte i soporna när vi åkte hem.

Vårt fina hotell som nu är 3 år och förra året när vi var där var det betydligt snyggare, nu börjar det bli mer skamfilat och beror givetvis på att kvaliten på byggnadsmaterial inte håller samma nivå som det vi är vana vid här i Sverige.

För det är här i Sverige som vi själva sätter upp våra referensramar för vad vi anser är rätt nivå på kvalitet.

Och skulle vara mycket tveksam till om en billig marinmotor från Kina lever upp till våra referensramar.

 

Men det finns verkligen kvalitet i Thailand, mest är det god mat, underbara människor som är ärligt vänliga, fin kultur  mm.

Givetvis fick jag lämna tillbaka min sandaler och har nu ett annat par (annan modell) som säkert håller några veckor.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thaiiland är ett bra exempel på vad som händer om fattiga mäniskor får möjligheten att tjäna pengar på oss rika inget är givet inga sanningar är sanna. En vän till mig som har som yrke att utbilda brandmän var två veckor på en ö utan för thailands kust han kunde konstatera att det inte fanns någon brandkår på ön och att vid en brand i någon av de höga hotelen skule det ta ca 4 timma inan brandkåren anlände till ön. Eftersom hans hotel totalt saknade det som vi kallar brandsäkethet så sov han inte på två veckor. Han är väll yrkeskadad och vet för mycket. Vi i vårt land är gennomreglerade med lagar och paragrafer omkring allt detta regelverk har vuxit fram under århundraderna dårför att det har behövts men länder som klarat av denna utveckling på några år har inte hunnit med i regelverket. Kineserna har just nu en oerhört brant inlärnings kurva i erupeiskt sätt att tänka men fortfarande är det så att bestäler du en tanker från Kina och glömer berätta att där ska vara roder på den så får du inget roder. Att köpa en Kina motor och ge sig ut på havet du vet inte om värmeväxlaren till kylningen klarar av saltvatten mer än två timmar sen sprutar vattnet in i båten.Vi är så vanna vid att brankåren finns så vi tittar inte efter om den är där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din kommentarer om fattiga människor som får möjlighet att tjäna pengar på rika förstår jag inte och det är det nog inte många som gör.

Jag har aldrig sett någon brandstation ute på Sandhamn och där finns det både hotell och en massa plastbåtar som ligger sammanträngda som sardiner i en burk. En stor brand där ute har nog samma problem, brandmänn som skall transporteras ut i skärgården utan utrustning.

Vad är det i ett Europpeiskt sätt att tänka som är så bra ??? Jag tror att du behöver mer erfarenhet om asiatiskt kultur och kanske lite om din egen innnan du börjar raljera om att vårt sätt skulle vara något som står över deras och något som växt fram under århundrade. Om det finns några människor som har långsiktighet och som har stått för stora upptäckter så är det kineserna.

Vad avser roder på en tanker så är det precis exakt samma sak var du än beställer denna, tro mig jag har jobbat hela mitt liv med fartyg och halva i asien. Inget varv i världen bygger utanför spec och ritning. Man levererar vad kunden beställer och det är nogrant kontrollerat under hela byggnadstiden av både redarens inspektörer och klassningssällskapets. Så den liknelsen var verkligen dålig.

Det intressanta i denna tråd är att alla har så många åsikter om kvaliten på en motor som kommer från kina men ingen har provat eller ens sett en Kina motor som varit i bruk ett tag. Men raljera om den går bra.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg (bifogade t.o.m länk) så tillverkar ju Volvo Penta en hel del av sina marin motorer i sin fabrik i Kina.

Parsun som kommer från Kina är en kina tillverkad Yamaha så när skall ni skriva att en Volvo Penta är värdelös eftersom vissa av dessa kommer från Kina ??????

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är du ute och cyklar reäjlt. I vårt land är brandförsvaret reglerat i minsta detalj. När man bygger ett hus så ska en massa saker uppfyllas och bygget godkännas av brandmästaren. så är det inte i bla Tahjland. Så är det också när du beställer saker från Kina stålkvaliten är inte reglerad med aumatik dom har ingen SIS standard. Vad jag menar är att du som konsument har ett mycket större ansvar att kontrolera kvaliten på det du köper så att du får rätt kvalite. Om du köper ett duntäcke från ett lågprisland så kan det inehålla dun från levade gäss för där är ingen myndighet som kontrolerar hur man framställer dunen.

