Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
lstadig

kina motor

Rekommendera Poster

Jag som inte är gammal nog att minnas Bai Bang körde lite WikiPedia...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bai_Bang

Omkring 2 000 personer arbetar på pappersbruket. Satsningen har bidragit till en hög levnadsstandard i samhället kring Bai Bang. Byn har växt till en liten stad med cirka 20 000 invånare. Idrottshallar och skolor har byggts.

Låter ju OK?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo. Men vad Wikipedia tydligen inte nämner är soppan som pågick i decennier innan pappersbruket kom igång på allvar. Det var en riktig skandal, med kostnader som skenade, och allsköns krångel, mycket beroende på kulturkrockar och okunskaper om lokala förhållanden hos våra tjäntemän. Vi ville väl, men det blev så fel.

Missförstå mig inte - jag är absolut ingen motståndare till biståndsprojekt och tycker att den föreslagna säkningen från 1% till 0,7% för andelen bistånd av BNP är tråkig. Men de kostnader som exempelvis Bai Bang drog kunde ha räckt till så väldigt mycket mer om projektet gjorts rätt från början...

Saxat ur DN (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2016&a=664641)

Bai Bang var länge ett av Sveriges mest kontroversiella biståndsprojekt. Projektet startades i början av 1970-talet under Vietnamkriget. Bruket invigdes 1982, drygt tio mil norr om Hanoi, och drabbades under lång tid av en rad svårigheter, både tekniska och kulturella. Brist rådde på råvaror och på vietnamesisk arbetskraft, transporterna till och från bruket var ofta försenade och bruket utsattes för stölder.
Det ledde till kritik i Sverige eftersom hela projektet kostade 2,8 miljarder kronor. Det är det största och ett av de längsta åtagandena i svensk biståndshistoria. Ett tag arbetade mer än 500 svenskar i anläggningen, i mitten av 90-talet lämnade den sista svensken bruket, och till slut blev pappersbruket en framgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

har arbetat en del med Bai Bang projektet under mina studier och det var defenitivt en fel satsning, speciellt för skogen och skogsarbetarna i Vietnam. Beviset för detta är väl att svenskt bistånd efter Bai Bang slutat med den typen av stora enskilda biståndsprojekt utan konsekvensanalyser. 

Nu till Kinamotorn, Det finns väl inget som inte tyder på att Volvo penta inte kommer att få samma problem som volvo personbilar och volvo lastvagnar när det gäller konkurrensen från låglöneländer. Båtdieslar är väl jämmeförelsevis inte speciellt tekniskt avancerade utan där bör kineserna snart vara ikapp till halva priset. Vad penta möjligtvis och som Volvo och Saab inte lyckats med är att ta fram ett avancerat bra miljöalternativ till en kostnad som vi utan lönebonusar kan betala för en fritidsprodukt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra och intressant fråga ang. kina diesel !

Problemet är SOM vanligt att frågeställaren får huka sig för en hel del moralpredikanter på detta forum, de spårar helt enkelt Ut från ämnet !!!!, Skall man göra som vissa tydligen gör varje gång de skall göra ett inköp gå igenom hela kedjan från butik - grossist - mellanled - impotör - tillverkare. Ok var i sin tur får då tillverkaren sina delar ifrån ??., då det gäller marinmotorer så byggs de på andra fabrikanters block mm. Var är dessa gjutna då ??. Då blir det inte många affärer som man gör !. Var köper dessa människor allt annat som man behöver i vardagen ???. och villka garantier för rätt eller fel i ett eller annat led har man som konsument ???.

Kollan bara vårt fina märke Volvo Penta går allt rätt till i ALLA leden där ??, Block från Perkins som i sin tur köper från Japan och vad har de låtit tillverka dessa då och under villka förhållanden.!!!!.

NEJ !  LÅT medlemmar på detta forum få lov att ställa sina frågor och få svar på dessa OCH INTE PÅ NÅGOT HELT ANNAT !!.

