Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

PrimeX

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    87
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om PrimeX

  • Placering
    Kapten
  1. Företaget Westervik Waterfront ingår (enligt Viamares hemsida) i Viamare Sea Club, det framgår inte om Viamare är ägare. Bolaget har en styrelse som består av Susanna Swaan, 38 år och Carl Christer Andersson, 54 år. Omsättningen 2009 var 1 815 000 kr Årets resultat 2009 var 12 000 kr. S:a oms tillg. 83 000 kr (146 000, 2008) S:a anl tillg. 4 371 000 kr Långfristiga skulder var 2 756 000 kr Eget kapital: 297 000 kr, (2008, 359 000) Kassa likviditeten 26.6% 2009, (73.0 (2008)) Soliditet 24.3 % Så ser det ut i bolaget. Jag kommer gräva lite mer i bolagets affärer och hur kommunens aggerande vid markhantering mm har skötts under åren. Det får bli mitt vinternöje när seglingen är slut för året. (Ja jag är långsint ) // J-O
  2. Fick till min X-412:a från X-yacht. Kontakta dem, kontaktuppgifter finns på www.x-yacht.dk // JanO
  3. Är inte på forumet så ofta därav sen kommentar. För info så hotade jag inte hamnkaptenen, vi försökte vara hövliga, vilket krävde ett viss mått av självbehärskning. Jag skrev en insändare till Västerviks Tidningen som de tog in två dagar senare. (en halvsida). Här har hamnkaptenen haft alla möjligheter att komentera men inte ett ljud. Jag skulle också gärna vilja veta varför vi blev behandlade som vi blev. Kanske en dålig dag, frugan hade bråkat, hunden rymt, vad vet jag. Men det kändes inte speciellt proffsigt och service inriktat i alla fall. Men gå gärna till Västervik, det är en jätte fin och trevlig stad, men hoppa över Gästhamnen och gå till Notholmen eller Solbergs udde istället. JanO..
  4. Vill verkligen varna för Västerviks Gästhamn. Maken till otrevligt bemötande har jag aldrig varit med om. Både hamnkaptenen som, meddelade efter att vi haft synpunkter på att det fanns platser kvar i hamnen som de ansåg vara full (485 platser med el och vatten !!!) helt enkelt att vi inte var välkomna i hans hamn till den otrevliga personalen i butik/reseptionen. Han meddelade också att hans hamn minsan var en privat marina och ingen jäkla jumbo-humbo kommunal hamn. Vi var inte de enda som råkat ut för denna behandling utan ett stort antal båtar som insåg att Notholmen var betydligt trevligare hade råkat ut för liknade. mer om vad som hände. http://x-412-primex.blogspot.com/ Jag skämdes då jag tagit med två vännbåtar till min gamla hemstad och råkat ut för denna behandling. Hur en turist stad som Västervik kan sälja ut sin gästhamn till sådana idioter är för mig en gåta. Senast ändrad av PrimeX | 26 juli 2010 | 23:48
  5. Eller så får man vad man betalar för....
  6. Eftersom Dehler kursat och boet köpts upp av Hanse som inte har redovisat vad som kommer ske ännu så faller kanske jämförelsen. Sen tyckte kanske inte jag att Dehlen var vinnare i testet utan det beror nog mer på vad/vilka egenskaper man förväntarsig av båten. Vi får väl hoppas att Hanse gör något vettigt av Dehler så det inte bara blir Hansebåtar med ny dekal. (ta inte illa upp ni som har Hanse men det är inte riktigt samma kundkrets som köper Dehler, X- mfl) Senast ändrad av PrimeX | 06 augusti 2009 | 13:25
  7. Jag bytte i en båt jag hade för några år sedan. Gjorde den i marin plywood (vattenfast) som jag lämnade in och fick laminerat hos ett snickeri (i Lindome) som limmade och pressade. Blev kanonbra.
  8. Om en grund köl gav samma segelegenskaper som en djup, varför skulle man då erbjuda alternativ.? Självklart gör det skillnad. Frågan du måste ställa dig är om det är viktigare att segla några tiondels knop och högre på kryssen än att komma in i mindre vikar etc. Jag skulle valt den djupa kölen men det handlar om vad du vill ha ut av båtlivet.