Detta är inte en kulturfråga det handlar om att vi har på detta område kommit längre med djurskydslagar och djurskydsinspektörer. Faktum är ju att lågprisländerna produserar till oss till lågt pris därför att dom har låga löner och låga omkostnader inga inspektörer och krångliga lagar som ställer till det. Varför tror du att handelsfartygsskrotas i lågprisländer varför tror du att datorer fraktas över halva jorden för att skrotas. Jo självklart för att man i dessa länder inte har krångliga miljölagar.

Sen är det ju så att den enskilde Kinesen inte är dummare än vi och lär sig för varje dag och på sikt kommer Kinavaror att vara lika bra som varor produserade någon anna stans. Och Kina kommer att komma ifatt oss andra med miljölagar och arbetsmasrknadsregler osv. Men under tiden kan bla skepsredarna göra klipp på den fattige Kinesens bekostnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag är inte ute och cyklar, sitter vid mitt skrivbord faktiskt Cool

Men jag tror du har fel eller jag vet att du har fel.

1. Det finns byggnadsregler i Thailand också men de ser inte likadana ut som i Sverige.

2. Jag talade bara om att din liknelse mellan att det inte fanns brandförsvar ute på öarna faktiskt har en motsvarighet i stockholms skärgård. Det finns inget brandförsvar på Sandhamn och det tar mycket lång tid att få ut ett dit i händelse av brand i båtarna vid bryggan. I Göteborg har brandförsvaret satt gränser på hur många båtar som får ligga utanpå varandra men det verkar inte gälla i Sandhamn. Och en brand därute skulle få katastrofala följder.

3. Det är ju helt uppenbart att dom naturligtvis inte har en SIS standard i Kina eftersom det är en bunt nationella standarder för Sverige.

4. Du ifrågasätter ärligheten hos Asiater genom att påstå att du som konsument måste kontrollera mer vilken kvalitet du får när du köper därifrån. Om jag specar kvalitet, utseende etc enligt ritning och dokumentation så får jag kontrollera vad jag får lika mycket om det är köpt inom Sverige, EU eller i Asien. Det finns ingen garanti på att det med automatik är rätt bara för att det kommer från Sverige.

5. Ditt exempel i förra inlägget om att det saknades roder när man köper fartyg i Kina var ett dåligt exempel för fartygsbyggnation kontrolleras likadant om jag beställer i Polen, Finland, Japan, Korea eller i Kina. Och man använder inte SIS standarder utan andra internationella standarder med bla krav på materialprovning på stålet från stålverket.

6. Skrotning av fartyg kan inte jämföras med byggnation. Du blandar nu ihop något annat med det du skrev först. Håller med om att det är ett miljö problem med skrotning av fartyg, nu sker det mer sällan i Kina utan brukar oftast ske i länder som tex Bangladesh. Men det är riktigt ett problem men det har inte så mycket att göra med kvaliten på nya produkter.

7. Krångliga inspektörer.........jaha?? Det var inte så riskfritt att blanda Melamin i mjölkersättningen som producerades i Kina. Företagsledarna har blivit dömda till döden samtidigt som Svensk/Danska Arla som du köper mjölk ifrån äger 49% av mejeriet. Undrar om de svenska ägarna kommer att bli skjutna och att de efterlevande får betala kulan. De Kinesiska lagarna och förordningarna är inte som våra men vad är det som säger att våra alltid är dom rätta.

8. Dun från levande fåglar kom från Ungern också och om jag inte missat något så tillhör Ungern EU och borde enligt ditt sett att se på saker vara ett ok land. Och antagligen en OK leverantör eller.......???

9. Att redarna gör klipp på den fattige kinesens bekostnad förstår jag inte riktigt. Jag har varit med i Svensk varvsnärings fall och sett hur varven flyttade till Japan för att sen flytta till Korea när japan blev för dyrt, följt av andra länder Filippinerna och Kina. Det är bara en fråga om att kostnaderna blev för dyra i Sverige vilket också skedde i Japan. Att få ett rederi att gå runt innebär inte att man gör det genom klipp på köp av fartyg utan man måste köpa till pris som ger ett fartyg som kan ge avkastning. Denna cirkus är en del av kapitalismen vi lever i bra eller dåligt det kan vi ta på annat forum. Kanske är vi lågprislandet om några år och kineserna som styr världsekonomin. Dom äger ju redan stora delar av USA.