Jag tror att var och en är dj....gt medvetna om de problen som ältats i svaren .

Med andra ord ge gärna svar på frågeställarens frågor utan att spåra ur, Övriga debatter finns det säkert passande forun för.

Mvh. Inge A.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jamen. Frågeställaren fick nog de svar som fanns att få. Kina-maskinisterna är ju inte så många - än.

Så, måste ett forum alltid vara så kosher? Det finns sådan som är kliniskt rena från allt ovidkommande, exempelvis SXKs teknikforum.

Resultatet är ett stentrist nördforum där man kanske får svar, men intresset att läsa är synnerligen litet, och inläggsfrekvensen talar sitt språk. Ett forum måste få svänga litet - inom rimliga gränser.

Se där - nu flyttade jag debatten ytterligare en bit i ovidkommandets tecken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske vet bättre men fortfarande tillverkas och Marinmotorer även i Skövde. Blocken till dessa gjuts i gjuteriet här i Skövde och tillhör några av världens bästa gjuterier. Dock gäller detta de lite större marinmotorerna.

 

Jag har tidigare svarat på frågeställaren fråga och villa man ha kvalitets så är fortfarande svaret NEJ, Kina motorer är inget att satsa på.

Störs du av mina svar Inge så behöver du inte läsa dem.

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om det är så att frågeställaren får relevanta svar som är baserade på kunskap så lever väl forumet upp till vad som var tanken med det, eller? håller till 100% med Roland i hans svar, han orkar gå igenom den fakta som behöver samlas för att leverera ett bra svar till skillnad från Inges skitinlägg helt utan kunskap och fakta för frågeställaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kan du påstå att Roland har gått igenom fakta och levererat ett bra svar avseende Kina motorn?? Han har definitivt inte givit något svar om kinamotorn i sig utan om olika värderingar avseende miljö, kina, löner etc men inget om motorn ar bra eller inte.

Det gäller i och för sig de flesta svaren inkl mina egna.

Tycker väl Inges inlägg har lika stort berättingande som alla andras inlägg utan att kallas skitinlägg.

OBS detta är ingen attack varken på dig eller Roland utan bara ett allmänt konstaterande !

Per



Senast ändrad av oceanis | 20 december 2008 | 08:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt korrekt Per.

I denna tråd har jag mer fokuserat på varför produkter från Kina kan vara billiga (lite pengar)  samt att man som person tar ståndpunkt för värderingar som vi vanligtvis slåss för här i Sverige såsom miljö, arbetsmiljö, löner mm. Men när man själv ska köpa något då spelar det för många personer ingen roll hur produkten tillverkats bara det blir billigt.

 

Jag har i inlägger med datum 19 december 2008 | 06:16 (tidigare i denna tråd) beskrivit att det finns inget hokus pokus som ger bra kvalitet om man inte använder rätt material och riktiga maskiner för tillverkning.

Om man ska tillverka kvalitetsprodukter så krävs rätt material, rätt maskiner och kompetens att använda dem. Tro inte att man har trollkarlar typ  Joe Labero som kan trolla fram kvalitet. 

Använder man billigare materialkvalitéer eller sämre maskiner eller inte kan använda maskinerna på rätt sätt så hjälper det inte hur man sedan gör för det blir aldrig samma kvalitet.

Dessutom vad jag inte påpekat är att det är fördjävligt att utveckla produkter här i väst för att sedan få kopiera dem och sälja billiga kopior som konkurrerar ut Svenska produkter.

Då blir det inte på samma villkor.  

Så se detta som ett förtydligande varför jag själv anser att billiga motorer från Asien inte kan mäta sig med motorer som tillverkas här med rätt kvalitetsnivå och under rätt förhållanden.