  9. Får bara påpeka så att ingen avskräcks från att gå Kiel-kanalen att det är mycket enkelt. Slussningen är några decimeter och man går kanalen på en dag (på natten får man inte gå som fritids båt). Vår dag på Kiel kanalen var dock en av de mest långtråkiga dagar på sjön jag varit med om. Man ser liksom bara gröna vallar på varje sida om kanalen hela vägen. sen kommer några stora fartyg då och då. Men om man ska gå kanalen så är det absolut inget att oroa sig för och kanal intyg behövs ej. Betalar i Östra delen ca 18 Euro vill jag minnas (april 2007).
  10. Blir en tur ner till Rügen och via storabält (Samsö mm) på hemvägen till Götet.
  11. Men bäste hr Ringhede, varför hänvisar politikerna till miljöfrågan när det är en fråga om känslor som att det är äckligt? Man tömmer inte toan i en badvik om man har lite hyfs/sunt förnuft, då hade man ju inte behövt någon tank ombord eller hur. Men det finns alltid några men dem kommer man inte åt med lagstiftning. Lägg pengarna det kostar på något som hjälper miljön istället, tex minska utsläppen från våra grannländer i öster eller på utveckling av jordbruket så att vi kan minska kväve läckaget från konstgödsling av åkrar. Där finns mycket att göra. Till sist ett litet avsläjande: skiten försvinner inte för att du tar den till en sugstation lika lite som när du spolar toan... (Jag vet, för det är mitt levebröd)
  12. Ang missvisande så är det så man räknar när man pratar Reningverk, Årsmedelvärde och det är så naturen påverkas. Det gör ingen skillnad om det kommer ut koncentrerat kortare tid. Sen är 222 m3 som du räknar fortfarande otroligt lite i sammanhanget. Så kontentan är att för miljön gör det absolut ingen skillnad. Bara östersjöns volym är ca 21 000 km3 =21 000 000 000 000 m3 Kattegatt ca 500 km3 och Skagerak ca 7280 km3 Då får man en liten blick över vad man det är med andra ord inte miljö utan politik som ligger bakom förslaget. En annan aspekt: Medelflödet till Östersjön i Umeälv är 435 m3/s (Sekund!!!!!!)
  13. Kul att läsa av någon som har 1198 inlägg.... Sen kan man ju fråga vilken person med något mellan öronen vill vara politiker?
  14. Jag tankar båten 2-3 ggr per år (är ute ca 100 dagar/år). Måste ha en enorm septiktank om jag ska klara mej mellan tankställena. Här är lite kalkyler för att förstå vad vi pratar om för föroreningsmängder. Först måste vi göra några antaganden. Antal dygn som båten används (med toa besök) :20 dagar per år Antal båtar med toa ombord ca 100 000 st. Varje båt producerar 10 liter spillvatten per dygn (spolvatten/ urin och fekalier) Detta medför en förorening till havet på ca 55 m3/ dygn fördelat på hela året. Det motsvarar en föroreningsmängd av tillrinning till ett kommunalt reningsverk på 110 personer. Detta ska fördelas på hela vår kuststräcka och i hela volymen vatten i östersjön, kattegat, skagerak. Det är vad jag kallar en piss i Nilen. Detta är mycket förenklat men visar ändå proportionerna. Äter vi dessutom lokalt fiskad fisk eller skal djur så blir kväve/fosfor tillskottet ännu mindre. (kretslopp)
  15. Det jag tycker är att det är politiskt trams som inte har med miljö att göra utan något helt annat nämligen miljöpolitik. Det är det mest miljöförstörande vi har i detta land. Jag kan meddela att jag inte kommer följa en sådan befängd lag. Problemet är att politikerna och vissa fanatiska miljö-tokar har fått för sig att så fort som det pumpats ut ut båten så är det borta. Det kostar energi och utsläpp att rena allt avfall. Så innan man tar sådana idiot beslut så borde man göra en total kalkyl på hela kedjan. Sen blir det ju kul på söndag eftermiddag när alla 300 båtarna i hamnen ska in till bryggan med pumpstationen... Fungerar säkert bra...
×
×
  • Skapa nytt...