Långt ifrån ämnet om Kina motorn som jag fortfarande är nyfiken på om det är någon som vet något om i verkligheten.

Inget illa menat utan bara ett inlägg i debatten.

Ha en bra dag.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni kan knappast missat detta i nyheterna

Djuren skriker och försöker fly undan tortyrbehandlingen.

– Det är helvetet på jorden, säger veterinären Johan Beck Friis.

De svenska täckena innehåller dun från gäss som plockats levande.

Första plockningen sker när gässen är åtta veckor gamla. De fåglar som överlever plockas ytterligare tre gånger innan de skickas till slakt. Efter döden plockas de en sista gång.

Metoden är förbjuden enligt europeisk lag.

Det mesta från Polen, Ungern och Kina.

 

Gissa varför det blir billigt att tillverka i vissa länder?

Här i Sverige måste vi (och ska forstätta så) att avliva djuret före det plockas och då kan man bara få en omgång per djur och därmed högre kostnad. (finns mer orsaker till lågt pris)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4303856.ab

OK slag under bältet, men så fungerar det ofta att tillverkning sker på helt andra normer än vad som vi anser vara rätt.

Fundera nu över vad som gör att marinmotorer som går att köpa billigt har för faktorer som gör dem billiga, förutom låga löner.

ledtrådar

  • Kopior där någon annan fått stå för utvecklingskostnaden.
  • Helt andra normer för miljö och arbetsmiljö.
  • Kvalitet och prestanda
  • Låga kostnader då man slipper garantikostnader eller reservdelshållning iminst 10 år
  • mm

 

/Roland

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok leveratörer är de som är rädda om vår jord (miljön) och behandlar sin personal på ett bra sätt. Sen om dom kommer från Kina ,Ungern eller Sverige bryr jag mig inte om. Men när pengar har sådan makt att mäniskor plågar djur varje dag på jobbet eller folk blir sjuka eller förstör miljön för pengar så blir jag fanime komunist på kuppen.



Senast ändrad av nirilli | 09 februari 2009 | 19:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du blandar friskt i dina inlägg. Om det inte är fel med en kina motor som inte är CE godkänd så är det gåsdun. Med din inställning så kan produkter bara komma från Sverige för att var godkända i dina ögon eller............??

Som du själv skriver så kom gåsdunen från både kina och två EU länder, två länder som som har gått med på EUs regler. Detta visar att världen inte är så perfekt som man skulle kunna önska sig. Jag tycker själv att hanteringen är vidrig men att blanda in gåsdun som du och Nirilli gör ger inget svar på frågan om motorns kvalitet.

Vi har nu lärt oss i denna tråd att inte ens EU länder går att lita på. Enbart svedala produkter men jag är ganska övertygad att även dom har sina brister för många av dessa made in sweden produkter är till största del tillverkade utanför Sverige.

Dina ledtrådar är dåliga!!!!!!!

Hur vet du att det är kopior. Som jag tidigare sagt så tillverkar VP motorer i Kina. Parsun är en Yamaha tillverkad i Kina och jag är helt övertygad om att det är på licens. Jag jobbar själv med produkter som licenstillverkas i Asien.

Andra normer om arbetsmiljö och miljö, javisst men hur skall ett land utvecklas om vi inte köper därifrån. vi är inte själv guds bästa barn. Det är inte mer än 50 år sedan vi hade 7 årig grundskola och barn dvs 13-14 åringar började jobba i Sverige. Jag sprang själv på bryggan i Lomma hamn med Etenitfabriken vid sidan om för lite mer än 40 år sedan, en fabrik som producerade asbetsskivor. Det är 20 år sedan man grävde upp hundra tals fat gift på BT kemi i Teckomatorp i skåne. Snacka sen inte om att vi är så bra. Du borde lära dig av din egen historia innan du angriper andra kulturer, länder och länder som tyvärr varit under förtryck i mer ån 50 år och som har en historia och kultur innan dess som ligger över Sveriges i alla avseende. Jag har upplevt hur svenskar sprang med Maos lilla röda och talade sig varma för en förtryckar regim utan dess like. Svenskar av den högre kultureliten och som kalllade sig socialister.