De produkter företaget jag jobbar på tillverkar produkter med hög kvalitet och vi har själva utvecklat dem med kostnader för detta. Dessa produkter får vi in kopior ibland för analys. De som kopierar har inte tillgång till våra ritningar med mått och toleranser eller övriga processparametrar för tillverkning och materaltyper utan man har köpt in våra produkter, demonterat och mätt upp samt gjort materialanalys (i bästa fall) sedan tillverkar man kopior och säljer. Dessa produkter kan aldrig (läs aldrig) jämföras med våra produkter. Oavsett om man då lyckats välja rätt material så har man inte övriga parametrar så blir det inte samma.

Jag är givetvis ödmjuk inför området med kopiering och kunskap om sådant men anser att jag besitter relativt goda förutsättningar för att kunna påstå att kopior eller andra lågprisprodukter aldrig når samma nivå som riktig produkter.

Däremot kan man tillverka produkter i Kina med rätt förutsättningar då kan det bli lägre kostnader på grund av lägre löner men det är oftast inte dessa produkter som importeras och säljs som lågprisprodukter.

Hoppas att detta förtydligt mina inlägg och förhoppningsvis bidrager till utveckling av ämnet Kina motorer

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller med till viss del. men jag tror att kina kan kopiera en såpass gammal konstruktion som diesel motorn är och få det att fungera tillfredställande. OM det nu är en kopia så är det  som sagt lite synd. men det är så sjukt mkt på markanden som är mer eller mindre kopior. jag tycker att det är för mkt betalt av dom kända märkena som säljer dessa diesel motorer. vissa av dom kostar ju som en liten ny bil.

om  kina motorn är en kopia  så är det en kopia som inte lär konkurera så jätte mkt med dom små lätta kända motor tillverkarna. kina motorn är stor och klumpig  simpel och har svårt att få delar till.

tror att det kan vara en liten nyttigt konkuranns mot dom svin dyra  märkena  så nivåerna inte seglar iväg allt för mkt.

 

och dom i kina kan bygga upp och lära sej saker och bli duktiga  så dom kan bygga upp ett bra land kanske,

 

skall hård testa  denna kina motor iaf och se vad den går för.  när jag starta upp den på pallen så lätt det lovande iaf. starta otroligt lätt. så kompitensen att ställa in en dieselpump(insprutningspump) perfekt verkar dom klara bra iaf. och dom toleranserna är MKT små.  jag vet jag har själv ställt in dieselpumpar med indikator klocka som knappt är godkänd för att få rätt tolernas på insprutnings tiderna.

jag gillade oxå att motorn var så enkel och lätt meckad. det gillar jag när det krånglar  till sjöss.  allt är i gjutjärn på motorn så den tål stryk oxå.  till skillnad mot lombardini som är i helt i alu  m.m

 

men dom stora nackdelarna är uppenbara med kina motorn TYNGDEN och dess storlek. om det är en kopia så baseras den på gamla stora grejer. typ 80tals motor

 

så jag tvingas att göra en del stora förändringar i mina ursprungliga planer med motor rummet och nedgång. p.g.a storleken.  nu kommer motorn väl långt in i salongen och stör lite  när man skall in i naven m.m.  men men.  priset gjorde och nyfiken är värt det den här gången iaf.  tror inte att närsta motor blir en kina motor om dom inte blir mindre.  tror att min båt kommer  blir överviktig. med det beror inte bara på motorn utan tungt inrede oxå.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jovisst blir det misslyckanden när man inte först tar reda på fakta. T.ex. att man byggde hus i Bai Bang med svensk standard. Täta och isolerade vilket gjorde att de snabbt möglade.

Mer fakta.

Du som fortfarande är sugen på en kina motor så kan jag heller inte låta bli att skicka med denna filmsnutt.

De har så kul och spännande så de behöver inte lägga pengarna på karuseller

Håll tillgodo, lite mer fakta som om du inte känner till det bör ha i åtanke när du ska köpa billigt.

Välkomna när vi tillverkar saker på rätt nivå och knappast med lägre standard än vad vi har i Sverige idag.

och GOD JUL på er alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja... då är det bara att ta dej brallorna oxå om dom är av välkänt märke. såg en dokumentär som handla om hur unga tjejer 13-16 typ sydde dag o natt typ med  obefintlig lön.