Om du menar att än en gång Volvo Pentas marin motorer är skit för att dom tillverkas i bla Kina så är det väl så. Många tycker det är kvalitet och har bra prestanda. Själv köper jag hellre en Yanmar eller Nanni (Kubota/Toyota) än en Volvo Penta för jag tycker att de har bättre kvalitet och prestanda trots att de kommer från Asien.

Garanti och reservdelar till dessa motorer finns och kommer att finnas. Till den sk Kina motorn vet vi inget för ingen har en aning och du har det troligen inte heller.

Per

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt uttalande visar bara att du inte har mycket kunskap om vad kommunism står för. Tycker du borde läsa på innan du gör dessa uttalande och om du mot för modan är påläst så tycker jag synd om dig.

Läs lite om hur det var under Maos tid i Kina så kommer du aldrig mer att skriva det du skrev i ditt sista inlägg.

Att människor plågar djur, förstör miljö eller beter sig vidrigt är aldrig försvarbart och ingen vill handla från någon som gör så. Inte jag heller, men att blanda in dun i debatten om kvaliten på en motor tillverkad i Kina var du själv som gjorde och detta har enligt min mening inget med motorn att göra.

För att du skall få en känsla för vad du tänker bli i framtiden så kan du studera Nord Korea så får du en uppfattning. Det är väl ett av kommunismens verkliga högsäte.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

allstå. angående kvaliten på  ysad 380 (kinamotorn)  eftersom jag äger en sådan och har en hel del kunskap om motorer och har plockat isär en hel del motorer på fritiden och renoverat. så kan jag säga att kina motorn ser bra ut.  och den går väldigt fint, iklass med vilken motor som helst.  och den startar otroligt lätt.  värmeväxlaren m.m ser riktigt bra ut. grovt men väl svetsat och genom brännt. bra lödat i alla rören i värmeväxlaren.  gren rör m.m  ser bra ut.   allt ser  mkt bra ut och väl gjort men ej arbetet. allstå det är mkt som är grovt. lite kantigt.

 

en diesel motor är inte en speciellt avancerad sak som vi tror att bara vi rika i väst  kan bygga.

 

tvärtom , det är en uråldrig konstruktion som borde fasas  ur. och jag tycker att kineserna borde köra på järnet och mass tillverka   för att  pressa våra svenska tillverkare att verkligen konstruera nånting som just är mer avancerat och mer hållbart i miljö hänsyn  m.m.  vi skall ju ligga före  om vi nu är så högutbildade här i sverige.  jag pratar inte om små skillnade i gjut godset eller att vp kolvar och vev axel är bättre balancerade  än dom kinesiska , eller att att vp har  en magnetventil som man kan stänga av insprutnings pumpen med. och det har inte kina motorn (än)   utan vi borde satsa  nåt nytt. så man får lite valuta  för sina 100.000kr  man lägger på en bra vp eller liknande.   det är bara att inse att tiden är över för kolv motorn. den skall väck...

 

en låg varvig diesel maskin behöver inte så höga krav  för att fungera  tillfredställande i många år. det är ju därför dom är så  driftsäkra.   det är när man börjar komma upp i varv och vill krama ur effekt kontra vikt som det börjar bli lite dyrare  och svårare.

 

men så är inte fallet  för kina motorn jag har hemma. 165kg  27hk 72nm  helt i gjut järn. max effekten plockas ur vid 3000rpm. det är precis  vad gränsen går där  kolv motorer börjas slitas. över det varvtalet så ökar slitaget på maskinen markant.

 

så min bedömmning av kina motorn är att den kommer  troligvis fungera riktigt bra.  sen kommer jag inte att använda deras slangar som skickades med. inte heller motor tassarna. det är små grejer som man kan förbättra som är lätta att fixa.  byta en slang eller så. typ slangklämmorna.  men det är så jag är van vid när det gäller kina  grejer. runt omkring grejorna brukar man får uppgradera. innanmätet fungerar  bfra om man inte går in  för att förstöra.