 

eller rättare sagt man kan väl slänga   större delen av innadömmet i hemmet det är så sjukt mkt som är gjort i kina.

 

det var bättre förr. Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på vad du ska ha den till.

En menig som jag skrivit på detta forum hur många gånger som helst. I Bavaria debatten om skilnaden mellan laminat och drakron segel om olika GPSer. Och nu även i motor debatten. När jag skulle byta motor för ett år sedan så valde jag en Nanni disel utifrån följande. Jag seglar mest jag vill kapsegla ibland jag har en liten båt 28 fot motor djäveln ska starta när jag behöver den det ska vara lätt att få reserv delar.

En Volvo var för dyr

En Kina motor var för tung

En Lombardini passade inte

En Vetus fanns ingen återförsäljare inom räckhåll (reservdelar)

Samma med Beta.

En nanni fanns en säljare i min hamn som gav goda råd vid bytet.

Jag behövde inte bygga om.

Motorn var lättare än min gamla.

Priset var inte billigt men någon tuselapp billigare än Volvo.

Men hade jag haft en stålbåt på 10 ton så hade jag valt en Kina motor. Vad betyder hunra kilo då.

Hade jag haft ambitionen att vinna varje kappsegling så hade jag valt en Lombardini då betyder varje kilo massor.

Hade jag skullat ligga ute i tre år och seglat jorden runt hade det blivit en Volvo: dom har Vorld vide Sevice.

Och hade jag haft en Bavaria så hade jag valt en Mecedes på 100 hp det verkar va det enda sättet att få fart på en sådan.

GOD JUL

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan jag göra dig glad genom att berätta att Nanni oxå har en world wide service. Har själv fått garanti rep utförd i Tyskland prompt och genast och utan någon kostnad. Dom kom till båten och fixade.

Men det mest intressanta är att Nannin är i grunden antingen en Kubota motor som finns i massor och då är det massor av entrepenadmaskiner över hela världen eller så är det en Toyota motor. Och som du vet finns dom precis överallt så jag tror att Nannin är lättare att få en reservdel till än en Volvo Penta även om du finns i Afrika med din båt.

Själv hade jag en Nanni i min förra båt, något jag betalade extra för eftersom det inte var standard. Men det var nog den bästa båtmotor jag någonsin haft med hyffsat billiga reservdelar och en bra inställning från generalagenten som sa Vi kräver inte att du gjort service på orginal Nanni verkstad, byt olja själv om du vill. Motorn ska inte gå sönder för det och vår garanti gäller även om du gjort det själv

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo visst är det så att nanni finns överallt men ändå är det så att service och reservdelar är Volvo bäst på. Men Nanni är en bra motor går som en dröm jämfört med min gammla en cylindriga stånka som var 30 år gammal och backen fungerar vilket den inte gjorde på min gammla det bara rök och lät når jag försökte backa. I sommra höll en av mina gastar på att lämna båten förut när jag slog full back,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

köp och testa så kan du skriv om det, är värt priset jag tror att kina kommer att ta stora andelar när don nya kina båtarna kommer till norden så var inte räd att köpa en kina motor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vart tar du vägen med motorn när det blir fel på den?????????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En motortekniker kanske kan klura ut hur en kinamotor kan fungera. Konstruktionen påminner nog en hel del om en dieselmotor, t.ex en Yanmardito.

Reservdelar kan gå med flyg och bör kunna komma hem på några dagar eller från den svenska agenten.

Men visst kan man betala för Volvo Pentas reservdelsnät. Men frågan är ju hur mycket. Vill man ha riktigt snabb åtkomst till delar kan man köpa en motor extra och ändå komma billigare undan än en VP.

Vi vill ju inte gå ner i lön så vi hamnar på kinanivå även om en utjämning givetvis kommer att ske med tiden.

Nu är väl inga VP småmotorer byggda i Sverige iofs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tar inte vägen nånstans med motorn utan beställer dom delar jag behöver och lagar den. den är  tämligen simpel och är som gjord för att kunna lagas i mörker typ.

 

att en motor pajar till slut är oundvikligt. det är fråga om tiden till dess.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt folk prova vilka prylar de vill! Skulle det sen visa sig vara skräp så är även vi andra, som inte själva vågar, en erfarenhet rikare. Skulle det visa sig vara bra grejor så är det ju bara att glädjas med den som gjort en bra affär. Jag personligen är mycket nyfiken på att veta hur kinasnurran fungerar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den moior som importlagret säljer är en fotostatkopia på Kobota motorn. Fast betydligt tyngre därför att allt är gjort i gjutjärn. Vilket torde borga för en hålbarare och mer gedigen motor än de moderna från Volvo och Yanmar där allt är optimerat för lägsta vikt. Det positiva är att om man läger den i en fritidsbåt så kan man vänta någon vecka på reservdelar eller en halv vinter om det behövs. Men om man byter motor inågot som man behöver dagligen (bruksbåt) så får man välja en motor med en hög servicnivå priset och användningsområdet får avgöra. Precis som att man sällan ser en Taxi av ett udabilmärke den ska rulla alltid och varje dag den står stilla betyder avsevärd förlust.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sedan tre år tillbaka en två-knackare på 15hk från Kinamarin som fortfarande går klockrent. Märket är SEAL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju en aspekt till: (kanske någon skrivt ovan). Men vad händer med värdet på båten?

Och hur lättsålt blir det?

Köparen kanske inte är lika sugen att vara försökskanin. Men ska man behålla båten hela motorns livslängd spelar det ju ingen roll.

Men jag skulle vara skeptisk till att betala lika mycket för en båt med en okänd motor än en med tex VP eller Yanmar.

(bytte motor i höstas och ja. det blev en VP D2-40 med nytt S-drev. (Yanmar gick inte in)).

Jag tycker förövrigt att det är märkligt hur vi gnäller på arbetslöshet, att jobben flyttar utomlans när vi hela tiden jagar det billigast prylarna istället för att titta på vad vi får för pengarna. Gäller allt från mat till tv apparater.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har motorn kostat 25000 mindre än en motsvarande VP eller Yanmar så kan man ju också sälja båten för 25000 mindre än annars... /- 0 altså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror ju mycket på priset på båten.

Tex en båt för 500 000:-  Skulle jag välja båten med Kinamotorn om den var 25 000 billagare? Absolut inte...

Jag köper någon annan båt.

(detta gäller kanske inte en billigare båt)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan kring andrahandsvärde kan nog inte besvaras än. För det kan ju faktiskt visa sig i långa loppet att de kinatillverkade motorerna är nog så driftsäkra.

Diskussionens sista vändning börjar likna den som fördes för några decennier sedan när först Yanmar och sedan Nanni, Solé m.fl började knapra åt sig marknadsandelar på Volvo Pentas bekostnad. Då anfördes också liknande argument - en båt med Yanmar skulle vara svårsåld och billigare än en med VP. Idag ser vissa  det som snarare en nackdel att båten har en VP.

F.ö skulle det vara intressant att se hur det samhället skulle vara utformat där vi i lojalitet mot våra industriarbetare och nationens arbetslöshetssiffror aktivt skulle välja en inhemsk produkt som både är dyrare och kanske inte ens är i nivå med konkurrenterna. Eller ens existerar i det segment där efterfrågan finns. Fördelarna med att exempelvis välja VP framför konkurrenterna är ju få, om  ens några.

Exempelvis, vill jag köpa en mindre, bränslesnål praktisk kombibil som passar i tiden med debatt om miljö och stadsträngsel och samtidigt stödja arbetarna i Göteborg och Trollhättan - hur gör jag då? I det populäraste segmentet med bränslesnåla varianter av Golf-Focus-Ceed-Oktavia osv har vare sig Volvo eller SAAB ett enda alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...