 

men det är upp till bevis i sommar. och framöver.   och det här snacket om gäss o dun och att jämnföra  ett par tofflor med kina motorn är riktigt dumt.  kina motorn är byggd   för att fungera   tofflorna  är ju enbart byggda   för att hålla max  2veckor  eftersom det är väl så länge  dom behöver hålla för turisterna som är där  under en sådan period.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det verkar svårt att jag tar till andra jämförelser för att argumentera för skillnader i kvalitet så ber jag om ursäkt till de som har svårt att hänga med och förstå innebörden.

Vad gäller mina forna sandaler, som höll en dag, så är de ett bevis av formen att allt är inte guld som glimmar och med detta menas, att trotts att saker på ytan kan se riktigt bra ut och ge ett förtroendefullt intryck så kan det vara dålig kvalitet när man tränger in i objektet.

Vad gäller de stackar fåglarna som vansinnigt plågas är att låga tillverkninskostnader kan uppnås på helt felaktigt sätt enligt mänskliga värderingar.

Vad gäller Kinesisk kvalitet eller Volvo Penta motorer så väljer jag gärna produkter tillverkade i andra länder, om de tillverkas på rätt sätt med avstånd från kopiering och under mänskliga förhållanden och till rätt kvalitet.

Och att jag gärna har en svenesktillverkad båt med amerikansk motor, bärbara datorer tillverkade i Kina (HP), hushållsmaskiner tillverkade i Tyskland osv borde förklara att jag kan acceptera import.

 

Med mina 52 år så har jag hunnit med att ta del av både bra och dåliga sätt att tillverka här i Sverige och i andra länder. Och jag har inga problem med att förstå innhållet där det blandas friskt med allt från vidriga fårhållande och skandaler med BT-Kemi till asbest mm. Vi har tidigare och har säkert flera fall här i Sverige där tillverkning sker på fel sätt men vi hittills på rätt väg och förhoppningsvis kommer vi att även i framtiden ha produktion här under rätt förhållanden.

Dessutom har jag erfarenhet av att starta upp tillverkning på andra platser än Sverige och då bl.a. i både Brasilien och Kina och då med tillverkning under rätt förhållanden med orginalprodukter till rätt kvalitetsnivå. Mycket lärorikt med arbetare av helt andra kulturer än här i Sverige.

 

Ett välmenat inlägg som förklarar vad jag vill framföra med tidigare inlägg.

Och tillbaka till utrsprungsfrågan om jag skulle välja en billig Marinmotor att sätta in en båt, nej knappast. Av egen erfarenhet vet jag att Dieselmotorer är komplicerade och det krävs hög kvalitet på ingående delar för att garantera en bra funktion. (bl.a. jobbat på Volvo med motortillverkning i drygt 15 år)

Och till Ballad_kopian, vilket jag följt ditt underbara och fantastiska projekt, så hoppas jag din motor kommer gå bra och fint och vi får följa din resa och få ta del i dina upplevelser.

Mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roland

Att jag reagerar på dina inlägg är enbart av den anledningen att du hela tiden i en tråd, där man ursprungligen har frågat om kvaliten på en speciel motor, hävt ur dig att den är skit för Kina bara kopierar och tillverkar under vidriga förhållanden.

Du jämför och med sandaler och gäss och påstår samtidigt att det är en vidrig arbetsmiljö.

Nu talar du om att du själv satt upp tillverkning i Kina med bra förhållanden minsann, så du vet att det kan vara så. Jag tror inte att allt ni har satt upp där varit för att tillverka under svenska förhållanden, svenska löner, svenska fackliga förhållanden, sjukkassa, 40 timmars arbetsvecka etc.

Ingen tror väl att du/ni satt upp produktion i Kina för att det skall vara på samma prisnivå som i Sverige. Möjligen för att tillverka för den delen av världen med ett pris som passar där eller här.

Problemet med dina inlägg är att du hela tiden talad dig varm för hur dålig kina motorn är och talat om hur allt är kopierat och tillverkat under dålig miljö.

Kan du tala om vad du egentligen vet om den omfrågade motorn.

Vet du att den är dålig ?

Vet du att den är kopierad och inte licenstillverkad ?

Vet du att den är tillverkad i en fabrik med dålig miljö ?

Eller vad vet du om motorn egentligen.

Per



Senast ändrad av oceanis | 10 februari 2009 | 09:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...